روز گذشته رئیس‌جمهور از سفر به آمریکا بازگشت. سفری که علی‌رغم جنجال‌های فراوان رسانه‌ای، دستاورد اصلی آن تنها وعده‌هایی نسیه بود!

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


امتیاز نقد دادیم وعده‌های نسیه گرفتیم

روز گذشته رئیس‌جمهور از سفر به آمریکا بازگشت. سفری که علی‌رغم جنجال‌های فراوان رسانه‌ای، دستاورد اصلی آن تنها وعده‌هایی نسیه بود!

بر اساس گزارش روزنامه کیهان، حوالی ظهر دیروز هواپیمای حامل هیئت دیپلماتیک ایران که برای شرکت در شصت‌وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود، در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

در این 5 روز رسانه‌های داخلی و خارجی جنجال بسیاری درباره موفقیت‌های دیپلماتیک هیئت ایرانی در آمریکا به راه انداختند اما فارغ از این هیاهوها و ذوق‌زدگی‌های افراطی و خوش‌بینانه، چمدان هیئت ایرانی در برگشت چیزی جز مشتی وعده‌های نسیه و یک جام عتیقه در خود نداشت!

جامی به نام «شیر دال» که 10 سال پیش از ایران سرقت شده بود و در این سفر مقامات آمریکایی با کلی تشریفات و منت به خودمان برگرداندند.

پس از رایزنی‌های بسیار هیئت ایرانی در نیویورک خبری در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار گرفت. در حالی که روحانی در لیموزین تشریفات به سوی فرودگاه جان‌اف کندی در حرکت بود تا نیویورک را به مقصد تهران ترک کند، تلفن همراه یکی از اعضای هیئت ایرانی به صدا درمی‌آید تا به ادعای برخی رسانه‌ها، اتفاقی تاریخی رخ بدهد!


زیباکلام: طرفداران رابطه با امریکا سر به سر اصولگرایان نگذارند

روزنامه اعتماد در گفت و گویی با صادق زیباکلام نوشت: امروز هرچقدر طرفداران دشمنی با امریکا بخواهند جلوی رابطه را بگیرند نمی‌توانند. این مساله مانند دیواری است که نم زده است. هر چقدر هم جلو آن را با گچ و سیمان بگیرند باز نمی‌توانند محوش کنند. دیگر مرگ بر امریکا گفتن و آتش زدن پرچم امریکا توسط بخش‌های عظیمی از تحصیلکردگان و نخبگان کشور دیگر ارزش نیست.


گروه‌های طرفدار شکل‌گیری رابطه ایران و امریکا نباید سر به سر اصولگرایان بگذارند. ما نباید مخالفان را تحریک کنیم. بگذاریم هرچه می‌خواهند بگویند. اصلا همه قبول کنیم که اوباما به پای روحانی افتاد تا تماس بگیرد. اینها مهم نیست. باید اجازه دهیم آنها روایت خودشان را بگویند و با آن احساس غرور کنند. آنها اگر غرور و احساساتشان تحریک شود چوب لای چرخ روحانی می‌گذارند. تنها مساله‌یی که باید با آنها طرح کنیم این است که علت دشمنی با امریکا چیست؟ بخواهیم که پاسخ این پرسش را بدهند. مطمئن باشید هر چه بگویند برایش جواب هست.


اقدامات روحانی با هماهنگی مقامات عالی رتبه نظام است

روزنامه جمهوری اسلامی
در سرمقاله امروز خود نوشت: سرعت و توالی تحولات سیاسی خصوصاً در حوزه روابط خارجی طی چند هفته اخیر به نوعی همه را غافلگیر کرده است. گام‌های مثبتی که دولت با هماهنگی مقامات عالی رتبه نظام در راستای عادی سازی روابط میان ایران و سایر کشورها و حل و فصل مسائلی مهم از جمله پرونده هسته‌ای برداشته، خواسته یا ناخواسته تأثیرات خود را بر حوزه اقتصاد نیز داشته است؛ امید به پایان مناقشه بر سر حق ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای و رفع تدریجی تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، افق امیدوار کننده‌ای را پیش روی نخبگان و افکار عمومی گسترانده است.


تندروها در مراسم استقبال از روحانی اخلال کردند

روزنامه شرق نوشت: وقتي رييس‌جمهوري پس از بازگشت از سفر پنج‌روزه نيويورک وارد تهران شد، دو گروه به استقبال آمده بودند: عده‌اي با گل و لبخند و گوسفندي براي قرباني‌کردن و عده‌اي هم با کفش و خشم و تخم‌مرغ.

خبرگزاري «مهر» گزارش داده است که در جريان استقبال از روحاني، «مخالفان مذاکره با آمريکا درهنگام خروج روحاني از فرودگاه، جلو خودرو وي را گرفتند و با شعار مرگ بر آمريکا مانع از حرکت آن شدند... در هنگام (عبور خودروي روحاني) يکي از مخالفان کفش خود را به‌سمت خودرو روحاني پرتاب کرد که به کسي اصابت نکرد.»

حالا پرتاب کفش و تخم‌مرغ به‌سوي رييس‌جمهوري که از سوي مدافعان اين عمل «خشم انقلابي» نام گرفته «تيتر يک» برخي از رسانه‌هايي است که از پيروزي روحاني در انتخابات خوشحال نشده و از رويدادي که پس از 35سال به‌عنوان اتفاقي تاريخي از آن ياد شد هم چندان دلخوش نبودند. حالا همين رسانه‌ها که مخالفان خود را به «تهيه خوراک براي رسانه‌هاي خارجي (بخوانيد بيگانه) متهم مي‌کردند خود «رطب‌خورده» شدند و تيترشان، (استقبال از روحاني با کفش)، تيتر يک رسانه‌هاي بيگانه (خارجي) شد.

 تاثیر ریشه‌ای دولت تدبیر بر مناسبات واشنگتن

روزنامه بهار نوشت: در درون آمریکا دو جریان مقابل هم ایستاده‌اند. جریان اول جریانی است که می‌خواهد ایران را یک تهدید جدی و یک خطر ذاتی علیه صلح و امنیت جهانی معرفی کند تا کشور را هرچه بیشتر در صحنه بین‌المللی به انزوا کشانده و در برابر تحریم و درنهایت حمله نظامی آسیب‌پذیرتر کند. در علم روابط بین‌الملل روشی که این جریان در پیش گرفته «امنیتی‌سازی» نام دارد. یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های امنیتي‌سازی نیز عبارت از تخریب سیستماتیک وجهه یک کشور در صحنه دیپلماتیک و نزد افکار عمومی است. در همین راستا، جریان مذکور از سال‌های گذشته تاکنون می‌کوشد تا نام ایران را با موهن‌ترین نام‌ها و منفورترین پدیده‌های تاریخ - مانند نازیسم، تروریسم، قوم‌کشی، نژادپرستی، بنیادگرایی مذهبی، نسل‌کشی و سلاح‌ کشتار جمعی - پیوند بزند.
این جریان به شدت از فضای تخاصم و تنش تغذیه می‌کند و به دلیل بعضی بی‌احتیاطی‌ها و بعضی اظهارات نسنجیده و غیرکارشناسانه‌‌ای که در سال‌های گذشته از جانب مقامات سابق اجرایی کشور صادر شده، در امنیتی‌سازی ایران اقبال قابل توجهی نیز داشته است. کسانی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند به خوبی به یاد دارند که چگونه رسانه‌ها و لابی‌های قدرتمند وابسته به این جریان، جملات بعضی مقامات دولت سابق را - به‌ویژه در ایام اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل - روی پُسترهای عظیم چاپ کرده و روی اتوبوس‌ها و دیوارهای شهرهای نیویورک و واشنگتن نصب می‌کردند تا به کمک آن فضای عمومی را علیه ایران ساماندهی کنند.
مهم‌ترین حامی این جریان دولت اسراییل و لابی‌های حامی آن هستند که مدام می‌کوشند جو غالب همواره جو ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی باشد تا سیاست‌های دولت آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش نیز در بستر همین فضا تنظیم و تدوین شود.


گل وكفش، حواشي استقبال از روحاني

روزنامه اعتماد نوشت: نخستين سفر روحاني به نيويورك بي‌شك از تمامي پروازهايي كه روساي جمهور ايران را تا پيش از اين راهي نيويورك كرده بود تاريخي‌تر و مهم‌تر بود. او در اين سفر پنج روزه راهي را رفت كه هيچ يك از روساي دولت ايران نرفته بودند. روحاني كه پيش از اين قول داده بود عزت و احترام ايرانيان در عرصه بين اللملي را باز مي‌گرداند به وعده خود عمل كرد تا باراك اوباما هم بر حق استفاده ايران از انرژي هسته‌يي اعتراف كند و هم آنكه او را مجبور سازد تا تنها به گفت‌وگوي نيم ساعته و خصوصي كري و ظريف تكيه نكند و خود، تلفن را بردارد و در آخرين دقايق حضور روحاني در امريكا با او صحبت كند تا اتفاقي كه همگان انتظار داشتند در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل يا ضيافت ناهار با‌ كي مون، دبيركل سازمان ملل رخ دهد، از طريق تماس تلفني محقق شود.

اما مذاكره تلفني روحاني و اوباما همان‌طور كه در صدر اخبار جهاني قرار گرفت با واكنش‌هاي متفاوتي در ايران و امريكا همراه شد. حاميان اسراييل نتوانستند عصبانيت خود را از اين اقدام اوباما پنهان كنند و به نظر مي‌رسد رييس‌جمهوري امريكا روزهاي سختي را براي كمرنگ كردن لابي اسراييل در امريكا بايد پشت سر بگذارد. اگرچه حكايت روحاني در ايران كمي متفاوت از همتاي امريكايي‌اش بود. سياسيون متفق‌القول به تعريف و تمجيد عملكرد روحاني و همراهانش در سفر به نيويورك پرداختند و رفتار رييس‌جمهوري را بر سه اصل عزت، حكمت و مصلحت دانستند.


تماس با تل‌آويو پيش از گفت‌وگوي تلفني با روحاني

روزنامه هاآرتص ديروز نوشت: «اوباما پيش از گفت‌وگوي تلفني با روحاني، مقامات اسرائيل را در جريان گذاشت.» رئيس‌جمهور امريكا هم در بيانيه خود پس از گفت‌وگو با رئيس‌جمهور ايران تأكيد كرد دولت وي ضمن تلاش براي همكاري با ايران، همكاري نزديكي با اسرائيل خواهد داشت. به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور ايالات متحده مجبور است در مسير كاهش تنش‌ها با ايران، رژيم صهيونيستي را متقاعد كند.

به گزارش روزنامه جوان، تماس تلفني بين رؤساي جمهور ايران و امريكا كه از 24 ساعت گذشته به بمب خبري رسانه‌هاي جهان تبديل و حتي سبب بهت مقامات بلندپايه دو كشور شده است، اگرچه در وهله اول با رضايت سطحي از توافق دو طرف براي حل مشكلات في‌مابين در روابط دوجانبه و حل مسئله هسته‌اي و تحريم‌ها همراه بود اما زمان براي اين خوش‌بيني‌ها طولاني نبود. آن طور كه رسانه‌هاي صهيونيستي گزارش كرده‌اند، اوباما پيش از تماس با روحاني تل‌آويو را در جريان تصميم خود براي تماس گذاشته است.

تلاش اوباما براي مطلع كردن رژيم صهيونيستي يا به عبارتي متقاعد كردن تل‌آويو براي تماس مستقيم با ايران در بيانيه‌اي كه كاخ سفيد بلافاصله پس از تماس تلفني وي منتشر كرد، آشكار بود. رئيس‌جمهور امريكا در بيانيه خود پس از گفت‌وگو با رئيس‌جمهور ايران تأكيد كرد دولت وي ضمن تلاش براي همكاري با ايران، همكاري نزديكي با اسرائيل خواهد داشت. با اين وجود پايگاه خبري ديلي‌بست از مخالفت كنگره با مذاكره مستقيم اوباما با روحاني خبر مي‌دهد كه اكثريت آن را جمهوريخواهان تشكيل مي‌دهند. پايگاه «رول كاب» هم نوشته است، برخي از نمايندگان با صرف نظر از توافقات هسته‌اي، حاضرند پيش از اينكه توافقي ميان امريكا با ايران در مذاكره مستقيم شكل بگيرد، به سمت اين توافق‌ها اژدر بفرستند.


بازتاب متفاوت تماس تلفني روحاني ـ اوباما

تهران امروز نوشت: گفت‌وگوي تلفني حسن روحاني و باراك اوباما، روساي جمهور ايران و آمريكا بازتاب‌هاي متفاوتي داشته است و در همان حال هم روحاني انجام گفت‌وگو را به درخواست طرف آمريكايي دانسته است. اين در حالي است كه طرف آمريكايي هم گفته است درخواست گفت‌وگو از جانب ايران بوده است. با اين حال و فارغ از اينكه گفت‌وگو با درخواست كدام طرف انجام شده است، اما بازتاب‌هاي بسيار گسترده‌اي داشته است.

حسن روحاني ديروز هنگام ورود به كشور با استقبال بسياري از طرفدارانش مواجه شد كه حتي جلوي پاي او گوسفند قرباني كردند اما در عين حال تعدادي از منتقدان هم در فرودگاه حاضر شده و نسبت به مذاكره تلفني اوباما و روحاني معترض بودند. در خارج كشور هم اغلب رسانه‌هاي مهم بين‌المللي از جمله روزنامه‌هايي چون گاردين و نيويورك تايمز تيتر يك خود را به تماس تلفني روحاني و اوباما اختصاص داده و آن را تاريخي توصيف كردند. روزنامه‌هاي عربي و نشريات اروپايي هم تيتر يك يا بخش مهمي از مطالب صفحه اول خود را به اين گفت‌وگو اختصاص دادند.


چرا «اختيار تام» به احمدي‌نژاد داده نشد؟

روزنامه تهران امروز نوشت:
به نظر مي‌رسد رئيس‌جمهور قبلي نيز علاقه‌مند به مذاكره با آمريكايي‌ها بود اما اعتماد كافي دست‌كم به توانايي او در ايران وجود نداشت و تاكيد مي‌شد كه او نمي‌تواند در اين‌باره تصميم بگيرد اما امروز آزمايش بزرگي براي همه از تيم مذاكره‌كننده ايراني و رياست‌جمهوري ايران و دولت آمريكا در پيش است. رهبري اعتماد كافي به مذاكره‌كننده دارند و اختيار تام به رياست‌جمهوري داده‌اند. طبعا به ضرورت اين گفت‌وگو هم باور دارند.


 واکنش احمدی‌نژاد به گفت‌وگوی روحانی و اوباما

روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که رئیس‌جمهور سابق ایران در حالی که قصد داشت وارد ساختمان لاله شود، با خبرنگار سایت خبری تیک مواجه شد. خبرنگار از او پرسید که نظرتان در مورد سخنان دکتر روحانی در سازمان ملل و تقاضای اوباما برای گفت‌وگوبا ایشان چیست؟ احمدی‌نژاد گفت: من نمی‌دانم کلاً ! وی با بیان این که «اصلا نمی‌داند ماجرا چیست»، خطاب به خبرنگار تیک گفت «چه می‌دونم وا...» وقتی خبرنگار تیک، ماجرای تماس اوباما را برایش تعریف کرد، در حالی که از آن خنده‌های همیشگی خبری نبود گفت: حتما این کار درست بوده دیگه!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 1
    عشقه عشقه عشقه احمدی نژاد و عشثه
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    حالا واکنش آقای احمدی نژاد واقعا چه اهمیتی دارد که خبرنگاران باید به خودشان زحمت دهند.
  • هی روزگار ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    تنها مساله‌یی که باید با آنها طرح کنیم این است که علت دشمنی با امریکا چیست!!!!! http://www.aparat.com/v/4VAsy
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    0 0
    دنبال خط چهار آديداس ميگردين؟ چه فرقي داره كي تماس گرفته؟ مهم اينه كه ارتباط برقرار شده و ما هم همينو ميخواستيم. خسته شديم از اين همه خفگي و تعصب بيجا
  • روح اله ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    به نظر من اقای روحانی بزرگ ترین مشکلی که در پیشروی خود و ملت میبینه از بین بردن تحریم هاست و برای حل این مشکل باید با سیاست خود با امریکا وارد توافق بشوند
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    روحانی تشکر تشکر
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    چون احمدی نژاد سرور شماهاست
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    خفه شدن امثال شما بهتر است از توهین به ملت ایران
  • محقق ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    انشاالله همه دعا میکنیم امثال جلیلی و ...در کشور زیادتر شوند چون تولید علم و فکر خوبی دارند گرچه شاید مدیرت قوی نداشته باشند
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    دهن هرچی مخالف با روحانیه سروییییییییس. دور دوره ماس. همه خفه
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    0 0
    خواهیم دید به شما هم چیزی نمیماسه هههههه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
    0 0
    اينو مطمئنا" يكي از مخالفين روحاني براي جو سازي نوشته
  • نا شناس ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    پس چرا دکتر محمود احمدی نپاد این همه در داخل و خارج کشورها محبوبه ؟چرا ؟چرا؟
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    چون اگر ولش کنی اول تورا ول نمی کنه بعد ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس