از همین رو، برای یادآوری مجدد آنکه
سینمای ایران در ارتباط با مردم سرزمین خویش است که ارج و قرب مییابد و نه
با شرکت در فستیوالها، تصمیم گرفتیم به مناسبت روز ملی سینما،
پرمخاطبترین فیلمهای سینمای بعد از انقلاب اسلامی را به روایت پوسترهایی
که بعضاً برای اولین بار است در فضای مجازی منتشر میشود، معرفی کنیم.
فیلمهایی که به روایت آمار، در تمام این سالها بیشترین مخاطب را به پای
گیشهی سینما آوردهاند و البته لزوماً ممکن است همگی فیلمهای قابل دفاع و
یا محبوبترین فیلمهای سینمادوستان نباشند. چه آنکه جای بسیاری از
فیلمهای ارزشمند سینمای ایران در این لیست خالی است.اما در همین بین هم
میتوان نکات جالبی را یافت. به طور مثال، حضور 4 فیلم با موضوعات مرتبط با
جنگ یا دفاع مقدس، در میان پنج فیلم اول از جمله بامعناترین پیامهای این
لیست است.
لازم به ذکر است این آمار از تقسیم
میزان فروش یک فیلم بر قیمت بلیت سینماها در همان سال اکران به دست آمده
است و از این رو، با آمار پرفروشترین فیلمها و فیلمهای میلیاردی که با
بلیتهای چند هزار تومانی حاصل شده، متفاوت است.
بر همین اساس، پرمخاطبترین فیلمهای سینمای ایران، عبارتند از:
1- عقابها (مرحوم ساموئل خاچیکیان) (1363)
2- کانی مانگا (مرحوم سیفالله داد) (1367)
3- کلاه قرمزی و پسرخاله (ایرج تهماسب) (1373)
4- افعی (مرحوم محمدرضا اعلامی) (1372)
5- اخراجیها 2 (مسعود دهنمکی) (1388)
6- اجارهنشینها (داریوش مهرجویی) (1366)
7- مرد عوضی (محمدرضا هنرمند) (1377)
8- اخراجیها 1 (مسعود ده نمکی) (1386)
9- عروس (بهروز افخمی) (1370)
10- قرمز (فریدون جیرانی) (1378)
11- دزد عروسکها (محمدرضا هنرمند) (1369)
12- همسر (مهدی فخیم زاده) (1373)
13- روسری آبی (رخشان بنیاعتماد) (1374)
14- خواهران غریب (کیومرث پوراحمد) (1375)
15- مارمولک (کمال تبریزی) (1383)
16- خواستگاری (مهدی فخیم زاده) (1369)
17- شوکران (بهروز افخمی) (1379)
18- دو زن (تهمینه میلانی) (1378)
19- دو نیمه سیب (کیانوش عیاری) (1371)
20- عینک دودی (محمدحسین لطیفی) (1379)
21- هنرپیشه (محسن مخملباف) (1372)
22- آتش بس (تهمینه میلانی) (1385)
23- گذرگاه (شهریار بحرانی) (1366)
24- توفیق اجباری (محمدحسین لطیفی) (1386)
25- میخواهم زنده بمانم (مرحوم ایرج قادری) (1374)