به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش امروز با حضور در برنامه شبکه خبر در
خصوص وضعیت نظام آموزشی در آستانه بازگشایی مدارس اظهار داشت: امسال مدارس
کشور پذیرای 12 میلیون و300 هزار دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی و
متوسطه هستند که این تعداد دانش آموز در 105 هزار مدرسه و بیش از 750 منطقه
آموزشی ، تحصیل میکنند.
وی افزود: در قالب پروژه مهر که از شش ماه پیش آغاز شده است آموزش و پروررش آمادگی کامل را برای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید دارد و از روز پنج شنبه گذشته 100 بازرس این وزارتخانه به نقاط مختلف کشور اعزام شدند تا گزارشهای لحظه به لحظه را برای ما ارسال کنند و تا این لحظه گزارشها حاکی از آن است که مشکلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد.
* مادران اجازه دارند در صورت بیتابی دانش آموز کلاس اولی با او به کلاس درس بروند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حضور کلاس اولیها در روز یکشنبه 31 شهریور در مدارس عنوان کرد : دانش آموزان کلاس اولی ممکن است هنگام حضور در مدرسه احساس دلتنگی کنند بنابراین مادران آنها اجازه دارند تا به همراه آنها به مدرسه رفته و حتی اگر دانش آموز بی تابی کرد با او سر کلاس درس بروند.
*8/5 درصد از دانش آموزان امسال در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند
فانی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید 8.5 درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی و بقیه در مدارس دولتی تحصیل میکنند، گفت: مدارس دولتی هزینههای سنگینی دارند همچنین مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان که از خانوادهها کمک هزینه دریافت میکنند بخش اعظمی از هزینههایشان از جمله حقوق معلمان و فضاهای آموزشی توسط دولت تامین میشود و کمک هزینه ای که این مدارس از خانوادهها دریافت میکنندبابت خدمات بیشتری است که ارائه میکنند مثلا مدارس نمونه دولتی در مقایسه با مدارس دولتی عادی کلاسهای فوق العاده یا اردوهای خاص دارند.
وی بیان کرد: هرسال مدیران آموزش و پرورش استانها و شوراهای آموزش و پرورش استان طبق قانون مصوبه مجلس شهریه مدارس غیرانتفاعی را تعیین و به مدیران مدارس ابلاغ میکنند.
* سیاست آموزش و پرورش حذف مدارس غیردولتی نیست
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که دولت متولی ارائه آموزش رایگان به تمام دانش اموزان است در این راستا چه اقداماتی انجام دادهاید،گفت: طبق اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است تا مقطع دیپلم تحصیلات رایگان را به دانش آموزان ارائه کند که این کار هم اکنون در حال اجرا است و هر دانش آموزی که به مدارس دولتی مراجعه کند از وی ثبت نام میشود اما عدهای از اولیا تمایل دارند تا فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند. باید بگویم که سیاست آموزش و پرورش حذف مدارس غیردولتی نیست. حتی در سال67 مجلس قانون مدارس غیرانتفاعی را تصویب کرد البته مردم اجباری برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی ندارند.
فانی در پاسخ به این پرسش که چه دلیلی وجود دارد که برخی از والدین ترجیح میدهد تا فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کند بیان کرد: در مدارس غیردولتی تعداد دانش آموزان محدود بوده بنابراین رسیدگی به آنها بهتر است همچنین این مدارس فعالیت فوق برنامه و فعالیتهای آموزشی بیشتری از مدارس دولتی دارند همین موضوع انگیزهای میشود برای برخی از خانوادهها تا فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: زمانی در کشور طی سالهای 74 و 75 حدود 19 میلیون دانش اموز داشتیم که هم اکنون از آن زمان تاکنون تعداد دانش آموزان دو سوم کاهش یافته و فضاهای آموزشی نیز یک ونیم برابر شده است بنابراین در شرایطی که تعداد دانش آموزان کم و فضای آموزشی افزایش یافته تلاش ما ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص کتاب های درسی عنوان کرد: امسال 130 میلیون جلد کتاب درسی در 1350 عنوان در سراسر کشور توزیع شده است که شاهد تغییراتی در کتب پایه سوم ابتدایی و پایه هفتم بودیم و متناسب با این تغییرات نیز برای معلمان دورههای آموزشی برگزار کردیم، معتقدم کتابهای که اخیرا تالیف شده مناسب است و صرفا شاهد کتاب درسی نیستیم بلکه یک بسته آموزشی شامل راهنمای معلم و سی دی وجود دارد.
فانی ادامه داد: امیدواریم نظام 3.3. 6 که از سال قبل شروع شد و با تدریج کتابها اصلاح میشود زمانی که به سال اخر دبیرستان رسیدیم کتابهای نسبت به امروز وضع بهتری داشته باشند .
* روش های تدریس فعال در مدارس گسترش مییابد
وی در خصوص آموزش دانش و مهارت به دانش آموزان در مدارس گفت: این موضوع برمیگردد به روشهای تدریس در گذشته روش تدریس معلم محور بود اما از سال 1373 به بعد روش تدریس فعال در آموزش و پرورش تبلیغ شد و معلمان آموزش لازم را دیدهاند به گونهای که روشهای تدریس فعال در بسیاری از کلاسها اجرا میشود و دانش اموز در سر کلاس درس فعال بوده و معلم نقش هدایت کننده را بر عهده دارد.در تلاش هستیم تا روشهای تدریس فعال که متکی به فعالیت دانش آموز و هدایت گری معلم است در سطح مدارس گسترش یابد.
* اجرای نظام دوری در 10 درصد از دبستان های کشور
فانی در خصوص اجرای نظام دوری در مدارس کشور عنوان کرد: این نظام در سال تحصیلی جاری در 10 درصد از مدارس کشوراجرا خواهد شد به گونه ای که معلم کلاس اول تا سوم دانش آموز یک فرد است همچنین یک تیم تحقیقاتی فرایند را بررسی می کند تا اگر موفق بود سالهای بعد در سطح مدارس بیشتری اجرا شود. هر معلمی که وارد یک دوره تحصیلی جدید میشود که قبلا در آن تدریس نداشته است باید دوره های ضمن خدمت و توجیهی را طی کند
* امسال فشار پایه ششم به پایه هفتم رسیده است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که شما به نحوه اجرای سند تحول آموزش و پرورش انتقاداتی داشتید عنوان کرد: سند تحول نظام آموزش وپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آموزش و پرورش باید آن را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرد اما برای اجرای این سند سه مرحله باید طی شود. مرحله نخست: تدوین و تصویب سند است که انجام شده است. مرحله دوم : که بسیاری مهم است این است که سند تصویب شده چگونه عملیاتی شود یعنی قابلیت اجرایی شدن را پیدا کند و پس از آن وارد مرحله سوم که اجرا است خواهیم شد. بنابراین فاز دوم نقشه راه است که در سال گذشته شاهد بودیم که یکبار از پایه پنجم وارد پایه ششم ابتدایی شدیم بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم که این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرد و هم اکنون فشار پایه ششم به پایه هفتم رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه اهدافی در سند تحول بنیادین مدنظر است افزود: در این سند سیاستهای کلی و در ذیل آن برنامه های متعددی آمده است و اجرای سند نیاز به برنامه ریزی اساسی و اعتبارات لازم دارد و حتی برخی از موارد صنعت به دلیل نبود اعتبار و بودجه به این زودیها امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما باید بگویم هدف اصلی سند تحول بنیادی این است ک دانش آموز به حیات طیبه دست یابد، در آماده سازی سند مهمترین کار ما آماده سازی نیروی انسانی است. هم اکنون 1 میلیون و 30 هزار معلم و کارمند در آموزش و پرورش داریم که این تعداد نیروی انسانی برای اجرای سند تحول بنیادین باید آماده باشد.
فانی عنوان کرد: اگر معلم مهارت و انگیزه لازم را داشته باشد بسیاری از برنامه ها به راحتی امکان پذیر است بنابراین یکی از اقداماتی که برای اجرای سند بنیادی دنبال میکنیم بهسازی منابع انسانی است که بحث منزلت معلم و معیشت آن نیز در این مقوله جا میگیرد، امروز ممکن است دانش آموز در سر کلا س درس سوالی را بپرسد که معلم قادر به پاسخگویی نباشد بنابراین دست یابی معلمان به مهارت حرفهای ضروری است .
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولویت جدی ما در ذیل سند تحول بنیادین تحول در منابع انسانی است عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان که از سال گذشته تاسیس شد در هر استان دو پردیس دارد که دو کار را انجام میدهند تربیت نیروی انسانی جدید که بر این اساس امسال 23 هزار دانشجویی جدید در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند و بهسازی نیروی انسانی موجود در اصطلاح به آن میگوییم آموزشهای ضمن خدمت .
وی در خصوص پیشرفت علمی در آموزش و پرورش و مدارس کشور تصریح کرد : سند برنامه درسی ملی فرایند برنامه درسی و تالیف کتب و به روز کردن آنها را دنبال میکند که برنامه درسی ملی با اجرایی شدن صنعت تحول بنیادین همزمان دنبال میشود که امیدواریم این برنامه درسی بتواند تحولات علمی را پاسخگو باشد.
فانی ادامه داد: در برنامه درس ملی بحثی به نام تمرکز و عدم تمرکز در برنامه درسی وجود دارد یعنی اینکه به جای یک کتاب چند کتاب داشته باشیم و تالیف بخشهای از کتاب را به استانها واگذار کنیم مثلا برای کتاب ریاضی اول دبیرستان 10 عنوان کتاب داشته باشیم که در سر فصل ها مشترکند، تنوع در ارائه کار باعث میشود معلم و دانش آموز انگیزه بیشتری پیدا کنند و بتوانند از بین کتابهای مختلفی که معرفی میشود یکی را انتخاب کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: یک اصل در برنامه ریزی درسی این است که هدفها را تعیین و ذیل آن هدفها سرفصل ها را مشخص کنیم که در ذیل این سرفصلها کتابهای مختلفی تالیف میشود که ممکن است که روش ارائه مفهوم مثالها و عکس ها با هم فرق داشته باشند. اما همگی مقصد یکسانی را دارند.
وی در خصوص کیفیت بخشی به نظام آموزشی کشور گفت: آموزش و پرورش 6 رکن دارد که عبارت از: معلم، مدیر، محتوا و برنامه درسی ، بودجه ، فضای آموزشی و مقررات آموزشی. بنابراین اگر بخواهیم کیفیت آموزش را ارتقا دهیم باید روی این 6 رکن کار کنیم. بنده معتقدم که باید بهترین افراد از میان جامعه معلمان به عنوان مدیر در آموزش و پرورش حضور یابند. تجربهای که در چند سال قبل در آموزش و پرورش داشتیم که ان بحث مدارس لازم التوجه بودیعنی مدارسی که به عنوان بدترین مدارس شناخته میشدند که بنده در سال 78 گفتم به سراغ بدترین مدارس برویم و ببینیم که چرا خانواده ها جرات نمیکنند فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام کنند. اقدامی که انجام دادیم این بود که یک مدیر قوی را برای این مدرسه انتخاب کرده و به او گفتیم که معاونانش را انتخاب کنند وبودجه ای را در اختیارش قرار دادیم تا در هر کجا که نیاز است هزینه کند و این طرح با موفقیت همراه بود.بنابراین یکی از روشهای کیفیت بخشی به مدارس بحث مدیریت است.
** معلم باید توانایی استفاده از تجهیزات هوشمند سازی را داشته باشد
فانی در خصوص مدارس هوشمند گفت: تا زمانی که معلم مهارت استفاده از این سخت ا فزار را نداشته باشد نصب تابلوهای مغناطیسی در مدارس مشکلی را حل نمیکند بنابراین باید از جنبه نرم افزاری وارد این موضوع شویم و معلم را مجهز کنیم تا بتواند از این ابزار استفاده کند.پیشنهاد من به مدیران این است که در هر مدرسه یک کلاس درس را هوشمند کرده و سپس به تدریج اقدام به هوشمند سازی کل مدرسه کنند.
وی در خصوص تعطیلی پنج شنبه های مدارس نیز گفت: تعطیلی پنج شنبه مدرسه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیست بنابراین تلاش میکنیم تا در روزهای پنج شنبه فعالیت های فوق برنامه را داشته باشیم.
وی افزود: در قالب پروژه مهر که از شش ماه پیش آغاز شده است آموزش و پروررش آمادگی کامل را برای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید دارد و از روز پنج شنبه گذشته 100 بازرس این وزارتخانه به نقاط مختلف کشور اعزام شدند تا گزارشهای لحظه به لحظه را برای ما ارسال کنند و تا این لحظه گزارشها حاکی از آن است که مشکلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد.
* مادران اجازه دارند در صورت بیتابی دانش آموز کلاس اولی با او به کلاس درس بروند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حضور کلاس اولیها در روز یکشنبه 31 شهریور در مدارس عنوان کرد : دانش آموزان کلاس اولی ممکن است هنگام حضور در مدرسه احساس دلتنگی کنند بنابراین مادران آنها اجازه دارند تا به همراه آنها به مدرسه رفته و حتی اگر دانش آموز بی تابی کرد با او سر کلاس درس بروند.
*8/5 درصد از دانش آموزان امسال در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند
فانی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید 8.5 درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی و بقیه در مدارس دولتی تحصیل میکنند، گفت: مدارس دولتی هزینههای سنگینی دارند همچنین مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان که از خانوادهها کمک هزینه دریافت میکنند بخش اعظمی از هزینههایشان از جمله حقوق معلمان و فضاهای آموزشی توسط دولت تامین میشود و کمک هزینه ای که این مدارس از خانوادهها دریافت میکنندبابت خدمات بیشتری است که ارائه میکنند مثلا مدارس نمونه دولتی در مقایسه با مدارس دولتی عادی کلاسهای فوق العاده یا اردوهای خاص دارند.
وی بیان کرد: هرسال مدیران آموزش و پرورش استانها و شوراهای آموزش و پرورش استان طبق قانون مصوبه مجلس شهریه مدارس غیرانتفاعی را تعیین و به مدیران مدارس ابلاغ میکنند.
* سیاست آموزش و پرورش حذف مدارس غیردولتی نیست
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که دولت متولی ارائه آموزش رایگان به تمام دانش اموزان است در این راستا چه اقداماتی انجام دادهاید،گفت: طبق اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است تا مقطع دیپلم تحصیلات رایگان را به دانش آموزان ارائه کند که این کار هم اکنون در حال اجرا است و هر دانش آموزی که به مدارس دولتی مراجعه کند از وی ثبت نام میشود اما عدهای از اولیا تمایل دارند تا فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند. باید بگویم که سیاست آموزش و پرورش حذف مدارس غیردولتی نیست. حتی در سال67 مجلس قانون مدارس غیرانتفاعی را تصویب کرد البته مردم اجباری برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی ندارند.
فانی در پاسخ به این پرسش که چه دلیلی وجود دارد که برخی از والدین ترجیح میدهد تا فرزند خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کند بیان کرد: در مدارس غیردولتی تعداد دانش آموزان محدود بوده بنابراین رسیدگی به آنها بهتر است همچنین این مدارس فعالیت فوق برنامه و فعالیتهای آموزشی بیشتری از مدارس دولتی دارند همین موضوع انگیزهای میشود برای برخی از خانوادهها تا فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: زمانی در کشور طی سالهای 74 و 75 حدود 19 میلیون دانش اموز داشتیم که هم اکنون از آن زمان تاکنون تعداد دانش آموزان دو سوم کاهش یافته و فضاهای آموزشی نیز یک ونیم برابر شده است بنابراین در شرایطی که تعداد دانش آموزان کم و فضای آموزشی افزایش یافته تلاش ما ارتقای کیفیت آموزش و پرورش است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص کتاب های درسی عنوان کرد: امسال 130 میلیون جلد کتاب درسی در 1350 عنوان در سراسر کشور توزیع شده است که شاهد تغییراتی در کتب پایه سوم ابتدایی و پایه هفتم بودیم و متناسب با این تغییرات نیز برای معلمان دورههای آموزشی برگزار کردیم، معتقدم کتابهای که اخیرا تالیف شده مناسب است و صرفا شاهد کتاب درسی نیستیم بلکه یک بسته آموزشی شامل راهنمای معلم و سی دی وجود دارد.
فانی ادامه داد: امیدواریم نظام 3.3. 6 که از سال قبل شروع شد و با تدریج کتابها اصلاح میشود زمانی که به سال اخر دبیرستان رسیدیم کتابهای نسبت به امروز وضع بهتری داشته باشند .
* روش های تدریس فعال در مدارس گسترش مییابد
وی در خصوص آموزش دانش و مهارت به دانش آموزان در مدارس گفت: این موضوع برمیگردد به روشهای تدریس در گذشته روش تدریس معلم محور بود اما از سال 1373 به بعد روش تدریس فعال در آموزش و پرورش تبلیغ شد و معلمان آموزش لازم را دیدهاند به گونهای که روشهای تدریس فعال در بسیاری از کلاسها اجرا میشود و دانش اموز در سر کلاس درس فعال بوده و معلم نقش هدایت کننده را بر عهده دارد.در تلاش هستیم تا روشهای تدریس فعال که متکی به فعالیت دانش آموز و هدایت گری معلم است در سطح مدارس گسترش یابد.
* اجرای نظام دوری در 10 درصد از دبستان های کشور
فانی در خصوص اجرای نظام دوری در مدارس کشور عنوان کرد: این نظام در سال تحصیلی جاری در 10 درصد از مدارس کشوراجرا خواهد شد به گونه ای که معلم کلاس اول تا سوم دانش آموز یک فرد است همچنین یک تیم تحقیقاتی فرایند را بررسی می کند تا اگر موفق بود سالهای بعد در سطح مدارس بیشتری اجرا شود. هر معلمی که وارد یک دوره تحصیلی جدید میشود که قبلا در آن تدریس نداشته است باید دوره های ضمن خدمت و توجیهی را طی کند
* امسال فشار پایه ششم به پایه هفتم رسیده است
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که شما به نحوه اجرای سند تحول آموزش و پرورش انتقاداتی داشتید عنوان کرد: سند تحول نظام آموزش وپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آموزش و پرورش باید آن را به عنوان یک نقشه راه در نظر بگیرد اما برای اجرای این سند سه مرحله باید طی شود. مرحله نخست: تدوین و تصویب سند است که انجام شده است. مرحله دوم : که بسیاری مهم است این است که سند تصویب شده چگونه عملیاتی شود یعنی قابلیت اجرایی شدن را پیدا کند و پس از آن وارد مرحله سوم که اجرا است خواهیم شد. بنابراین فاز دوم نقشه راه است که در سال گذشته شاهد بودیم که یکبار از پایه پنجم وارد پایه ششم ابتدایی شدیم بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم که این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرد و هم اکنون فشار پایه ششم به پایه هفتم رسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه اهدافی در سند تحول بنیادین مدنظر است افزود: در این سند سیاستهای کلی و در ذیل آن برنامه های متعددی آمده است و اجرای سند نیاز به برنامه ریزی اساسی و اعتبارات لازم دارد و حتی برخی از موارد صنعت به دلیل نبود اعتبار و بودجه به این زودیها امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما باید بگویم هدف اصلی سند تحول بنیادی این است ک دانش آموز به حیات طیبه دست یابد، در آماده سازی سند مهمترین کار ما آماده سازی نیروی انسانی است. هم اکنون 1 میلیون و 30 هزار معلم و کارمند در آموزش و پرورش داریم که این تعداد نیروی انسانی برای اجرای سند تحول بنیادین باید آماده باشد.
فانی عنوان کرد: اگر معلم مهارت و انگیزه لازم را داشته باشد بسیاری از برنامه ها به راحتی امکان پذیر است بنابراین یکی از اقداماتی که برای اجرای سند بنیادی دنبال میکنیم بهسازی منابع انسانی است که بحث منزلت معلم و معیشت آن نیز در این مقوله جا میگیرد، امروز ممکن است دانش آموز در سر کلا س درس سوالی را بپرسد که معلم قادر به پاسخگویی نباشد بنابراین دست یابی معلمان به مهارت حرفهای ضروری است .
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اولویت جدی ما در ذیل سند تحول بنیادین تحول در منابع انسانی است عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان که از سال گذشته تاسیس شد در هر استان دو پردیس دارد که دو کار را انجام میدهند تربیت نیروی انسانی جدید که بر این اساس امسال 23 هزار دانشجویی جدید در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند و بهسازی نیروی انسانی موجود در اصطلاح به آن میگوییم آموزشهای ضمن خدمت .
وی در خصوص پیشرفت علمی در آموزش و پرورش و مدارس کشور تصریح کرد : سند برنامه درسی ملی فرایند برنامه درسی و تالیف کتب و به روز کردن آنها را دنبال میکند که برنامه درسی ملی با اجرایی شدن صنعت تحول بنیادین همزمان دنبال میشود که امیدواریم این برنامه درسی بتواند تحولات علمی را پاسخگو باشد.
فانی ادامه داد: در برنامه درس ملی بحثی به نام تمرکز و عدم تمرکز در برنامه درسی وجود دارد یعنی اینکه به جای یک کتاب چند کتاب داشته باشیم و تالیف بخشهای از کتاب را به استانها واگذار کنیم مثلا برای کتاب ریاضی اول دبیرستان 10 عنوان کتاب داشته باشیم که در سر فصل ها مشترکند، تنوع در ارائه کار باعث میشود معلم و دانش آموز انگیزه بیشتری پیدا کنند و بتوانند از بین کتابهای مختلفی که معرفی میشود یکی را انتخاب کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: یک اصل در برنامه ریزی درسی این است که هدفها را تعیین و ذیل آن هدفها سرفصل ها را مشخص کنیم که در ذیل این سرفصلها کتابهای مختلفی تالیف میشود که ممکن است که روش ارائه مفهوم مثالها و عکس ها با هم فرق داشته باشند. اما همگی مقصد یکسانی را دارند.
وی در خصوص کیفیت بخشی به نظام آموزشی کشور گفت: آموزش و پرورش 6 رکن دارد که عبارت از: معلم، مدیر، محتوا و برنامه درسی ، بودجه ، فضای آموزشی و مقررات آموزشی. بنابراین اگر بخواهیم کیفیت آموزش را ارتقا دهیم باید روی این 6 رکن کار کنیم. بنده معتقدم که باید بهترین افراد از میان جامعه معلمان به عنوان مدیر در آموزش و پرورش حضور یابند. تجربهای که در چند سال قبل در آموزش و پرورش داشتیم که ان بحث مدارس لازم التوجه بودیعنی مدارسی که به عنوان بدترین مدارس شناخته میشدند که بنده در سال 78 گفتم به سراغ بدترین مدارس برویم و ببینیم که چرا خانواده ها جرات نمیکنند فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام کنند. اقدامی که انجام دادیم این بود که یک مدیر قوی را برای این مدرسه انتخاب کرده و به او گفتیم که معاونانش را انتخاب کنند وبودجه ای را در اختیارش قرار دادیم تا در هر کجا که نیاز است هزینه کند و این طرح با موفقیت همراه بود.بنابراین یکی از روشهای کیفیت بخشی به مدارس بحث مدیریت است.
** معلم باید توانایی استفاده از تجهیزات هوشمند سازی را داشته باشد
فانی در خصوص مدارس هوشمند گفت: تا زمانی که معلم مهارت استفاده از این سخت ا فزار را نداشته باشد نصب تابلوهای مغناطیسی در مدارس مشکلی را حل نمیکند بنابراین باید از جنبه نرم افزاری وارد این موضوع شویم و معلم را مجهز کنیم تا بتواند از این ابزار استفاده کند.پیشنهاد من به مدیران این است که در هر مدرسه یک کلاس درس را هوشمند کرده و سپس به تدریج اقدام به هوشمند سازی کل مدرسه کنند.
وی در خصوص تعطیلی پنج شنبه های مدارس نیز گفت: تعطیلی پنج شنبه مدرسه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نیست بنابراین تلاش میکنیم تا در روزهای پنج شنبه فعالیت های فوق برنامه را داشته باشیم.