نحوه چینش لوله‎ها در راکت‎اند‎از ‎ایرانی "رعد" مشابه راکت‎های ضدزیردریایی موجود در بیشتر شناورهای رزمی ‎است. به نظر می‎رسد مزیت عمده آن امکان پوشش ناحیه‎ای دایروی حول نقطه هدف باشد که برای انهدام اهداف زمینی که دارای نقطه تمرکز هستند، مفید است.

گروه دفاع و امنیت مشرق - استفاده از سامانه‎های راکتی برای مأموریت‎های سطح به سطح سابقه‎ای چند صد ساله دارد و ریشه آن به کشور چین بازمی‎گردد. بعدها هندی‎هانیز در نبرد با استعمار انگلستان تجربیات موفقی از کاربرد چنین سلاحی کسب کردند.اما به واقع با ساخت راکت‎اند‎ازهای جدید و تثبیت جایگاه آنها در یگان‎های توپخانه‎ای در جنگ جهانی دوم این سلاح‎ها به پای ثابت جنگ‎ها تا کنون تبدیل شده‎اند‎.

ارزش این سلاح ها وقتی بیشتر آشکار می‎شود که توجه داشته باشیم یک وسیله هوایی تعداد محدودی راکت را به دلیل محدودیت‎های وزن در هر پرواز می‎تواند حمل کند، برای شلیک آن باید هدف را در دید مستقیم(LOS) قرار دهد و به تنهایی نمی‎تواند در مدت کوتاهی منطقه وسیعی را پوشش دهد در حالی که یک راکت‎اند‎از زمینی به طور معمول محوطه‎های چند ده تا چند صد هزار متر مربعی را پوشش می‎دهد. شلیک حجم انبوهی راکت در یک مدت کوتاه به یک منطقه تخریب فیزیکی و روانی زیادی‎ ایجاد کرده و با تحت فشار گذاشتن دشمن مقدمات یک حمله زمینی مؤثر را‎ ایجاد می‎کند.

در کشورمان راکت‎های فجر-1 تا 5 با بردهای 8.5 تا 75 کیلومتر و فجر-5 دو مرحله‎ای با برد 190 کیلومتر ساخته شده‎اند‎ که یکی از پرکاربردترین نمونه‎های آنها با کالیبر 122 میلیمتر با نام‎های آرش-1 تا 4(و بعضاً فجر-2)شناخته می‎شوند.

در سال‎های اخیر چند نمونه راکت‎اند‎از جدید سطح به سطح در کشور به نمایش گذاشته شده که یکی از آنها بر مبنای همین راکت 122 میلیمتری و دو نمونه بر مبنای راکت‎های 70 میلیمتری(2.75‎اینچی) است که از قضا ‎این دو نمونه نیز آرش نام دارند.‎این راکت 70 میلیمتری در نقش هوا به سطح توسط بالگردهای کبرا و جنگنده‎های اف-4 فانتوم و اف-5 تایگر کشورمان نیز مورد استفاده قرار می‎گیرد و مؤثر بودن خود را در برابر تجهیزات زمینی به خوبی در جنگ 8 ساله تحمیلی نشان داده است.

 
راکت‎انداز آرش


 
پرتابگر زمینی راکت‎های 70 میلیمتری متشکل از 6 پرتابگر مورد استفاده در بالگرد کبرا

سابقه کاربرد‎این راکت که در ابتدا در دهه 1940 برای عملیات هوا به هوا طراحی شده و بعدها در نقش هوا به سطح به شهرت رسید در عملیات سطح به سطح به چند دهه پیش باز می‎گردد.‎این راکت که با بالک‎های مدور باز شونده از دور بدنه پایدار می‎شود به برد 7هزار تا 12هزار متر رسیده و دارای سرجنگی‎های مختلف 4.5 تا 7.7 کیلوگرمی‎با جرم نهایی 14.6 کیلوگرم برای کل راکت است. امروزه با افزودن یک سامانه هدفگیری و هدایت و بالک باز شونده در نزدیکی دماغه‎این راکت‎ها با هزینه‎اند‎کی در هر دو مأموریت هوا به سطح و سطح به سطح به موشک تبدیل می‎شوند.

به دلیل قطر کم ‎این راکت‎ها و نیز طول آنها که بین 1.7 تا 2 متر در نمونه‎های مختلف است، پرتابگرهای آن نیز نسبتاً کوچک بوده و کاربری آن را توسعه می‎دهند. در تصویر زیر نمونه‎ای از پرتابگرهای خارجی که‎این راکت را شلیک می‎کنند نشان داده شده که می‎تواند محوطه‎ای به وسعت 200هزار متر مربع را در زمان کمتر از 12 ثانیه با 36 راکت خود پوشش دهد.

 
پرتابگر 36 فروندی راکت‎های 70 میلیمتری

در‎ایران نیز چند سالی است یک پرتابگر مستقر روی نفربر سبک صیاد برای کاربرد‎این راکت در نقش سطح به سطح توسعه یافته است.‎این سامانه در واقع ترکیب دو پرتابگر با شکل مکعب مستطیل است که هر یک حاوی 23 فروند راکت و در مجموع 46 راکت است.
 

راکت‎انداز آرش مستقر بر نفربر صیاد

در سال گذشته نیز نمونه‎ای از آن که روی کامیون نصب شده و تفاوت‎هایی با نمونه قبلی داشت، به معرض نمایش درآمد. ‎این سامانه نیز دارای دو پرتابگر 23 فروندی بوده اما دارای یک دوربین هم محور با راستای طولی است که قاعدتاً برای هدفگیری اهداف هوایی استفاده می‎شود. بنا بر‎این به نظر می‎رسد‎این سامانه کابردهای دفاع هوایی نیز داشته باشد. نمونه‎های خارجی‎ این سلاح نیز برای درگیری با اهداف هوایی کم سرعت مانند بالگردها مورد استفاده قرار می‎گیرد.
 

نمونه جدید راکت‎انداز آرش مستقر روی کامیون

راکت‎اند‎از رعد که برای اولین بار در بازدید فرماندهی کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در سال 1390 مشاهده شد و سال گذشته برای اولین بار در رژه نیروهای مسلح در معرض دید عموم قرار گرفت نیز دیگر دستاورد جدید متخصصان دفاعی کشورمان است. ‎این سامانه متشکل از 8 پرتابگر تک لوله‎ای 122 میلیمتری است که به صورت دایروی چیده شده‎اند‎. در واقع می‎توان اصلی‎ترین تفاوت آن را با پرتابگرهای قبلی در همین آرایش جدید لوله‎های پرتاب که آن را اولین راکت‎اند‎از بومی ‎با چینش مدور لوله‎ها کرده و البته عدم استقرار‎ این سلاح روی یک خودرو و استفاده به صورت کششی دانست.

 

راکت‎انداز کششی رعد

راکت‎های 122 میلیمتری ساخت ‎ایران دارای جرم‎هایی از 45 تا 67 کیلوگرم، بردهای 18 تا 21.5 کیلومتر و سرعت‎هایی از 710 تا 1050 متر بر ثانیه هستند. بررسی اطلاعات نمونه‎های مشابه ساخت خارج نشان می‎دهد که‎ این راکت قابلیت اوجگیری تا ارتفاع 7500 متر را نیز دارد که در‎این زمان سرعت پرتابه در حدود 200 متر بر ثانیه است.

نمونه مذکور پیشران خود را در زمان کمتر از 1.7 ثانیه به اتمام می‎رساند که تا تنها 400 متر(با زاویه شلیک 50 درجه) اوج گرفته است بنا بر‎این در بخش عمده مسیر خود اثری از دود ناشی از پیشران نخواهد داشت. این راکت‎ها نیز با بالک‎های مدور باز شونده از دور بدنه و البته چرخش راکت حول محور طولی خود پایدار می‎شوند.

 
نمونه‎ای از راکت‎های 122 میلیمتری ساخت ایران

همچنین بررسی استفاده از فیوزهای اصلاح مسیر و حتی به کارگیری سامانه‎های هدفگیری و بالک باز شونده برای هدایت نیز روی نمونه‎های خارجی‎ این نوع راکت دیده شده است که نشان دهنده توان بالقوه بالای‎ این سلاح برای مأموریت‎های جدید از جمله درگیری با اهداف هوایی کم سرعت است.

نحوه چینش لوله‎ها در راکت‎اند‎از ‎ایرانی "رعد" مشابه راکت‎های ضدزیردریایی موجود در بیشتر شناورهای رزمی ‎است. به نظر می‎رسد مزیت عمده آن امکان پوشش ناحیه‎ای دایروی حول نقطه هدف باشد که برای انهدام اهداف زمینی که دارای نقطه تمرکز هستند مفید باشد. همچنین برای درگیری با اهداف هوایی کم سرعت نیز شلیک راکت‎ها به نحوی که پیرامون هدف را کاملاً پوشش دهد احتمال فرار را برای آن کاهش می‎دهد.
 

راکت‎انداز رعد

یادآوری‎این نکته خالی از لطف نیست که چندین سال پیش هم یک سامانه ضد بالگرد با نام رعد که از ترکیب دو پرتابگر 4 لوله‎ای تشکیل شده بود معرفی و در یکی از رزمایش‎ها نمایش داده شد که سلاح شلیک شده از‎این سامانه و لوله‎های پرتاب آن نیز مشابه راکت‎های 122 میلیمتری بود.

پس از آن دیگر اطلاعاتی از سامانه فوق منتشر نشد اما با رونمایی از سامانه رعد و اعلام قابلیت آن در درگیری با بالگردها به نظر می‎رسد‎این سامانه نسل جدیدی از نمونه مذکور باشد که بر مبنای پژوهش‎های بیشتر و طراحی نوین شکل گرفته است.

 
سامانه ضد بالگرد رعد

به گزارش مشرق، با وجود سرعت بالای راکت‎های 122 میلیمتری و حجم آتش بالا باز هم نمی‎توان به برخورد راکت‎ها به هدف اطمینان کامل داشت همانطور که سلاح‎های راکتی هوا به هوا و سطح به هوا در گذشته هم احتمال اصابت بالایی نداشته‎اند‎ بنا بر‎این با توجه به قیمت بسیار پائین ‎این راکت‎ها با تجهیز آنها به فیوزهای مجاورتی می‎توان اثر گذاری سرجنگی حدود 22 کیلوگرمی ‎این راکت‎های 65 کیلوگرمی ‎روی هدف را به میزان چشمگیری افزایش داد.

همانطور که امروزه در سلاح‎های پدافند هوایی توپخانه‎ای با کالیبر متوسط و بالا هم با نصب فیوزهای مجاورتی روی گلوله‎ها احتمال اثرگذاری روی هدف را تا چندین برابر افزایش داده‎اند‎.

البته امیدها برای اصابت مستقیم پرتابه به هدف چندان هم کمرنگ نیست زیرا راهکار دیگری در سامانه‎های پدافندی توپخانه‎ای منجر به افزایش چند ده درصدی احتمال اصابت به هدف شده و آن هم استفاده از سامانه‎های هدفگیری راداری یا اپتیکی و حرارتی و به کارگرفتن سامانه کنترل آتش جدید برای اجرای دقیق‎ترین هدفگیری متناسب با دینامیک حرکتی هدف است.

به عنوان مثال می‎توان به بهسازی توپ‎های متحرک و چهار لوله روسی ZSU-23اشاره کرد که با کمک سامانه‎های جدید علاوه بر‎ایجاد امکان درگیری مؤثر با اهداف مانور دهنده، احتمال اصابت آن نیز از 7 تا 12 درصد به 30 تا 60 درصد یعنی حدود 5 برابر افزایش در مقادیر بیشینه رسیده است.

بنا بر‎این با استفاده از سامانه‎های آشکارساز راداری، اپتیکی، حرارتی و سامانه کنترل آتش برای محاسبه بهترین پارامترهای شلیک می‎توان انتظار کارایی مناسبی از راکت‎های رعد و آرش علیه اهداف هوایی مانند بالگردها داشت.

خصوصاً که اعلام ساخت فیوزهای مجاورتی (که با رسیدن پرتابه به نزدیکی هدف سرجنگی آن را منفجر می‎کنند) نیز در‎ ایران طراحی و ساخت نمونه‎ای از آنها را برای راکت‎های مورد استفاده در رعد و آرش را محتمل می‎سازد که در ‎اینصورت تأثیر ‎این دو سلاح را در عملیات دفاع هوایی بیش از پیش می‎کند همانطور که نسل‎های جدید ادوات توپخانه‎ای پدافند هوایی نیز به فیوزهای مجاورتی مجهز شده‎اند‎.

وجود‎این دو سلاح در ساختار نیروهای زمینی و گسترش آن در خطوط مقدم رزمی‎ایجاد پوشش دفاع هوایی برای ‎این نیروها را بیشتر کرده و باید توجه داشت ‎این راکت‎ها دارای قیمت تمام شده بسیار پائینی هستند که حتی شلیک 10 فروند از آنها نیز با قیمت یک موشک دوش پرتاب سطح به هوا برابری نمی‎کند از‎این رو با توجه به برد و سرعت مناسب‎این راکت‎ها که با کمک سامانه کنترل آتش و هدفگیری دقیق بر مبنای پیش‎بینی دینامیک هدف و حجم آتش بالا سلاحی مناسب و مؤثر برای درگیری با اهدافی مانند بالگرد که سرعت بیشینه آنها در حدود کمتر از 120 متر بر ثانیه است ‎ایجاد می‎شود.

بنا بر‎این با کمک ‎این دو نوع راکت‎اند‎از جدید ضمن ‎ایجاد قابلیت‎های تهاجمی ‎سطح به سطح بیشتر، امکان درگیری سریع واحدهای زمینی برای دفاع از خود در برابر هجوم بالگردهای دشمن فراهم می‎شود و در عین حال، اثر تخریبی فراوانی نیز بر ادوات و روحیه متجاوزان احتمالی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • سرباز ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 1
    میبخشیندا. ولی این چیزی که من دیدم ...... آمریکا رو به فنا میده. مرد حسابی یه دونش کافیه ..... آتشبار.....................
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    5 0
    خدا قوت ارتش و سپاه قهرمان ايران.... اللهم اعجل لوليك الفرج
  • مردم سالاري ديني ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    4 1
    معتقدم بهترين نهادي كه در طول سالهاي بعد از انقلاب اسلامي با كمترين انحراف و جنجال و فساد بيشترين فايده و كارايي را داشته است بخش نظامي كشور است... شايسته است همه قدردان نيروهاي مسلح و صنايع نظامي كشورمان باشيم...
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    استراتژی دریایی ما استفاده از قایق های تندرو به صورت گسترده است و نیروهای فرامنطقه ای برای مقابله با قایق های ما از بالگرد استفاده میکنند و این سلاح های ضد بالگرد میتونه دفاع خوبی برای قایق های تندروی ما در برابر بالگرد های دشمن ایجاد کنه.
  • پرهام ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    ما که سر در نمیاریم حتما پیشرفته اس که میزنید دیگه.....
  • مجنون ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    البته هر تلاشی در زمینه دفاعی قابل تقدیره وبهتره اولا تکنولوژی اونها بومی باشه تا نیازمند روسها وامثال اونها نباشیم و دوما توان مقابله با تکنولوژی های تسلیحاتی روز دنیا رو داشته باشه.
  • ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    اگه تولیدش بیشتر شه خوبه اما اگه مث چنگنده صاعقه فقط 10تاشو بندازن فایده نداره
  • قرآنی ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    بیاد شهید سردار طهرانی مقدم عزیز که گمنام و مظلومانه رفت ...
  • ناشناس1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 2
    حرف شما کاملا صحیح هست (مردم سالاری دینی)دلیلش هم اینه ببینید این نهاد توسط کی داره اداره می شه؟ ا کاش صنایع خودرو سازی ما هم زیر نظر رهبر عزیزمون اداره می شد و یه تکون به خودش می خورد هرچی دردو بلا صنایع دفاعیا بخوره تو سر این خودرو سازا
  • حسن ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه و من رباط . . . آماده شوید تا دشمنان انسانیت و آزادگی را در جای جای عالم از میا نبرداریم . انشاالله
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    خیلی حال کردم خدا قوت
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    گزارش خوبی بود سپاس
  • ازنوجاني ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 1
    اينها مواردي است كه لو رفته و به نمايش مي گذارند. واي از مواردي كه هنوز لو نرفته و در موقع ضرورت به جاي رونمايي به صورت حقيقي تست مي شوند و قدرت ايران را به دست اندازان نشان خواهند داد. احسنت بر جوانان ايراني متعهد و توانمند در ارتش و سپاه
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    باید هدف منهدم شده را هم نشان می دادی
  • reza ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    يادش بخير در ايامي نه چندان دور حتي تعميرات ابتدايي وسايل توسط مستشاران غربي انجام مي شد و حال با توكل به خدا و رهنمودهاي امام راحل و مقام عظماي ولايت شاهد ساخت پيچيده ترين وسايل و ادوات نظامي هستيم. انشا اله روزي برسد كه در ساير عرضه ها نيز كه نامش مزين به سالجاري نيز مي باشد، موفق باشيم.
  • سلمانی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    و پیشرفت های جوانان وطن را د رهر بخشی تصدیق و تشویق کنیم
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    راهش ادامه دارد...
  • سرطاقي ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    نيروهاي مسلح حافظ جان و ناموس ما هستند ولي واقعا حقشان ادا نشده است از هر سازمان و گروهي تشکر و قدر داني ميشود الا نيروهاي مسلح خدا قوت دلاوران
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    خداقوت بده به شمادلیرمردان ارتش وسپاه
  • محمد ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    اینا که خیلی پیش پ افتاده است ببینید روس ها و آمریکایی ها چه تسلیحاتی دارتد بعدا اظهار نظر کنید
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    علت موفقیتشون هم اینه که مستقیم زیر نظر آقا کار میکنن.
  • حقگو ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    محمد عزیز سلام : آنچه که مهم است ما به این خود باوری ،اطلاعات و توانایی رسیدیم که می توانیم در هر سطحی ، سلاح طراحی کرده یا بسازیم. امروز دانش تولید مهم است امروزه کشورها با سفارش بخش هایی ازسلاح مد نظر به دیگر کشورها سلاح تولید می کنند برای مثال قطعاتی از هواپیماهای آمریکایی ( ژاپنی ،انگلیسی و حتی چینی است) مهم دانش هماهنگ سازی و فکر تولید است. برای مثال در اوایل کار موتورهای هواپیماهای پهباد ایرانی مربوط به یک کشور اروپایی بود اما امروز ما خودمان این موتورهای کوچک را طراحی و می سازیم
  • علی ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    تسلیحات خوبی هستند اما در مقابل نمونه های خارجی نمی توانند عرض اندام کنند بهتر است حالت متحرک بگیرند مثلا چند لانچر بر روی کفی سوار شود مانند سیستم راکت انداز Jobaria
  • محسن ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    جای تاسف داره وقتی در قبال این طرح این همه تمجید و تعریف کامنت گذاشته میشه. در حالیکه اگر کمی اطلاعات نظامی مهندسی وجود می داشت ، کاملا متوجه میشدند که این طرح چقدر مبتدیانه و مضحکه که نشون میده از اساس اصلا ایدش مشکل داره و هیچ کارایی نخواهد داشت.
  • شايان ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    لبيك يا امام خامنه اي
  • ناشناس ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    پدافند،پدافند باید سامانه مقابله با جنگده های اف16 وجنگنده های بی1وبی2درست نماییم.
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    میتونیم درساخت تجهیزات نظامی پیشرفته روس ها رو پشت سر بگذاریم همانطور که کره جنوبی درصنعت خودروسازی از خیلی کشورها جلو افتاده...
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    خوبه هر چند روز با گزارشای مشرق نیوز مشعوف می شم و قاه قاه می خندم!!!رعد !! آرش !!! راکت انداز!!! اینا همش علتش اینه که نمیدانید : آمریکا ...
  • ناشناس 1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 2
    دوست عزیز ناشناس که گفتی واسه اف16 و بی ... باید پدافند ساخت باید بگم دوست عزیز انتظار نداری که هر کشوری بیادو اسرار نظامیشو رو کنه؟ در نظر بگیر تمام این تجهیزات بر اساس نیاز بوده و گرنه هرگز طراحی نمی شد. به نظر شما برای مهندسین ما کاری داره بتوانند فقط نوع موشک های سوار بر اونو به موشک های رهیاب دوش پرتاب تغییر بدن؟ قطعا نه اما نیاز امروز کشور ان سلاح بوده حتما و یک درصد هم فکر کنید که بیشتر این وسایل ساخته می شن جنبه گمراه کردن داره و در اصطلاح تو سایه این وسایل وسایل دیگه به مراتب کاراتر و موثر تر داره طراحی و ساخته می شه
  • حاج مهدی ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    یعنی این همه آدم نمی فهمن و فقط شما می فهمی ؟؟؟؟؟!!!!!!
  • دانیال ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    درود بر مدافعان دلیر مرد ایران زمین. هم ارتش هم سپاه. ان شاء الله روزی برسد که ایران ناو هواپیمابر هم تولید کند.
  • اسمال ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 3
    بزدلهای وطن فروشی مثل تو کم نیستن تو ایران که به همه چی ایراد میگیرند
  • majid ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    همون آمریکایی که مثل ... ازش میترسی از این چیزهایی که تو بهش میخندی مثل سگ میترسه
  • ناشناس ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    اسرائیل غاصب دائم باجنگنده های اف16وسایرجنگنده های پیشرفته ساخت آمریکا هرروز تاسیسات هسته ای کشورمونوتهدید به حمله میکنه،روس ها هم که اس300تحویا ندادندباید پدافندمون قوی باشه تاخدای نکرده دشمن فکرتجاوزبه سرش نزنه...
  • علی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    خدا قوت
  • علیرضا ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    ببخشید چند نمونه از اون تسلیحات میگید؟؟؟؟؟ عزیز جان اگه معتقد باشی خداب اهاته حتی با فشفشه هم میتونی هزار ابر قدرت رو به زانو دربیاری
  • علیرضا ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    ببخشید سردار خخخخخخخخ خیلی ها مثل شما بودند که میگفتند ایران پهباد رو نگرفته ولی وقتی تصاویر اومد ، ترکیدن پخش شدن در و دیوار
  • حجت ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    اون تصاویر معمولا جیزه نباید نشون داد.
  • حجت ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    اووخت برای مقابله با نیروهای پیاده چیکار کنیم؟
  • مهدی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    چرا می دانیم: آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند..
  • محسن ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    اینقدر حماقت آمیز صحبت نکنید. الان این چه ربطی به پهپاد داشت. با شما ها بحث کردن فایده نداره. به جای اینکه به من بد و بیراه بگین برین یکم راجع بالگرد و هدف هوایی و پدافند هوایی سرچ کنید. با بلاهت نمیشه با آمریکا مقابله کرد.
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    سرباز! جوک نگو!
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    شما به نظر میرسه محسن خان بهتر باشه کمی مقالات خارجی ها رو ، مقالات کنفرانس های علمی دفاعی رو سرچ بکنی ببینی در همین زمینه چقدر کار شده همین راکت های آمریکایی که هدایت پذیر شدن یا گلوله های 155 روی احتمال اصابت پرتابه ها به هدف های هوایی و زمینی متحرک برو سرچ کن ببین چقدر کار شده پس اینا برای دنیا مهمه و ایران هم یه کاری در این زمینه کرده نگفته که این جای باور373 روشده که ترش کردی شما
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    در کشورهای پیشرو هم تنوع دیده میشه در سامانه های پدافند هواییشون ایران هم موشک رعد(شبیه بوک روسی) و شلمچه و محراب و باور373 داره برای اون تیپ هدفها
  • سینا ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    شما توضیح بده شاید قبول کردیم؟
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    لهستان خوش میگذره عمو مواظب خودت باش یه وقت لولو اوباما نخوردت
  • محمد ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    یعنی این سلاح هایی که ما داریم قطعاتش مال یه کشور دیگس؟بعدشم ایران باید با کشور های دوست مانند روسیه رزمایش نظامی بر گزار کنه تا واقعا قدرت این سلاح ها مشخص بشه وگر نه به حرف باشه می گیم اینا همش ماکته...
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    اين موفقيت نيست ...اين به علت پنهان كردن شكسته...تا حالا ديدي سلاحي ازمايش كنن و بگن موفق نبود؟؟؟متاسفانه به علت اينكه هيچ رقابتي در صنايع نظامي نيست...هيچ وقت واقعيت رو نميشه
  • محسن ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    جناب ناشناس من اون مطالبی که شما می گی رو مطالعه کردم. این راکت ها هیچکدوم هدایت پذیر نیستند. فقط لانچر هدایت پذیر دارند یعنی لانچر مثل یک توپ هم جهت میشه با هدف. ولی راکت مستقیم سیر می کنه. و اشکال این سیستم ها هم همینه . وقتی توپ مثلا 23 ، 30 35 و یا ... هست با نواخت تیر بالا میشه و هدایت خود توپ شانس اصابت به هدف رو بالا برد. ولی راکت با تعداد محدود که خط سیر مستقیم داره و بدون هدایت شانسی حتی دربرابر بالگرد هم نداره چه برسه به اهداف مانورپذیر تر.
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    شرمنده میبخشید یادمان رفت شما یکی از متخصصین طراح صنایع نظامی آمریکا هستید و بدون اجازه سایت مشرق مطلبی از نظر شما پیش پا افتاده درج کرده عذر میخواهم ولی بلدی که سیم ترمز دوچرخه ات را خودت عوض کنی ؟
  • محسن ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    این سامانه رعد و آرش خوبه اما نه برای اهداف هوایی، بلکه برای اهداف زمینی.
  • یک متخصص سلاح ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 3
    جناب محسن خان خیلی عذر میخواهم اما شما خفن ترین سلاحی که تا حالا دیدی بجز تفنگ بادی و ترقه های چهارشنبه سوری چی بوده ؟ یک جوری و با قاطعیت نظر میدهی که آدم فکر میکنه تئوریسین نبردهای نظامی شرق و غرب در جنابعالی خلاصه شده اند ببین پسرم راکت اندازهای موجود ما در صورت استفاده درست خودش یک جهنم واقعی برای دشمن است لطف کن وقتی از قدرت یک جنگ افزار اطلاعات درستی نداری با قاطعیت رای و نظر نده این اطلاعات نظامی و مهندسیت را لطف کن ارائه کن تا فنی فنی باهات بحث کنم
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    راست میگی ما مثل توی جای ....آمریکا نسوزاندمان چون بهش جرات نزدیک شدن بخودمان را نمیدهیم ...از قدیم گفته اند که پیر از تجربه اش میگه نه هوس ها بارکلا ولی قشنگ تجربه ات را برایمان تعریف کن تا ما لاقل اگر مثل شما نخوریم نان گندم لاقل ببینیم دست مردم
  • gharybeh ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    دایی جون ناو هواپیما بر میخوایم چیکار . وقتی موشک هامون تا هرجایی که میخواهیم میره. چرا جون سرباز ها رو با خطر بندازیم.؟
  • علی ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    از دوستانی که مفنی زدند سوال دارم دلیل منفی زدنشون چیه من این کامنت را نوشتم
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 1
    آمريکايي ها دارند تو نيويورک سنگر ميسازند چرا اين زبان بسته ها رو ميترسونيد
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    من دلم بولاوا میخواد:17:...من بولاوا میخوام:20:
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    انشالله بقیه هم یاد بگیرند.
  • abdi ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    آدم یه کم که فکر میکنه شک میکنه ما(انسانهای روی کره خاکی) همون بنی آدم سعدی و مخلوق پروردگار بی همتا هستیم یا یه چیز دیگه!!!
  • حسین ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    خداوکیلی اون سه تایی که به این جمله منفی دادن بویی از انسانیت نبردن ...
  • حسین ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 1
    علی جان ماشاالله واردیدا !!!!! بسم الله آستین بالا بزنید طرح بدید به وزارت دفاع ، شدت استقبال میکنن ازتون، پول خوبی هم توشه هــــــــــــــــــا $
  • حسین ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 1
    محسن خان همین دیروز بود که با همین موشک ها قوترین ناو دریایی اسرائیل به صورت کاملاً مستقیم مورد هدف قرار گردفت و رفت به جهنم !!!!!
  • امین ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    باعث افتخار و لذته حس غرور عجیبی به ادم دست میده
  • عبدالوهاب ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    3 0
    سلام ميشه يه كم داروي آرامبخش توليد كنيد بدين بخش اورژانس بيمارستان قلب واقع در كارگر شمالي؟ نداشتند به خدا كيسه هوا واسه سمند چي؟ توليد شد؟ فلاش تانك ما واشرش آب ميده، قديما مارك قهرمان بود، الان ميگن لوازمش نيست، مي شه با اين موشكها امريكا رو تهديد كنيم يه واشر سيفون به من بدن؟
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 1
    آقا محسن معلوم شد مطالعه نکردی برو GMLRS رو ببین، با GPS و بالک هدایت شونده شد برو فیوز های CCF رو مطالعه کن؛ ضمنا برو عملگرهای پلاسمایی رو مطالعه کن الان آمریکا داره رو 155 م.م. تست میکنه؛ جهنم مانورپذیری شده؛ کراسنوپول جلوش لنگ میندازه این که پرتابگر هدایت داره هم منظورت اینه که قابل تنظیمه دیگه؟ این که از اول بوده و چیز جدیدی نیست تو دنیا دارن توی خود پرتابه هدایت میزارن از این واضح تر دیگه نمیتونستم توضیح بدم
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    ناشناس جان با این هجمه رسانه ای که روی ایران هست همون بهتر که نشون نمیدن ! کافی یه بار یه آزمایش شکست بخوره اونوقت باید ببینی چه جشن و عروسی میگیرن در رسانه هاشون ! همین کاری که میکنن بهتره !
  • علامت تعجب ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    عجب
  • محمد ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    آقا چرا انقدر توهین می کنید این عمار؟ به خدا یکم با آرامش بودن و منطقی حرف زدن سخت نیستا تمرین کنید ثواب داره ثانیا من حرف بدی نمی زنم که انقدر به من می توپید بنده مخلص همه برو بچه های سازنده ی این تسلیحات هم هستم فقط نظرم را گفتم گناهی کردم بزرگی می گفت مراقب زبانتان باشی پیش از آن که از عقلتان پیشی بگیرد ... و من الله التوفیق
  • بهراد ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 1
    جناب وهاب، داروي آرامبخش براي نجات جون جند تا مريض قلبي مهم تره يا گرفتن جون يك مشت كافر محتوم الدم؟
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    اقا محمد شماهم مواظب زبانت باش که از عقلت جلو نزنه! اخه خوش انصاف اینها کجاش ماکته؟!!!
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    ناشناس ۱۶:۰۸ نترس ! کانادا تو اولویت های آخره !!!! گرفتی !!؟؟
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    1 2
    اينها كه براي ما آرزوست ، براي آمريكايي ها خاطره است ! ... موشك هاي بالستيك قاره پيما رو آمريكايي ها هفتاد سال پيش ساختند ! ... سلاح هسته اي كه بايد 90 درصد غني سازي اورانيبوم انجام بشه تا بشه با اون بمب هسته اي ساخت رو آمريكايي ها در جنگ جهاني دوم ساختند و استفاده كردند ! ... ما هنوز توي بيست درصد غني سازيش مونديم ! ... يه جعبه ساختيم يه ميمون گذاشتيم توش فرستاديم هزار كيلومتر بالا و امومده پايين ، آمريكايي ها هفتاد سال پيش آدم فرستادند كره ماه و سالم برگردوند ! ... اين سلاح هايي كه ما ميسازيم ... موشك ها و رادارها و امثالهم براي آمريكايي ها حكم اسباب بازي رو داره ! ... نه دلتون رو خوش كنيد و نه خودتون رو گول بزنيد ! ... يك كشور جهان سومي عقب افتاده هستيم كه هنوز در ساخت قطعات خودروي از رده خارجي مثل پرايد هم مونديم چه برسه به تسليحات پيشرفته نظامي ! ... همه اش شعاره و بزرگ نمايي !
  • نا شناس ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    سرباز اینی که دیدی یه راکت اندازه بمب اتم نیست
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    به عمل کار برآید به سخنرانی نیست
  • س.امین ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    در جواب ناشناس 19:57 باید گفت: اولا همون بهتر که انحصاریه نسخه غیر انحصاریش شده آمریکا و دول غربی که به خاطر سود بیشتر و رقابت توی یه صنعت خطرناک پدر مردم دنیا رو درآوردن و هر روز دنبال جنگن. دوما هممون می دونیم که همه جای دنیا همه ی تسلیحاتش رو رونمی کنن ماهم یکیش. سوم قصه محک و تجربه است .دفاع مقدس8 ساله خیلی دستاوردها داشته که نتیجه هاش امروزه روز معلوم میشه .
  • امیر شیری ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    1 0
    در جواب ناشناس:11:06 جانت کندی می گوید اینقدر نگویید برای ما چه کردند ؟ یکبار بگو ما برای کشور چه کردیم ما پایه های صنعت را در عرصه های مختلف نهادینه کردیم فقط اشتباه ما این بود جای اون میمون بیچاره که گناهی هم نداشت چرا تو را نفرستادیم فضا که از اون بالا شاید بهتر ببینی
  • عاشق شهادت ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
    1 0
    ما سلاح کاربردی تری داریم که الآن از اون استفاده می کنیم و کردیم و خواهیم کرد"سلاح ایمان"که هیچ پدافندی جلودارش نیست. بترسید از آن زمان که سربند یازهرا (س)ببندیم وبازوبند یااباالفضل(ع) یاعلی
  • 09121354517 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 0
    یا حسین
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    1 0
    سلام ودورد بر راكت و راكت انداز ايراني غرور ملي افتخار ملي ايران خورشيد تابان جهان
  • سرباز وطن ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 0
    ناشناس 11:06 وقت خوابت گذشته داری هزیون میگی اگه امریکا اینقدر قدرت داره پس چرا هیچ غلطی نمی تونه بکنه تنها قدرتی که امریکا داره مزدورای ترسویی مثل امسال توئه که حتی از گفتن اسمشون وحشت دارن بعدم تازه هفتاد سال از جنگ جهانی دوم میگذره و هفتاد سال پیش امریکا هنوز موشک نداشته چه برسه به موشک قاره پیما و تازه از اون زمان شروع به ساخت موشک کرده و دیگه اینکه ایران میتونه در هر سطحی غنی سازی کنه فکر کردی واسه چی اینقد ارباب امریکاییت خودشو خراب کرده و ایرانو تحریمای شدید کرده چون میدونه ایران توانایی غنی سازی در هر سطحی رو داره و تازه دانش ساخت بمب هسته ای رو هم داره بعدم داشتم داشتم مهم نیست مهم اینه که الان ما هم تجهیزات پیشرفته داریم و به علاوه روحیه و اعتقاد بالایی داریم که نه تو و نه ارباب امریکاییت داره متاسفم واسه امثال تو که این رسانه ها و تلویزونای غربی کلا مختونو شستشو دادن و براتون از امریکا یه غول ساختن اما بدان که ما امریکا را زیر پا میگذاریم مطمئن باش که امریکا هرگز نمی تواند غلطی بکند مرگ بر امریکا جاوید و جاویدان ایران
  • سرباز وطن ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    نظرمن چی شد مشرق؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    لولو برد خخخخخخخخخ
    • ناصر IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      0 0
      اعتمادواعتقاد به ایران وایرانی .یعنی حس وطن پرستی و استقلال.متاسفانه بعضی ها ازآمریکا برای خودشان بت ساخته اند.به والله قسم آمریکاتوسط چهارپنج تا خاخام یهودی اداره میشه .که به خاطرمنافع اسرائیل خیلی ازمقامات بزرگ آمریکاراهم فدا میکنند.پس زیاد به امریکا وآمریکایی دل نبندید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس