در حالی که بيژن زنگنه بابک زنجانی را متهم به عدم پرداخت 2 میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت به دولت کرده، زنجانی از اولین همکاری‌اش با مرحوم نوربخش در بانک مرکزی دولت سازندگی سخن گفت و نیز از چند بار ملاقات با هاشمی‌رفسنجانی پس از انتخابات خبر داد.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



خوش‌بيني مفرط تجديدنظر طلبان از مذاكره با امريكا

روزنامه جوان نوشت: بدون شك سفر هرساله مقامات سياسي كشورمان به اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك كه از سپتامبر تا دسامبر يا ژانويه تشكيل مي‌شود يكي از مهمترين و حاشيه‌ساز‌ترين اتفاقات در آوردگاه ديپلماسي كشورمان است.

بر همين اساس سخنراني در تالار مجمع عمومي سازمان ملل، ديدار با كارگروه‌هاي سياسي ديگر كشورهاي عضو سازمان ملل و گفت وشنود با رسانه ديگر كشورهاي دنيا براي پيشبرد ديپلماسي عمومي از اهميت زيادي برخوردار بوده و مي‌تواند كمك شاياني براي تحقق اهداف ديپلماتيك يك كشور باشد.

همين اهميت و اعتبار اجلاس سالانه باعث شده است كه در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، بارها روساي جمهور كشورمان شخصاً براي پيشبرد منافع جمهوري اسلامي ايران از اين فرصت بين‌المللي استفاده كنند و سفر امروز رئيس‌جمهور كشوررمان براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل هم طبق همين رسم معروف و عرف ديپلماتيك صورت مي‌گيرد.

اما آنچه سفر دكتر روحاني به نيويورك را با سفرهاي روساي جمهوري ادوار گذشته متفاوت كرده، بحث «مذاكره دولتمردان كشورمان با سردمداران امريكا» است آن هم در شرايطي كه رهبري تاكتيك «نرمش قهرمانانه» را بيان فرموده‌اند و جرياني خاص در داخل سعي دارد هماهنگ با غرب اين كليدواژه را تحريف كند.

اين جريان خاص كه از ابتداي شكل‌گيري دولت يازدهم در پي تحميل خواسته‌ها و نيازهاي تشكلي و صنفي خود به رئيس دولت، آن هم در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي وفرهنگي برآمده است امروز و درآستانه سفر دكتر روحاني تمام تمركز رسانه‌اي وجرياني خود را برآن گذاشته تا اولاً از سفر روحاني به نيويورك دستاوردهاي غير واقعي براي جامعه جلوه‌سازي كند و ثانياً اين اصل غير‌حقيقي را براي افكارعمومي داخلي نهادينه كند كه مذاكره با امريكا حلّال تمام مشكلات داخلي وخارجي كشورمان است وبايد هر چه زودتر در دستور كار رسمي دولتمردان قرار بگيرد.


نقش تخريبي اسرائيل در روابط ايران و آمريكا

تهران امروز نوشت: مجمع عمومي سالانه سازمان ملل متحد امسال در شرايطي آغاز به كار مي‌كند كه بيش از هر زماني نگاه‌ها به روابط ايران و آمريكا دوخته شده است و اينكه آيا در اين اجلاس روساي جمهور ايران و آمريكا ولو به‌صورت نمادين با يكديگر دست خواهند داد يا خير؟ چه اين ديدار و مصافحه انجام شود چه انجام نشود يك چيز مسلم است: روابط ايران و آمريكا با پيروزي انقلاب و استقرار نظام جمهوري اسلامي بسيار متلاطم بوده و هرگز به سطح عادي برنگشته است. دلايل بسياري براي عادي نشدن روابط دو كشور وجود دارد. يكي از اين مولفه‌ها نقش مخرب آشكار و غيرآشكار محافل اسرائيلي و صهيونيستي بوده است. اين محافل هرگز با عادي شدن روابط ايران و آمريكا موافق نبوده و به نظر مي‌رسد كه همچنان موافق نيستند. منافعي كه محافل اسرائيلي- صهيونيستي در بحراني بودن روابط ايران و آمريكا نصيب‌شان مي‌شود باعث شده تا دائما عليه ايران تبليغات منفي كرده و افكار عمومي جهان را درباره هر حركت ديپلماتيك ايران مشوش كنند. «تهران امروز» در گزارشي تحليلي- اسنادي به بررسي نقش اين محافل پرداخته است.

چرخش کلید در قفل هسته ای

به گزارش روزنامه بهار، امروز رییس‌جمهوری به نیویورک می‌رود و وزیر خارجه پشت میز مذاکره می‌نشیند. دو اتفاقی که مدت‌هاست فضای سیاسی و سیاست خارجی ایران را به خود مشغول کرده است. دو اتفاقی که دستاوردهای آن می‌تواند به اصلاح جایگاه بین‌المللی جمهوری‌اسلامی ایران منجر شود؛ جایگاهی که ظرف هشت سال گذشته بیش از آن‌که رشد داشته باشد تنزل داشت. تلاش برای انزوای ایران و ایجاد محدودیت‌ها و محرومیت‌ها و اعمال تحریم و تهدید و کاهش دایره دوستان از جمله پیامدهای رویکردهای دولت پیشین در سیاست خارجی و دیپلماسی بود.

تاثیر این رویکرد علاوه بر سیاست خارجی بر سایر حوزه‌ها به‌ویژه اقتصاد نمود پیدا کرد. آن‌چنان که به واسطه سیاست تهاجمی دولت‌های نهم و دهم در سیاست خارجی و رویکرد تقابلی غرب با این سیاست، سفره مردم در پی اعمال تحریم‌ها روز به روز کوچک‌تر شد. بر این اساس دولت تدبیر و امید هدف نخست خود را احیای جایگاه بین‌المللی با دردستور کار قرار دادن دیپلماسی فعال مبتنی بر تعامل و گفت‌وگو با همه طرف‌های مقابل جمهوری‌اسلامی در موضوعات مورد اختلاف و در راس آن برنامه هسته‌ای قرار داد. اگر تا به امروز دولت تدبیر و امید در حد حرف و شعار برپایه اعلام مواضع دیپلماتیک خواستار تغییر در سیاست خارجی با تکیه بر تعامل با جهان بود از امروز باید در صحنه عمل خواست خود را به منصه ظهور برساند و جدیت‌اش را در این‌باره بیش از پیش به رخ جهانیان بکشاند. هرچند پیش از حضور رییس‌جمهوری در نیویورک پیغام تهران با شعار و اعلام مواضع دیپلماتیک به آن سوی آب‌ها منتقل شده است و عمده بازیگران صحنه بین‌الملل خود را آماده شنیدن صدای تازه از تهران و مشاهده گام‌های عملی آن کرده‌اند. بر این اساس علاوه بر اشتیاق مردم ایران برای مشاهده این گام و تاثیر آن بر زندگی شان، در خارج از کشور این ولع وجود دارد که ایران متفاوت را ارزیابی کنند.


بابک زنجانی: از دولت سازندگی شروع کردم!

روزنامه کیهان نوشت:
در حالی که بيژن زنگنه بابک زنجانی را متهم به عدم پرداخت 2 میلیارد دلار از درآمدهای فروش نفت به دولت کرده، زنجانی از اولین همکاری‌اش با مرحوم نوربخش در بانک مرکزی دولت سازندگی سخن گفت و نیز از چند بار ملاقات با هاشمی‌رفسنجانی پس از انتخابات خبر داد.

وی که می‌گوید میزان دارایی‌اش به 25 هزار میلیارد تومان می رسد، در مصاحبه با نشریه آسمان تصریح کرد: وقتی خدمت سربازی‌ام تمام شد آقای نوربخش 4-5 جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کند. آن وقت‌ها دلار رسمی 300 تومان بود و بیرون قیمت دلار در حال رشد بود و همه می‌گفتند ارزش دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می رفتند شب‌ تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار آزاد بفروشند. آقای نوربخش به من گفت بیا ایران مجموعه‌هایی که دلار به بازار تزریق می‌کند تا قیمت بالا نرود و 4-5 نفر بودند کارکن به من اعتماد پیدا کرده بود.


پاك كردن خاطره احمدي‌نژاد

ديپلماسي ايراني در تحليلي از سفر روحاني به نيويورك نوشت: امسال حسن روحاني ميانه‌رو، به عنوان رئيس‌جمهور ايران در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك حاضر مي‌شود و احتمالا هدف وي پاك كردن خاطره احمدي‌نژاد از ذهن مستمعين است. علي واعظ، تحليلگر مسائل ايران در گروه بين‌المللي بحران، مي‌گويد: هدف بازسازي آسيبي است كه احمدي‌نژاد وارد كرد. تهران مي‌خواهد نشان دهد كه اكنون يك پراگماتيست روي كار است.

به گزارش روزنامه تهران امروز، حسين موسويان، مذاكره‌كننده سابق هسته‌اي كه به گزارش روزنامه كريستين ساينس مانيتور، روابط نزديكي با دولت جديد دارد، مي‌گويد: مبناي احمدي‌نژاد بر مقابله بود حال آنكه روحاني ادبيات تحريك برانگيز ندارد و به‌طور حتم جهان را به همكاري،صلح و تعامل دعوت مي‌كند.


ورود آزاد فتنه‌گران به دانشگاه آزاد!

کیهان نوشت: سرپرست دانشگاه آزاد پس از برکناری مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، مدیر عامل خبرگزاری آنا را نیز برکنار کرد.میرزاده شنبه در اولین روز کاری خود با وجود اظهارات قبلی‌اش مبنی بر اینکه بنای تغییرات اتوبوسی ندارم، حمیدرضا عابدی را از مدیر مسئولی روزنامه دانشگاه آزاد (فرهیختگان) برکنار و احسان مازندرانی از بازداشت‌شدگان فتنه 88 را جایگزین وی کرد. تغییرات در رسانه‌های وابسته به دانشگاه آزاد به همین جا ختم نشده و دیروز نیز رضا همدانچی مدیر عامل خبرگزاری دانشگاه آزاد (آنا) در گفت‌وگو با تسنیم از برکناری خود خبر داد.همدانچی اظهار داشت: حدود ساعت 15 از دفتر آقای حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد با بنده تماس گرفته و به یکباره اعلام شد که از مدیر عاملی خبرگزاری آنا برکنار شده‌ام. در این تماس تلفنی به بنده اعلام کردند که ساعت 15:30 امروز تودیع می‌شوم و مدیر عامل جدید به جای من معرفی می‌شود.

همدانچی تصریح کرد: در روزهای گذشته مدیران جدید دانشگاه آزاد در پاسخ به اعلام آمادگی ما برای کناره‌گیری اعلام می‌کردند که با قوت به کار خود ادامه دهید اما امروز به یکباره خبر برکناری‌ام را از طریق تلفن به من اعلام کردند.میرزاده چهارشنبه گذشته به واسطه بهانه‌جویی برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد درباره عملکرد فرهاد دانشجو به جای وی به‌عنوان رئيس دانشگاه معرفی شد حال آن که قبل از جلسه ادعا شده بود این جلسه برای رسیدگی به برخی ابهامات تشکیل می‌شود.


روزنامه اعتماد: به دیدار روحانی و اوباما بیشتر بپردازید

حمیدرضا جلایی پور طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: در عرصه بين‌المللي حتي در كشورهاي عرب زبان شاهديم كه به ابعاد اين قضيه بسيار توجه كرده‌اند و به آن از ديدگاه‌هاي مختلف مي‌پردازند و آن را تعقيب مي‌كنند ولي در ايران متاسفانه به اين ديدار توجه نشده است.

يك نكته هم درباره پيش‌بيني‌ام از اين ديدار بگويم. به نظر من اين ديدار از همين حالا صورت گرفته است. آقاي روحاني تجربه‌ گرانباري از دوران اصلاحات و دولت‌هاي نهم و دهم از خود نشان داده است. اين را ادبيات ايشان به خوبي نشان مي‌دهد.

در دوره‌هاي پيشين چون ميان دولت و ساير اركان حكومتي هماهنگي نبود، تندروها نيز عليه شكل‌گيري يك گفت‌وگوي موثر فعاليت مي‌كردند. براي مثال در آغاز دولت آقاي خاتمي شاهد بوديم كه همزمان با سفر ايشان به نيويورك، چندين نفر دستگير شدند. اما در آغاز سفر آقاي روحاني به امريكا شاهد آزادسازي برخي زندانيان هستيم. اين نشانگر آن است كه يك هماهنگي ميان دولت و ساير اركان عالي نظام صورت گرفته است و اين نكته‌يي است كه جا را براي خوش‌بيني فراهم مي‌كند. باقي مباحث از جمله اينكه اين ملاقات در چه سطحي صورت مي‌گيرد و چگونه است، از مباحث تكنيكي است. به طور كلي من به اين ديدار خوش‌بين هستم و معتقدم دوران اصلاحات اعتدالي در حال اوج‌گيري است.


بازجویی از زائران امام رضا (ع) در ترکیه

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که شماری از زائران امام رضا (ع) پس از بازگشت از ایران، در کشور ترکیه تحت بازجویی قرار گرفتند. راست‌خبر نوشت؛ این گروه متشکل از ۲۵ نفر پس از اینکه هفته پیش از زیارت مرقد امام رضا (ع) در مشهد به ترکیه بازگشتند به طور غیرقانونی تحت بازجویی قرار گرفتند که این مساله واکنش شیعیان ایغدیر و حومه را در پی داشته است. این گروه که سنشان بین ۱۴ تا ۲۰ سال است، پس از ورود به خاک ترکیه و کنترل گذرنامه‌شان در دروازه مرزی توسط پلیس این کشور، سوار خودرویی که به استقبالشان آمده بود شدند. خودروی حامل این زائران، در فاصله یک کیلومتری از گمرک توسط نیروهای ژاندارمری متوقف و کارت شناسایی‌شان کنترل شد. سپس در مسیر دوغوبایزیت به مسیر خود ادامه داد و پس از طی ۵ کیلومتر، این خودرو این بار توسط لباس شخصی‌ها با ادعای اینکه گزارش دریافت کرده‌اند متوقف و عکس انفرادی و جمعی این افراد گرفته شد. بعد گفته شد که به اداره امنیت و دادستانی دوغوبایزیت منتقل خواهند شد اما به‌رغم گذشت ۲ ساعت، کسی از دادستانی مراجعه نکرد.


عبدالله گل درباره روحاني چه گفت؟

اعتماد نوشت: «عبدالله گل» رييس‌جمهور تركيه كه براي حضور در اجلاس سالانه سازمان ملل به نيويورك سفر كرده است، در داخل هواپيما به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تركيه گفت: «به عنوان دو كشور دوست و همسايه، با جناب روحاني رييس‌جمهور ايران ديدار خواهم كرد. من پيشتر هم اعلام كرده‌ام و در يك مقاله به تفصيل درباره اين موضوع توضيح داده‌ام كه ايران از توان منطقه‌يي بالايي برخوردار است و نمي‌توان براي حل بحران سوريه، راهكارهايي برگزيد كه نقش ايران در آن ناديده گرفته شده باشد. سياست‌هاي دولت ايران داراي اصول و بنيادهاي مهمي است و از اين گذشته ديپلمات‌هاي ايراني هم كارآمد، عاقل و عملگرا هستند و بدون شك براي برگزاري كنفرانس ژنو2 هم بايد از توان ايراني‌ها استفاده كرد.» به گزارش شبكه تلويزيوني«CNNturk»، وي در ادامه افزود: با انتخاب روحاني به عنوان رييس‌جمهور ايران دوران جديدي در اين كشور آغاز شده است.

اگر‌چه نمي‌توان انتظار داشت كه با بروز چنين تغييراتي، كل سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران عوض شود اما در همين مدت كوتاه نيز نشانه‌هايي ديده‌ايم كه نشان مي‌دهد در معادلات سياسي ايران، دوران شفاف و سازنده‌يي آغاز شده است. طي روزهاي گذشته چندين زنداني سياسي از زندان آزاد شدند و اقدامات كنوني نشان مي‌دهد كه ايران مي‌تواند در معادلات منطقه‌يي نقش خود را به خوبي ايفا كند.» هنوز درباره زمان برنامه ديدار گل و روحاني خبري منتشر نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بابک شوهرجانی ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    همه از دولت سازندگی شروع کردند همه ها، همه
  • هم وطن ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    همه : کدوم همه ها بیشتر توضیح بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس