کد خبر 247024
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳

غار طبیعی سالمستان واقع در روستای فردو در منطقه کهک قم که مورد توجه بومیان و غارنوردان حرفه‌ای بوده، برای طرح در کارگروه غارشناسی استان قم مستند سازی شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، این غار از نوع رسوبی آهکی و دارای قندیل‌های متعدد آهکی و بلوری بوده و در 8 کیلومتری روستای فردو واقع شده است.

ورودی این غار با عرض کمتر از یک متر که برای ورود به آن نیازمند تجهیزات مناسب می‌باشد در دره‌ای واقع در ارتفاعات شمالی منطقه فردو واقع است.

کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به همراه غارنوردان استان پس از بازدید و مستند سازی این غار آن را در لیست پیشنهادی برای حفاظت در کارگروه غارشناسی استان قرار دادند.

کارگروه غارشناسی استان با حضور نمایندگان برخی ارگانها از جمله استانداری، فرمانداری، منابع طبیعی، میراث فرهنگی با مسئولیت محیط زیست تشکیل و در خصوص ثبت و نحوه حفاظت از آن تصمیم خواهد گرفت.

با توجه به آثار تخریب‌های اولیه در محوطه غار که توسط بازدید کنندگان از آن ایجاد شده است، این اداره کل از عموم همشهریان و بومیان درخواست دارد با حفاظت از آن از هرگونه دخل و تصرف، جداکردن قندیل‌ها، دیوار نویسی و رهاکردن زباله در این غار جدا خودداری کرده و قبل از ورود به آن هماهنگی‌های لازم را صورت دهند.

آغاز عمليات اجرايي آبرساني به شهرك صنعتي سلفچگان قم

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی قم از آغاز عمليات اجرايي خط انتقال آب رساني به شهرك صنعتي سلفچگان قم خبر داد.

روح اله ابراهيمي با اعلام اين خبر اظهار داشت: ‌با توجه به محدوديت منابع آبي در استان قم و همچنين نياز شديد واحدهاي صنعتي مستقر در شهرك‌هاي صنعتي به آب اين شركت با پيگيري‌هاي لارم به توافقات خوبي با مسئولان آب استان قم دست يافت.

وي افزود: يكي از نيازهاي اوليه و مهم واحدهاي صنعتي تأمين آب مورد نياز آنهاست كه با تأمين آن علاوه بر بالا رفتن بهره گيري از ظرفيت واحدهاي صنعتي سبب رونق شهركهاي صنعتي مي‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی قم اضافه كرد: با رايزنيهاي صورت گرفته و همكاري شركت آبفا و شركت آب منطقه اي قم 27 ليتر برثانيه آب به شهرك صنعتي سلفچگان قم اختصاص يافت كه با تأمين اين حجم آب شاهد رونق بيش از پيش اين شهرك خواهيم بود.

وي با بيان اينكه آب خريداري شده علاوه بر رفع نياز واحدهاي فاز اول شهرك توانايي تأمين آب فاز توسعه اين شهرك را نيز داراست، گفت: خط انتقال اين شبكه به طول 3 كيلومتر از شهر سلفچگان با اعتباري بالغ بر 6 ميليارد ريال به مدت 4 ماه اجرايي مي‌شود.

شهرك صنعتي سلفچگان در كيلومتر 3 جاده قديم سلفچگان - ساوه در وسعتي بالغ بر 508 هكتار قرار دارد كه با اجراي خط انتقال شاهد رونق قابل توجهي در اين شهرك خواهيم بود.

آب به دهکده سلامتی قم می‌رود

با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان قم و مرکز بهداشت مباحث مرتبط با اهمیت و جایگاه آب و استفاده بهینه از این مایع حیاتی به بازدیدکنندگان دهکده سلامتی استان ارائه می شود.

عبدالحمید توکلی بینا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به همراه معاون بهره برداری و مدیر روابط عمومی آبفای قم از دهکده سلامتی استان بازدید کردند و از نزدیک با بخش های مختلف این مرکز آشنا شدند.

دکتر مجید محمدیان رئیس مرکز بهداشت استان نیز در این بازدید توضیحات لازم در خصوص بخش های مختلف دهکده سلامتی ارائه کرد و اظهار داشت: دهکده سلامتی استان با به کارگیری شیوه های نوین آموزشی در جهت ارتقای سطح سلامت شهروندان در گروه های مختلف سنی به ویژه دانش آموزان و دانشجویان و در راستای توانمند سازی جامعه به شیوه های سالم زندگی و تقویت مشارکت آحاد مردم در ترویج فرهنگ سلامتی تلاش می کند.

وی ابراز داشت: امکانات و نماد های آموزشی خوبی در این بوستان پیرامون حوزه سلامت و بهداشت فراهم شده که ضریب یادگیری و انتقال مفاهیم را در بین کودکان و نوجوانان افزایش می دهد.

وی یادآور شد: در این دهکده مسایلی چون بهداشت روان، آشنایی با مسایل بیماری های عفونی، مشکلات استفاده از مواد روان گردان، سیگار و... با بهره گیری از فیلم، انیمیشن، بازی های رایانه ای و پوستر مطرح می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم در ادامه با اشاره به اهمیت آب، لزوم صرفه جویی در مصرف و استفاده بهینه از این مایع حیاتی و همچنین ارتباط بحث آب با سلامت گفت: در این راستا آماده همکاری با شرکت آب وفاضلاب هستیم تا به منظور فرهنگ سازی از فضای موجود در دهکده سلامتی بهره برداری و آموزش های لازم به بازدیدکنندگان ارائه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز پس از بازدید از دهکده سلامتی با قدردانی از زحمات صورت گرفته در ارتقا سطح سلامت جسم و روان جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی در این مجموعه صورت گرفته است که امیدواریم به اهدافی که برای آن ترسیم شده دست یابد.

وی با استقبال از پیشنهاد صورت گرفته به منظور همکاری و ارائه آموزش های لازم به بازدیدکنندگان در خصوص بحث های مرتبط با آب در دهکده سلامتی استان خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه چندین ساله شرکت آب وفاضلاب در مباحث فرهنگی و آموزشی امیدواریم بتوانیم در این مجموعه نیز مباحث مورد نیاز مخاطبان را به آنها ارائه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس