کد خبر 25498
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹

وزارت امور خارجه با سفر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و هيئت همراهش به واشنگتن براي دريافت جايزه بين‌المللي حمل و نقل مخالفت کرد.

به گزارش مشرق، يکي از مسئولان شهري در گفت‌وگو با فارس، به موضوع سفر هيئتي از سوي شهرداري تهران به واشنگتن براي دريافت جايزه بين‌المللي حمل و نقل عمومي در چند روز آينده اشاره کرد و گفت: آقاي قاليباف خودشان نمي‌خواستند به اين سفر بروند اما هيئت همراهي را تعيين تا به اين سفر اعزام و جايزه را دريافت کنند.

وي ادامه داد: وزارت امور خارجه با اين سفر مخالفت کرده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که قرار نبود شهردار تهران در اين سفرحضور داشته باشد، گفت: قرار بود هيئتي به اين سفر اعزام شود که اسم آقاي قاليباف نيز در اين هيئت وجود داشت؛ اما زماني که وزارت خارجه با اين سفر مخالفت کرد شهردار تهران اعلام کرد يک نفر به نمايندگي از شهرداري تهران به اين سفر رفته و اين جايزه بين المللي را دريافت کند.

اين مسئول شهري در پاسخ به اين پرسش که از سوي کشور مربوطه رواديد صادر شده است، گفت: بايد قبل از صدور رواديد نامه‌اي از ايران ارسال مي‌شد تا اين کار انجام شود؛ اما اين نامه ارسال نشده است.

وي به نامه‌اي که شهردار تهران چندي پيش ارسال کرده است اشاره کرد و گفت: يک نفر به نمايندگي از ايران اعزام و اين جايزه را که افتخار ملي است دريافت کند ولي وزارت خارجه با اين سفر مخالفت کرده است.

اين مقام مسئول در خصوص ترکيب هئيت اعزامي، گفت: قرار بود چند نفر از معاونين و برخي از اعضاي شوراي شهر در اين همايش حضور داشته باشند و از اقاي قاليباف و هيئت همراه دعوت شده بود.

وي تأکيد کرد: آقاي قاليباف اعلام کرده بودند که مايل نيستند به سفر بروند اما يک نفر به نمايندگي از ايران در اين همايش حضور و اين جايزه را دريافت کند.

 

تهران به همراه 4 شهر در سه قاره جهان به عنوان يکي از 5 شهر کانديداي دريافت جايزه حمل و نقل پايدار 2011 دنيا انتخاب شد.

پايتخت کشورمان همراه با شهرهاي گوانگژو در چين، ليون در مکزيک، نانت در فرانسه و ليما پايتخت پرو، 5 شهري هستند که به منظور دريافت اين جايزه کانديد شده‌اند.

مدير اجرايي مؤسسه سياست‌گذاري توسعه حمل و نقل (ITDP) در اين ارتباط اعلام کرد: تهران، شهري است که توسعه سريع سيستم‌هاي مترو و BRT را شاهد بوده است و گوانگژوي چين، ديگر شهر آسيايي که انتخاب شده سيستم BRT خود را در سال 2010 افتتاح کرده، ضمن اين که با ايجاد مسيرهاي دوچرخه‌سواري، ايستگاه‌هاي دوچرخه اشتراکي را راه‌اندازي نموده است.

والتر هوک، ليون مکزيک که اولين سيستم BRT در آن راه‌اندازي شده و بهترين سيستم يکپارچه حمل و نقل شهري در امريکاي مرکزي را دارد، ديگر شهر واجد شرايط اعلام کرد و گفت : ليما پايتخت پرو در امريکاي جنوبي شهري است که براي نخستين بار سيستم BRTبراي ايجاد يک سيستم حمل و نقل پايدار و يکپارچه در آن راه‌اندازي شده است.

وي از شهر اروپايي نانت در فرانسه به عنوان مدلي از هماهنگي و يکپارچگي کارآمد در سيستم BRT و تراموآ نام برد و گفت: اجراي خطوط براي دوچرخه‌سواري، ايجاد سيستم‌هاي اتوبوسراني تندرو (BRT) و احداث سيستم‌هاي عظيم مترو، از جمله ويژگي‌هايي است که منجر به انتخاب اين 5 شهر شده است.

برنده نهايي جايزه حمل و نقل پايدار که در انتخاب آن علاوه بر ITDP، سازمان ملل متحد و انجمن بين المللي حمل و نقل عمومي (UITP) نيز مشارکت دارند، طي مراسم ويژه‌اي در روز چهارم بهمن ماه امسال معرفي مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس