به گزارش مشرق به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از ملاکهای این مقایسه، رشد نرخ سکه است، به نحوی که عنوان میکنند تورم بازار خودرو بسیار کمتر از تورم در بازار سکه بوده ، بنابراین نباید افزایش قیمت خودرو را اتفاقی چندان عجیب دانست و آن را ناعادلانه خواند. برای بررسی این ادعا، نگاهی میاندازیم به روند تغییرات قیمت «خودرو» و «سکه» در هشت سال گذشته، تا مشخص شود تورم شان چه تفاوتی با هم داشته و در هر یک این سالها، مردم با چند سکه میتوانستند خودرو بخرند.
برای این مقایسه، نرخ سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) را در کنار سه خودرو پرطرفدار داخلی (پراید، پژو 405 و پژو 206) مبنا قرار میدهیم و از سال 84 شروع میکنیم؛
در این سال، قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود 107 هزار تومان بود و نگاهی به جدول قیمت خودروها در سال 84 نشان میدهد خودرویی مانند پراید، تنها حدود هفت میلیون تومان قیمت داشته است و با این حساب، مردم در آن سال میتوانستند با پول 66 سکه تمام بهار و یک عدد نیم سکه، صاحب پراید شوند. همچنین در سال 84 پژو 405 قیمتی حدود 12 میلیون تومان داشته که با یک حساب سرانگشتی مشخص میشود قیمت این خودرو با 112 سکه تمام بهار برابری میکرده است. از سوی دیگر، در سال 84 مردم میتوانستند با پول 126 سکه تمام بهار، پژو 206 تیپ 6 بخرند.
حالا به سال 85 برویم، سالی که در آن، قیمت هر عدد سکه بهار آزادی طرح جدید با رشدی حدودا 36 درصدی به 145 هزار تومان رسید. در این سال، قیمت پراید و پژو 405 تغییر بسیار اندکی در مقایسه با سال 84 داشت اما 206 اتومات نزدیک به 700 هزار تومان گران شد. با این حساب، مردم میتوانستند در سال 85 با 48 سکه تمام بهار آزادی یک دستگاه پراید بخرند و با حدود 83 سکه، صاحب پژو 405 شوند. همچنین در این سال، قیمت یک دستگاه پژو 206 تیپ شش برابر بوده با 98 سکه تمام بهار آزادی. در واقع طی سال 85، نرخ سکه صعودی 38 درصدی را تجربه کرده، حال آنکه بیشترین تغییر در قیمت خودروها تنها 5/2 درصد بوده است.
اما در سال 86 نرخ سکه به روند صعودی خود ادامه داده و با رشدی بیش از 19 درصد، به حدود 173 هزار تومان میرسد، در حالی که سه خودرو پراید، پژو405 و پژو 206 اتومات، به ترتیب، 14/2، 17/5 و 39/5 درصد تورم را نسبت به سال 85 تجربه میکنند؛ بنابراین طی سال 86، بیشترین تورم در بازار خودرو از بیشترین تورم در بازار سکه پیشی میگیرد.
طی این سال، مردم میتوانستند با پول 46 سکه تمام بهار آزادی یک دستگاه پراید خریداری کنند و اگر 35 سکه دیگر روی آن میگذاشتند، میتوانستند پژو 405 سوار شوند. همچنین در سال 86 قیمت یک دستگاه پژو 206 اتومات با 114 سکه برابری میکرده است.
در سال 87 اما سکه و خودرو دو مسیر متفاوت از یکدیگر را طی میکنند، به نحوی که نرخ سکه باز هم 19 درصد افزایش میباید؛ اما پراید و پژو 405 و پژو 206 با ثبات و حتی افت قیمت روبهرو میشوند. جداول موجود نشان میدهد قیمت هر دستگاه پراید در پایان سال 87 تقریبا همان هشت میلیون تومان سال 86 بوده که با این حساب، مردم میتوانستند با پول 49 سکه تمام بهار آزادی، صاحب پراید شوند. از سوی دیگر، پژو 405 در پایان سال 87 و نسبت به سال 86، افتی حدودا 500 هزار تومانی را به خود میبیند تا مردم بتوانند با پول 66 سکه تمام بهار و یک عدد نیم سکه، این خودرو را بخرند.
همچنین قیمت پژو 206 تیپ 6 در پایان سال 87 حدود 800 هزار تومان در مقایسه با سال 86 کاهش پیدا میکند و یک حساب سرانگشتی نشان میدهد در آن سال پول یک دستگاه از این خودرو با 91 سکه تمام بهار برابر بوده است.
در سال 88 اما قیمت سه خودرو موردنظر تقریبا ثابت ماند و تورم خاصی را تجربه نکرد، حال آنکه نرخ سکه باز هم 32 درصد بالا میرود و به 270 هزار تومان میرسد. با این حساب، قیمت یک دستگاه پراید در سال 88 با 30 سکه تمام بهار آزادی برابر بوده است. در این سال همچنین مردم اگر 50 سکه تمام بهار داشتند، میتوانستند با فروش آنها یک دستگاه پژو 405 را صاحب شوند. ازآنجاکه قیمت پژو 206 تیپ 6 در سال 88 حدود 18 میلیون و 500 هزار تومان (نیم میلیون کمتر از سال 87 و یک میلیون و 300 هزار تمام پایینتر از قیمت سال 86)، بوده، با 68 سکه تمام بهار و یک نیم سکه، امکان خرید این خودرو وجود داشته است.
سال 89 هم قیمت پراید و پژو 405 و پژو 206 اتومات در حالی تغییراتی اندک را تجربه میکند که نرخ سکه 110 هزار تومان بالا میرود و به 380 هزار تومان میرسد. در این سال مردم میتوانستند با پول حاصل از فروش تنها 21 سکه تمام بهار آزادی، یک دستگاه پراید بخرند و اگر 14 سکه تمام و یک نیم سکه روی آن میگذاشتند، توانایی خرید پژو 405 را نیز داشتند. همچنین در سال 89 امکان خرید یک دستگاه پژو 206 اتومات در ازای فروش 50 سکه تمام بهار آزادی، وجود داشته است.
واما سال 90؛ سالی که سرآغازی بود برای رشد قیمت خودرو؛ در همین سال قیمت پراید به 10 میلیون تومان رسید و پژو 206 خودرویی 25 میلیونی لقب گرفت و پژو 405 نیز یک میلیون تومان نسبت به سال 89 گران شد تا مردم بهت زده شوند و قدرت خریدشان در بازار خودرو افتی قابلتوجه را تجربه کند.
از آن سو البته سکه هم بیکار ننشست و صعودی وحشتناک را تجربه کرد و قیمت آن از 380 هزار تومان سال 89 به تدریج به 900 هزار تومان در پایان سال 90 رسید؛ یعنی رشدی حدودا 137 درصدی.
با این شرایط، مردم میتوانستند با فروش تنها 11 سکه تمام بهار آزادی صاحب یک دستگاه پرایدهاچ بک شوند. برای خرید پژو 405 هم فروش فقط و فقط 16 سکه کافی بود و مردم اگر تنها هشت سکه دیگر روی آن میگذاشتند، میتوانستند یک دستگاه پژو 206 اتومات را خریداری کنند. در پایان سال 90، قیمت پژو 206 اتومات به 25 میلیون تومان رسید و 405 هم خودرویی 14 میلیون و 500 هزار تومانی در آن سال به شمار میرفت.
در واقع پراید و پژو 405 و پژو 206 اتومات، به ترتیب 25، 7/5 و 35 درصدی در سال 90 و نسبت به سال 89 تجربه کردند که در مقایسه با رشد 137 درصدی سکه تمام بهار آزادی، نسبتا اندک به حساب میآید. روند صعودی قیمت خودرو و البته سکه، در سال 91 نیز با شدت بیشتری ادامه یافت و در همین سال بود که نرخ سکه از یک میلیون تومان هم عبور کرد و خودروهای داخلی قیمتهایی خارج از تصور را به خود دیدند.
سال 91 مصادف بود با آغاز روند نزولی تیراژ خودروهای داخلی و به تبع آن، رشد شدید قیمتها؛ تا جایی که پراید از 15 میلیون تومان هم گذشت و پژو 405 نیز از 25 میلیون تومان رد شد. پژو 206 اتومات هم روی پراید و 405 را سفید کرد و قیمت آن به بالای 50 میلیون تومان رسید. به عبارت بهتر، پراید 80 درصد نسبت به سال 90 گران شده بود و پژو 405 و 206 اتومات نیز تورمی به ترتیب 80 و 100 درصدی را به خود میدیدند.
البته سکه تمام بهار آزادی نیز حالا دیگر یک میلیون و 350 هزار تومان قیمت داشت که از رشد 50 درصدی آن نسبت به سال 90 حکایت میکرد. با این شرایط، مردم در سال 90 میتوانستند با پول 14 سکه تمام بهار آزادی صاحب یک دستگاه پراید شوند یا پنج سکه دیگر روی آن بگذارند و پژو 405 بخرند. همچنین اگر کسی تنها 37 سکه تمام بهار داشت، میتوانست با فروش آنها راهی بازار خودرو شده یک دستگاه پژو 206 اتومات خریداری کند.
حالا هم که در اواسط سال 92 قرار داریم، نرخ سکه در مقایسه با سال 91 کاهش قابلتوجهی را (21 درصد) به خود میبیند، اما قیمت خودروهای مورد بررسی افت خاصی را تجربه نکرده است. در حال حاضر میتوان با پول 17 سکه تمام بهار صاحب پراید شد و با فروش حدود 26 سکه تمام، پژو 405 خرید. برای سوار شدن پژو 206 اتومات هم باید 48سکه تمام بهار را فروخت.
برای این مقایسه، نرخ سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) را در کنار سه خودرو پرطرفدار داخلی (پراید، پژو 405 و پژو 206) مبنا قرار میدهیم و از سال 84 شروع میکنیم؛
در این سال، قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود 107 هزار تومان بود و نگاهی به جدول قیمت خودروها در سال 84 نشان میدهد خودرویی مانند پراید، تنها حدود هفت میلیون تومان قیمت داشته است و با این حساب، مردم در آن سال میتوانستند با پول 66 سکه تمام بهار و یک عدد نیم سکه، صاحب پراید شوند. همچنین در سال 84 پژو 405 قیمتی حدود 12 میلیون تومان داشته که با یک حساب سرانگشتی مشخص میشود قیمت این خودرو با 112 سکه تمام بهار برابری میکرده است. از سوی دیگر، در سال 84 مردم میتوانستند با پول 126 سکه تمام بهار، پژو 206 تیپ 6 بخرند.
حالا به سال 85 برویم، سالی که در آن، قیمت هر عدد سکه بهار آزادی طرح جدید با رشدی حدودا 36 درصدی به 145 هزار تومان رسید. در این سال، قیمت پراید و پژو 405 تغییر بسیار اندکی در مقایسه با سال 84 داشت اما 206 اتومات نزدیک به 700 هزار تومان گران شد. با این حساب، مردم میتوانستند در سال 85 با 48 سکه تمام بهار آزادی یک دستگاه پراید بخرند و با حدود 83 سکه، صاحب پژو 405 شوند. همچنین در این سال، قیمت یک دستگاه پژو 206 تیپ شش برابر بوده با 98 سکه تمام بهار آزادی. در واقع طی سال 85، نرخ سکه صعودی 38 درصدی را تجربه کرده، حال آنکه بیشترین تغییر در قیمت خودروها تنها 5/2 درصد بوده است.
اما در سال 86 نرخ سکه به روند صعودی خود ادامه داده و با رشدی بیش از 19 درصد، به حدود 173 هزار تومان میرسد، در حالی که سه خودرو پراید، پژو405 و پژو 206 اتومات، به ترتیب، 14/2، 17/5 و 39/5 درصد تورم را نسبت به سال 85 تجربه میکنند؛ بنابراین طی سال 86، بیشترین تورم در بازار خودرو از بیشترین تورم در بازار سکه پیشی میگیرد.
طی این سال، مردم میتوانستند با پول 46 سکه تمام بهار آزادی یک دستگاه پراید خریداری کنند و اگر 35 سکه دیگر روی آن میگذاشتند، میتوانستند پژو 405 سوار شوند. همچنین در سال 86 قیمت یک دستگاه پژو 206 اتومات با 114 سکه برابری میکرده است.
در سال 87 اما سکه و خودرو دو مسیر متفاوت از یکدیگر را طی میکنند، به نحوی که نرخ سکه باز هم 19 درصد افزایش میباید؛ اما پراید و پژو 405 و پژو 206 با ثبات و حتی افت قیمت روبهرو میشوند. جداول موجود نشان میدهد قیمت هر دستگاه پراید در پایان سال 87 تقریبا همان هشت میلیون تومان سال 86 بوده که با این حساب، مردم میتوانستند با پول 49 سکه تمام بهار آزادی، صاحب پراید شوند. از سوی دیگر، پژو 405 در پایان سال 87 و نسبت به سال 86، افتی حدودا 500 هزار تومانی را به خود میبیند تا مردم بتوانند با پول 66 سکه تمام بهار و یک عدد نیم سکه، این خودرو را بخرند.
همچنین قیمت پژو 206 تیپ 6 در پایان سال 87 حدود 800 هزار تومان در مقایسه با سال 86 کاهش پیدا میکند و یک حساب سرانگشتی نشان میدهد در آن سال پول یک دستگاه از این خودرو با 91 سکه تمام بهار برابر بوده است.
در سال 88 اما قیمت سه خودرو موردنظر تقریبا ثابت ماند و تورم خاصی را تجربه نکرد، حال آنکه نرخ سکه باز هم 32 درصد بالا میرود و به 270 هزار تومان میرسد. با این حساب، قیمت یک دستگاه پراید در سال 88 با 30 سکه تمام بهار آزادی برابر بوده است. در این سال همچنین مردم اگر 50 سکه تمام بهار داشتند، میتوانستند با فروش آنها یک دستگاه پژو 405 را صاحب شوند. ازآنجاکه قیمت پژو 206 تیپ 6 در سال 88 حدود 18 میلیون و 500 هزار تومان (نیم میلیون کمتر از سال 87 و یک میلیون و 300 هزار تمام پایینتر از قیمت سال 86)، بوده، با 68 سکه تمام بهار و یک نیم سکه، امکان خرید این خودرو وجود داشته است.
سال 89 هم قیمت پراید و پژو 405 و پژو 206 اتومات در حالی تغییراتی اندک را تجربه میکند که نرخ سکه 110 هزار تومان بالا میرود و به 380 هزار تومان میرسد. در این سال مردم میتوانستند با پول حاصل از فروش تنها 21 سکه تمام بهار آزادی، یک دستگاه پراید بخرند و اگر 14 سکه تمام و یک نیم سکه روی آن میگذاشتند، توانایی خرید پژو 405 را نیز داشتند. همچنین در سال 89 امکان خرید یک دستگاه پژو 206 اتومات در ازای فروش 50 سکه تمام بهار آزادی، وجود داشته است.
واما سال 90؛ سالی که سرآغازی بود برای رشد قیمت خودرو؛ در همین سال قیمت پراید به 10 میلیون تومان رسید و پژو 206 خودرویی 25 میلیونی لقب گرفت و پژو 405 نیز یک میلیون تومان نسبت به سال 89 گران شد تا مردم بهت زده شوند و قدرت خریدشان در بازار خودرو افتی قابلتوجه را تجربه کند.
از آن سو البته سکه هم بیکار ننشست و صعودی وحشتناک را تجربه کرد و قیمت آن از 380 هزار تومان سال 89 به تدریج به 900 هزار تومان در پایان سال 90 رسید؛ یعنی رشدی حدودا 137 درصدی.
با این شرایط، مردم میتوانستند با فروش تنها 11 سکه تمام بهار آزادی صاحب یک دستگاه پرایدهاچ بک شوند. برای خرید پژو 405 هم فروش فقط و فقط 16 سکه کافی بود و مردم اگر تنها هشت سکه دیگر روی آن میگذاشتند، میتوانستند یک دستگاه پژو 206 اتومات را خریداری کنند. در پایان سال 90، قیمت پژو 206 اتومات به 25 میلیون تومان رسید و 405 هم خودرویی 14 میلیون و 500 هزار تومانی در آن سال به شمار میرفت.
در واقع پراید و پژو 405 و پژو 206 اتومات، به ترتیب 25، 7/5 و 35 درصدی در سال 90 و نسبت به سال 89 تجربه کردند که در مقایسه با رشد 137 درصدی سکه تمام بهار آزادی، نسبتا اندک به حساب میآید. روند صعودی قیمت خودرو و البته سکه، در سال 91 نیز با شدت بیشتری ادامه یافت و در همین سال بود که نرخ سکه از یک میلیون تومان هم عبور کرد و خودروهای داخلی قیمتهایی خارج از تصور را به خود دیدند.
سال 91 مصادف بود با آغاز روند نزولی تیراژ خودروهای داخلی و به تبع آن، رشد شدید قیمتها؛ تا جایی که پراید از 15 میلیون تومان هم گذشت و پژو 405 نیز از 25 میلیون تومان رد شد. پژو 206 اتومات هم روی پراید و 405 را سفید کرد و قیمت آن به بالای 50 میلیون تومان رسید. به عبارت بهتر، پراید 80 درصد نسبت به سال 90 گران شده بود و پژو 405 و 206 اتومات نیز تورمی به ترتیب 80 و 100 درصدی را به خود میدیدند.
البته سکه تمام بهار آزادی نیز حالا دیگر یک میلیون و 350 هزار تومان قیمت داشت که از رشد 50 درصدی آن نسبت به سال 90 حکایت میکرد. با این شرایط، مردم در سال 90 میتوانستند با پول 14 سکه تمام بهار آزادی صاحب یک دستگاه پراید شوند یا پنج سکه دیگر روی آن بگذارند و پژو 405 بخرند. همچنین اگر کسی تنها 37 سکه تمام بهار داشت، میتوانست با فروش آنها راهی بازار خودرو شده یک دستگاه پژو 206 اتومات خریداری کند.
حالا هم که در اواسط سال 92 قرار داریم، نرخ سکه در مقایسه با سال 91 کاهش قابلتوجهی را (21 درصد) به خود میبیند، اما قیمت خودروهای مورد بررسی افت خاصی را تجربه نکرده است. در حال حاضر میتوان با پول 17 سکه تمام بهار صاحب پراید شد و با فروش حدود 26 سکه تمام، پژو 405 خرید. برای سوار شدن پژو 206 اتومات هم باید 48سکه تمام بهار را فروخت.