بر اساس تحقیقات یک متخصص امور اشیای عتیقه آمریکایی و کارشناس موزه مترو پلیتن، شیردال اهدا شده از سوی دولت آمریکا به ایران در جریان سفر اخیر رئیس جمهور وهمراهانش به نیویورک، در سال 1999 میلادی ساخته شده و به دلیل تقلبی بودن آن، توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا توقیف شده بود.

گروه فرهنگی مشرق- شیردال جامی مرکب از چند حیوان است که در جریان سفر رئیس جمهور به نیویورک، به رئیس سازمان میراث فرهنگی اهدا شده بود. پس از آن محمدعلی نجفی، در جمع خبرنگاران از آن رونمایی کرد و گفت که احتمال دارد این جام 2700 سال قدمت داشته باشد بنابراین باید برای بررسی تاریخ دقیق ساخت آن، کارشناسان ایرانی تحقیقات بیشتری انجام دهند. همان روز پایگاه خبری هنری نیوز در گفتگویی با شهرام زارع، یکی از باستان شناسان کشور، اعلام کرد که این شی تقلبی است. با این حال مسئولان سازمان میراث فرهنگی عنوان کردند اصل و فرع بودن این شی اهمیتی ندارد. مهم حسن نیتی است که آمریکاییها نشان داده اند اما کارشناسان ایرانی می گویند از آنجا که اشیای تاریخی زیادی از ایران در آمریکا وجود دارد، این حسن نیت می توانست با اهدای یک شی اصل نشان داده شود.

محمد بهشتی مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی نیز بر این باور است که"آمریکایی ها موظف به بررسی اصل و یا تقلبی بودن این شی نبوده و نیستند. همانطور که هنگام اهدای اشیای توقیف شده افغانستان به مسئولان این کشور، ایران بررسی نکرد که کدامیک از آنها اصل و کدام یک تقلبی بوده است."

با این حال نیم نگاهی به مقاله منتشر شده متخصص امور اشیای عتیقه در موزه متروپلیتن نشان می دهد که تقلبی بودن این شی قبلا تایید شده است و شاید بهتر بود که همان روز اول مسئولان سازمان میراث فرهنگی اظهار نظری درباره تاریخی بودن این شی نمی کردند و پیش از هر گفتگویی اولویت ها در مناسبات میان کشورها را توضیح می دادند. اما سایت "تبلت مَگ"، در مطلبی به نقل از یک کارشناس اشیای عتیقه به بررسی تقلبی بودن شیردال پرداخته است.

بر اساس مقاله مستدلی که به تازگی توسط اسکار وایت ماسکارلا موزه دار بازنشسته موزه هنر متروپولیتن منتشر شده، آمده است که بر اساس تجربه ده‎ها سال کار نویسنده، تعداد زیادی -حتی هزاران- هنرهای دستی و عتیقه‎هایی که در موزه‎های سراسر دنیا از خاور نزدیک به نمایش گذاشته شده است، تقلبی هستند.

 در بخشی از این گزارش با چاپ تصویر شیردالی که به ایران "اهدا" شد آمده است:

"به تازگی جام شیردال از نقره و جعلی با هوشمندی به سه قیف مجهز شده است که یکی از  این سه قیف از نظر باستانی در جای نامربوطی قراردارد، اما در جهان( جهان هنر) مدرن درست است. این یک تلاش ناموفق توسط خالق مدرن ( سازنده شی تقلبی) است تا آن را شبیه به اشیاء قدیمی ایرانی کند (احتمالاً مربوط به اکتشاف از غار کلماکره ایران). وی در این زمینه موفق شد، اما بیشتر شبیه به (هنر) ایرانی مدرن شده است. این شیردال که به قیمت یک میلیون دلار توسط پائولا کسی -یکی از معتمدان هنری موزه متروپولیتن- خریداری شده بود، توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا (به دلایل فنی قانونی) توقیف شد و بعد از آن، پول خرید توسط فروشنده (H. Aboutaam) بازگردانده شد."

در ادامه این مطلب آمده است: این شیء که توسط وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا شده بود که 2700 ساله است، تقلبی و مربوط به 1999 بوده است. شیردال برای اولین بار در گالری اشیاء ایرانی در ژنو دیده شده بود و در سال 2002 توسط یک کلکسیونر متمول نیویورکی -که یکی از معتمدان موزه متروپولیتن است- خریداری شد.

وی که از اصالت آن اطمینان نداشت، موقع خرید از دلال مربوطه مدارک شیردال را درخواست کرده بود که در پاسخ گزارشی دریافت کرد که سه متخصص تایید می کردند این شیء مربوط به 700 سال قبل از میلاد مسیح و کشف شده در غرب ایران است.

اما هنگامی که شیردال در سال 2003 به نیویورک آورده شد، دلالان ایرانی- سوئیسی توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا به جرم تقلب در تعیین منشا عتیقه‎ها دستگیر شد. یکسال بعد وی اعتراف کرد به دروغ گفته است که شیردال مربوط به سوریه بوده درحالی که این شی متعلق به ایران است. وی به همین دلیل به یکسال تعلیق و 5 هزار دلار جریمه محکوم شد. خریدار که همان پائولا بود، پول خود را پس گرفت و شیء توقیف شد.

شیردال تا پاییز امسال در انبار کوئینز (انبار وزارت امنیت داخلی آمریکا) قرار داشت. این شیء از دسترس محققین خارج شده بود و تنها یک عکس از آن موجود بود که ماسکارلا را به این نتیجه رساند که این شی تقلبی است.

در این مقاله آمده است: "هر کسی که آشنایی سطحی با هنر باستان خاور نزدیک یا مشابه با آن را داشته باشد، با اولین نگاه به اصل بودن شیردال مشکوک می شود.

مهر


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • نيما ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    قابل توجه آقايان الكي ذوق زده!!
  • حامد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    شیردال همون هویج هست
  • ایرونی ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    اصل یا تقلبی بودن این شی عتیقه مهم نیست. مهم حسن نیت امریکاییهاست که هیچوقت وجود نداشته و نخواهد داشت. از اینهمه تدبیر!!! هیئت ایرانی در نیویورک شگفت زده شدم.
  • محسن ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    شير دالي كه در پايان مزاكرات هسته اي جديد هم كه خواهيم گرفت اصل نخواهد بود!!
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    ای احمق ها . نمی فهمید که اصل یا تقلبی بودن این شیردال مهم نیست؟ پیام 24 خرداد رو نگرفتید؟ مهم اینه که آمریکا لطف کرده و این هدیه رو به ما داده.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    آیا نباید مسئول ساده لوحی که این عتیقه تقلبی را بدون کارشناسی گرفت از کار برکنار کرد؟ تا چه حد به دشمن خوشبین هستید؟ مثلا شما روئسای این مملکت هستید، با این نادانی ها به چه حقی از بیت المال حقوق دریافت می کنید؟ کسی که مردم کشور خود را با اینکار مسخره کرد،نه تنها باید از کار برکنار شود، بلکه باید حقوقش نیز قطع شود تا خنده مفت از حقوق مفت بیت المال نکند.
  • فرهاد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    اگر این اتفاق در زمان احمدی نژاد پیش می آمد تمام رسانه های داخلی و خارجی عملا احمدی نژاد رو با خاک یکسان می کردند...
  • نقل قول از یک باستان شناس ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    آقای رئیس خنده هایتان ما را خوشحال نکرد سرزمین باستانی ایران باتاریخ چند هزار ساله خوده روزی بزرگترین امپراتوری جهان را تشکیل می داد، وبر خلاف تاریخ بسیاری از ملل جهان که سایه های شوم درنده خویی و غارتگری بر آن هویدا است سرشار از عدالتخواهی/ آزادگی/و روح بلند انسانی بوده است و در نظر محققین تاریخ و باستان شناسی سیاحان و جهانگردان. مستشرقان به خوبی روشن شده است که یکی از کهن سال ترین تمدن های دنیا در سرزمین ایران بوجود آمده است.وهمین غنای تاریخی و میراث پربار و عظیم چشمان طمع و دستان تطاول آنها را برای تجاوز به آثار و میراث فرهنگی گسترانیده است.درصورتیکه تاراج آثار محوطه‌ های باستانی و بناهای تاریخی و فضاهای فرهنگی، تخریب ریشه‌های ملت به مفهوم خاص و میراث بشری به معنای عام است. یک محوطه‌ی باستانی، یک بنای تاریخی و یا یک اثر فرهنگی وقتی تخریب می‌شود و از میان می‌رود دیگر همتا و مانندی برای آنها پیدا نخواهد شد.اهمیت این گفتاررا دشمنان فرهنگی ما بهتر درک کرده اند همان اقوام بی بهره از آثار تاریخی و به عبارتی همان ملت بی ریشه در تاریخ که موزه دار امریکایی در پاسخ شما در نیویورک گفت اگر آثار شما را از موزه های امریکا خارج کنیم موزه های امریکا خواهند مرد. اما شما نگفتید که اگر میراث مردم ما را از آنها بگیرید آنها هم خواهند مرد آقای رئیس امریکای وحشی از دیربازبا تهاجم به فرهنگ ملتها و غارت گنجینه و دارایی های تاریخی، چنان به خود و موزه هایشان اعتبار بخشیدند که در میان بی توجهی ملتها در آینده خیلی نزدیک از ملتهای ریشه دار در تاریخ اقوام و ملتی بی ریشه خواهند ساخت و در مقابل خود را اقوامی ریشه داردر تاریخ معرفی خواهند کرد.امریکا این غارتگر بی حیا و بی هویت اساس فلسفه وجودی خود که همان هویت صهیونیستها می باشد رابر بنیان غارت و چپاول بنا کرده است شما چگونه به اولاد صهیونیستها اعتماد کردید شئی را دریافت کردید و به قول معاون شما اگر تقلبی هم باشد باز آن را نشانه حسن نیت امریکا می داند؟......
  • بابک ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    به نظرتون آیا خود این آمریکایی ها هم جعلی نیستند؟؟؟؟؟
  • سوسان ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    کل تاریخ خاخام منشیان تقلبی است حتی لوحه داریوش ومنشورشیرسگ خورده عبری
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    اگر احمدی نژاد بود سریع این فرد را برکنار می کرد بدون نگاه به حزب جناحش. متاسفانه اصلاح طلبان برای دستیابی به قدرت با هم هم قسم شده اند و هر غلطی که می کنند هیچ کدامشان برکنار نمی شوند. حقوق بیت المال نوش جانتان. از سهم گرسنگان و بیکاران این ملت می خورید و اینقدر جسور و خود فروخته شده اید. بیایید مشکلات داخلی را حل کنید و عدالت برقرار کنید، اینقدر با خفت و خواری تن به اجنبی ندهید. قبل از شما فتحعلی شاه ، ناصرالدین شاه، رضا خان و ....بیشتر خود را به این کثافات بیگانه مالیدند و نتیجه ای جز پستی و حقارت و عقب افتادگی بیشتر ملت ایران نداشت. بیایید دست دزدان بیت المال را از بیت المال کوتاه کنیم نه اینکه با داخلی های دزد و قارون شده از ثروت مردم دست دوستی دهیم و دوباره آنها را که مال این ملت فقیر را خوردند و چاق شدند به مسند حکومت بیاوریم که در آینده یک عربستان سعودی دیگر از این کشوری که میراث امام و شهداست نسازیم.
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    بزن کف خوشگل رو .... بزن بزن بزن
  • سعید ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    تا توی این مورد هم خباثت خودشونو نشون دادن . وای به حال ما ها که حرف عاقلمونو که میگه ما به آمریکا بد بینیم رو نمیفهمیم. خدایا ما رو ببخش
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    وقتی جام تو انباری بوده و فقط عکسش بوده چطور میتونسته طرف با 1 عکس بگه تقلبیه و حتی جالبتر اینکه قدمتشم بگه! بنداز اون دست قشنگتو. فکرم میکنی؟من که هرچی نوشتم چاپ نکردین اینم روش
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    قربونت برم دندونه اسب پیشکشو نمیشمرن! بعدم اینکه امریکا با 1 شی اعتبار بین المللیشو خراب نمیکنه
  • عتیقچیان و شرکا ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    14 سال قدمت برای مدیرانی 1 روز هم سابقه اجرایی در سازمان ارث و میراث نداشتند؛ کافی است. به قول آن مسووووول ؛ حتی اگر تقلبی هم باشد برای ما ارزشمند است.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    داری جدی میگی یا شوخی؟! تخم مرغو رنگ کردند جای یه چیز دیگه به ما انداختن. این لطفه؟!!
  • مولوی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    آنچه را که تو در آینه می بینی پیر در خشت خام می بیند. هر منطقه باستانی هنر خاص بومی خود را دارد؛ به عنوان مثال شما نمی توانید، یک جام اژدها شکل بزرگ را در ایران پیدا کنید. افسانه اژدهاها مربوط به چین باستان است. استدلال شما مثل این است که عکس ساری رو مشرق بزاره و بگه این یه دهاتی توی صحرای آفریقا که تازه کشفش کردند!
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    داستان جناب مشـ ـ ـ ـ ـایی را فراموش کردید!
  • ملاباقر ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    روسنگ مرده شورخانه بخندی - انشاالله
  • میترا1 ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    ما که از اولشم میدونستیم . سازمان میراث فرهنگی و رئیس خوشحالش باید از مردم بخاطر اوردن این هدیه تقلبی و تقدیمش به ملت !!! ایران غذرخواهی کنند و استعفا بده اقای نجفی . این توهین به ماست که اونا ما را اینقدر نادان فرض کردند !
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    تو اسمت چيه !؟ سوسان همونه كه تو جومونگ بود ؟!
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    تو ساخت كجا هستي ؟؟؟
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    احمق تویی که فکر میکنی امریکا به ما لطف کرده
  • lion2007 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    احسنت ،سینه پردردی داری
  • lion2007 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    لطفاببند...
  • lion2007 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    برید قابش کنید بزنید تو کلکسیون افتخاراتتون تاریخ در مورد شماوماها قضاوت خواهد کرد همون طور که راجع به قاجار وپهلوی قضاوت می کنیم
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    حالا اصلا به فرض اصل هم بود، مگر پس دادن مال کسی به خودش هدیه است؟
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    از فردا تو برو تدبیر کن. مث جومونگ جونتون که هشت برامون تدبیر کرد!
  • عبدالله ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    خوب این هم علت دارد.به این مسئله توجه کنید: مقدمه اول - آقای محمدعلی نجفی در دولت موسوی یک دوره 4 ساله وزیر علوم بود و یک سال هم در اخر دولت موسوی شد وزیر آموزش وپروش 8 سال هم در دولت سازندگی وزیر آموزش و پروش بود. بعداز دوم خرداد هم در دولت اصلاحات 4 سال معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. تااینجا 13 سال وزیر بود و 4 سال معاون رئیس جمهور یعنی می شود 17 سال در مدیریت ارشد کشور. این مقدمه را داشته باشید مقدمه دوم - در تمام این مدت با عنوان دکتر نجفی شناخته می شد و تاکید می شد که دکترای ریاضی محض دارد. بعداز این همه سال در انتخابات شورای شهر که ثبت نام کرد مدارک تحصیلی که ارائه نمود مشخص شد فوق لیسانس است نه دکترای . جالب این است که هیچگاه هم اشاره نکرد که دکترا ندارم و مرا با این عنوان خطاب نکنید. نتیجه- کسی که دکترای خودش، می خواستید متوجه اشیاء عتیقه قلابی بشود
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    بازم امریکا سرتون کلاه گذاشته
  • حسین ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    یه بار دیگه فقط جمله آخر این مقاله رو بخونید.." فقط از روی عکس آن"... زود قضاوت نکنید رفقا، همه چی رو با عینک سیاست نبینید! به خدا هر روز داریم ضرر این دید سیاسی رو میدیم، بسه دیگه
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    آقاین مسئولین خودشون رو سالیدن به الک!
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    سایت مغرضی هستی 1 بار هم نظر منو چاپ نکردی!
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    حرف حساب رو هیچوقت نذاشتی چاپ شه
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    احتمالا از محل...
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    دمت گرم خیلی خندیدیم
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم شیر سگ خورده هم خودتی که ادب نداری
  • سینا ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    واقعا برای ادبیات و تفکر شما متاسفم مالِ خودمون رو داره به ما میده اونوقت شما میگید داره لطف میکنه؟ اونم تقلبی؟!
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    دقیقا
  • ناشناس ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    جالبه! از خودمون دزدیدن , تقلبیش رو با هزار منت بهمون انداختن اونوقت یه مشت احمق ذوق می کنن میگن امریکا حسن نیت داره.حالا ما انتظار داریم مملکت پیشرفت کنه با این طرز تفکر.بیاییدهم خودمون هم طرز فکرمون یه کم انقلابی باشه.
  • محسن ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    جالبه! از خودمون دزدیدن , تقلبیش رو با هزار منت بهمون انداختن اونوقت یه مشت احمق ذوق می کنن میگن امریکا حسن نیت داره.حالا ما انتظار داریم مملکت پیشرفت کنه با این طرز تفکر.بیاییدهم خودمون هم طرز فکرمون یه کم انقلابی باشه.
  • یه نفر ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    واااای خدای من این ناشناس چقدر بدبخته
  • جوال دوز ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    یعنی اگر داری جدی میگی مصداق بارز یک انسان شوته هستی. آخه منگل مگه این شیر دال ارث باباشون بوده که حالا به ما دادن ذوق مرگ بشیم ؟! اگر اصل بوده باشه که نیست طبق وظیفشون مال دزدی رو به صاحبش رد کردن. اگر هم تقلبی باشه که دیگه واویلا دزد رو گرفتن عوض اینکه اصل مال رو به صاحبش رد کنه یک آشغال از تو کیسه مارگیریش در میاره میگه بیا این همونی هست که من ازت دزدیدم. بعد جالبه که صاحب مال که شما باشی میگی عجب من تا به حال فکر میکردم یک کیلو طلا از من دزدیدی دستت درد نکنه من رو از گمراهی فکر و خیال نا بجا نجات دادی لطف شما مستدام بازم پیش ما بیا دزدی !! واقعا من نمی فهمم چرا بعضی ها میرن جیگر از قبرس میارن. به ضرس قاطع میگم ما در این محصول خود کفا هستیم.
  • جوال دوز ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    آقای عزیز این بنده خدا اسمش هر چی هست به خودش مربوطه. شخصا به تاریخی که کاملا واضح نیست و مبهم هست افتخاری نمی کنم. به تاریخی که استر ها و مرد خای ها و جهودهای کثیف جای پادشاه بی همه چیزیش تصمیم گرفتند و باعث کشته شدن یک نسل از ایرانی ها شده اند افتخار نمیکنم. افتخار من - نمی گویم شیعه بودن که ادعایی گزاف برای بنده است - محب امیرالمؤمنین علی (ع) و فرزندانش طاهرینش، بودن هست. افتخار من عزاداری برای سیدالشهداست، افتخار من امام خمینی عظیم الشأن هست، افتخار من ۸ سال دفاع مقدس هست، افتخار من رهبر عزیزتر جانم است، افتخار من تاریخ همه انبیا و اولیای الهی است که در راستای تحقق گفتمان الهی به روی این زمین پا گذاشتند تا یک مشت قومیت گرا نیان به اسم شرف خون و اصل و نسب تیشه به ریشه اصول الهی که جز تقوی و اطاعت از امر رب الارباب نیست، بزنن. حالا هر کس دوست داره به اون تاریخ مبهم افتخار کنه خودش میدونه. چیزی ارزش افتخار کردن داره که معلوم باشه.
  • جوال دوز ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    آخه بدختی اینکه معاون آقای نجفی جناب حجت افاضه فرمودند که حتی اگر این شی تقلبی هم باشد برای ما ارزش دارد. اصلا اگر فقط یک گل هم می دادند بازهم یک نماد بود. خوب حالا از چی عذر خواهی کنن ؟ وقتی خودشون غیر مستقیم میگن هر چی دادن به دیده منت نباید انتظار استعفا و عذر خواهی داشته باشید. فقط خدا آخر عاقبت ما رو با این جماعت به خیر کنه که به اسم تدبیر دارن ذلیلمون می کنن.
  • علی ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    از نجفی بیشتر از این انتظا ر نیست.
  • یک رهگذر که ایمیل نداره ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام چرا هیچکس نمیگه شاید یک وسیله ی جاسوسی باشه نباید اعتماد کرد
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    ببینیم که از ژنو چی برامون سوغات می آرند؟
  • ُسعید ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    به چهره محمدعلی نجفی نگاه کنید چطور ذوق زده شده تو عکس! یعنی خاک تو سر من کنن با این وضع مشرق عکس نجفی رو حذف کن که اگه یه مسئول امریکایی اینو ببینه که رئیس سازمان میراث فرهنگی ما با جنس بدل انقدر ذوق میکنه سکته رو میزنه از خنده خونشم میفته گردن تو حالا خود دانی
  • هموطن ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    حتی با نگاه به عکسش هم تقلبی بودنش معلومه.خیلی نو و تازه است.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    لیاقتت فقط بد بختیه سوزن.
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    اولا مواظب حرف زدنت باش. دوما ما انقدر بدبخت نشدیم که چشممون به لطف آمریکایی باشه که دستش به خون جوونامون آلودس. افراطی.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    ناشناس آمریکائیها اصلا اهل خجالت کشیدن نیستن. چون خیلی این موضوع تو فرهنگشون تعریف نشده. اونا حاضرن هر سوتی بدن اما به هدفشون برسن و خیلی راحت با عوض کردن صحبت خودشون رو میزنن به اون راه. آمریکا اعتبار بین المللی نداره. اما چون زورگو و مفت خوره، دولت های ضعیف و بدبختی مثل ترکیه، اعراب و ... که یه سر سوزن حمایت مردمشون رو هم ندارن برای باقی موندن در قدرت به مردمشون خیانت میکنن وصدای اعترضشون رو خفه می کنن اما حرف آمریکائیها رو زمین نمیزنن. پول هایی که تو آمریکا داره به پای مردم این کشور ریخته میشه پولیه که از ریختن خون مردم کشور های دیگه بدست اومده.
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    همونم براشون زیاده!!
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    خوبه فقط چندماه گذشته و اینجوری داری میبافی...
  • عليرضا ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    جوال دوز !!! اگر تاريخ قبل از اسلام مبهم هست تو هم يك توهم هستي !! بي اصالت بودن خودت را با عشق به امام علي (ع) و ائمه نپوشان !‌فقط تو نيستي در اين كشور كه خدوت را عاشق امام علي ميداني ! امثال تو درست مانند ملي گراهاي افراطب يه دنبال ايجاد تفرقه ملي مذهبي هستيد !‌ تاسف بر شما
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    نه خیر عزیزم! چند ماه نیست این سال هفدم این دولت توسعه گراست.
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    کاملا جای دستگاه تراش و خط جوش آرگن مشخصه
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    اااااااااااای بیچاره مرحوم کردان که اون بلا سرش اومد.
  • عباس ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    این یک هدیه بوده.آخه مگرآمریکاییهاادعایی براصل بودن شیردال داشتن؟واقعاکه مسئولین بی جنبه ای داریم.الک الکی خودشون مسائل حاشیه ای درست میکنن.اصل دوستی بین دوکشورمهم هست نه این چرت وپرتها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس