یک منبع مطلع غربی جزئیاتی از طرحی که ایران در ژنو به کشورهای ۱+۵ ارائه کرد بیان کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، یک منبع مطلع از مذاکرات ژنو  گفته ایران یک «چارچوب دو مرحله‌ای» برای حل مناقشه هسته‌ای با غرب پیشنهاد داده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» طرحی که ایران به کشورهای 1+5 ارائه کرده به این منظور تدوین شده که حسن نیت ایران را به کشورهای غربی نشان دهد و زیربناهای پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای را فراهم آورد.

در این طرح دو مرحله‌ای، چارچوب‌های زمانی لازم برای حل و فصل نگرانی‌های کشورهای غربی از برنامه هسته‌ای ایران که تهران همواره بر غیرنظامی بودن آن تأکید کرده منظور شده است.

این منبع دیپلماتیک در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری «برکینگ دیفنس» ادعا کرده ایران در مرحله اول این طرح که بین سه تا 6 ماه طول خواهد کشید غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم را انجام نخواهد داد؛ به علاوه، تهران در این مرحله ضمن دادن اطمینان خاطر درباره فعالیت‌هایش در رآکتور اراک، اطلاعات بیشتری درباره این رآکتور ارائه خواهد داد و اجازه دسترسی‌های بیشتر به آن را فراهم خواهد نمود.

این منبع نزدیک به مذاکرات ژنو همچنین ادعا کرده ضرب‌الاجل نهایی برای اینکه ایران تمامی مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای خود را حل کند نیز یک سال در نظر گرفته شده است. قرار شده قبل از اینکه هر دو طرف به نقطه‌ای برسند که بتوانند اعلام کنند در مذاکرات پیشرفتی حاصل شده، کارهای زیادی باید انجام شوند.

موضوعات دیگری که طبق ادعای این منبع غربی در این طرح منظور شده به احتمال محدود کردن غنی‌سازی ایران و کاهش تعداد سانتریفیوژهای انجام‌دهنده غنی‌سازی است. اینکه آیا موضوعات دیگری هم مطرح شده‌اند یا خیر هنوز مشخص نیست.

 

مذاکره هسته‌ای کشورهای 1+5 با ایران پیرامون برنامه هسته‌ای تهران از روز سه‌شنبه در ژنو آغاز شده است.

این مذاکرات برای رفع آنچه کشورهای غربی به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند انجام می‌شوند.

آمریکا، اسرائیل و کشورهای هم‌پیمان آنها ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در لفافه برنامه هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران همواره این اتهام‌ها را رد و تأکید کرده به دنبال برخورداری از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

ایران یکی از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون چندین بار از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده اما هرگز مدرکی دال بر انحراف این برنامه از مقاصد صلح‌آمیز نیافته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس