تعالي جامعه با دو عنصر مرزهاي ميان حقوق و تکاليف سينما و خانواده سينما محقق مي‌شود اما متاسفانه هنوز درک درستي از اين مرزبندي وجود ندارد اين در حالي است سينما همسايه ديوار به ديوار سازمان امنيت ملي است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در برنامه هفت با اعلام اين خبر که طرح تشکيل سازمان سينمايي در شوراي عالي اداري تصويب شده، گفت: با ارتقاي معاونت سينمايي به سازمان سينمايي، اعتبارات بيشتري براي توليد آثار اختصاص داده مي‌شود.


به گزارش مشرق به نقل از «سوره سينما»، شب گذشته برنامه هفت با دو ميهمان تلفني سيدمحمد‌حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جعفر گودرزي؛ مدير روابط عمومي جشواره فيلم فجر، اکبر نبوي؛ منتقد و علي معلم؛ تهيه‌کننده و منتقد سينما پخش شد.
محمد‌حسيني در خصوص تصويب طرح تشکيل سازمان سينمايي در شوراي عالي اظهار داشت: در اولين جلسه شوراي عالي سينما که با حضور رئيس جمهور برگزار شد، رسماً اين طرح عنوان و تصويب شد اما براي کامل شدن روال اداري، طرح تبديل معاونت سينمايي به سازمان سينمايي در شوراي عالي اداري مطرح و مورد تائيد قرار گرفت.
 

* با آغاز سال 90 سازمان سينمايي تشکيل خواهد شد
وي در ادامه افزود: جزئيات در ساختار و تشکيلات در امور اداري، مالي، استخدامي و سياست‌هاي سازماني و رديف بودجه توسط معاون مديريت و توسعه منابع انساني انجام خواهد شد.
وزير فرهنگ ارشاد اسلامي بيان کرد: تا دو ماه آينده و در آغاز سال 90 شاهد تشکيل اين سازمان خواهيم بود.
حسيني در پاسخ به اين سوال که آيا با تشکيل سازمان سينمايي مکان سازمان نيز تغيير مي‌کند يا خير؟ تصريح کرد: زماني که معاونت سينمايي تبديل به سازمان سينمايي مي‌شود ما با نوعي ارتقاءجايگاه رو‌به‌رو هستيم و سازمان سينمايي به عنوان يک شخصيت حقوقي مورد توجه خواهد بود و از اعتبارات بيشتري برخوردار مي‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اظهار اميدواري از آينده روشن سينما گفت: بودجه فعلي معاونت سينمايي 50 ميليارد است، اميدواريم با اسم گذاري سازمان سينمايي جهشي سينمايي در ايران اتفاق افتد و روز به روز توليد فيلم‌هاي بهتر و آثار ارزشمند‌تري را با همکاري سينما شاهد باشيم.
وي در پايان در پاسخ به اين سوال که آيا بودجه سينما افزايش خواهد يافت يا خير؟ اظهار داشت: در مراحل پاياني گفت‌وگو با دکتر عزيزي؛ معاونت برنامه و نظارت کاربردي هستيم و اميدواريم بودجه بيشتري به سازمان سينمايي سينما تعلق يابد.
در ادامه‌برنامه جعفر گودرزي، مدير روابط عمومي جشنواره فيلم فجر طي گفت‌وگوي تلفني در خصوص پيش فروش بليت‌هاي جشنواره گفت: فروش اينترنتي بليت از 5 بهمن ماه آغاز مي‌شود و تا پايان 7بهمن ادامه خواهد داشت.
 

*امسال در جشنواره فجر با افزايش قيمت بليت مواجه نيستيم
وي خاطرنشان کرد: امسال قيمت بليت‌ها در جهت سياست‌گذاري‌هاي دولت و حمايت از مخاطب افزايش نيافته است و قيمت‌ها در بخش سينما ايران، 4هزار تومان بخش بين‌الملل 3 هزار تومان آثار ويدئويي 2هزار تومان است.
مدير روابط عمومي جشنواره فيلم فجر درباره مورد اعلام فيلم‌هاي بخش مسابقه بيان داشت: به دليل اعلام آخرين مهلت ارسال آثار ،بيش 93 فيلم به دفتر جشنواره رسيده و هيئت انتخاب تا اوايل هفته آينده فيلم‌هاي منتخب را اعلام مي‌کند.
گودرزي افزود: اميدوارم در جشن سينماي ايران که براي سينماگران همانند جشن نوروز است به شايستگي از سينماي ايران و سينماگران تکريم شود، به ويژه اينکه تکريم شهريار بحراني و مرحوم حقاني پرست به ليست تکريم کنندگان داوود رسوليان، جمشيد هاشم‌پور، ‌مهدي فقيه، پوران درخشنده، داود رشيدي و بيژن محتشم اضافه شده است.
در ادامه برنامه گزارش هفته با محوريت ميزان تاثير برگزاري جشنواره فجر بر ارتقاء سينماي با حضور اکبرنبوي؛ منتقد و علي معلم تهيه کننده و منتقد برگزار شد.
در ابتداي اين گفت‌وگو علي‌معلم بيان داشت : جشنواره فجر پديده‌اي متعلق به ايران است و هر کدام از سينماگران با خاطرات 29 ساله خود آن را دوست مي‌دارند اما در تمام دوره‌هاي فجر با وجود بالغ شدن شخصيت سينمايي اهالي هنر، وزن خود سينما از جشنواره بزرگتر است و در کاريکاتور جمال‌رحمتي اين موضوع به راحتي قابل تشخيص است؛ تخم سيمرغ از سيمرغ بزرگتر است و اين دقيقا نشان دهنده غلبه سينما به جشنواره است.
اکبر نبوي در واکنش به اين اظهار نظر گفت: با اين نظر موافق نيستم چرا که جشنواره فجر برآمده از‌ زبده‌هاي سينماي ايران است گرچه در دوره‌هايي آن هم در بخش مديريت و داوري حق سينما يه خوبي ادا شده اما بدون شک دوره‌هاي جشنواره فيلم فجر در توليدات سال آينده آن تاثير نداشته است.
علي معلم با اشاره به مولفه‌هاي يک جشنواره مبني بر اهداف، مديريت اجرايي و داوري و فيلم‌ها گفت: جشنواره فيلم فجر هنوز تفاوت ماهيت بين‌المللي و ملي را از لحاظ مديريتي درک نکرده است.با توجه به زمان برگزاري جشنواره نيز مطابقتي در هدف گيري اين جشنواره ديده نمي‌شود، در حقيقت جشنواره فيلم فجر هيچ گاه هدف شخصي نداشته است.
اکبر نبوي در اين باره اذعان داشت: جشنواره فجر همواره هدفمند بوده است، اگر در اين راستا هدفي وجود نداشت تشخص در خانواده هنرمندان سينما مخدوش مي‌شد، اما تفاوت بين جشنواره فيلم فجر و جشنواره فيلم کن در تغيير کابينه‌ها و معاونت‌‌هاي سينمايي در ايران است.
وي افزود: متاسفانه تا کنون سلايق سامان دهنده ديدگاه‌ها در جشنواره فجر بوده و برخي فرعيات بر اساس اين سلايق پررنگ و تصور غلبه فرعيات بر اصل ماجرا ايجاد شده و به نظر مي‌رسد هنوز الماس هدفمان در اين باره تراش نخورده است.
علي معلم‌با اشاره به جايزه‌هاي تخصصي جشنواره فيلم فجر گفت: تخصصي بودن اين جايزه‌ها اشکالي است که به تمامي پيکره‌جشنواره سرايت کرده و رويکردي متفاوت هنري و صنعتي را در جشنواره شاهد هستيم.
اکبر نبوي با تأکيد بر هدفمند بودن برگزاري جشنواره فجر تصريح کرد: همواره سينما در جامعه يکي از مسائلي بوده که به چشم نامحرم به آن نگاه شده است بنابراين جشنواره به وجود آمد تا سينما محرم جامعه شود و نه تنها مردم بلکه برخي گروههاي مرجع با سينما احساس نزديکي کند.

 

*سينما همسايه ديوار به ديوار سازمان امنيت ملي است
اين منتقد اظهار داشت: تعالي جامعه با دو عنصر مرزهاي ميان حقوق و تکاليف سينما و خانواده سينما محقق مي‌شود اما متاسفانه هنوز درک درستي از اين مرزبندي وجود ندارد اين در حالي است سينما همسايه ديوار به ديوار سازمان امنيت ملي است.
نبوي‌افزود: هدف جشنواره ارزيابي فيلم هاست نه اکران و نمايش و در اين بين عمده‌ترين مشکل عدم تناسب دربلوغ قوانين سينما با رشد هنر هفتم در ايران است.
علي معلم ضمن تاکيد سخن نبوي تصريح کرد: متصل بودن مديريت نظارتي جشنواره به کمپاني توليد فيلم همانند بنياد امور فارابي صحيح نيست در دوراني بنياد فارابي فيلم مي‌ساخت و در جشنواره نيز به فيلم خود جايزه مي‌داد.
اين تهيه کننده افزود: در بسياري از دوران‌ها دوستان معاونت سينمايي مي‌آمدند و با لذت فيلم مي ديدند؛ اما زمان تصميم گيري هيچ اهميتي براي سينما قائل نمي‌شدند.
جيراني در مخالف به اين اظهار نظر گفت: بنده با اين نظر مخالفم، جشنواره توانسته بحران‌ها را سازمان‌دهي کند و اگر جشنواره فيلم فجر نبود هنوز هم بسياري از بزرگان کشور با علامت سوال‌هايي بزرگ درباره پديده‌هاي هنري مواجه بودند اما متاسفانه شکل سينماي ايران اين است که هنوز نگاه به سينما متناسب با نگاه آمريکايي مبتني بر ساختار مديريت بودجه و برنامه‌ريزي سابق و سازمان مديريت توسعه کاربردي فعلي است و هيچ تغييري نکرده است.
اين منتقد با اشاره به مهم دانستن نقش سينما در برخي از امور بين‌المللي در مقايسه با سازمان وزارت خارجه خاطرنشان کرد: بايد به سينما به عنوان امري فرهنگي نگاه کرد به عنوان مثال در وزارتخانه استراتژيکي همچون وزارت امور خارجه در طي 30 سال گذشته تنها 3 بار شاهد تغيير وزرير بوديم اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در همين مدت زماني 8 بار وزارت اشخاص مختلف را تجربه کرده است.
اکبر نبوي افزود: به فراخور تغيير پي در پي در مقام وزارت، معاونت سينمايي نيز تغيير کرده و مديريت بر اساس سلايق شکل گرفته است و با توجه به اينکه فرهنگ در جامعه ما امري تخصصي تلقي نمي‌شود کساني که فاقد نگاه کارشناسي بودند نيز به تصميم‌گيري مهم پرداختند اين در حالي است که در نظام عقلاني هيچگاه تصور نمي‌شود، رئيس سازمان اتمي و يا کاپيتان يک ناو جنگي يک فيلمساز يا کارگردان باشد چرا که اين مقولات تخصصي خوانده مي‌شوند اما چرا فرهنگ در جامعه ما امري تخصصي نيست جاي سوال و تاسف دارد.
وي در پايان گفت: تا زماني که فرهنگ، امري تخصصي تلقي نشود در حل مسائل فرهنگي به ويژه سينمايي با مشکل مواجه خواهيم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس