کد خبر 257813
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶

با اینکه قانون به صورت شفاف و به دور از هرگونه ابهامی وظایف موسسه حفظ آثار امام را مبنی بر صیانت از اندیشه‌ها و گفتار حضرت امام مشخص کرده است،‌ متاسفانه به کرات شاهد سکوت و موضع دوپهلوی موسسه امام در بزنگاه‌های سیاسی و تاریخی بوده‌ایم.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس،‌ پیش‌بینی موضع اخیر قائم مقام موسسه حضرت امام خمینی (ره) کار دشواری نبود، پس از چند روز سکوت طولانی درباره توهین‌های صورت گرفته به اندیشه‌های حضرت امام و موضع‌گیری دو پهلو درباره تحریف خاطرات امام، دور از ذهن نبود که فردی به نمایندگی از موسسه امام اینگونه طلبکارانه به میدان بیاید و منتقدین به این  سکوت را متهم به  سیاسی کاری و آن‌ها را افراطی بخواند!

قائم مقام موسسه منتسب به امام در موضع‌گیری دیرهنگام و جالب خود در حالی دفاع از آرمان‌های امام را افراطی‌گری خوانده است، که خانواده شهدا،‌نمایندگان، اصحاب رسانه و مردمی که انقلاب خود را مدیون امام روح‌الله می‌دانند فقط به دلیل اعتراض مقدس به هنجارشکنی از ساحت امام، متهم به افراطی‌گری شده‌اند.

به نظر می‌رسد موسسه امام به جای پاسخ‌گویی و محکوم کردن بی‌حرمتی‌های صورت گرفته نسبت به حضرت امام، دچار سیاسی‌کاری شده و سعی دارد همه «خاطره‌سازی و عبور از خط امام»‌ها را با برچسب «تسویه حساب سیاسی» از سر بگذارند تا مصونیت یک جریان خاص سیاسی حفظ شود.

بی تفاوتی و برخورد سرد و سیاسی موسسه حفظ آثار امام با توهین‌ها و جعل خاطرات امام روح‌الله باعث شد که فرزندان انقلابی حضرت امام و نسل چهارمی‌هایی که حتی امام را هم ندیده‌اند، «کمیته حفظ، نشر و صیانت از اندیشه‌های امام خمینی(ره)» تشکیل دهند، تا مبادا اندیشه‌های امام‌شان به «مسلخ سیاسی‌کاری» برده شود.

*بازخوانی نحوه شکل‌گیری، وظایف و تکالیف حقوقی موسسه حفظ آثار امام

امام خمینی در شهریور 1367 در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی با پیشنهاد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) بر مبنای شرح وظایف ارائه شده به معظم‌له، موافقت کردند و طرح «تشکیلات و شرح وظایف مؤسسه» مورد موافقت حضرت امام و رؤسای سه قوه قرار گرفت.

بر همین اساس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام (ره) بنابر نامه حاج سید احمد آقا به امام خمینی، اهداف روشنی از جمله جلوگیری از اختلاف در موضعگیری‌هاى فرزندان انقلاب، جلوگیری از تحریف‌های سیاسی و غیرسیاسی سخنان امام و انتشار اسناد و نامه‏‌ها و بولتن‌هاى قبل و بعد از انقلاب را بر عهده دارد.

در 14 آبان سال 68 با توجه به وظایف این دفتر، قانونی در مجلس تحت عنوان «قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی (ره)» تصویب می‌شود و در الحاقیه آن‌ به وظایف این موسسه اشاره و تأکید می شود حکم‌ها، گفتار، آثار و مصاحبه‌های حضرت امام (ره) باید در این موسسه گردآوری شود و از همه نهادها و وزارتخانه‌ها نیز خواسته شده که با این موسسه همکاری کنند.

با اینکه قانون به صورت شفاف و به دور از هرگونه ابهامی وظایف موسسه حفظ آثار امام را مبنی بر صیانت از اندیشه‌ها و گفتار حضرت امام مشخص کرده است،‌ متاسفانه به کرات شاهد سکوت و موضع دو پهلوی موسسه امام در بزنگاه‌های سیاسی و تاریخی همچون وقایع سال 88 و پاره شدن تمثال حضرت امام، خاطرات بی‌سند آقای هاشمی و توهین اخیر نعیمه اشراقی و در عین حال ورود سراسیمه این موسسه به موضوعاتی همچون مستند‌های صداسیما از بازخوانی مواضع امام راحل بوده‌ایم و شاید بیراهه نباشد که حجت‌الاسلام حمید روحانی تاریخ ‌نویس معاصر که در دی ماه 1367 طی نامه‌ای از سوی امام (ره) ماموریت ثبت تاریخ نهضت مردم ایران را عهده دار شد از فاصله گرفتن موسسه امام از اهداف حاج سید احمد آقا ابراز نگرانی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس