به گزارش گروه فرهنگی مشرق، جلیل جوکار هنرمند نگارگر در گفتوگو با فارس از اتمام
مراحل نگارش کتاب «اسرار نقوش» خبر داد و گفت: این کتاب را تا ۲ ماه آینده
برای انتشار به فرهنگستان هنر تحویل خواهم داد که امیدوارم به زودی منتشر
شده و روانه بازار شود.
جوکار درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب پژوهشی میان رشتهای میان هنر گره سازی و علم الاعداد اسلامی و همچنین حکمت هنر اسلامی است که حاصل چند سال پژوهش من است.
* رمزگشایی از نقوش گره اسلامی
وی افزود: این کتاب از نقوش گره اسلامی رمزگشایی میکند،این نقوش هندسی به نوعی اثبات انطباق هندسه نقوش گره اسلامی بر نظم ادبی و هندسی طلسمات مربع اسماءالحسنی است و اثبات این است که نقوش گره ما کاملاً قدسی با مبنای معنوی و عرفانی است که به همین دلیل جایگاه خاص در به کار گیری آن وجود داشته و معنویت خاصی را به فضای معماری اسلامی بخشیده است.
* استفاده از نقوش اسلامی چهارقل در کف خیابان و روی دستمالهای توالت!
او درباره اهمیت پرداختن به نقوش معماری اسلامی توضیح داد: متأسفانه انواعی از گرههای معماری اسلامی را داریم که به آن گره «چهارقل» گفته میشود و روی بسیاری از سنگ فرشها و پیاده روهای ما گره چهارقل دیده میشود.
وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از افراد صرفاً به دلیل زیبایی از این نقش مایهها در فضاهای نامناسبی استفاده میکنند و این ناآگاهی نسبت به نقوش معماری اسلامی و قداست برخی از این نقوش به اندازهای است که من حتی این نقوش را روی دستمالهای مخصوص توالت هم مشاهده کردهام و این موارد انگیزه من را برای پرداختن به اهمیت این نقوش در قالب یک کتاب بیشتر کرد.
این هنرمند نگارگر درباره سابقه استفاده از این نقوش در معماری اسلامی گفت: این نقوش کاملاً به هنر اسلامی مربوط میشود که برخی از آن ها ابداع هنرمندان کشورهای اسلامی از جمله ایران، برخی ابداع فاطمیون و هنرمندان مصر و مراکش است که دامنه استفاده از این نقوش اسلامی تا چین و اسپانیا نیز کشیده شده است.
* نقوش معماری اسلامی از چین تا اسپانیا
وی افزود: درسفری که به شانگهای چین داشتیم این نقوش اسلامی چهارقل را در پنجرههای معبد پودونگ با قدمت ۵۰۰ ساله دیدم و در پنجرههای مساجد ما نیز این نقش وجود دارد و حتی در قصر الحمراء اسپانیا که از باشکوهترین عمارتهای معماری اسلامی است این نقش چهار قل وجود دارد.
جوکار درباره پرداختن به این نقوش اسلامی در دیگر کتابها هم گفت: «کیت کریچ لو» کتابی درباره نقوش گره و ارتباطش با مفاهیم حکمی نوشته که به فارسی هم ترجمه شده است اما او از نقوش به مفاهیم حکمی رسیده است اما من از مفاهیم حکمی به نقوش اسلامی رسیدهام و سیر تحول تاریخی این نقوش را طی کردم و همچنین من به مضامینی چون علم الاعداد اسلامی و قرآنی در کتاب اسرار نقوش پرداختهام که در کتاب کیت کریچ لو به این موارد اشاره نشده است.
* استفاده از نسخ خطی علمای اسلام از ابن سینا تا ملاصدرا
این هنرمند نگارگر درباره منابعی که برای این کتاب استفاده کرده است توضیح داد: من از نسخ خطی بسیاری از جمله در حوزه علم الاعداد اسلامی، علم جبر، حکمت هنر اسلامی، انواع طلسمات،اوفاق و تعویضات استفاده کردهام که این منابع نوشته علمای اسلامی از جمله شیخ بهایی، میرداماد، ملاصدرا، ابن سینا و ...است.
جلیل جوکار صفحات این کتاب را حدود ۲۰۰ صفحه عنوان کرد که به زودی نسخه نهایی آن تحویل فرهنگستان هنر خواهد شد و به زودی منتشر میشود.
به گزارش فارس،گره چهارقل برگرفته از عناصر چهارگانه آب، باد، خاک، آتش و همچنین تسبیحات اربعه «سُبْحَانَ اللَّهِ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَلا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَکْبَرُ » است.
جلیل جوکار متولد ۱۳۴۹ و دارای کارشناسی ارشد در رشته صنایع رنگ است که سالهاست در زمینه نقاشی و نگارگری فعالیت دارد.
جوکار در زمینه رنگسازی، نگارگری، تذهیب و گل و مرغ در مدارس و دانشگاههای هنری تدریس میکند و نمایشگاه متعددی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.
عضویت در کمیته آزمونسازی فنی و حرفهای کشور در رشته نگارگری و فرش، عضویت در جامعه مخترعین و مبتکرین ایران، عضویت شورای دبیران دومین جشنواره تجسمی فجر از سوابق جوکار است.
جلیل جوکار داوری جشنوارههای مختلفی از جمله جشنواره تجسمی کودک و نوجوان را بر عهده داشته است و مقالات متعددی را در زمینه هنر در کارنامهاش دارد.
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.
جوکار درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب پژوهشی میان رشتهای میان هنر گره سازی و علم الاعداد اسلامی و همچنین حکمت هنر اسلامی است که حاصل چند سال پژوهش من است.
* رمزگشایی از نقوش گره اسلامی
وی افزود: این کتاب از نقوش گره اسلامی رمزگشایی میکند،این نقوش هندسی به نوعی اثبات انطباق هندسه نقوش گره اسلامی بر نظم ادبی و هندسی طلسمات مربع اسماءالحسنی است و اثبات این است که نقوش گره ما کاملاً قدسی با مبنای معنوی و عرفانی است که به همین دلیل جایگاه خاص در به کار گیری آن وجود داشته و معنویت خاصی را به فضای معماری اسلامی بخشیده است.
* استفاده از نقوش اسلامی چهارقل در کف خیابان و روی دستمالهای توالت!
او درباره اهمیت پرداختن به نقوش معماری اسلامی توضیح داد: متأسفانه انواعی از گرههای معماری اسلامی را داریم که به آن گره «چهارقل» گفته میشود و روی بسیاری از سنگ فرشها و پیاده روهای ما گره چهارقل دیده میشود.
وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از افراد صرفاً به دلیل زیبایی از این نقش مایهها در فضاهای نامناسبی استفاده میکنند و این ناآگاهی نسبت به نقوش معماری اسلامی و قداست برخی از این نقوش به اندازهای است که من حتی این نقوش را روی دستمالهای مخصوص توالت هم مشاهده کردهام و این موارد انگیزه من را برای پرداختن به اهمیت این نقوش در قالب یک کتاب بیشتر کرد.
این هنرمند نگارگر درباره سابقه استفاده از این نقوش در معماری اسلامی گفت: این نقوش کاملاً به هنر اسلامی مربوط میشود که برخی از آن ها ابداع هنرمندان کشورهای اسلامی از جمله ایران، برخی ابداع فاطمیون و هنرمندان مصر و مراکش است که دامنه استفاده از این نقوش اسلامی تا چین و اسپانیا نیز کشیده شده است.
* نقوش معماری اسلامی از چین تا اسپانیا
وی افزود: درسفری که به شانگهای چین داشتیم این نقوش اسلامی چهارقل را در پنجرههای معبد پودونگ با قدمت ۵۰۰ ساله دیدم و در پنجرههای مساجد ما نیز این نقش وجود دارد و حتی در قصر الحمراء اسپانیا که از باشکوهترین عمارتهای معماری اسلامی است این نقش چهار قل وجود دارد.
جوکار درباره پرداختن به این نقوش اسلامی در دیگر کتابها هم گفت: «کیت کریچ لو» کتابی درباره نقوش گره و ارتباطش با مفاهیم حکمی نوشته که به فارسی هم ترجمه شده است اما او از نقوش به مفاهیم حکمی رسیده است اما من از مفاهیم حکمی به نقوش اسلامی رسیدهام و سیر تحول تاریخی این نقوش را طی کردم و همچنین من به مضامینی چون علم الاعداد اسلامی و قرآنی در کتاب اسرار نقوش پرداختهام که در کتاب کیت کریچ لو به این موارد اشاره نشده است.
* استفاده از نسخ خطی علمای اسلام از ابن سینا تا ملاصدرا
این هنرمند نگارگر درباره منابعی که برای این کتاب استفاده کرده است توضیح داد: من از نسخ خطی بسیاری از جمله در حوزه علم الاعداد اسلامی، علم جبر، حکمت هنر اسلامی، انواع طلسمات،اوفاق و تعویضات استفاده کردهام که این منابع نوشته علمای اسلامی از جمله شیخ بهایی، میرداماد، ملاصدرا، ابن سینا و ...است.
جلیل جوکار صفحات این کتاب را حدود ۲۰۰ صفحه عنوان کرد که به زودی نسخه نهایی آن تحویل فرهنگستان هنر خواهد شد و به زودی منتشر میشود.
به گزارش فارس،گره چهارقل برگرفته از عناصر چهارگانه آب، باد، خاک، آتش و همچنین تسبیحات اربعه «سُبْحَانَ اللَّهِ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَلا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَکْبَرُ » است.
جلیل جوکار متولد ۱۳۴۹ و دارای کارشناسی ارشد در رشته صنایع رنگ است که سالهاست در زمینه نقاشی و نگارگری فعالیت دارد.
جوکار در زمینه رنگسازی، نگارگری، تذهیب و گل و مرغ در مدارس و دانشگاههای هنری تدریس میکند و نمایشگاه متعددی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.
عضویت در کمیته آزمونسازی فنی و حرفهای کشور در رشته نگارگری و فرش، عضویت در جامعه مخترعین و مبتکرین ایران، عضویت شورای دبیران دومین جشنواره تجسمی فجر از سوابق جوکار است.
جلیل جوکار داوری جشنوارههای مختلفی از جمله جشنواره تجسمی کودک و نوجوان را بر عهده داشته است و مقالات متعددی را در زمینه هنر در کارنامهاش دارد.
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.