وی با بیان اینکه در کنار فرصتها و دستاوردها، آموزش بعضا با چالشهایی مواجه است، گفت: از جمله این چالشها محتوای آموزشی است و ضرورت به روز بودن این محتوا و تناسب آن با نیازهای بازار کار است. از سوی دیگر شیوههای یاددهی و یادگیری یکی دیگر از چالشهای پیشروی آموزش در کشور است که چگونه دانشجویان و دانشآموزان با بهترین مهارتهای روز آشنا شوند.
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه چالش سوم بحث منابع مالی است، تصریح کرد: آموزش عالی به روش سنتی به شدت با کمبود منابع مالی مواجه است و در سطح دنیا نیز حتی توسعه یافتهترین کشورها، منابع آموزش عالیشان با چالش روبروست.
توفیقی خاطر نشان کرد: چالش بعدی علیرغم همه پیشرفتها، افزایش سطح دسترسی مردم به آموزش عالی است، چرا که جامعه دانش بنیان، جامعهای است که تکتک افراد آن در حال یادگیری هستند.
وی همچنین آموزش مادامالعمر را یکی از بحثهای جدی آموزش عالی دانست و گفت: آموزش دانشگاهی و دبیرستانی دیگر کافی نیست و فردی که میخواهد یک عمر در جامعه خدمت کند، باید به صورت مادامالعمر از جامعه بهره ببرد.
سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه چالش بعدی بحث کارآیی است، تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از چالشها اثربخشی آموزش است، به این معنی که فارغالتحصیلان نظام آموزشی تا چه اندازه از نظر دانش، مهارت و بینش میتوانند در جامعه مفید باشند.
توفیقی درباره راهکار مقابله با این چالشها، گفت: برای پاسخگویی به این چالشها، امروزه تکنولوژیهای نوینی در حوزه آموزش در حال توسعه است و این نمایشگاه آموزش و خدمات آموزشی میتواند ما را در آن جهت حرکت دهد؛ بنابراین ما باید با استفاده از فضای مجازی و فناوریهای اطلاعاتی و دیگر تکنولوژیهای روز، به فکر آموزش عالی فراگیر باشیم. چرا که محدودیت منابع دولتی هیچگاه به ما این امکان را نمیدهد که یک آموزش عالی فراگیر با شیوههای سنتی و فیزیکی داشته باشیم.