اوباما و مشاورانش روزهای سختی را می‌گذرانند زیرا واقعاً نمی‌دانند ایران قرار است چه کند؛ فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران، ناگهان همه معادلات را پیچیده‌تر کرد: «این آتش‌افروزی همچون "جرقه‌ای در انبار باروت" است که ابعاد و پیامدهای آن نامشخص خواهد بود.» اما موضع ایران در رابطه با دامنه جنگ احتمالی به همین ختم نشد.

گروه بین‌الملل مشرق-  بسیاری از استراتژیست‌های جنگی معتقدند که شکست در جنگ، زمانی آغاز می‌شود که فرماندهان جنگی ندانند پایان آن کجاست؛ این وقتی است که فرماندهان با یک سناریو نامتعیّن و بی‌نهایت روبرو هستند. شاید بیش از هر فرماندهی این فرماندهان اسرائیلی باشند که با چنین کابوس راهبُردی، دست و پنجه نرم کرده باشند.

رژیم صهیونیستی در خلال «جنگ 33 روزه» با «حزب‌الله لبنان» ناگهان متوجّه شد، تانک‌های شبه‌افسانه‌ای‌اش (مرکاوا) در حال حراج آبروی نظامی اسرائیل هستند؛ و خیلی زود مجبور به عقب‌نشینی شد. بعد از جنگ، گزارش «کمیته ویژه وینوگراد» نوشت: «زمانی که جنگ آغاز شد، «شیمون پرز» با «ایهود باراک» تماس گرفت که در آن زمان هیچ مسؤولیت حکومتی نداشت. «پرز» نظر وی را درباره جنگ پرسید. «باراک» به «پرز» پیشنهاد داد که از «دان حالوتس» (فرمانده وقت ستاد ارتش اسرائیل) فقط یک سؤال بپرسد: "آیا می‌دانیم چگونه جنگ را پایان خواهیم داد یا نه؟"؛ «پرز» پرسید امّا هیچ جوابی دریافت نکرد.[1]

«نوامبر» 2012 میلادی، همین اتفاق بار دیگر و این‌بار برای خود «ایهود باراک» افتاد؛ او وقتی با این سؤال حیاتی روبرو شد که «وزیر دفاع اسرائیل» بود و طی یک کنفرانس خبری با حالتی لبریز از غرور؛ خبر شروع عملیات علیه «غزّه» را داده بود. خبرنگاری از «باراک» همین سؤال را پرسید، «باراک» گفت: ما به طور دقیق نمی‌دانیم که نقطه پایانی کجاست![2]

ولی به نظر می‌رسد که وقت آن رسیده باشد که دوستان آمریکاییِ یهودی‌ها هم، طعم گَس این تجربه را بچشند. «باراک اوباما» که طیّ چند روز اخیر تمام سرمایه مصنوعیِ "جایزه صلح نوبلش" را به تاراج گذاشته، گفته است: هیچ‌کدام از مشاوران من نتوانستند جواب یک سؤال من را بدهند؛ اینکه پایان جنگ کی و کجاست؟

وقتی در آخرین روزهای اسفندماه پارسال، «معارضان مسلّح سوریه» برای به راه‌انداختن یک جنگ روانی علیه «اسد» از تسلیحات شیمیایی در «خان‌العسل» استفاده کردند؛ «اوباما» به همه دنیا گفت که استفاده «ارتش سوریه» از تسلیحات میکروبی، خطّ قرمز آمریکاست. امروز امّا خطّ قرمز «رئیس جمهوری ایالات متّحده» به شکلی کاملاً جدّی در بوتّه آزمایش گذاشته شده است چرا که تروریست‌ها به کمک «بندر بن سلطان» (رئیس سازمان امنیت ملّی پادشاهی عربستان) به تسلیحاتی شیمیایی دست یافته‌اند که گفته می‌شود؛ از جانب اسرائیل تجهیز شده است.[3]

شاید وقتی «اوباما» در حدّ رهبری دنیا سعی می‌کرد این اپیدمی را شایع کند که جنگ در سوریه نزدیک است؛ هیچ‌وقت خیال نمی‌کرد این جنگ چه تبعاتی دارد ولی الآن درست در بُرهه‌ای قرار گرفته که بهتر و بیشتر نسبت به زوایای این جنگ آشنا شده است. هفته پیش «جفری فلتمن» به عنوان دیپلمات ارشد آمریکایی با پوشش معاون «دبیرکلّ سازمان ملل» وارد ایران شد، بی‌تردید وی فقط برای صرف "چای زعفران" با «ظریف» به «تهران» نیامده بود.

او آمد تا به نیابت از «اوباما» پیام جنگی آمریکا را به گوش مقامات دیپلماتیک «جمهوری اسلامی» برساند. «فلتمن» پس از سه دور مذاکره محرمانه، سرانجام حرف خودش را به «وزیر خارجه ایران» گفت: در صورت حمله به سوریه؛ آرام باشید! در عوض ایرانی‌ها هم پیام‌های مهمّی برای «اوباما» داشتند: «آقای فلتمن! بهتر است از "دمشق" دیدار کنید.» [4] و اینکه، ماجراجویی در سوریه منطقه را به آتش خواهد کشید. [5]


با اینکه جلسات دیپلماتیک بهترین جا برای شنیدن مواضع کشورهاست امّا تحلیلگران آمریکا و اسرائیل کانال واضح‌تری نیز برای شنیدن موضع احتمالی «جمهوری اسلامی» داشتند. همان روز که «فلتمن» از «تهران» برمی‌گشت، "رئیس‌جمهور روحانی" و کابینه‌اش به دیدار مرسوم با مقام معظّم رهبری رفتند که همیشه در شهریورماه هر سال برگزار می‌شود.



بنا بر این همان‌طور که رؤسای جمهور آمریکا در دهه 50 و 60 شمسی مجبور بودند با صراحت و پیچیدگی‌های یک رهبر عالیِ روحانی و معنوی (امام خمینی) مواجه شوند، اوباما و مشاورانش نیز روزهای سختی را می‌گذرانند زیرا واقعاً نمی‌دانند ایران قرار است چه کند. «فرمانده کلّ قوای جمهوری اسلامی» ناگهان همه معادلات را پیچیده‌تر کرد: «این آتش‌افروزی همچون "جرقّه‌ای در انبار باروت" است که ابعاد و پیامدهای آن نامشخّص خواهد بود.»

اظهار نظرهای ایران در رابطه با دامنه جنگ احتمالی به همین ختم نشد و سرلشگر «عزیز جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشگر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و امیرسرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ص) نیز واکنش‌های قاطعی نشان دادند. اینها پالس‌های آشکاری بود چرا که استراتژیست‌های آمریکایی احتمال قوی می‌دهند که این پالس‌ها با هماهنگی «دفتر فرماندهی کلّ قوا در تهران» بیان شده است.


حالا پرزیدنت، مستأصل شده است؛ «اوباما» تمامی پُل‌های پیش و پس روی خویش را تخریب کرده و در حال حاضر میان یک "انبار باروت بزرگ" گیر افتاده است. خیلی پیچیده نیست؛ «اوباما» که روزهای اوّل، جانانه‌تر درباره جنگ علیه سوریه صحبت می‌کرد، شب نهم شهریورماه در یک بیانیه تلویزیونی رسمی اعلام کرد که لایحه بررسی اقدام نظامی محدود علیه سوریه را به «کنگره» داده است.[6] فردای همان روز بلافاصله، «کاخ سفید» پیش‌نویس لایحه‌ای را به کنگره تقدیم کرد که در آن از «کنگره» برای اقدام نظامی علیه سوریه درخواست اجازه کرده بود.[7] لایحه‌ای که قرار است در 9 سپتامبر (مصادف با 18 شهریورماه) به رأی گذاشته شود! این در حالی است که منابع رسانه‌ای و برخی مقامات مانند «فلتمن» گفته بودند، این حمله حدّاکثر تا 8 یا 10 شهریورماه کلید خواهد خورد.



اکنون آمریکا در برابر یک معمّای بزرگ و دو گزینه‌ای قرار گرفته است:

گزینه اوّل: از حمله چشم بپوشد که در این‌صورت باید همان‌طور که «اوباما» گفته به هسته‌ای شدن برخی کشورها تن دهد: «اگر در مقابل این اقدام پاسخی ندهیم، آن‌گاه ‏درباره نقض دیگر قوانین بنیادی بین‌المللی چه اقدامی باید انجام دهیم؟ دولت‌هایی که تصمیم می‌گیرند ‏تا تسلیحات اتمی بسازند.»[8] این رجزخوانی سیاسی - رسانه‌ای برای آمریکا کاملاً حیثیتی شده و اگر جنگی نباشد، نشان‌دهنده ترس آنها از پاسخ نامتعیّن ایران و سوریه است؛ موضوعی که احتمال شروع درگیری را بیشتر می‌کند.

«اوباما» در این‌باره می‌گوید: «اگر ما در قبال این ‏اقدام تصمیم درستی اتخاذ نکنیم، باید آن‌گاه هزینه اقدام‌نکردن خود را بدانیم.. این موضع درباره این نیست که چه کسی در ‏حال حاضر رئیس‌جمهور آمریکاست، درباره این است که ما چه کشوری هستیم. حال زمانی است که ‏ما باید به جهان نشان دهیم که به تعهّدات خود عمل می‌کنیم. آنچه را می‌گوییم، عمل می‌کنیم».[9]

گزینه دوم:
اگر آمریکا بخواهد وارد یک اقدام نظامی محدود بشود، این احتمال هست که این اقدام محدود نماند زیرا عدم پاسخگویی روشنِ سوریه و ایران (اعم از رسمی و غیر رسمی) به معنای پذیرش ضربه‌های بعدی و اتمام کار به ضرر آنهاست، بر این اساس منطقاً پاسخ‌های متوازنی از طرف ایران و سوریه در نظر گرفته شده است. از این منظر، پیام "نامحدود بودن جنگ" که از سوی ایران و سوریه مطرح می‌شود؛ پالس قاطعی برای آمریکایی‌هاست.
***
اکنون «اوباما» خیال می‌کند می‌تواند با یک حمله هوایی - موشکی چند روزه، مواضعی استراتژیک در سوریه را مورد حمله قرار دهد و ضمن اینکه موقعیت «ارتش سوریه» در برابر معارضان را تضعیف می‌کند؛ مجوّز یک آتش‌بس یک‌طرفه را بگیرد و همه چیز خوش و خرّم تمام شود. ولی اینجا همه چیز در ابهامی وحشتناک قرار دارد، شاید یک آتش‌بس در میان باشد ولی معلوم نیست که این آتش‌بس مانند جنگ هشت‌روزه، صرفاً یکطرفه باشد. کسی چه می‌داند، شاید دوطرفه باشد چرا که سناریو پدافندی سوریه این امکان را دارد که "نقطه به نقطه" طرّاحی شود؛ این در برابر آن.

لذا آن روز، اینکه کدام کشور درخواست آتش‌بس می‌کند؛ مهم خواهد شد. ممکن است آن روز «اوباما» بخواهد برای جلوگیری از سناریوی نامحدودِ ایران و سوریه بخصوص علیه «تل‌آویو» و «حیفا»؛ خواهان یک آتش بس دوطرفه باشد. اگر این باشد باید برای ساکت‌کردن انقلابیون منطقه در ایران و هر جایی، امتیازهای متوازنی به آنها پیشنهاد کند. حتّی اگر از روی ضعف یک آتش‌بس یکطرفه را به محور مقاومت تحمیل نماید باز در این‌صورت کفه ترازوی راهبُردی به نفع ایران سنگین خواهد شد، چیزی شبیه «جنگ هشت روزه غزّه».

«فرمانده سپاه انقلاب اسلامی» در پاسخ به حمله احتمالی گفته بود: "جنگ‌افروزی جدید آمریکا به بهای نابودی اسرائیل تمام خواهد شد" و همچنین «بشار اسد» به «روزنامه ایز وستیا» گفت: "آنها می‌توانند، هرجنگی را شروع کنند ولی نمی‌دانند؛ جنگ چه مدّت طول خواهد کشید و چه مناطقی را در برخواهد گرفت. آنها متوجّه شده‌اند که سناریوشان از کنترل خارج شده است. درست مانند همه جنگ‌های قبلی از «ویتنام» گرفته تا امروز، چیزی جز شکست در انتظار آمریکا نخواهد بود".[10]


به نظر نمی‌رسد که تنها با این حربه که جنگ محدود و کوتاه خواهد بود، این واکنش‌ها فراموش شود. آیا بهتر نیست قبل از اینکه "انبار باروت" جرقّه‌ای بخورد، همه چیز آرام شود؟


پی‌نوشت‌ها:
[1]  «نمای کلّی جنگ غزّه: از ضربات دردناک بر مقاومت تا برگشت ورق»- «علی قادری»- «پایگاه خبری- تحلیلی عصرایران»
[2]  «تحلیلی بر زوایای متنوّع پیروزی مقاومت اسلامی در جنگ 8 روزه غزّه» - «مهدی هنری»- «هفته نامه 9 دی»- شماره 80
[3]  «پایگاه رصدی بررسی استراتژیک»- به نقل از «خبرگزاری صدای روسیه»- 8/6/1392: یک مقام ارشد نظامی لیبی گفته است، مخالفان «اسد» سلاح شیمیایی را از خاک اسرائیل به کشور؛ وارد کرده اند.
[4]  «سلطان قابوس و فلتمن در ایران چه می کردند؟»- «پایگاه تحلیلی المانیتور»- 4/6/1392
[5]  «برنامه نگاه یک»- «شبکه 1 جمهوری اسلامی ایران»- «گفتگو با جواد ظریف»- 6/6/1392
[6]  «پایگاه خبری- تحلیلی تابناک»- 9/6/1392
[7]  «خبرگزاری شینهوا»- 10/6/1392
[8]  «اوباما: اگر در مقابل سوریه اقدامی نکنیم، برخی کشورها سلاح اتمی خواهند ساخت»- «پایگاه برآورد راهبُردی ایران هسته ای»- 11/6/1392
[9]  همان
[10]  «واحد مرکزی خبر ج.ا.ا»- 5/6/1392


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حزب الله پیروز است ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    یادمان نمیرود در زماناصلاحلات حمایت از گروههای مقاومت متوقف بنابراین خوده حضرت آقا و قوای مسلح و علی الخصوص سپاه پادسداران حرفشان باعث عقب نشینی دشمن شد
  • حسین ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    امریکا احتمالا به سمت راضی کردن روسیه برود تا حمله به سوریه از طریق قانونی و با مجوز شورای امنیت باشد..به هرحال باید برای مقابله با هر حمله ای آماده بود..پیروی با ماست انشالله..جاویدان ایران..
  • ناشناس ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اوباما را با کنگره و استصالش به درک می فرستیم.مردم خودشون توی آسایش هستن ولی اجازه نمیدن مسلمون های جهان روی سوریه و فلسطین و عراق و میانمار و پاکستان و مصر و... روی امنیت را ببینند.
  • حامد ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    خواهش می کنم پخش کنید از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمودند: وقتى كه در سرزمين شام بلوايى را مشاهده نمودى ، پس مرگ است و مردن ، تا آنكه غربيان به تحرك آمده و روانه سرزمينهاى عربى گردند. كه حوادثى بين آنان رخ خواهد داد. الملاحم و الفتن ص 107 به نقل از جابر جعفى ، امام باقر عليه السلام كه فرمودند: شورشيان روم بزودى روى آورده و در رمله فرود مى آيند، اى جابر ، در آن سال ، در سراسر زمين از ناحيه غرب اختلاف فراوان وجود دارد بشارة الاسلام ص 102. ....و روميان در فلسطين فرود مي آيند. مهدي موعود(ترجمه بحارالانوار)ص 984 پس، آن حکومت سفياني است و پيش از آن کسي قيام مي کند که به آل محمد (ص) فرامي خواند... و روم نيز وارد فلسطين مي شود. بحارالانوار 52/207/45؛ بشارة الاسلام 207 و غيبت طوسي 278 مژده پيروزي را از سمت دمشق مي شنويد... و شورشيان روم پيش مي آيند و در رمله مستقر مي شوند، پس اولين جايي که از غرب (غرب بلاد اسلامي) خراب مي شود، سرزمين شام است. غيبت شيخ طوسي 269، بحارالانوار 52/212/62؛ غيبت نعماني 279/67 در فلسطين دو واقعه براي روم وجود دارد: يکي را قطاف (چيدن) مي نامند و ديگري را (حصاد (درو کردن) الفتن ابن حماد 317/1204 (از نشانه ها و تحولات ظهور) پيروزي روميان بر شام ... بشارت الاسلام ص 42 ، ملاحم و الفتن ص 164 بررسي مجموعه روايات و آيات نشان مي دهد كه منظور از روم در بيان اهل بيت(ع) ملل اروپايي و آمريكايي مي باشد ، كه در روايات متعددي از نقش مهم آنها در وقايع ظهور نام برده مي شود. نقش روم در فتنه هاي قبل از ظهور در روايات متعددي ذكر گرديده است ، روم و يهود بعنوان دو پشتيبان سفياني محسوب شده و بعنوان متحدان او در منطقه ، حضوري نظامي نيز دارند. حتي برخي از روايات وجود نيروهاي دريايي روم در سواحل كشورهاي عربي را نيز نشان مي دهد. اما عملاً هيچ درگيري مستقيم ميان لشگر روم و سپاه امام زمان(عج) در هنگام ظهور گزارش نشده است ، كه شايد علت آن عدم حضور نيروهاي رومي در هنگام ظهور در خاورميانه باشد زيرا ممكن است در تحولات چندماهه منتهي به ظهور متحمل شكست شده و خاورميانه را ترك كرده باشند. اما يكي از مهمترين حركتهاي روميان در عصر ظهور ، حضور آنها در درگيريهاي سرزمين شام است كه بصورتهاي مختلف چون ايجاد فتنه ها ، محاصره اقتصادي و درگيري نظامي ذكر گرديده است. درگيري نظامي بعد از بي اثر بودن محاصره اقتصادي و فتنه انگيزي بين مسلمانان ، براي تسلط بر اين منطقه ، بناچار در آخرين مرحله توسط روميان در دستور كار قرار مي گيرد. بنابر روايات هنگامي كه تمام سرزمينهاي اعراب در فتنه و اختلاف است ، روميان در سرزمين رمله ، عكا و صور و همچنين در نزديكي غار انطاكيه در تركيه فرود مي آيند تا براي درگيري آماده شوند.
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    فکرکنم اصل قضیه حمله به سوریه هم بهانه بوده، شاید قضیه پیچیده تر بوده.. احتمالا آمریکا خواسته ای داشته و گفته بوده اگه ایران همکاری نکنه سوریه رو میزنیم، ایران هم گفته اگه میتونین بزنین... نظرت؟!
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    برادر عزیز، این رو هم از حضرت صادق علیه السلام آویزه گوش کن: شیعیان ما را در سه مورد امتحان کنید: موقع فرارسیدن وقت نماز، بنگرید که چگونه بر آن محافظت میکنند ""و درباره اسرارشان که چگونه آن را از دشمن ما محافظت میکنن"" و دربراه اموالشان، بنگرید که چگونه به برادرانشان کمک میکنند.
  • مجتبی ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    به نظر من جرئت نمی کنند حمله کنند. این قدر موضوع رو کش می دهند که لوس و فراموش شده بشه. و کسی هم این افتضاح آمریکا رو به خاطر نخواهد سپرد. این اولین باری نیست که آمریکا مفتضح می شود ولی با توجه به قدرت سحر آمیز رسانه های غربی، مردم خیلی زود فراموش می کنند و خدشه ای به ذهنیت قبلیشان که آمریکا قوی ترین ارتش دنیاست و هیچ کس تاب مقاومت در برابر آن را ندارد وارد نمی شه. احتمالا طرح در کنگره رای نمی آره و با سیاست *کی بود کی بود من نبودم* همه شون بعدا می گن ما می خواستیما... همه چیزم آماده بودا... ما خیلی خفنیما!!! ولی نشد دیگه چه می شه کرد و چون این اتفاق مقصر آشکاری نداره که تحت فشار قرار بگیره موضوع فراموش می شه.
  • حسن ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    بسم رب المهدی با سلام دوستان، توجه کنید، اگه میشه یه کشوری بیاد بگه میخوام حمله کنیم، بعد بگه منتظر نظر مسئولینه مربوطه هستیم. واضحه که میخوان اخبار مربوط به مصر و فعل و انفعالات اونجا رو از کانون توجه خبرنگاران دور نگه دارن.
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    زمان جنگهای صلیبی هم همین اتفاقات افتاد من نمی خوام بگم ظهور نزدیک نیست اما این روایات می تونه برای اون موقع هم باشه!
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    نمیدونم بشار که اینقدر قوی هست چرا بعد سه سال هنوز داره حومه دمشق را پاکسازی میکنه؟
  • علی ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    نه فک نکنم. چون گسترش فساد و ... تو اون زمان مثل حالا نبود. یا چیزای دیگه که نوید سفیاین رو میدن.
  • سعید ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    این گزینه هم هست که اوباما از جنگ پشیمانش شده است و برای اینکه ابرومندانه تر خود را کنار بکشند پای کنگره را وسط میکشند که با رای منفی کنگره جنگ در نگیرد ... همه میدانیم که رئیس جمهوری در آمریکا اختیارات زیادی دارد و توان فرمان جنگ و صلح را دارد
  • موحد ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    مشتي با احاديث جوگير نشين! چه ظهور فردا باشه چه يك ميليون سال ديگه يه قانون كلي در قرآن و سيره اهل بيت هست و اونم حفظ دين به هر قيمتي شده! وظيفه ما جهاد و مبارزه در حفظ دين هست چه ظهور باشه چه نباشه! جون جدتون حجتيه بازي در نيارين! تو جنگ جهاني اول مگه همين غربيها (روميان) در فلسطين و شامات خيمه نزدن؟ مگه به بلاد اسلامي حمله نكردن؟ مگه..... پس جون جدتون هر گردي رو گردو نبينين! ما مامور به تكليف و مقاومت در برابر ظلم ظالمين هستيم و اين حكم زمان و مكان نداره! الله اكبر! لبيك يا حسين!
  • سعید ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    این هم نقل شده است که ظهور را تعیین وقت نکنید
  • امیرعباس ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اسرار ظهور رو انقد نگید برادران به نیت روحیه بخشی اسرار ظهور رو نگید..حدیثی از امام زمان ع هست که میگه چه بسیار مومنانی که با لو دادن دستگاه ما ظهور رو به تاخیر انداختن
  • yaser ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    به هر حال ما منتظر مرگ ملک عبدال.. ایم چه غرب حمله بکند چه نکند :)
  • albert ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    نه بابا..مثل تنگه هرمز!?!معلوم شده و معلوم میشه..
  • مهدی ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اگه دولت جمهوری اسلامی به جای جواب دیپلماتیک ؛ جواب انقلابی می داد آمریکا جرئت حرف زدن در باره حمله به سوریه رو هم نمی کرد.
  • p k ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    شاید
  • ali ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    labayk ya sahebe zaman ,labayk ya zeynab.
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اوباما رو بی خیال یکی هاشمی خودمونو بگیره....
  • دانا ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    یزید زمان(امریکا) با ما باش در امانی *****زهی خیال باطل که مسلمانان امام حسین را دارند و بیعت محال .
  • ناظر ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    من فکر می کنم که جاسوسان امریکا دیروز در بازار زرگرها بودن و شنیدن که سران بازار چه تسمیمی دارند.انها می خواهند با زدن یک اژدر به ناو امریکا قیمت طلا را بالا ببرن.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    به این کار می گن سرپوش گذاشتن روی کار
  • نادر ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    وقتی که می گوید به کنگره فرستادم برای رای بدان تحطیل شده کار
  • سلمان ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    هیچ وقت حمایت از گروههای مقاومت متوقف نشد. در دوره اصلاحات رییس جمهور ما در جواب امریکا که مدعی شده بود در پادگانهای نیروی قدس سپاه رزمندگان حزب الله آموزش دیده و تجهیز میشوند اظهار بی اطلاعی کرده بود.
  • سلمان ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اصل کاری اسراییله.امریکا فقط میخواد نابودیش رو به عقب بندازه.مثل بازی شطرنجه.اسراییل توی بد مخمصه ای افتاده و داره بازی رو میبازه واسه همین داره به اب و اتیش میزنه.
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    معذرت. اشتباهی منفی دادم.
  • سلمان ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ترشی نخوری یه چیزی میشی. ببخشید برای مزاح عرض کردم قصد توهین ندارم. شما فکر میکنید محور مقاومت بیکار میشینه تا اونا با پروپاگاندای رسانه ای شون همه چیز رو ماست مالی کنن؟ پادگان اشرف خود بخود پوکید؟ حالا دیگه این شیر بی دندون دستش برای همه دنیا رو شده.حالا حالاها داریم براش.
  • سلمان ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    احسنت!
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    چه میشود اگر اسرائیل از بمب اتم استفاده کند ؟ چون این دیوانه ها اسرائیل را به ایران وآمریکا ترجیح میدهند.
  • میترا ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    میتونه درست باشه نظرت . خودشون میگفتند که سوریه بهانه ست ایران مد نظر است . شاید نماینده شون اومده بود {فلتمن } که اگه میخواید تحریمها بر داشته بشه باید از سوریه دست بردارید که اقا اون پیام را دادند
  • مج مج ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    :)
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مشرق، خواهش می کنم اینجور چیزا رو پخش نکنید
  • albert ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ظهور توی زمان شما پیش نمیاد..دلتون رو به کتاب...خوش نکنید...واقعیت ظهور رو هنوز متوجه نشدید!! اونموقع هیچ کدومتون زنده نیستید...
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    براي اينكه جنگ داخلي با جنگ خارجي متفاوته. جنگ داخلي با سياست و كياست بسيار زيادي توأمه؛ اما در جنگ خارجي، بزن موشكو..
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مگر بر منافق
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    احسنت! قضيه غضنفرست...
  • محسن ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    «ان تنصرالله ینصرکم ویثبت اقدامکم» ، «هیهات منالذله»، اسلام پیروز است کفر ، شرک و نفاق یقیناً نابود است. ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند. لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است.
  • بنده خدا ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    تحلیل جالبی بود
  • سید حسین ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    دوست عزیز برخلاف نظر شما من فکر می کنم آمریکا و متحدینش حمله نظامی به سوریه رو به بعد از گزارش مأمورای سازمان ملل موکول کردن. برای اونا جهت دهی به افکار عمومی غربی کاری نداره، فقط برای اینکه به کار خودشون مشروعیت بدن کمی منتظر میشن تا مأمورین سازمان ملل یه گزارشی رد کنن و اصلا مهم نیست این گزارش چی باشه به نفع سوریه یا علیه سوریه ولی به هر حال هرچی باشه و اگر آمریکا به سوریه حمله نظامی کنه بازیی رو شروع می کنن که اتمامش با اونا نیست ...
  • محمد ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    رژه برادران پاسدار نشان دهنده عملیانتی بودن انهاست .
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    سلام منتشر نکنید ----خط آخر زیر عکس بشار اسد: جنگ محدود، نه نامحدود
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    شما ظهور را دور می بینید و ما (مومنان) آن را نزدیک می پنداریم. پرچمتو ورداشتن خیال نکن نمی دونیم از کدوم جامعه موزاییکی غاصبی کامنت می ذاری
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مطلب خوبی بود
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مطلب خوبی بود
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مطلب خوبی بود
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ایول
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    باریک الله
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مطلب خوبی بود
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مطلب خوبی بود
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    هر وقت صادرات نفت ایران سفر شد،تنگه هرمز هم معلوم میشه. اسرائیلی بدبخت. صهیونیست ها موش کثیفن و با کارتون تام و جری بدنامیشون حل نمیشه از خودت خجالت بکش با اون پرچمت
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ناشناس 7.22 تازشم با هواپیما و میگ و سوخو و شیمیایی داره میزنه توی همین جنگ داخلی.کیاست و سیاست کجا بود.بلند شو از خواب و فقط اخبار مشرقو نبین!
  • امید ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    گوگولی معلومه تو هم فقط اخبار الجزیره و العربیه رو نگاه میکنیا...!!!!
  • امید ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    چیز خاصی نمیشه عزیزم اولین بمب اتمی که از جانب اسرائیل پرتاب بشه چه بخوره به هدف چه رهگیری بشه و تو اسمان نابود بشه اسرائیلی دیگه بعدش وجود نداره
  • امید ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    احتمالا دجال و سفیانی با تو خیلی بدقولی کردن که اینطوری عقده ای شدی...!!! نازی نازی گریه نکن منجی ما که ظهور بکنه منجی تو هم ظهور میکنه ناراحت نباش گوگولی
  • پیرو ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    با سلام حرف دوستمون در مورد دولت صلاحات درست بود که هیچ کاری برای مقاومت نکردن بلکه گاها ضرر زدندام احادیث در مورد ظهور صحیح است ولی طبق حدیثی شاید ناگهان وبدون هیچ علائمی ظهورپیش آید اماسوریه به 2دلیل دفاع ازآنجا نیاز است 1.جزء محور مقاومت است 2.محافظت از حرم بیبی دو عالم حضرت زینب (س) انشاء الله آرزوی توفیق برای رهبر عزیز ورزمندگان اسلام ومردم ولایی ونابودی کار ومنافقین را میکنم.
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    متوقف نه بلکه کمرنگ
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اشتبا منفي دادم
  • منتظر ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    فقط کسانی که منتظر واقعی باشن میتونن این احادیث رو درک کنند در هیچ زمانی این اتفاقاتی که در روایات آمده است باهم مثل اکنون اتفاق نیافتاده بوده یک روایت است که میگوید ظهور به اندازه ی سن یک فرد معمولی بعد از خروج ایرانیان(که همون انقلاب اسلامی باشد) رخ خواهد داد مرگ ملک عبدالله چهل روز مخفی میماند سفیانی از صحرای نمیدونم چیچی خروج خواهد کرد(آمریکا هم قراره از طرف اردن حمله کند) سید خراسانی و دیگر روایاتی که کم کم داره از شک و تردید بیرون میاد و پرده ها برداشته میشود فرصتی تا ظهور مهدی _عجل الله تعالی فرجه شریف_ نمانده
  • albert ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اخر خنده فقط نظرات مشرق...
  • محمد ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    تو صهيونيستي هستي درسته؟! اين نظرات كه ميگي، حساب آتش آخرت هم كردي يا اصلاً خودتو خدا مي‌دوني؟!
  • mohsen ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    بابا جمع کنید این بساطو دیگه هر چی بود پای اصلاحات رو می کشن وسط دیگه مسخره همه چیزو در اوردین حمایت از مقاومت جز اصول کلی نظامه و نه اصلاحات و نه هیچ طبف دیگه ای نمی تونن از اون دست بردارن
  • محمد ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ناشناس 10:50؛ تو هم به جاي ديدن بي بي سي، كليد عقلت رو بزن بلكه روشن شه. آخه اگه از ميگ و سوخو عليه تك تيراندازان استفاده مي‌كرد كه الان هيچ تروريستي باقي نمانده بود. در مورد حمله شيميايي هم يادت بشه درباره اين دروغ، اين شما هستيد كه متهميد نه بشار اسد. سلاح شيميايي از همان جايي به تروريست‌ها داده شده است كه ساير سلاح‌ها رو رسانده بوديد. پس شما دشمن سوريه هستيد، نه دوست. از اين دروغ بزرگتون هم بگذريم، از دشمني صهيونيست‌ها با بشار اسد مشخص ميشه كه تو و اربابات ميخواهيد با حربه دروغ بزرگ، محور مقاومت رو بكشنين. "كه نميتونيد"
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مرگ بر صهيونيست
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    امید بی بی سی رو یادت رفت بگی
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    سلمان برو ببین برای نشون دادن حسن مثلا نیت رئیس جمهور وقت مواضع آتشبار سپاه از نزدیکی مرز جمع شد ...ضمنا با شاهکار آقایون طالبان ب روستاهای مرزی حمله کردن...
  • ایمان ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    0 0
    اگه آقا بگه لباس خاکی ارتش یا لباس سبز سپاهو میپوشیم و میریم که اگه مردیم، شهیدیم و اگه زنده موندیم خار چشم ارتش صلیبی-صهیونی-سلفی میمونیم.اگه آقا بگه...این بار پونصدونودوهشتی در کار نخوهد بود ایشالا!
  • sadat ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    0 0
    امتحان آتش افکنی در انبار باروت مجانیه،خوشم میاد آمریکا خیلی زود ترسید ،یکی نیست بگه تو که دل و جرئت نداری خوب خفه بگیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس