درست است که «علی جنّتی» از سوی تُندروهای چپ در داخل و خارج از کشور، تحت فشار بود ولی یک راه تعادلیِ روشن وجود دارد، اینکه اعتدال به معنای فاصله‌گرفتن از تفریط فرهنگی «دوم خرداد» است.

گروه سیاسی مشرق- «علی جنّتی» در حاشیه مراسم افتتاح «استودیو موزه موسیقی» که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، سخنی را بیان کرد که می‌تواند واکنش های بسیاری در بر داشته باشد.

«وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» می‌گوید: «باید از آقای «مسجدجامعی» به دلیل کمک‌هایی که به اهالی فرهنگ و ادب کرد، تشکر کنیم. امیدواریم ما ادامه‌دهنده راهی باشیم که «خاتمی» شروع کرد.

قبل از اینکه رأی اعتماد بگیرم، از نظرات ایشان استفاده کردم و الآن هم همین گونه است.» («روزنامه شرق» - 9/6/1392). این اظهار نظر البتّه به مذاق جراید اصلاح‌طلب مانند: «شرق»، «اعتماد»، «بهار» و بسیاری از اصلاح‌طلبان تُندرو، بسیار خوش آمد.

با این حال به نظر نمی‌رسد، همین واکنش در اردوگاه اصولگرایان اعتدالی هم دیده شود. آنها بی‌تردید از بازگشت قرائت‌های افراطی به مهمترین وزارتخانه فرهنگی کشور متأثّر خواهند شد، زیرا به‌سرعت روزهای تلخ وزارت «عطاءالله مهاجرانی» و تاخت و تاز افراطیون به عقاید اسلامی مردم و نهادهای انقلابی را به یاد خواهند آورد (رجوع شود به اینجا).

گذشته از این تاریخ از عملکرد یک دهه‌ای خود «سید محمّد خاتمی» بر «وزارت ارشاد» در دوره نخست‌وزیری «موسوی» و ریاست جمهوری اوّل «هاشمی رفسنجانی» هم یاد و خاطره خوبی ندارد.

چه آنکه نامه انتقادی شهید «سیّد مرتضی آوینی» به تفکّرات و عملکرد وزیر وقت هنوز در یادها مانده. «خاتمی» آن زمان متّهم به حُکمفرمایی مدیریت خطّی بر «وزارت فرهنگ» بود. معاونت‌ها و مدیریت «وزارت فرهنگ» آن زمان بین «بهزاد نبوی»، «ابراهیم اصغرزاده»، «عیسی سحرخیر»، «سید محمّدعلی ابطحی»، «سیّد مصطفی تاجزاده»، «محسن امین‌زاده»، «هادی خانیکی»، «محسن آرمین»، «مرتضی حاجی»، «رجبعلی مزروعی»، «احمد بورقانی» و دیگر دست چپی‌های آن روز تقسیم شده بود («سودای سکولاریسم» - «سیّدیاسر جبرائیلی» - «انتشارات خبرگزاری فارس»)؛ کسانی که امروز نخبگان و مردم بیشتر با عملکرد منفی آنها آشنا هستند. بنابراین «خاتمی» مجبور شد؛ برای رهایی از فشارهای «مجلس چهارم»، بالاخره استعفاء دهد.

نباید فراموش کرد که دولت در موسم پیشنهاد وزرایش به مجلس، به شکل گسترده‌ای به دلیل معرّفی «جنّتی»، «رحمانی فضلی» و «پورمحمّدی»؛ از طرف اصلاح‌طلبان، فتنه گران و ضدّانقلاب خارج نشین مورد ملامت قرار گرفت که «مشرق» بطور مفصّل آن را مورد ارزیابی قرار داد.

این نگاه حتّی بین هنرمندان نیز متسرّی شد، زیرا جمعی از سینماگران دخیل در «فتنه 88» با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستند؛ از معرّفی «جنّتی» برای «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» خودداری نماید. («پایگاه خبری - تحلیلی مشرق»- 11/5/1392).

برای مثال، «سید محمّد خاتمی» در حاشیه مراسم اکران فیلم «گذشته» در «سینماتوگراف موزه سینمایی»، به‌رغم نهایی‌نشدن گزینه پیشنهادی «روحانی»؛ گفته بود: «امیدوارم که در دولت آینده در عرصه فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شاهد وزیری باشیم که متناسب با وضعیت ایران سرفراز و مورد توجّه اصحاب فرهنگ و هنر باشد. فکر می‌کنم که فرد مورد قبول، معلوم است و اسمش را نمی‌برم و نمی‌گویم آقای «مسجدجامعی» است!» (23/4/1392). این اظهارات طبق برخی گزارش‌های منتشرنشده، باعث ناراحتی رئیس‌جمهوری شده بود.

همچنین «روزنامه شرق» - نزدیک به کارگزاران- بعد از نهایی‌شدن نام «جنّتی» برای وزارت، طیّ یک هفته در حدّاقل سه یادداشت در جلد خود؛ توصیه‌هایی به «جنّتی» کرده بود. «شرق» در 20/5/1392 در یادداشتِ: "آقای وزیر بخواند"، نوشته بود: «جناب آقای «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»، پنهان نمی‌کنم که سیاست دولت و به‌ویژه «وزارت فرهنگ»، اگر با شرافت و آزادگی گره نخورد؛ هیچ گره‌ای از موانع و تنگناهای برجامانده از از مسؤولان پیشین نمی‌گشاید و هیچ پیوندی را با گفتمان عقلانیت و اعتدال برقرار نخواهد کرد ... جناب آقای وزیر، به یاد داشته باشید که ارتقای جایگاه شما در عرصه فرهنگ و هنر و مطبوعات، به قرارگرفتن شما در مسند «وزارت» نیست. چه بسیار کسانی که بر این مسند آمدند و رفتند، بی آنکه نام نیک و میراث گران بهایی را از خود برجای نهاده باشند.».

این روزنامه در اوّلین شماره بعد از رأی اعتماد در یادداشت دیگری با عنوان "جنّتی و گفتمان اعتدال" در صفحه نخست خویش، می نویسد: «مدیریت عرصه فرهنگ و هنر و مطبوعات در جامعه، عرصه آزمون و خطا و بی تدبیری نیست. سکانداری مدیریت «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» از مهم ترین حوزه های مدیریت فرهنگی در "دولت تدبیر و امید" است. حوزه ای که جدای از اهمیت آن در پیوند آن با میزان رشد و "توسعه یافتگی مدنی"؛ بازتاب رفتار فرهنگی دولت خواهد بود ... «جنّتی» را باید نماینده تفکّری دانست که آمده تا فضای فرهنگی جامعه را به سود تعالی و غنای ارزش های دینی و ملی و "مدنی" جامعه، تعدیل و تلطیف کند.» (26/5/1392).

«شرق» همچنین در یادداشت صفحه نخست روز 28 مردادماه که با عنوان "حالا که وزیر شدید"، منتشر شد؛ چنین می‌آورد: «آقای «جنّتی»، چند روز پیش وزیر شدید. از این پس با کسانی سر و کار خواهید داشت که ... می توانند بر ذهن و حسّ مردم اثر بگذارند. شما با این جماعت چه خواهید کرد؟ ... در دولت پیش کسانی در «وزارت ارشاد» سررشته کار را در دست می گرفتند که با اهالی حوزه مسؤولیت خود، آشکارا زاویه داشتند. می دانم، می فهمم؛ نمی شود در یک حرکت تمام انتظارها را برآورد. می دانم که همچنان ما همین جاییم و اینجا هم قاعده های ریشه داری دارد و نیروهای بانفوذ و بازدارنده ای. می دانم که با یک حرکت نمی شود، تمام دیوارها را فروریخت و به شرایط آرمانی رسید ... تاریخ می خوانید؟ لابد می دانید، تاریخ کارهای ما را در گذر سال ها داوری می کند. می‌خواهید این ذهن بیدار و بی رحم (تاریخ)، درباره شما چگونه داوری کند؟ آقای «جنّتی»، باور کنید در جامعه جهانی استحقاق ما از اینکه داریم، خیلی بیشتر است. کاری به دوردست های تاریخ و «داریوش» و «خشایارشا» ندارم ... کتاب، فیلم، هنرهای تجسّمی، نمایش و دیگر جنبه های فرهنگی زیر فشار نظارت دولت، حال و روز خوشی ندارند. می‌شود این عرصه ها را فعّال کرد ... حالا که وزیر شدید، این امکان را دارید که جوششی در این عرصه ها ایجاد کنید ... اهل فرهنگ و هنر انتظار بالانشینی و رفاه ندارند. به همین خوشند که بگذارند با مخاطبان خود به زبان هنر و آفرینندگی تعامل کنند. بیشتر توضیح دهم؟ این بچه های جوان که خبری، گزارشی یا یادداشتی می نویسند و از نارسایی های اطراف خود خُرده می‌گیرند؛ گیرم با زبان تُند و جوانانه، باید مجازات شوند؟ ... به اهل فرهنگ سخت نگیریم. این جماعت هیچ هنری نداشته باشند، باور می سازند ... اگر همینطور سرسری پرس و جو کنید، در کنج خانه ها آدم هایی را خواهید یافت که به این سرزمین دل بسته اند ... عیبی ندارد که آنان را به حساب بیاورید. از گرایش شان نپرسید و به دانش شان توجّه کنید!».

بر این اساس، آنچه امروز کارشناسان از آن هراسان هستند، این است که این فشارها باعث شده باشد؛ «وزیر فرهنگ» دست به اقداماتی بزند که مقدّمات خوشایند این اقشار اقلّیتی را فراهم آورد.

چندی پیش و وقتی رفته‌رفته، نام «جنّتی» برای «وزارت فرهنگ» جدّی‌تر می‌شد؛ «سید محمّدعلی ابطحی» - مجرم در فتنه 88- در گفت‌وگو با «هفته‌نامه آسمان» گفته بود: «نکته‌ای که آقای «روحانی» تأکید کردند که ما به سمت اینکه مدیریت فرهنگی و اقتصادی و سیاسی را به خود بدنه آنها که در دنیای مُدرن به آنها «N.G.O» گفته می‌شود؛ واگذار کنیم و اعتماد را به مردم باز گردانیم. اینکه اعتماد به مردم بازگردد، بسیار می‌تواند تعیین‌کننده باشد ... درحوزه سیاست خارجی بخاطر اینکه آقای «روحانی» درگیر آن بوده‌اند، مشکلی نخواهیم داشت. در سیاست داخلی، در بخش فرهنگی نسبت به سیاست های آقای «روحانی» ابهام دارم؛ که به چه شکلی اجرایی خواهد شد؟ آیا متناسب با دیگر حوزه‌ها خواهد بود یا نه؟ جامعه ای که بخش فرهنگی و هنری‌اش حسّ شیرینی نداشته باشند، از آنجا که نبض فکری جامعه در دست آنهاست، می تواند این حسّ ناشیرین خود را به جامعه منتقل کنند.» (شماره «52»- 5/5/1392). آیا وزیر جدید که کارنامه قبلی‌اش تناسبی با مسؤولیت جدیدش ندارد، می خواهد جلوی این "حسّ ناشیرین" را بگیرد؟ آیا برای «جنّتی»، این جلوگیری نسبت به انتقاد بدنه‌های مردم مهمتر شده است؟

نمایندگان «مجلس نهم» که عُمدتاً به صبغه اصولگرایی شهره هستند، 24 مردادماه از مجموع 284 رأی، 234 رأی موافق خویش را به «علی جنّتی»؛ اختصاص دادند. وی هر چند در صحن مجلس سعی کرد با نطق خود و لابی‌های پُشت پرده، نظر موافق این نمایندگان را به دست آورد؛ ولی امروز بحث‌هایی را مطرح می‌کند که گاهی تنش‌زا خواهند بود.

«جنّتی» پیش از این، با اعلام این مسئله که "ممیّزی قبل از نشر کتاب" را بر خواهد داشت، موجب شد صداهای ناراضی از طرف برخی نخبگان، مجلس و بعضی نهادهای انقلابی به گوش برسد. اخیراً نیز که «جنّتی» گفته ای کاش ادامه‌دهنده راه خاتمی باشد، در واقع راه اعتدالی را طیّ نکرده است؛ چرا که «وزارت فرهنگ» در دوره اصلاحات برای بسیاری از مردم، تابلویی از افراط گرایی و اباحه‌گری فرهنگی- اعتقادی در کشور است.

خیلی معلوم نیست، ولی اگر این مسئله قبل از روز رأی اعتماد گفته می شد، شاید امروز «روحانی» باید به دنبال یک وزیر فرهنگ دیگر می‌گشت. درست است که «جنّتی» و رئیس دولت از سوی روشنفکران و تُندروهای چپ در داخل و خارج از کشور، تحت فشار بودند و هستند. ولی اینجا یک راه تعادلیِ روشن وجود دارد، اینکه اعتدال به معنای فاصله گرفتن از تفربط فرهنگی است که در «دوم خرداد» کام مردم را تلخ کرد.

تلخکامی که باعث شد مردم از سبقه سیاسی- فرهنگی اصلاح‌طلبان بگریزند و به یک «رئیس جمهور جوان» با شعارهای کاملاً متضادّ با اصلاحات رأی دهند. اینکه 50.3% مردم به «روحانی» رأی دادند به این معنی نیست که این بخش از مردم دوباره خواهان حُکمفرمایی رویکردهای سیاسی «دوم خرداد» هستند، بلکه بدان معناست که عموم این 50.3% خواستار یک مدیریت کارآمد برای حلّ معضلات اقتصادی هستند. این راه هم ما و هم اغلب سیاسیون و تحلیلگران می دانند و قابل انکار نیست.

لذا در «جمهوری اسلامی» هیچگاه و تحت هیچ شرایطی، افراطی ها در اکثریت نبوده و نیستند. پس لازم است به جای آنکه ندای اقلّیت افراطی به گوش مسؤولان فرهنگی برسد، ندای اکثریت برحق شنیده شود؛ این اکثریت، حصن محکمِ عزّت دولت و وزرایش هستند و خواستار ورود افراط به بدنه دولت مدّعی اعتدال نیستند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    چیه مگه . لطفا با دید باز به مسائل نگا کنید نه سیاسی . مگه حسینی هیچ کاری نکرد خوب شد
  • دانشجویان ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اعتدال روحانی حقوقدان = هاشمی عزیز + خاتمی محبوب از همه می خواهیم از گفتمان اصلاح طلبی که هم معنی با اعتدال است حمایت کنند. اگر هاشمی و خاتمی از روحانی حمایت نمی کردند و از عارف نمی خواستند که کنار بکشد روحانی الی الابد رییس جمهور نمی شد. فقط و فقط حمایت اصلاح طلبان بخصوص هاشمی و خاتمی باعث پیروزی روحانی شد. منتشر کنین لطفا
  • احسان ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    بهترین تألیف ها ترجمه ها در علوم انسانی مربوط به دوره خاتمی است. امیدوارم حداقل در حوزه نشر راه او را ادامه دهند.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    برای دار و دسته های خاتمی یک وزارتخونه هم از سرشون زیاده........................................
  • صبا ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    مشرق خودتو شدیدا به خواب زدی ها بابا ما اصلاح طلب ها پیروز انتخاباتیم پاشو پاشو ...
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    کسانی امروز از رفع ممیزی کتاب سخن می گویند که در زمان حاکمیت مفرطانه خودشان اجازه انتشار بسیاری از کتب ارزشی و اسلامی داده نمی شد.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    شما بهتره از اختلاسهای پاکترین دولتتون که سنگش رو به سینه هفتاد میلیون زدید گزارش بدین از خالی شدن حساب دولت در روز آخر و اختلاس آقایان الف ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ .....اختلاس اخیر معدن مس و .......
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اردوگاه اصولگرایان اعتدالی؟ حتما شما هستید دیگه؟
  • مجتبی ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    به رای مردم احترام بگذارید.
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    آقای جنتی خدانگهدارت باشه مردم با این سخنان پشتیبان شما هستند به حرف افراطیون اصولگرا گوش نده که تو این 8 سال دسته گل آنها را بدجور دیدیم
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    فعلا فقط بسوز مشرق جان. فقط بسوز. فهمیدی؟ فقط بسوز. به قول سرورت احمدی نژاد: آب رو اونجایی بریزید که می سوزه!!!!
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اینها نکنه هنوز تو توهم ریاست جمهوری موندند.......نکنه فکر میکنند هنوز اصلاح طلبان روی کارند...........بازهم خدارو شکر روحانی اصلاح طلب نیست وگرنه معلوم نبود چی میشد........
  • رسول ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    من قبلا در مورد اقای جنتی هشدار داده بودم ایشان به دلیل گرایشاتی که به اقای رفسنجانی و خاتمی دارد متاسفانه مشکلاتی را در حوزه ی فرهنگ ایجاد خواهند کرد . همین الانش هم ممیزی مشکل داره بعد اقای جنتی می خواد ممیزی را رقیق کنه یا برش داره . ببینید بعد از این کار چه جنگلی از تفکرات روشنفکری غربی رواج پیدا می کنه . همین الان کتابهایی چاپ میشه که خوانندگان ان را با مشکلات اعتقادی روبروی می کند و باور اونها را تحت تاثیر قرار می ده . البته ممیزی فقط نباید در حوزه کتاب مطرح بشه . ممیزی هایی که به تمام اثار هنری از جمله موسیقی ، فیلم و سینما ، ادبیات و ... داده می شه امروز دارای مشکلات عدیده ای است . شما نگاه کنید حجم عظیمی از اثار سینمای هالیوود میاد که اصلا برای هیچ کس هم تو نهادهای مختلف اهمیت نداره چه بار معنایی بدی روی تفکرات و باورهای مردم میزارن . این محصولات راحت حتی از طریق صدا و سیما پخش می شوند! حتی یه نقد منصفانه هم نسبت به اونها در تلویزیون نمیشه !! اقای جنتی اگاه باشین که امام خامنه ای در دوران اقای خاتمی بود که فرمودند تهاجم فرهنگی . تهاجم فرهنگی از دوره ی اقای خاتمی به خاطر سیاست های ایشان و سهل انگاری هایی شروع شد و شدت گرفت که امروز دنباله ی ان تهاجم را ما در جامعه مشاهده می کنیم . اگر اقای جنتی هم بخواهند راه اقای خاتمی را بروند این هشدار را می دهم که نه تنها مشکلات فرهنگی حل نمی شود بلکه به شتاب بیشتر شاهد سقوط فرهنگی در جامعه خواهیم بود . انقلاب اسلامی رقم خورد که مبانی اسلام پیاده شود نه اینکه هر چه تولید می شود در جامعه جاری شود . جامعه ی ما اسلامی است و اگر بخواهیم اجازه جولان به اندیشه غربی در جامعه را بدهیم دیگر اسمی از اسلام باقی نمی ماند و فقط یک پوسته ای از ان در جامعه وجود خواهد داشت .
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    زنده باد خاتمی زنده باد جنتی
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    تا امثال مشرق ها در ایران هستند دشمنان صهیونیستی ما ،میتونن اسوده خاطر باشن.چون شماها خواه ناخواه نقش پیاده نظام آنها را دارید بازی میکنید.به اخرت که ایمان ندارید که بگم لااقل بخاطر اخرت بترسید از کاراتون.اما میتونم بگم لااقل درین دنیا ازاده باشید ولو اینکه اعتقادی به معاد ندارید
  • یار غریب ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    غلط کردن ! نکنه دلشون چماق می خواد؟ اگه این رویه رو بگیره مطمئتنا روحانی اولین رئیس جمهور 4 ساله میشه سال 96 یا دوباره احمدی نژاد میاد یا جلیلی پیروز میشه!
  • سهیل ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    به قول رییس جمهوره 63 درصدیتون,اب رو بریزید اونجا که میسوزه....
  • اصفهانی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    این جریان واقعی برا رایتان بگویم تا مدیران خاتمی را بهتر بشناسید. دقیقا روز 21 ماه رمضان ظهر گاهان بود که مدیر کل سابق ارشاد اسلامی شده استان اصفهان در دوران دوم خرداد سیاه را در سوپرمارکت مرکز سمیرم اصفهان دیدم که با چند نفر مجردی آمده بودند. گفتم کجا تشریف می برید ؟ گفتند: یکی از ویلاهای پادنای نزدیک دنا آن هم کی؟ دقیقا 21 تا 23 رمضان آنجا هستیم بعد هم رفتند انواع نوشیدنی رنگارنگ خردیدند حتی از پیراهن مشکی عزای من در ماتم امام اول شیعه هم خجالت نکشیدند. آری این است مدیر کل ارشاد دوران سیاه خاتمی و یاران روزه خوارش که دوباره از راه می رسند.
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    در دوم خرداد کام مردم تلخ کرد ملت از دوباره 22ميليون به خاتمي راي دادند که باز هم کام ملت را تلخ شود الان روحاني نماينده شماست شمايي که تا آخرين لحظات و حتي پس از انتخابات آقاي روحاني گذاشته بوديد گوشه رينگ و به رگبار بسته بوديد اوه اوه بازم تهاجم فرهنگي اومد ... يعني ما خواننده فرق حرف درست و يا غلط شما را نميفهميم ؟! حقيقت که نميشه با ارجيفي مثل شما پاک کرد از خدا بترسيد از قيامت بترسيد
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    این جمله ایشان ما را بسیار خوش آمد. شما آب را بزن همان جا که می شوزه!
  • الله پرست ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    الله وقوانين الله ورضايت الله وبهشت وجهنم چگونه در انديشه وگفتار وگردار آقاي جنتي ،تجلي خواهد كرد؟ مسئله اينست؛ اطاعت ازالله يا اطاعت ازنفس. رفسنجاني وخاتمي و .... رفتني هستند آنچه ميماند الله است.و پاسخگويي ما در محضر او كه رييس وارباب اصلي است وگرنه راه ديگران انحراف از صراط مستقيم است.
  • رضا ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    مشرق اگه مردم مخالف برنامه های خاتمی و یارانش در دوران وزارتش بودن که 2 بار به ریاست جمهور شدنش رای نمی دادن اتفاقا اقای جنتی همونی هست که ما رای دهندگان و طرفداران روحانی می خواستیم باشه دمش گگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگگرم
  • Admin ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    خخخخخخ مشرق آتیش گرفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ درود بر خاتمی؛سلام بر جنتی!
  • Admin ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    مشرق افراطی خودتی نه شرق،اعتماد و بهار!!!!!!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    شما را به هر كي ميپرستيد بذاريد اهل فرهنگ نفسي بكشند ! از همين حالا انتقادات بي مورد شروع شد كه چرا گفته از مسجد جامعي كمك خاستم ! مگه هنرمندان يهودي هستند كه انتظار رفتار سختگيرانه از ارشاد داريد ؟
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    برام جالبه که مشرق به گروهی میگه تندرو !
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    مي تونم بپرسم چرا همه را با يه چوب ميرونيد؟
  • حسین ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شد.حیف ان پدر و این فرزند!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر مردم بخواهند و حالا که خواسته اند باید اتفاق بیافتد و نباید در نحوه اداره مملکت به شکست خوردگان بها داده شود - زیرا آنها نیستند که نتیجه سیاستهای غلط را تحمل می کنند - بلکه مردم بیچاره هستند که بدبخت شده اند
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    درود بر خاتمي
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    زنده یاد خاتمی عزیز افتخار ایران و اسلام
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    گویی خود کلمه اعتدال رمز و کلید فتح حکومت اسلامی در ایران توسط جریان غربگرا شده است
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    می خوای نذاری نذار ولی میگم اون خاتمی ام الفتنه...
  • محمود ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    مطمئنا این مساله بسیار جالب خواهد بود و خرابکاریهای 8 سال اخیر شما اصولگرایان را تلطیف خواهد کرد
  • سلام ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    وقتی کسی ادعای علمداری بصیرت رو داره وسازت میکنه برای تایید صلاحیت اقایون الان خوشحال باشن کادوی وزارت رسیده عمرا چاپ کنی مشرق
  • akbar ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    دولت روحانی یک دولت در سایه دارد که متشکل از تیم خاتمی ، موسوی و هاشمی است.
  • علیرضا ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    کسیکه راه خاتمی ومهاجرانی رو ادامه بده خائنه......
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    سایت بزدل مشرق ! چرا می ترسی از انعکاس نظرات دیگران ؟؟ مگر نمی بینی سانسور کردن فایده ندارد ؟ در روز قیامت می خواهی چگونه سانسور و انکار کنی؟
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    آی مهاجرانی هم محصول دوره آی خاتمی هست
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    چندنکته حایزاهمیت: اولا درصدآرا50.3 دوماآی روحانی ازاول گفتن مستقل اند ثالثامگه فقط ایشون تصمیم گیرنده هستن؟مجلس نداریم نکنه مجلسم اصلاح طلبه
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    مااحترام گذاشتیم شمادرسال88احترام نگذاشتید ضمناکسی که رییس جمهورمیشه معصوم نیس که انتقادنکنی چون مردم انتخاب کردند همه بایدساکت باشن
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    افراطیون تیم مدیریتی مهاجرانی بود
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    من ازمشرق تعجب میکنم که نظراین همه مخالفوچاپ میکنه من هزاردفعه توانتخاب نظرنوشتم دریغ ازیک بارکه نشون بدن
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    از کرباسچی ، مهدی هاشمی شهرام جزایری و زنگنه و قراردادهاش چه خبر ؟؟؟؟؟
  • ایرانی ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    عاقلان دانند!!!!!!
  • ایرانی ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    مشرق نظر تو رو نذاره؟؟!!! جوک میگی؟ مشرق در بدر دنبال یکی میگرده که یه همچین چرتی رو به اسم نظر بذاره!!
  • ایرانی ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    البته اونایی که منفی دادند احتمالا معتقدند که خرابکاریهای 8 سال اخیر اصولگرایان اینقدر زیاده که ده ها سال طول میکشه تا تلطیف بشه!!!!
  • MojICiviL ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    پرچم چی می گه؟؟؟؟؟
  • احمدخواجوند ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    منتظرند كه آقاي مهاجراني هم تشريف بياورند انوقت جمع شان بشه جمع.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    تو که تو انگلیس نشستی چی میگی بابا. اول اعتراضات مردم به پادشاهی ذلیلتون را حل کنید بعد برای ما تو ایران نسخه بپیچید
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    فعلا اونجای اوباما رو که داره میسوزه سر جنگ به سوریه خاموش کن بعد ما خودمون میاییم سراغ تو
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    خدا شافت بده اون کمه یاور ... این است
  • کوروش ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    صنار بده آش به همین خیال باش
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    شما که عشق آزادی های بی منتهای فرهنگی هستید در ایران اقلیتید.برید آرا استانی و حوزه به حوزه روحانی رو تحلیل کنید تا ببینید اکثریت رای روحانی تو شهرستانهایی بود که نه به خاطر ابتذال فرهنگی که به خاطر شرایط اقتصادی به روحانی رای دادند علی جنتی باید اینو بدونه
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    خاتمی چی بود که حالا این آقا اومده ادامه دهنده راهش باشه نکنه باید منتظر دعواها و تنش آفرینی های اون موقع اصلاحات باشیم. مثل مجلس ششم و قضیه مهاجرانی
  • حمید ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    کارهای دولت نهم و دهم کاملا بر اساس قانون بوده. بدون سند تهمت اختلاس به پاکترین دولت نظام نزن. چون آخرت خودت به خطر میفته. مطمئن باش همین برداشت روز آخر هم اگر بوده باشد_ که باید اثبات شود_ قانونی است. چون تو مطمئن باش اگه غیر قانونی باشه همین ق.ق خاک احمدی نژاد رو به توبره میکشه.
  • حمید ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    از رییس جمهور 50 درصدی شما که بهتره. هر چند ما طبق فرمایش حضرت آقا تا جایی که بتونیم حمایت میکنیم و مثل شماها چشممون رو روی 25 میلیون رای نمیبندیم.
  • حمید ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    خواهشا اسلامشو حذف کن. البته احتمالا منظورت اسلام آمریکاییه که واقعا هم برای شما جای بسی فخر و مباهات داره.
  • حامد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    می خوان جمع کنن ولی ریشه محکمی داره بررسی کردن به خاندان اصلاح طلبان رسید.
  • حامد ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    بهتر از جنگل دوره اصلاحات بوده که.
  • حامد ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    بابا اعتدالی ها،کمی اعتدال د ر حرف حداقل.
  • حامد ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    بابا اعتقاد حاصل تفکر و عامال شما رو هر شب در شبکه های مستهجن خارجی می بینیم،البته کلیپ هاشو.
  • حامد ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    کمی اعتدال
  • حامد ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    خدا کنه با این عشقی که بهش داری باهاش یکجا محشور بشی
  • حامد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    البته متاسفانه
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    علی جنتی باید مواظب افراطیون اطرافش باشد
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    روز قيامت هم بلدي؟! روز قيامت كه فتنه‌گران رو رديف كردن بريا مجازات و روشنگران رو اجر فراوان عطا كردند، كجا پيدات كنيم؟!
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    خاتمي منافق سوروسي رو ميگي؟!
  • محمد ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    رضاجون! خوشبختانه ما قانون اساسي را داريم كه با رأي مردم عوض نميشه. رأي مردم مشروط به عمل به وعده‌ها از جمله تقويت ارزش‌هاي اسلام و انقلاب است كه آقاي روحاني وعده داده بود. وگرنه قانون اساسي با اتكا به اسلام، از رأي مردم بالاتر است.
  • ایرانی ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    انتخاب نظر ما مخالف های شما رو هم درج نمیکنه!!!!!!!!!!
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اونایی که مثبت دادن یعنی حرف ایشونو بدون مدرک قبول کردن ؟؟؟
  • محمد ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    منظورت از بهترين تأليفات و ترجمه‌ها، كتابهاي جنسي است كه به وفور در بازار منتشر مي‌شد و و وقتي دكتر احمدي نژاد آمد، براي جمع كردن اين كتاب‌ها، با كلي مشكل مواجه شد؟! مثلاً يه مشكلش اين بود كه بعضي جوانان به اين جور كتاب‌ها عادت كرده بودند. همين منظورت بود ديگه؟!
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    همين كه بر خلاف اصلاح‌طلبان فحش نميديم احترامه. انتقاد هم ميكنيم. مشكليه؟!
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    نظرت نشون ميده با وجود رأي آوردن روحاني، همچنان در حال سوختني. خدا بخواهد، منافقان به هنگام پيروزي هم مي‌سوزند.
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اصلاح طلب = فتنه گر
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    ما به آخرت اعتقاد داريم، منتهي تراوشات زاييده ذهنمون رو مثل شما، به عنوان آخرت معرفي نمي‌كنيم. معيار ما قرآن مجيد و كلام الهي است، نه مغز كوچك منافقان.
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    زنده باد دکتر احمدی نژاد
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    زنده باد دکتر احمدی نژاد سال 96 می بینیم کی آتیش گرفته
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    اتفاقاً دقيقاً همون شرق و اعتماد و بهاره. دقيقا! زدي وسط خال افراط!
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    "ايراني" چرند نگو. خاتمي فتنه 88 رو به راه انداخته تا امروز. قبلاً هم از اسلام ناب محمدي (ص) از ايشون چيزي نديديم. پس لقب ام الفتنه كاملاً به قباي ايشان مي‌آيد.
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    خاتمي يك بت كوچك است براي انسان‌هايي كه از درون، كم هستند. مردمي كه عقلشان به چشمشان است و در عقايد خود، هيچ ريشه‌اي ندارند به جز شكم و شهوت. ترسوياني كه تا نام مرگ مي‌آيد، دنبال سوراخ موش هستند، چون مي‌دانند در زندگي چه گندي زده‌اند. خاتمي عشق كسانيست كه يا دين را قبول ندارند، يا قبول دارند، اما نه در همه اعمالو سياست‌ها. در حقيقت مدعيان جنگ با خدا، پشت اين سيد منافق قايم شده اند. غافل از اينكه عذاب خدا، بغل گوش آن‌هاست.
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    0 0
    فانی: امام گفته با وجود شیخ حسن نگران کشور نباشید
  • ناشناس ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    0 0
    همه مومنان واقعی میدونن بعد ازرضاخان لعنتی خاتمی دومین شخص نقض کننده قوانین اسلامی بوده وهمینطور باعث رواج فساد توسط اطرافیانش در ایران راشاهدبودیم. البته مجلس زمان خاتمی اون موقع ایت اله رفسنجانی رو منزوی کردن
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    0 0
    خاتمی ادعا میکنه خیلی نگران فرهنگ ایرانی اسلامی مملکته اما تو دورش ایران با تهاجم فرهنگی مواجه شد و اون افتضاحات به بار امد.این منا یاد یه مطلبی میندازه که از شاه خوندم.وقتی شاه تو روز عاشورا برا اینکه نشون بده عذا داره جلوی دوربین میزد تو سر ومغز خودش مردم شعار میدادند اگه تو روز عاشورا بودی چادر از سرحضرت زینب میکشیدی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس