«حقیقت این است که شانس نتیجه‌بخش یودن مذاکرات در تهران بسیار پایین ارزیابی می‌شود. کمتر کسی اعتقاد دارد آمریکا واقعاً وارد یک مذاکره جدی از موضع احترام متقابل خواهد شد و خواهد توانست در مقابل فشار اسرائیلی‌ها مقاومت کند.»

به گزارش مشرق، منابع سیاسی در تهران می‌گویند حجت‌الاسلام دکتر "حسن روحانی" رئيس‌جمهور، اختیارات بسیار جامع و کاملی در زمینه مذاکرات هسته‌ای دریافت کرده که بخشی از آن بی‌سابقه است.

برخی منابع سیاسی که از روند تصمیم‌سازی‌ها در موضوع هسته‌ای مطلع هستند روز سه‌شنبه و در آستانه آغاز تور دیپلماتیک دکتر روحانی در نیویورک گفتند که آقای دکتر روحانی با اختیارات جامع و بی‌سابقه‌ای به نیویورک رفته است.

این منابع تأکید کردند در سطح بالای نظام در این باره تصمیم‌گیری شده و روحانی از امکان مانور وسیعی برخوردار است.

یک منبع در تهران گفت: «روحانی هم می‌تواند گزینه‌ها را تغییر بدهد و هم مابه‌ازاها را. تغییر لحن هم که به‌نحو بی‌سابقه‌ای اتفاق افتاده است. همچنین وی در زمینه تعامل با آمریکا اختیارات وسیعی دارد.»

وی ادامه داد: «در عین حال، خطوط قرمز کاملاً مشخص و غیرقابل مذاکره‌ای هم ترسیم شده است.»



کارشناسان می‌گویند این اختیارات در حالی به تیم روحانی واگذار شده است که در تهران نسبت به نیات و عملکرد آمریکا تردید و بدبینی جدی وجود دارد.

یک تحلیلگر که در جریان جزئیات قرار دارد گفت: «حقیقت این است که شانس نتیجه‌بخش یودن مذاکرات در تهران بسیار پایین ارزیابی می‌شود. کمتر کسی اعتقاد دارد آمریکا واقعاً وارد یک مذاکره جدی از موضع احترام متقابل خواهد شد و خواهد توانست در مقابل فشار اسرائیلی‌ها مقاومت کند، ضمن اینکه شاید مشکل اصلی قبل از اسرائیل در خود آمریکا باشد.»

وی تصریح کرد: «از دید تهران مشکل رسیدن به یک فرمول برد ـ برد نیست، مشکل این است که وقتی به چنین جایی رسیدیم آیا اراده سیاسی لازم برای تبدیل پیشنهاد به توافق در آمریکا وجود خواهد داشت یا نه. تا کنون علامت جدی در این زمینه نه در دیپلماسی رسمی و نه در دیپلماسی مسیر 2 مشاهده نشده است.»

یک نکته دیگر که به طور جدی در تهران مورد توجه است این است که آیا آرام نگه‌داشتن جریان‌های بسیار قدرتمند انقلابی مخالف هرگونه مذاکره با آمریکا در ماه‌های آینده اساساً امکانپذیر خواهد بود؟

تحلیلگر یادشده در پاسخ به این سؤال گفت: «اگر نتیجه ملموسی در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد واقعاً پاسخ این سؤال چیزی جز «نه» نیست. آقای روحانی زمان بسیار کمی در اختیار دارد. مسیر بازگشت خیلی زودتر از آنچه آمریکایی‌ها تصور می‌کنند آغاز خواهد شد.»


منبع: ایران هسته‌ای

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    بیچاره احمدی نژاد. چی می شد آقایان روسای قوا در شورای عالی امنیت ملی این اختیارات را به او هم می دانند تا ماجرا زودتر جلو بره؟
  • احمدی ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    "من دیپلمات نیستم،انقلابیم"
  • 1400 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    يادتان باشد آمريكا گاهي واقعا گرگ است گاهي گرگي در لباس ميش
  • میترا ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    سخنرانی اوباما نشون داد که هنوز هم در بر همون پاشنه میچرخه !گول زدن خودمون بیفایده ست .نباید مسخره ی خاص و عام بشیم . امریکا هیچ وقت سیاستهاش عوض نمیشه . اگر بشه دیگه امریکا نیست !!
  • رسول ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    اقای روحانی گفتن که دولت و رئیس جمهور را نقد کنید اکنون من هشدارها و توصیه هایی دارم : هشدار : نتیجه ی سازش دولت اصلاحات تعلیق 10 ساله غنی سازی و پلمپ تاسیسات هسته ای بود که این کار را اقای روحانی به خوبی به انجام رساندند !!! اگر قرار بود که ما به حرف غرب و مواضع استکباری انها گوش می دادیم اکنون باید انها برای ما تعیین می کردند که چه کار کنیم ایا تعلیق را برداریم یا نه که مسلما نظر انها ادامه تعلیق می بود ! یکی از مقامات غربی گفته بود که ما میوه جنگ عراق را از دست روحانی گرفتیم !!!! این یعنی شکست در برابر زیاده خواهی دشمن . اما نتیجه ی ایستادگی در برابر دشمن این شد که ما نه تنها هسته ای شدیم بلکه در این زمینه به پیشرفتهای بزرگی دست پیدا کردیم . سر صحبت من با اقای روحانی است اگر شما دوباره بخواهید رویه ی دولت اصلاحات را در پیش بگیرید چیزی جز سر افکندگی و عقب نشینی از مواضع نظام نصیبتان نخواهد شد . در ضمن اقای روحانی اختیار تام ندارند که بخواهند هر چه تصمیم میگیرند اجرا کنند . این کشور قانون اساسی دارد و خط قرمز ان را اسلام تعیین می کند اگر اقای روحانی یا هر کسی دیگری بخواهد از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور کند یعنی از ارمانها و اصول اسلام عبور کرده و مطمئن باشد که خود او به زاویه رانده خواهد شد نه کس دیگری . توصیه : حال لازم است اقای روحانی در برابر زیاده خواهی های غرب بایستند و بار دیگر عزت و سربلندی برای نظام جمهوری اسلامی ایران را به ارمغان اورند . لذا با توجه به گفته ایشان مبنی بر حمایت از حقوق حقه ایران ضرورت دارد که ایشان حقوق مردم ایران را همواره در نظر داشته باشند .
  • محمد ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    برد- برد يعني چه؟! آن‌ها ميگويند ايران نبايد هستهاي شود- بخوانيد الگوي كشورهاي ضد استكبار-، ما مي‌گوييم ميخواهيم قدرتمند شويم. برد- برد يعني هم اونا حرفشون عملي شه(يعني قدرتمند نشيم) هم حرف ما عملي بشه(يعني قدرتمند شيم!). منظورم اينه كه اينا تعارفه. بايد غرب رو شكست داد، به طوريكه آن‌ها مجبور شوند قطب جديدي به نام ايران را بپذيرند. يك مسابقه كشتي، دو طرف پيروز ندارد.
  • شهاب ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    منظور از مسیر بازگشت ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس