اگر می خواهید برای محرم آماده یاری کاروان ابا عبدلله باشید باید پاک وارد این ماه شوید تا صدای هل من ناصر ینصرنی ابا عبدالله را با گوش دل بشنید.
موضوع حفظ و شرح «چهل حدیث»، از روزگاران گذشته مورد اهتمام عالمان دینی بوده است. ریشه این مساله در روایتهایی است که با مضمون واحد و به طرق مختلف، در کتابهای روایی اهل سنت و شیعه از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است. براساس روایتی که شیخ صدوق از طریق امام موسی کاظم(ع) از پیامبر(ص) نقل میکند، «هر کس چهل حدیث درباره امور دینی مورد احتیاج امت من حفظ کرده، به آنها برساند، خداوند در روز قیامت وی را فقیهی عالم محشور می گرداند.»(1) امام خمینی هم با توجه به مضمون روایت فوق و با تاسی به اسلاف صالح خود، به گزینش چهل حدیث مربوط به امور دینی مردم و شرح آنها پرداخته است.
از نظر ایشان، آنچه مورد نیاز دینی مردم است، اخلاق است. بیش از سی حدیث از احادیث برگزیده امام، به صورت مستقیم و باقی احادیث هم به طور غیرمستقیم به مسائل اخلاقی مرتبط است.
از منظر امام خمینی (ره)کتاب اخلاق آن است که به مطالعه آن، نفس قاسی نرم، و غیرمهذب مهذب شود، و این مهم محقق نمی شود مگر آن که عالم در ضمن راهنمایی، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالج باشد و کتاب، خود، دوای درد باشد نه نسخه دوا نما. ایشان معتقد است که حلقه وصل نظرپردازی اخلاقی به عمل اخلاقی، موعظه است و نقش بسیار مهمی برای آن قائل است. کتاب اخلاق، موعظه کتیبه باید باشد و خود معالجه کند دردها و عیب ها را، نه آن که راه علاج نشان دهد. (2) بر این اساس است که می بینیم زبان کتاب، زبان موعظه است. زیرا تا از راه وعظ، مطالب عقلی اخلاق به عمق ضمیر و جان آدمی سرایت نکند، فایده مطلوب از اخلاق حاصل نمی شود.
مطالب کتاب شرح چهل حدیث، ابتدا به صورت درس در محفل طلاب حوزه علمیه قم مطرح شد و سپس به وسیله خود امام به صورت کتاب درآمد. مطالعه اجمالی کتاب نشان می دهد که طرحی در پس زمینه فکری گزینش و تدوین احادیث آن وجود داشته، که احتمالا چنین است: «اخلاق سیر و سلوک آدمی است به سوی خداوند». از این روی، احادیثی در معرفی انسان و ویژگی های فطری او و نیز در شناساندن اوصاف الهی آمده است، تا مبدا و مقصد سلوک اخلاقی معلوم گردد. اما بیشتر احادیث مربوط به کیفیت سلوک اخلاقی و نیز شناسایی موانع حرکت از خود به خداوند است.
روایاتی در مورد تفکر، اخلاص، شکر، عبادت، یقین، توبه، صبر، توکل و ذکر خداوند آورده شده است تا عناصر و مراحل سیر و سلوک را معرفی کند و در مقابل، روایاتی نیز در خصوص ریا، عجب، کبر، حسادت، حب دنیا، نفاق، هوای نفس، غیبت، عصبیت، شک و وسواس برای شناساندن موانعی که فراروی سالک است، آورده شده است.
نکته اصلی در انسان شناسی امام خمینی مساله فطرت است. توجه فراوان ایشان به موضوع فطرت، نشانگر تاثیر فکری استاد بزرگوارشان مرحوم شاه آبادی است. (3) از دیدگاه مؤلف کتاب، آنچه میتواند آدمی را از اسارت این تمایلات حیوانی رهایی بخشد، عنصر تربیت نفس است. فلسفه ارسال پیامبران از ناحیه خداوند و نیز تعبیه عقل در آدمی، همین تربیت نفوس انسانی است.
بر همین اساس کتاب به خودآ در سال 1392 به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی تولید و به چاپ رسید. به خودآ خلاصه شده چهل حدیث حضرت امام خمینی(ره) توسط حجتالاسلام والمسلمین جواد محدثی است. در خلاصه این کتاب ادبیات حضرت امام خمینی (ره) هیچ تغییری ننموده و فقط عبارات سنگین و دشوار آن حذف گردیده است.
برای سهولت در استفاده، کتاب در قطع 12*16.5 و در 10 جلد 64 صفحه ای طراحی شده که این کتاب ها داخل جعبه ای قرار گرفته و عطف آنها مکمل یکدیگر است و تصویر زیبایی را به وجود می آورند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این کتاب چیدمان متون کتاب در قاب دایره ای شکل است که زیبایی خاصی به کتاب داده است. از دیگر ویژگی های این کتاب ارزشمند تصویرسازی آن بر اساس آیات قرآن و روایات است. پشت جلد هر کتاب جمله ای زیبا تاثیرگذار دیده می شود. جمله پشت جلد هر کتاب ادامه و تکمیل کننده ی جمله ی کتاب قبلی می باشد و 11 جمله با یکدیگر یک مفهوم کلی را بیان میکنند که همان شعار کتاب (گَر به خودآیی به خدا می رسی) است.
این کتاب را می توانید از فروشگاه اینترنتی متن و فروشگاههای کراسه، کیهان و کتابستان شهدا در تهران تهیه کنید. همچنین می توانید برای سفارش تلفنی با شماره 9124715626 تماس بگیرید.
پن:
1- این روایت را شیخ صدوق در خصال و نیز ثواب الاعمال نقل کرده است.
2- امام خمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ص13.
3- مؤلف محترم در شرح چهل حدیث به این موضوع تصریح دارند و میگویند: در این مقام [بحث فطرت] آنچه از محضر شریف شیخ عارف کامل، شاهآبادی دام ظله، که متفرد است در این میدان، استفاده نمودم بیان میکنم.» ر.ک:امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص181.
{$sepehr_album_6788}