آیت الله جوادی آملی تأکيد کرد: در جهان غرب و کشورهایى که به قانون غربى مبتلا هستند، اگر زن همسردارى آلوده شد و ‏شوهرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام مى‏کنند، اما در اسلام این‌گونه نیست، یعنی حرمت زن،‏ اختصاص به خود زن شوهر و برادر و فرزندانش ندارد.

گروه فرهنگی مشرق - آيت الله عبدالله جوادی آملی با طرح پرسشی درباره وجوب حجاب، به آن در قالب تفسیر و توضیح قرآنی، پاسخ داده است که از نظرتان مي گذرد:

*سوال :چرا اسلام بانوان را ملزم به رعایت حجاب کرده است و آیا این الزام براى زن محدودیتى دارد؟‎

‎راه حلّ این شبهه و تبیین حجاب در بینش قرآن کریم این است که زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها ‏مربوط به خود او یا مرد سرپرست او و یا حتی خانواده وی نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‏نظر کردم، مرد بگوید ‏من راضیم و یا اعضاى خانواده رضایت دهند، بلکه حجاب زن، حقى الهى است، ‏لذا مى‏ بینید در جهان غرب و کشورهایى که به قانون غربى مبتلا هستند، اگر زن همسردارى آلوده شد و ‏شوهرش رضایت داد، قوانین آنها پرونده را مختومه اعلام مى‏کنند، اما در اسلام این‌گونه نیست، یعنی حرمت زن،‏ اختصاص به خود زن شوهر و برادر و فرزندانش ندارد به عبارتی اگر همه رضایت دهند، قرآن ‏راضى نخواهد بود، چون حرمت و حیثیت زن بعنوان حق ‏اللَّه مطرح است، خداى سبحان زن را با سرمایه ‏عاطفه آفریده است تا معلّم رقّت بوده و پیام عاطفه بیاورد، حال اگر جامعه‏ اى این درس رقّت و عاطفه را ترک نموده و به ‏دنبال غریزه و شهوت رفتند، به همان فسادى مبتلا مى‏ شوند که در غرب ظهور کرده است. بنابراین کسى نمی‌تواند نسبت به نداشتن حجاب رضایت داشته باشد.

از این جهت است که قرآن کریم مى‏گوید، هر گروهى، اگر راضى هم ‏باشند، شما حد الهى را در برابر آلودگى اجرا کنید، معلوم مى‏شود عصمت زن، حق ‏اللَّه است و به هیچ ‏کسى ارتباط ندارد. قهراً همه اعضاى خانواده، اعضاى جامعه و حتی خود زن، امین امانت الهى هستند. زن ‏به عنوان امین حق ‏اللَّه از نظر قرآن مطرح است، یعنى این مقام، حرمت و حیثیت را خداى سبحان (که ‏حق خود اوست)، به زن داده و فرموده است: این حق مرا به عنوان امانت حفظ کند، آن‌گاه جامعه به صورتى ‏درمى‏آید که شما در ایران مى‏ بینید، جهان در برابر ایران خضوع نموده است، زیرا که در مسأله جنگ تا آخرین ‏لحظه، صبر نمود و کارى که برخلاف عاطفه، رقت، رأفت و رحمت باشد انجام نداد. با این که دشمنان او از ‏آغاز، حمله به مناطق مسکونى، کشتار بى رحمانه بى‏ گناهان و غیر نظامى‏ ها را مشروع نمودند.‏‎ ‎

جامعه ‏اى که قرآن در آن حاکم باشد، جامعه عاطفه است، راز این امر نیز در این است که نیمى از جامعه را ‏معلمان عاطفه که همان مادران می‌باشند، به عهده دارند چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم اصول ‏خانواده درس رأفت و رقّت مى ‏دهد، و رأفت و رقّت در همه مسائل کارساز است‎.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    دقيقاً همين طوره.
  • دکترعباس حاتمی ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    1 0
    نظرایشان محترم است
  • كربلائي ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحيم حجاب «حق الله »ي است كه با هدف تامين و پاسداري از «حق الناس» وضع شده است. استيفاي آن و احياي آن ظرافت ها و بنيادها و امامت هاي خود را ميطلبد ليكن بدين معنا نيست كه در زمان فقر ملزومات يادشده بتوان آنرا به امان خدا رها كرد . و ...
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    آدم كيف ميكنه وقتي حرف عالمانه ميخونه
  • ناشناس ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    تمام دستورات اسلام برای حمایت از انسان صادر شده است و خداوند متعال به تمام نیازهای انسان آگاهی دارد.
  • علي ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    به به.خداحفظشون كنه
  • پلاک ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    دست بوستم علامه عزیز
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    همه نگران از وضع فساد و حجاب چرا کسی نگران دروغ گویی و بی فرهنگی نیست؟
  • سرور ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    تاکید بر این نکته که حجاب فقط حق الله است به تنهایی ممکن است موجب شیوع فساد شود چون به راحتی توسط کسانی دور زده می شود که اعتقاد دارند خداوند در آخرت از حق خود می گذرد ولی از حق الناس نمی گذرد. حجاب زن هم حق الله است و هم حق الناس همانطوری که امام(ره) و شهید مطهری بر آن تاکید دارند.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    البته بیات آیت الله جوادی تنها بیان نظر نیست بلکه تبیین قرآنه
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    البته اثبات شی نفی ما عدا نمی کند و منظور آیت الله نفی حق الناس بودن حجاب نیست بلکه جواب برای کسانی است که ملاک رعایت احکام خدا را رضایت خود می دانند نه حکم خدا
  • حسین ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    خوشبختانه یا متاسفانه،باید گفت بی حجابی یا بدحجابی یا کم حجابی!!یه منکر علنی هستش و کاملا جامعه رو تحت تاثیر خودش قرار میده.میخواهیم قبول کنیم،میخواهیم قبول نکنیم!!ولی شخص دروغگو رو،یه هو نمیشه جلو بنده خدا رو بگیری بگی دروغ نگو،بیا و ثابت کن!!
  • م.ر ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    حجاب جای خودش و مسایل دیگر در جای خودشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس