پس از مراسم حج تمتع امسال (1392)، كار تخريب بخش دوم ساختمانها و همچنین انتقال بخشی از طواف کنندگان به مطاف آماده شده در صحن به صورت طبقاتی آغاز خواهد شد. پس از مراسم حج سال 1393 مرحله سوم طرح توسعه نیز آغاز می شود و تا پایان سال 94 كليه ديوارها و جدارهاي موقت و مطاف موقت برداشته شده...

گروه فرهنگی مشرق - در سال 89 خبری در پایگاه تحلیلی- خبری مشرق با عنوان "موافقت پادشاه عربستان با تخريب کامل مسجدالحرام" منتشر گردید. این خبر از طرحی جدید برای توسعه مسجدالحرام پرده بر می‌داشت که توسط شرکت انگليسي معماري اتکينز و همکاری دو معمار مدرن به نام نورمن فاستر و زاها حدید، تهیه شده بود. این شرکت، طرح جديد توسعه مسجدالحرام را براي افزايش جمعيت زائران به 5ميليون نفر به پادشاه عربستان ارائه داد که در مرحله یک اجراي آن تخریب قسمتي از مسجدالحرام، و در مرحله دوم  و سپس سوم آن، تخريب کامل مسجدالحرام به غير از بناي کعبه دنبال می شود.


 
اکنون این طرح با سرعت تمام درحال اجراست و در پی اجرای مرحله ی اول آن (فاز یک) بخش شمال و شمال غربی جداره مسجدالحرام از ابتدای سعی صفا و مروه تا انتهای باب الفتح تخریب شده است که به نقد آن خواهیم پرداخت.


 


***طراح پروژه توسعه مسجد الحرام

طراح اصلی توسعه مسجد الحرام، شرکت انگلیسی اتکینز است که 800 معمار حرفه‌اي در آن کار مي کنند و طرح مذکور را با سرپرستي تيم معماران توسط زاها حديد (معمار آوانگارد عراقي الاصل، به سبک فولدینگ) و نورمن فاستر (معمار انگليسي، به سبک هایتک) طراحي نموده‌اند.  
 نورمن فاستر از مشهورترین معماران عصر ماست که صاحب سبک خاص خود در معماری هايتک بوده و برخی طرح های او به معماری پایدار و سبز نیز نزدیک است. او معماری اتریشی الاصل و یهودی زاده بوده و براساس شریعت اسلام حق ورود به مسجدالحرام را ندارد.
 
 
نورمن فاستر (معمار انگلیسی، یکی از معماران طرح توسعه مسجدالحرام)

 
زاها حدید (معمار عراقی الاصل، یکی از معماران طرح توسعه مسجدالحرام)

***نقد طرح
طرح حاضر بیش از هرچیز بر طراحي هاي سانتياگو کالاتراوا معمار اسپانيايي صاحب سبک بيونيک در معماري مشابهت دارد (که از اندامواره هاي جانوران و اسکلت جانوران بزرگ جثه براي سازه بناي خود الهام مي‌گيرد). این طرح از نماي جانبي نيز شباهت زيادي به ستون فقرات جانداران عظيم الجثه دارد.

 
تصویری از یکی از طرح های اجرا شده ی سانتیاگو کالاتراوا معمار اسپانیایی صاحب سبک معماری بیونیک

 
تصویری از نمای جانبی و دید ناظر طرح توسعه مسجدالحرام که مشابهت شکلی به آثار کالاتراوا دارد
  
ایده اصلی اين طرح ديد مسقيم از داخل اين به اصطلاح رواق هاي مخوف به سمت کعبه، به واسطه شيب تند رواق ها به سمت داخل مي باشد؛ به گونه اي که وقتي حجاج در رواق ها قدم مي زنند يا نماز مي گزارند، چشم انداز آنها به سوي کعبه باشد.  
در مرحله دوم و سوم طرح، تمام بناي مسجد الحرام، جز کعبه، تخريب مي شود و اين طرح  به صورت مدولار با تقارن مرکزي کعبه، به صورت کامل به دور کعبه طبق آنچه که در تصوير زير مي بينيد، اجرا خواهد شد.


در اين طرح يک جبهه کامل از مسجد الحرام تخريب مي شود و به جاي آن طرح جديدي که شامل مسجدي بزرگ است ساخته مي شود. اين مسجد همان رواق هايي است که به سمت کعبه شيب دارد و به پنج دروازه عظيم الجثه با نقوش هندسی اسلامي به ارتفاع 38 متر ختم مي شود. اين دروازه ها در هنگام انجام  مراسم مذهبي و برگزاري نماز براي محدود کردن فضاي اطراف کعبه بسته مي شود و صرفا در ماه رمضان و ايام حج تمتع گشوده مي شود.

نکته اساسی آنجاست که معماري مسجد الحرام باید به گونه‌ای باشد که، حافظ حرمت کعبه بوده و توجه قلبي حجاج را به سوي کعبه معطوف کند؛ نه آنکه معماري اين مسجد دعوت به معماري خود کند و حجاج ره کعبه را گم کنند!
معماري مسجد الحرام آرامشي باید به حاجيان بدهد که جز کعبه نبينند؛ نه آن که چنان شيفته يا مرعوب تکنوسيويلايز (تمدن تکنيکي) شوند که در پيچ و خم پله برقي ها و طاق و تويزه هاي اوج گرفته( که به دليل عدم رعايت مردم واري لاجرم به تحقير انسان مي انجامد) راه آسمان را فراموش کنند و سفر معنوي خود را به کعبه مقصود نرسانند.

چه اینکه طرح گذشته مسجدالحرام، که یادگار دوران عثمانی است، به گونه ای طراحی شده است که جداره های یکنواخت آن سکوت می کنند تا توجه صرفا به کعبه باشد و صاحبش!

***اجرای طرح توسعه
پروژه توسعه در سه مرحله طي سه سال اجرا مي‌شود، مرحله نخست در محرم الحرام گذشته، با تخريب بخش اول ساختمانها آغاز شده، كه سبب كاهش قابل ملاحظه ظرفيت صحن طواف از ۴۸ هزار نفر به ۲۲ هزار طواف كننده در ساعت شده است. 



پس از مراسم حج تمتع امسال (1392)، كار تخريب بخش دوم ساختمانها و همچنین انتقال بخشی از طواف کنندگان به مطاف آماده شده در صحن به صورت طبقاتی آغاز خواهد شد. پس از مراسم حج سال 1393 مرحله سوم طرح توسعه نیز آغاز می شود و تا پایان سال 94 كليه ديوارها و جدارهاي موقت و مطاف موقت برداشته شده و طرح توسعة صحن مطاف تكميل و ظرفيت صحن مطاف تا ۱۰۵ هزار طواف كننده در ساعت يعني دو برابر ظرفيت فعلي صحن طواف، افزايش خواهد يافت.اما اکنون که مرحله اول پروژه در حال اجراست، سازه ای فولادی و عظیم در مطاف اجرا شده است که حیرت بسیاری از زایران را برانگیخته است. سازه ای که مسئولین سعودی، از آن به عنوان سازه "پل معلق" ویژه ی زایران خاص (معلولین و بیماران و ویلچری ها و...)  یاد می کنند.



 
این سازه ی عظیم فولادی که ارتفاع آن همتراز سقف کعبه است، ویژه ی زایران معلول می باشد و به نظر می رسد سازه ای موقت است که تا پایان مرحله سوم طرح، بخشی از طواف کنندگان را پذیرا باشد و پس از آن برداشته خواهد شد.

این سازه ی عظیم که مانع از دید مستقیم به کعبه است و مزاحمت های فراوانی را برای طواف کنندگان و نمازگزاران ایجاد نموده و  ظاهر خشن و آزاردهنده ی آن، کعبه را در تنگنای حلقه ای فولادی قرار داده که محصول معماری وحشی وهابی هایی است که خود را خادم الحرین الشریفین می نامند و روز به روز طرح های بلندپروازانه شان به بهانه ی توسعه ی حرمین، علاوه بر نابودی میراث و تاریخ اسلام، خانه خدا را بیش از پیش تحقیر می کنند.
 
***طرح توسعه حریم مسجدالحرام
ابراج البیت یا همان "برج ساعت مکه" که هتلی 120 طبقه و شبیه برج ساعت «بیگ بن» لندن در انگلیس است، یکی از همان پروژه هایی است که به بهانه ی توسعه و اسکان زایران، تحقیر کعبه را دستور کار دارد. ارتفاع بیش از حد این آسمان خراش حس تحقیر کعبه را ایجاد می کند و در طول روز، سایه ی آن بر روی کعبه سنگینی می کند.
 
شایان ذکر است از آنجا که منابع سعودی تاکنون به طور رسمی از طرح نهایی و در حال اجرای مسجدالحرام رونمایی نکرده اند، طرح های متنوعی در فضای رسانه ای مطرح است که از میان آنان، طرحی که ذکر آن رفت، به عنوان جدی ترین گزینه مطرح بوده است. اما شواهد و قراین اجرایی نشان می دهد، طرحی که در رسانه ها با جدیت مطرح شد، اجرا نمی شود، بلکه طرح دیگری که تصویر آن در زیر می آید، در حال اجراست.  
 

یکی دیگر از طرح هایی که به عنوان یک گزینه برای توسعه مسجدالحرام مطرح است که البته بخش کوچکی الحاق شده به حریم قبلی است و مطاف را دربر نمی گیرد.

 
طرح توسعه مسجدالحرام در حال اجرا

در تصویر موجود از اجرای توسعه حریم حرم خداوند، نشانه های قوی از اجرای طرح فوق وجود دارد، که البته حکام سعودی ظاهرا خود را متعهد به توضیح و توجیه طرح های خود به مسلمانان جهان نمی دانند، و رفتارشان حکایت از آن دارد که خانه خدا را ارث پدری خود تلقی کرده اند که همچون اجداد قریشی شان در عصر جاهلیت، فقط به ثروت اندوزی از قِبَل آن مشغولند و برای پول بیشتر، اگر لازم باشد حرمت بیت العتیق را نیز می شکنند. البته این خادمان خود خوانده حرمین شریفین، برای توسعه حرم خداوند، تا کنون در حرمت شکنی کعبه از هیچ چیز فروگذار نکرده اند و از این باب، ما نیز به انتظار سر رسیدن ابابیل خداوند بر سرشان نشسته ایم و در قدم اول، دست از دعا بر نمی کشیم. 

***اسماعیل ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 163
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 34
  • albert ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    8 10
    این موضوع ربطی به شیاطین ندارد و بی سلقیگی نویسنده متن را میرساند اصولا مسلمانان همه چیز را به شیطان ربط میدهند مگر شیطان و شیاطین چه کسانی هستند یا چقدر قدرت دارند
  • کورش ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    5 3
    هنوزم باور نکردید که آل سعود و آل خلیفه و ... دست نشانده صهیونیسم ( انگلستان به عنوان نماینده صهیونیسم بین الملل ) است!!! انتظار دارید کارمند از مدیرعامل تبعیت نکنه!!! تبعیت نکنه از جهان دنیوی اخراج میشه
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    5 2
    خدا لعنتشون کنه بی شرف ها
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    2 1
    موافقم فکر می کنم طرح آخریه گزینه در حال اجرا باشه پس خبری از نورمن و زاها نیست...
  • سروش حميدي ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    3 2
    خدايا ميشه يه روز بيام مكه بزنم هرچي اين وهابي هاي خدا نشناس براي تحقير خونه تو درست كردند تخريب كنم بزرگي خونتو به رخ تمام كأفران بكشم.
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    3 3
    شیطان خود تویی...
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    3 1
    میگویند روزی که امام زمان ظهور میکند ساختمان های بزرگ شرک و نفاق را ویران میکند
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    این هادم الابینه الشرک و النفاق
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    یکی از عوامل اصلی نورمن فاستر یک طراح ایرانی فراری است که نقش کلیدی در طراحی ها دارد.
  • امیر ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    2 1
    هیچ بنایی نباید بالاتر از کعبه باشد در محوطه.اگر عکس قدیمی نگاه کرده باشید میبینید چه فضای معنوی و روحانی دارد اینا با این کارها اون فضای معنوی و روحانی گرفتند حالا عمدی پشت آن بوده را نمیدانم ولی حراب کاری کردند.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    ابابیلو خوب اومدی .
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    توی این مطلب که نوشته طرح فاستر اجرا نمیشه حواست کجاست پسر
  • سعید سلیمی از تهران ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 2
    روحانی متشکریم.
  • ali ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 1
    با سلام و خداقوتی خدمت تمامی دست اندرکاران سایت مشرق نیوز،میگم شب ها میشینید برنامه ی راز را می بینید همونو ور میدارید تا سایتتون می زنید
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 1
    محض اطلاع شما خانم زاها حدید با همکاری بنیاد تعاون ناجا دو برج تجارت جهانی را جلوی برج میلاد طراحی کرده و می خواهد بسازد لطف کنید در مورد مفهوم این دو سازه که توسط زاها حدید طراحی شده بررسی کنید تا بفهمید چگونه ارام ارام فراماسونری در ایران با همکاری دوستان وارد می شود.
  • حمید ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 3
    بی انصافیه این طرح واقعا هیچ حسنی نداشت که از ان تعریف کنید
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 3
    زیباست زیباست زیباست
  • سعید سلیمی از تهران ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    2 1
    وهابیون مایه نگ اسلام و مسلمین هستند. لعنت بر وهابیون تکفیری.
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اسمش چیه؟
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    ان الله بصير بالعباد
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 2
    یک عده مریض دارند در ابران با شیطان شیطان گفتن خودشون مبلغ شیطان شدند بدون اینکه بفهمند.
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    متاسفانه در کربلا هم با ساخت وساز هایی که در اطراف حرم شده حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس ( ع) قابل مشاهده نیست
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    کلید؟؟؟؟
  • محمد ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    شيطان آن قدر قدرت دارد كه ذهن تو رو تسخير كرده. البته از نفس و ايمان خودت ناشي ميشه كه شيطان مخت رو شستشو داده!
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    سوره توبه ایه 28 اي كساني كه ايمان آورده‏ايد مشركان ناپاكند لذا نبايد پس از امسال نزديك مسجد الحرام شوند و اگر از فقر مي‏ترسيد خداوند شما را از فضلش، هر گاه بخواهد، بينياز مي‏سازد خداوند دانا و حكيم است. (۲۸) من موندم اینا قران میخونن اصلا !؟
  • PHOENIX KING ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    تو یک مسیحی هستی و لطفاً و درباره مبانی اسلام نظر نده. تو هنوز درباره دین خودت اطلاعات درستی نداری.
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    کل قرآن رو حفظن رفیق اما خداوند بر قلبشون مهر زده...
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    فقط میخونن!!!
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    به جای خانه حضرت خدیجه 400 تا سرویس بهداشتی ساختند.
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    دیشب برنامه راز درباره این موضوع بود. عالی بود
  • رضا ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 1
    میگویند روزی که امام زمان ظهور میکند ساختمان های بزرگ شرک و نفاق را ویران میکند اینایی که میگن کی هستن.میشه بگید از کجا این حرفو اوردید. فک نکنم امام زمان مخالف زیبایی باشه البته مسجد هم همونطور که مشرق گفت نباید حواس ادم پرت کنه و جوری باشه که احساس ارامش کنه.
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    چرا جهان اسلام سکوت کرده؟؟؟ اینا باید از خودمون بپرسیم... به خاطر احتمال!ساخت بمب اتم که همه جوره ردش میکنیم پدر مردممونو در آوردند اما ما انگار نه انگار... دیشب موضوع برنامه راز هم همین بود.. باید کاری کرد مسلمانان!مسلمانان!مسلمانی مسلمانی... زمان قبل از اسلام حرمت بیت الله بیشتر از الان بوده به این میگن جاهلیت مدررررن... شیطان وهابیت هر غلطی میخواد میکنه وما فقط بلدیم بشنویم وسکوت کنیم... منتظر فتوای علما هستیم...
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اشتباه منفی دادم، لطفا اصلاحش کنید
  • مجید ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 1
    نورمن فاستر یکی از بزرگترین معماران فراماسون هستش که خودش وشرکتش بزرگترین خدمات را برای پروژه های ماسونی انجام میدن. اون یکی از بزرگترین طراحان آبلیسک هم هست. این هم اولین وآخرین کارش نیست. یکی از طرحاش برداشتن ستون رمی جمرات و گذاشتن دیوار بجای اون هستش. کسایی که در مورد فراماسونی بدونن میفهمن که رمی جمرات که مهمترین آبلیسک اونها هستش و برای اینکه جلوی بی احترامی به اربابشون (شیطان) رو بگیرن اونو برداشتن و بجاش دیوار گذاشتن و گفتن برای راحتی مردم این کارو کردن... برای کسب اطلاعات بیشتر سخنرانی های دکتر رائفی پور رو نگاه کنید
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    یه عده هم مثل شما هستند تو ایران که فقط ادعا دارند ! یکم عقلانیت هم چیزی خوبیه !!!!!!
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    همه چیز ربط بدهید به شیطان . خاک بر سرتان .
  • محمد ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    3 0
    با سلام من کاری با اینکه این ها شیطانی هستند و وهابی ها دارند خانه ی خدا را ازبین میبرند ندارم اما آن چیزی که بیشتر از همه من را ناراحت میکنه اینکه اگه هرجای دنیا برید میبینید که سرعت ساخت و ساز ها و مرمت کردن ها صد برابر سریع تر از ایران هستش به طور مثال عرض میکنم. اول ماه رمضان که تلویزیون به صورت زنده کعبه را نمایش میداد ، ستون های طبقه دوم را زده بودند روز بعد تعداد ستون ها بیشتر شد و فردایش به طور کامل روی ستون ها یک لایه برای یرفت و آمد طواف کنندگان گذاشته بودند و در پایان ماه مبارک رمضان هم محل اتصال سقف دوم به مسجدالحرام تکمیل شد همین. اگه کعبع در داخل ایران بود برای زدن این سقف، دو سال کعبه را به طور کامل تعطیل و آخر سر هم به زور به اتمام میرساندند مثلا : 30 سال هستش که داریم مصلای امام خمینی را میسازیم از زمان فوت امام هنوز نتوانسته ایم مرقد ایشان را به اتماتم برسانیم و..... خیلی هستش
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    دیشب برنامه راز آقای طالب زاده با شهامت گفت به علت تغییراتی که در ساختار زمین اطراف مسجد ایجاد شده آب زمزم درصد نیتراتش بالا رفته میدونید همه زائرانی که میرن 95 درصدشون مریض میشن؟؟؟؟؟ البته حج تمتع علتش چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    چقدر هم اعصابنویسنده خرد بوده است، آخ و اخ!!! البته برای ایشان که احتمالن سالی چند ده بار به برکت رانت ها و امتیازهای مختلف متبرکِ صحنِ الاهی می شوند، چنین تغییراتی نبایستی چندان دل آزار باشد که مومنان همواره دنبال تجدیدِ فراش ند و تغییر ذائقه
  • دا ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    زر نزن
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    انصافا خوب می سازند و زود می سازند و
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    معلومه که تو یه کرمی داری چون تو متن اصلا اشاره ای به شیطان نشده .
  • ایرانی اردبیلی ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    :)))))) خیلی وقته منتظر همچین متنی از شما بودم جای تعجب داره که تاخیر کردین به نظر شما با این همه جمعیت که به حج میرن چطور میتونن توسعه بدن که شماها که متوهم توطعه هستین براتون خوش بیاد ؟؟؟؟
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 1
    بالاخره این جمعیت میلیونی که هر سال اونجا می روند را باید یک جوری سرویس دهی کنند با اون ساختمان های قدیمی اطراف که سابقه اونها هم به زمان عباسیان بر می گرده و هیچ ربطی به پیامبر هم ندارند که نمیشه این کار را کرد.
  • سعید سلیمی از تهران ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اصلاح کردم.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    بنای فعلی مسجدالحرام هم توسط ال سعود ساخته شده چرا هر چیزی رو باید مقدس بکنیم.زمان ساخت بنای فعلی جمعیت مسلمانان جهان یک پنجم میزان فعلی بود وساختمان فعلی دیگر جوابگوی حجم عظیم حجاج نیست.خودتون از سلفی ها انتقاد می کنید ولی گاهی رفتارتون خیلی شبیه به اوناست.خواش می کنم چاپ کنید
  • اسمال ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    زیبایی شیطانی نه معنوی منظورته دیگه!!
  • حسن ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    وقتی افطار کردی نظر بنویس چون مثل اینکه خیلی بهت فشار اومده!!!
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    فراموش کردید بگید مدیریت این پروژه با شرکت بن لادن سعودی است که برای پدر اسامه بن لادن و پشتیبان اصلی القاعده است این اطلاعات در سایت این شرکت موجود است !
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    ابله شیطان دشمن آشکار توست. دشمن تو فهمیدی یا نه؟
  • محمد جواد ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 1
    معماری جدید توسعه مسجدالحرام بسیار زیبا و شایسته است. خداوند متوهمان را شفا عنایت فرماید.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    مگرمبلغ شیطانی که این گونه ازش دفاع میکنی ؟
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    سند این ادعا ت چیه ؟کجاست ؟
  • monje ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    دوست عزیز تقصد توهین ندارم ولی شاید از خیلی از موارد طبیعت از جمله حوزچه های انرژی خبر ندارید، و همچنین اطلاعی از طرح هایی که در حال حاظر برای دراختیار گرفتن اونها داره صورت میگیره هم همینطور
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    0 0
    لعنت خدا به وهابی ها
  • علی اصغر 35ساله ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    چرا از معماری ایرانی اسلامی که هنری و روحانیتر است استفاده نمی کنن و سراغ غیرمسلمانان میرن
  • روح الله ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    ببینیید اینجا نشستیم ماتم گرفتیم برای چه هر کاری کنیم که فایده ای نداره انها کارشان را میکنند بجای اینکه شبکه های ما اینطوری پخش کنند بایستی علما وسیاسیون مابایستی کاری کنند هرچند بازهم فایده ای نداردو این دیوارهای شرک بالا میروند فقط بایستی منتظر امام زمان باشیم من که ناراحت نیستم چون ممیدانم بایستی این کارها رخ دهد تاامام زمان ظهور کند اینطوری ان عربهای کثیف وهابی به جهنم میروند ودر ان دنیا وهابی سلفی ای نمیبینیم چون کثافتنداینها همان حرامزادهای یهودی اندکه خونشان از سک نجستر است
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به نظر من هم تو خودت يكي از همون شياطين هستي . به قدرت خودت هم واقفي كه هيچي نيستيد و بايد در وصف شما اين آيه شريفه را گفت كه : و كيدهم في تضليل
  • sasan ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    شما کمی به فتاوای علمای وهابی دقت کنید در می یابید در جهت تضعیف اسلام وبرنامه ریزی شده قدم بر می دارند تغییر حال حاضر بر مبنای تفکر اسلامی وحتی معماری هیچ کدام از تمدن های اسلامی صورت نمی پذیرد والبته فضای معنوی خاصی را نیز به حجاج القاء نمی کند
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    عجب آدم بد سليقه اي هستي انصافا. با اون ذوق نكره ات
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    در عالم هر چيز خوبي از خداست و هر چيز بدي از شيطان. حالاد چرا به گوشه كلاهت برخورد نكنه تو خودت شيطاني؟
  • هادی ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خدا توفیق بده به آقای طالب زاده رو چه نقاطی دست میزاره در برنامه راز. آقائی که فیلمت اسکار گرفته .دستت درد نکنه باعث افتخاری با همه انتقاداتی که به فیلمت وارده ولی آیا فرهنگ انقلاب ایران و مذهب ایران واقعا هیچی نداره که بخاد معرفیش کنی به اونوریا!! بخدا دیگه وقتشه رسانه های ما چه سینما چه تلویزیون چه ادبیات چه و چه و چه فاز هجومی داشته باشن دنیای تشنه هوای تازه است................ ای بابا........................
  • doki ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    از هوش مسلمانان ترکیدی
  • مصطفي ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    شكل گونيا و پرگار ماسوني رو به وضوح در اون تصويري كه عكس بنا توي آب افتاده ميشه ديد كه از نمادهاي فراماسونري و شيطان پرستيه و لازم به ذكره كسايي كه ميگن انقدر شيطان شيطان نكنيد يكم به خودشون زحمت بدن و درباره اين فراماسونري تحقيق كنن تا كي ميخواد مثل كبك سرتونو زير برف كنيد ؟؟؟؟
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    چاپو خوب اومدی!!!
  • lمهدی ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    سلام برای گسترش مسجد الاحرام باید کار ساخت و ساز انجام میشد تا این جای کار خوبه اما این که توسط چه کسانی و به چه شکلی انجام شود مهم بود متاسفانه باقی قضایا زیاد جالب به نظر نمیرسه! جای استاد فرشچیان واقعا خالی هست!
  • lمهدی ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    سلام برای گسترش مسجد الاحرام باید کار ساخت و ساز انجام میشد تا این جای کار خوبه اما این که توسط چه کسانی و به چه شکلی انجام شود مهم بود متاسفانه باقی قضایا زیاد جالب به نظر نمیرسه! جای استاد فرشچیان واقعا خالی هست!
  • بداقا ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    یدالله فوق ایدیهم
  • ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 1
    واقعا چرا ؟چرا ما مسلمونا اینهمه ...بیخیال فقط بهتره کاری نکنیم که امریکا بگه ما ها باید قرطینه بشیم با یه مطلب علمی افتادیم به جون هم مثل وحشی ها شیطان ما هستیم این کارامون ول کنید این مطالب رو !!ما خودمون چی هستیم این مهمه نه اینکه یه معمار بدبخت یه پولی دادن بهش یه سازه ساخته مطمعم باش اگه به تو مسلمون نصف همون مبلغ رو می دادن دانش ساختم نداشتی می ساختی پس اگه به این میگیم شیطون بازی خودمون از شیطون بدتریم
  • ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به زودی مکه به دست شیعیان علی بن ابی طالب می افتد. فتح نزدیک است
  • ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    توهم توطئه یه توطئه توهمه از طرف متوهمین توطئه گر. هر گونه ارتباط جمله قبل با خبر بالا کاملا تکذیب یبشه.
  • ناشناس ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    سلام دوست عزیز.لز قدرت شیطان واست بگم همون شیطانی که امروزه جوانان ساده لوح مارو با انواع نمادها به سطح خیابان ریخته است.چشمانت راباز کنی میبینی.یاعلی.
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    این طرح که عکسش رو گذاشتید این طرح اجرا نمیشه یک طرح دیگه اجرا میشه که تا الان هم علسهاش موجود است
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مسلمان ها با تغییر شکل ظاهریش مشکلی ندارند. با معمارها و طراحی هاش مشکل دارند. چرا معمارهای مسلمانان با طرح های اسلامی نباید در ساخت برترین مکان جهان که مطعلق به اسلام هست طراحی نکنند و نسازند؟
  • گنجی پور ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بنام خدای کعبه دوتا پیشنهاد دارم یکی اینکه دوستان در اعلام نظرات خودشون به همدیگه توهین نکنند زیرا هیچی بهتر از دوستی و حفظ وحدت نیست دوم ایکاش دولت عربستان به جای حرکت خود سر شورای از نمایندگان کشورهای اسلامی تشکیل میداد تا از نظر کلیه مسلمین در توسعه مسجدالحرام منظور میکرد و اینگونه با مهندسین یهودی که احتمال ضربه زدن انها به اسلام بیشتر است قرارداد نمی بست. در بین مسلمین هم مهندسین بزرگی است هم سرمایه و نیروی کار .
  • سيد قاسم ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    طراحي يك مكان مذهبي طوري بايد باشه ،فردي كه براي اولين بار به اين مكان ميره به اون فرد يك حس معنوي و مذهبي انتقال داده بشه البته در عين سادگي و عدم پيچيدگي طرح اما اين طراحيها افراد را بيشتر جذب زيبايي خود بنا ميكنه واون قداست رو اازبين ميبره اين طرحها بيشتر به درد فرودگاه يا موزه كه بايد يك مكان زيبا و جذاب باشه مي خوره نه يك مسجد در واقع يك طراح غربي از جنبه زيبايي به اين طرح نگاه ميكند نه از جنبه مذهبي
  • محمود ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    با عرض سلام.وقتی تو کشور خودمون ایران اسلامی معماری فراماسونی در تمام معماریها از جمله ساختمانهای اداری نیروی انتظامی واقع در میدان آرژانتین و اماکن عمومی از جمله مترو بیتتوته کرده از عرب وهابی که هنوز تو دوران جاهلیت به سر میبرند چه انتظاری غیر از ای میشه داشت.من اول برای خودمون متاسفم وبعد دعا میکنم برای اون دسته از افرادی که هنوز شیطان رو نشناختن تا به راه راست هدایت بشن.
  • گنجی پور ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    سلام .کسی از توسعه مسجدالحرام ناراحت نیست بلکه ضرورت ان شاید باشد اما دولت عربستان با قرارداد با مهندسین غیر مسلمان به قابلیت و دانش مسلمین اعتماد نداشته واین جای گله دارد در ضمن مسجدالحرام و کعبه مقدس از ان کل مسلمین است ونه عربستان سعودی جا داشت هرگونه تغییری با هماهنگی کل جامعه اسلامی انجام میشد و از نظر انها هم استفاده میکرد تا کمترین خسارت به اماکن مقدسه مسجد انجام میشد و از برکت مشورت نیز استفاده میشد .
  • سید ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    دوستان اینقدر ساده به مسائل نگاه نکنید... دقت کنید چرا در دو طرح مثلثی شکل مسجد الحرام در نقطه رأس این مثلثها قرار گرفته است؟ جواب ساده است... چون در هرم قدرت فراماسونری شیطان در رأس قرار می گیره یعنی همون نقطه ای که چشم جهان بینه... حالا اینها با این طرحها در واقع می خوان جای خانه خدا رو با جای شیطان عوض کنند.
  • سرباز سید علی ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    بچه جون تو اینترنت جای اینکه وقتتو به علافی بگذرونی درباره ی فراماسونری سرچ کن شاید عقلت بیاد سر جاش.
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    کشورهای اسلامی برای بناهای مذهبی خود معماری خاصی دارند و این معماری میتواند بطور طبیعی در مسیر پیشرفت و به روز شدن باشد. اما طرحی که برای مسجد الحرام انتخاب شده اساسا از معماری اسلامی اقتباس نشده است. نمیدانم چرا آن را انتخاب کرده اند.
  • ميثم ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    عزيز چرا خدا لعنتشون كنه ؟ هر سال در حال تغيير و تحوله و به امكانات اين مكان مقدس اضاف ميشه . بازم خوبه دلشون مياد پول خرج كنن حالا وهابي باشن . كلاهتونو قاضي كنيد امام رضاي خودمون با اين سرمايه هنگفتي كه داره چقدر پول براش خرج ميشه ؟اصلا تغييري احساس مي كنيد ؟ بي انصاف نباشيد
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    عزیزان من اطلاع دقیق دارم که حلقه دور کعبه موقت نصب شده است / برای ایامی که قرار است شبستان دور مطاف خراب شود تا حجاج آسیب نبینند و موقتا ویلچری ها را بالا می فرستند / توهم نداشته باشید
  • سوسان ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    پانورامای مسجد الحرام باید طوری باشد که وقتی از 15 کیلومتر نگاه میکنی کعبه دیده شود این حرفه ای بودن یک معمار را میرساند که پانورامای کعبه در محوریت باشد کسانی که طراحی این معماری را کرده اند کعبع را چیزی بی اهمیت در میان تلی از بتون و سقفهای بی خاصیت قرار دادند وکل منظره کعبه صدمات زیادی دیده است این نوع طراحی به حاشیه راندن کعبه و ایجاد یک مسجد معمولی است که حس وابستگی مسلمانان به کعبع را از بین میبرد معماران امام زمان ساختمانهای آنها را منهدم میکنند و کعبه را در مرکزیت قرار میدهند انشاء الله
  • علی ارشد ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    ناشناس جان کمی راجب فروماسونیر بخون ،بعدش میفهمی که اونا چقدر نمادگرا هستند. اونا دارن هویت مسیحیت واسلام از بین میبرن نمونش قبله اول ادیان الهی در قدس، تغییرات بین الحرمین، طرح کعبه و...
  • ایران ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    تو مدیریت پروژه هزینه مستقیم داریم و غیر مستقیم هزینه مستقیم هزینه ایه که خرج مصالح و اینا میشه هزینه غیر مستقیم از دست دادن سود در هر روز تاخیر تکمیل پروژه ست اینا با این انگیزه که هرچه زودتر باید بنا تموم بشه و مسلمونایی که امروز در مقابل این همه بی حرمتیشون سکوت ابلهانه کردن هر چه زودتر برن و با خودشون ثروت ببرن دارن دارن با سرعت نور کار میکنن
  • ایران ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بیت المقدسم کوبیدن و مارو سرگرم خودمون کردن متوجه نشدیم کعبرم تغییر دادن و مارو سرگرم خودمون کردن متوجه نشدیم خانه از پایبست ویران است....... خیلی وقته اونقدر سرمون گرمه که فقط به واژه اسلام حساس شدیم نه به اصل و اساسش
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خدا رو دسته کم نگیریرید اگر نیت هر کسی رو می داند پس لازم باشه همهی ساغته هاشون رو سرشون خراب می شه این یک واقیت است اره ما ناراحت می شیم وقتی مسجد امیرالمومنین رو بسته دیدیم و توحین و جسارت کرون ولی خدا که نمی زاره مقام حضرت علی را بکشن پایین چه رسد به خا نه خود! اره ابابیل خواهد امد ان شا الاه به زودی
  • تقی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بیخیال باهم دوست باشید
  • آرشیتکت ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    سلام. دوست عزیز کسی مخالف تغییرات نیست. اینکه چجوری طراحی بشه بعدش مهمه. هیچ جای دنیا این کارو نمیکنن در مورد بناهاشون.
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    كاش همشو خراب كنن، همش بت پرستيه و جيب بريدن ايرانيا
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مگر مسئولان آستان قدس رضوی خود را متعهد به توضیح و توجیه طرح های خود به شیعیان جهان می دانند؟ که انتظاردارید وهابی ها «خود را متعهد به توضیح و توجیه طرح های خود به مسلمانان جهان بدانند»
  • رمضانخاني ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    سوسمارخور كه از اين بهتر نميشه بعد خودشونو از ايرانيا سر تر مي دونن
  • میلاد شریفی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خب این حرف بی بصیرتی رو نشون میده چرا که ساخت این بناها در کعبه بر عهده یک شرکت صهیونیسمی است و باید اضافه کنم که مجموعه ساختمان های شاندیز را هم این شزکت میسازد
  • میلاد شریفی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    در شهر مکه هیچ بنایی نباید بزرگ تر از مکه باشه
  • مقدم ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    بدبينانه يا خوشبينانه اينكه تعداد زائران بيشتر شوند بهتر است نگاهي به حرم امام رضا بياندازيد آستانقدس با آنهمه سرمايه و در آمد هنوز مناره هاي سيماني و نبود حداقل هايي براي زائران بي پول بيداد مي كند بعد از 30 سال
  • میلاد شریفی ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خیلی شوتی
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    اگه یه کم مطالعه کنی در مورد فراماسونری و همین طور معماری به خصوص غرب مطمئنا رابطه اشو می فهمی
  • آرش ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    تو که سالمی یه کار مفید بکن.
  • آرش ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    جناب دا : اول اینکه مودب باش دوم اینکه شما نظر بهتری داری؟؟؟؟؟؟
  • دانا ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    لعنت خدا بر شیاطین هر روز و هر لحظه
  • fateh ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    پدربزرگ من چند روز بعد از این که عید از مکه برگشتند به شدت مریض شد طوری که اطرافیان فکر کرده بودند سکته کرده و وقتی به بیمارستان رفتند دکترها گفتند که ریه اش به شدت چرک کرده و این به خاطر هوای مکه ست در حالی که ایشان به هیچ وجه سابقه ی بیماری ریوی نداشتند و الان پس از دو سه ماه کمک کم حالش بهتر می شود.
  • fateh ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    حق با شماست اما ظاهرا همه به فکر راحتی خودشون هستن شده خونه یکی دیگه خراب بشه یا یه مظلوم کشته بشه و لی اونا راحت باشن
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مگر از شیطان رانده شده شنیده اید که این موضوع ربطی به شبطان رانده شده ندارد
  • منصور حسینی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    به این فکر کنید،که شما به طرح قبلی عادت کردید و حالا که طرح جدید زده میشه،طبیعیه که ابتدا براتون تعجب بر انگیز باشه مثل صحن حضرت معصومه خودمون،که اوایل عده ای محو گچ بری ها وآیینه کاری های صحن امام خمینی می شدن،و حالا تبدیل به یه موضوع عادی شده
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    خدالعنت کنه وهابیت و انگلی و اسرائیل وایادی شونو رفقا دعاکنید آقا بیاد دعاکنید
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    شیطان هیچ قدرتی در برابر اسلام نداره جز فریب دادن، که هرکس در راه اسلام و خدا باشه فریب نمیخوره ولی شیطان تلاش خودشو میکنه تو ،هم داری دقیقا کار شیطان را میکنی خود شیطانی ولی پاسخهایی که بهت داده شده رو اگر بخونی میفهمی که فریبتو نمیخورن مگر عین خودت ،مثل وهابیت که به نیابت از شیطان کار میکنن ولی حضرت مهدی بیاد حال همتون گرفته میشه
  • یوسف مهدوی ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    هرچیزی ازخودش انرژی خارج میکند.مکانهای پرگناه ونامقدس ازخودشون انرژی منفی میدهندوبرای همین است که اگرکسی به چنین اماکنی واردمیشودبه طرف کارهای منفی وگناه کشش دارد.ومکان های مقدس ازخودشان انرژی مثبت خارج میکنند.میدانیدچرا؟چون آنقدردراون محل عبادت خداصورت گرفته که به صورت نوریابه قولی انرژی مثبت درآمده وهرکسی به این اماکن واردمیشه غرق درمعنویت میشه.ووقتی که داریدمیبینیدوهابیت به دستورصهیونیست ها ودشمنان خدا دارنداین اماکن را تخریب میکننددارندبه اربابشان ابلیس شیطان خدمت میکنندتاکسانی که به اونجامشرف میشوند به علت اینکه اماکن مقدس ازبین رفته معنویتی وجودنداشته باشه که اربابشون شیطان را ناراحت کنه.حالامتوجه شدین چرادارندتخریب میکنند؟.مرگبراسرائیل.مرگبرآمریکا.مرگبروهابیت.
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    طرح نهایی از بالا دقیقا شکل چشم جهان بین ماسونها است. آل شیطان در عربستان به خوبی فرامین شیطان را اجرا می کنند.
  • maleki ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    معلومه که نویسنده ی محترم مکه نرفته! وقتی بری تو اون فضا جز خونه ی کعبه و طواف حواست به هیچ جا نیست! درضمن آقای محترم خونه ی خدا تحقیر شدنی نیست!!!
  • مسلمان ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    آلبرت عزیز کسانی که در کلامشان به شما اهانت کردند مسلمان واقعی نیستند؛
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    هیچ ربطی نداشت.
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    همین طور زاحا حدید
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    همین طور زاها حدید.
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    اگر قبلا سعادت دیدن خانه خدا را داشته باشید دلتان از ظاهر جدید از غصه لبریز می شود . نمی دانید آن مسجد در برخی گوشه هایش رازها داشت ...که دل را تا عرش خدا می برد ...انگار همه را گم کرده ای و در دیاری غریب سر میکنی.......گفته بودند بنای مسجدالحرام در زمان ظهور مهدی موعود خراب میشود دلمان خوش بود ببین آقا چه می خواهد بکند نمی دانستیم تخریب به دست غاصبانی است که لیاقت تعمیر مسجد خدا را ندارند....
  • م ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    0 0
    گل گفتی عزیزدل برادر
  • مهدی ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    آلبرت جان شما خیلی به خودت فشار نیار.خسته میشی
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    در اطراف حرم مطهر آستان قدس رضوی هم ساخت و سازهایی شده که متأسفانه به علت ارتفاع زیاد بر حرم مشرف شده و از اطراف مثل قدیم دید ندارد . بنظرشما وهابیت و فراماسونها و زاهان ها و فاسترها شیطان پرستها و..... در این موضوع نقشی دارند؟ یا نه پول و ثروت و ..... نقش دارند شما فقط نشسته اید از دیگران ایراد بگیرید > از دست نشانده های صهیونیست و رعیت حاکمان امریکا بیش از این انتظار نیست اما آیا رواست به خاط مال دنیا اینگونه حرم مطهر امام رضا توسط کسانی که ادعای خدمت صادقانه به ایشان را دارند در محاصره آهن های زمخت قرار بگیرد ؟
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    نه که مشهد حرم رضوی خیلی قابل مشاهده است. زائر پیش از این رسیدن به مضجع شریف باید مسافت های زیادی را طی کند و از حضار آهن و بتون و سیمان بگذرد.
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    0 0
    دوستان عزیز بنای حال حاضر مسجد الحرام وحتی بنای کعبه هم دستساز همین آل سعود بوده مال زمان پیغمبر که نیست که شما فکر می کنید با تخریب آن از قداستش کاسته می شود. در ضمن قداست کعبه از بناش نیست از ذاتشه .
  • سیستان ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    لعنت خدا بروهابیت
  • سیستان ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    لعنت خدا بروهابیت
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    اصولا اگر این منتقدین کمی تاریخ ادیان و اسلام خوانده باشند می دانند که همان خدایی که صاحب این کعبه است و ما بعنوان قادر متعال میشناسیمش ، اگر با این توسعه موافق نبود و نمی خواست که اجرا بشه حتما به راههای غیبی که خودش میدونه مانع اجرای اون میشد . بدون تعصب من این طرح رو در جهت توسعه و رفاه مسلمین و زایرین میدونم .
  • نازنین ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    دوستان توجه کردین به عکس؟ طراحیه جدید دقیقا از عکس هوائی که نشون داده میشه شبیه به طرح چشم شیطانه.همون چیزی که الان صهیونیستا دارن توی تمام طرحاشون استفاده میکنن
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    باسلام خدمت شما عزیزانبچه ها فکر نمی کنید ما یک وظیفه داریم فکر نمیکنید دیپلماسی عمومی ما کمه فکر نمی کنید باید نقد وهابیت و استکبار را به صورت جدی مطالعه کنیم و با زبان های خودشان به آنها حمله کنیم هی نشستیم میگیم مثلا اگر شاه عربستان بمیره امام زمان(عج)ظهور میکنه هی همه کارارو به ادارات و دولت واگذار میکنیم هی.... پس کی میخواهیم به این بیندیشیمکه ما هم وظیفه ای در برابر امام زمانمان داریم
  • بهاری ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    توهین نکن اونا میخوان مسلمانان بیشتری شانس حضور در کعبه و خانه خدا داشته باشند تا سالها در نوبت نباشیم
  • ناشناس ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    لعنت بر خودت
  • مسلم ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    مثل ابرهه برو خدا منتظر توئه
  • ناشناس ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    اره کل قران را حفظن نه مثل تو که معنی یه ایه رو حتی نمیدونی
  • شاهد ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    کم کم دارن مسلمونارو می زارن تو امپاس
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    ایا واقعا از طرح های ما مناسبتر نیست
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    چون خیلی به شما اهمیت میدم این بسته رو بهت هدیه میدم http://emtedad.ir/index.aspx?siteid=1&siteid=1&pageid=511 تاییدکن مشرق جان
  • ایرانی ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    براراحتی حجاج طرح خوبیه
  • مهدیار مالک ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    ما تو اداره ی مملکت خودمون موندیم بعد حالا بیایم راجع به نقد ساخت طرح جدید مسجد الحرام حرف بزنیم.
  • توحید ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    إنّ ربک لبِالمرصاد بی شک پروردگارت در کمینگاه(ستمکاران) است
  • توحید ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    من موندم چرا بعضیا آنقدر بی ادبانه به نظر مخالفشون پاسخ میدن!چرا؟ وَ قُلْ لِعِبادي يَقُولُوا الَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُم..(إسراء/53) به بندگانم بگو: «سخنى بگويند كه بهترين باشد! چرا كه (شيطان بوسيله سخنان ناموزون)، ميان آنها فتنه و فساد مى‏ كند هميشه شيطان دشمن آشكارى براى انسان بوده است!
  • حمید ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    چقدر خودتان را به نفهمی می زنید من از وهابیت بدم می آید ولی این باعث نمی شود بعضی از کارهایی که واقعا خوب و مفید است را ایراد بگیریم گیریم که ای بنا به دست غربی ها باشد ولی می دانید چه قدر در کنترل جمعیت حاجیان دور کعبه موثر است اصلا شما به حج رفته اید اصلا شما دیده اید حاجیان کهن سال برای طواف دور کعبه چه قدر اذیت می شوند اصلا شما دیده ای بعضی از حاجیان کهن سال برای طواف از ولیچر استفاده می کنند که استفاده از ولیچر بروز چه خطراتی برای حاجیان دیگر از قبیل زخمی شدن پاهایشان آن هم دور کعبه که نباید نجس شود می شود و چه درد سر هایی که حاجی پس از نجس شدن پاهایش صرف نظر از صدمه دیدن متحمل می شود
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    وهابیت و آمریکا و اسرائیل و انگلیس،هیچونت دلشون به حال مسلمونا نسوخته ،هر کاری انجام میدن برای ریشه کن کردن اسلام ،ازکارهای خیلی کوچک که به چشم ما نیاد تا کارهای علنی و بزرگ مثل جنگ وکشتار مسلمانان و... مرگ بر دشمنان اسلام
  • محمد ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    اینارو واسه سایه انداختن ساختن که ملت تو سایه نماز بخونن! نه اینکه واسه نماز خوندن ملتو بندازن تو خیابون!
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 0
    دیوانه...خدا شفات بده
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    0 1
    به نظرم الان درست زمانی است که بت در کعبه بود اگر مسلمانان یه مدت نرن و برن کربلا جوابشو می گیرن
  • مجید ساویه ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 1
    لعنت برتو ای ناشناس.
  • علیرضا احمدی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 0
    جعل الله الکعبة بیت الحرام قیاما للناس.اگر کمی واقع بین باشی خواهی دید خود تو بتهای فراوانی می پرستی و آنچه در زندگیت جایش خالی است، خدا پرستی است!!!
  • علیرضا احمدی ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    0 1
    ملتها و دولتها ی مسلمان و بیدار نباید اجازه دهند مقدس ترین مکان جهان دستخوش صهیونیست زدگی شود
  • فهيمه ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    1 1
    شاهد جان ما نبايد تو امپاس قرار بگيريم به ضرس قاطع ميتونم بگم اگه همه با هم متحد شيم ميتونيم اونارو ضربه فني كنيم. تا اقا امام زمان بيان به سزاشون برسن
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 1
    مهدی میاید
  • به توچه ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    1 0
    چه قدر آدم بیکار که اومدن نظر دادن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ahmadreza ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 1
    اصلا هم کاری نداشتن فقط خراب کردن
  • ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 1
    واقعا این کارای تغییر مسجدالحرام احمقانه است اول نمیزارن خانمها به قبرستان بقی برن الان هم مسجدالحرام رو تخریب میکنن فرداهم خونه خدارو میخوان مدرن کنن
  • ibo ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    0 1
    عكس دوم كه از بالا گرفته شده سبيه بشقاب پرنده ست.
  • میلادماورا ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 1
    ازاونجاکه دشمنان اسلام هیچ کوتاهی دربرانداختن اسلام نداشته اند ونخواهندهم داشت مطمعنا ازاین کاراشون هم هدف هایی دارن،مثه تولید موادسمی برای زائران،چراکه افرادی که واسه زیارت میرن همگی مسلمون هستن ومیتونن باتولید گازهای سمی به طوری که اثراتشون چندین سال بعد معلوم میشه مسلمونارو ازپادربیارن.این طرح ها بدون برنامه ریزی نیست.مطمعنا افکارشومی درسردارن.وهابی ها که خودشون فرقی با فراماسون ها ندارن.ازاین که کعبه روهم برنداشتن جای شکرش باقیه.دوستان بایدبگم که ظهور آقامهدی نزدیکه،یامهدی(عج)...
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    1 0
    مگه نمیگن که قران متناسب با دگرگونی زمان فرستاده شده خب الان هم انسان ها پیشرفت کردن و میخوان چیزی بسازن که هم مردم ازش لذت ببرن هم احترام اون مکان در همجوار بقیه ی پیشرفت های صنعنی حرکت کنه
  • عبدالحمید نادریان جهرمی ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    0 1
    وقتی وارد مدینه شدم اول گله از پیغمبر کردم چراقبر امام صادق لانه کبوتر ها شده وقتی خانه خدا دیدم که چه کار دارند میکنند.متوجه شدم 80 سال حکومت اموی،600 سال عباسی،400 سال عثمانی،حال هم آل سعودی با پیغمبر وخانه خدا ومسلمانان بازی می کنند.مشکل هم خود مسلمانها هستند.فرهنگ،سیاست،اقتصاد،قدرت علمی و نظامی اسلام را نشناخته اند.
  • ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    1 0
    من مطلب رو خوندم و همچنین نظرات رو همه سلیقای نظر ادن متاسفانه عزیزان من مسلمونم ولی تعصب ندارم که مسجده و نباید خراب بشه نظر من در مورد خراب نشدن این بنا اینه که ارزش کالبدی پیدا کرده . یک بنای معماری وقتی زمانی از ساختش میگذره و اتفاقاتی درش میوفته ارزش کالبدی و فضایی و تاریخی پیدا میکنه از این رو نباید خراب بشه. بنای فعلی مسجد الحرام یک اثر معماری فاخر از این جهت باید حفظ بشه
  • مهدی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    1 0
    فرق ما مسلمانان با آنان اینه که ما اینجا می نیشینیم و به همدیگر توهین میکنیم و همدیگر را شیطان خطاب میکنیم و آنها فکر میکنند ، طرح میدهند و میسازند . فکر نکنم شیطان کاره ای باشد
  • معصومه ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    3 1
    وهابی ها دارن موجبات نابودی خودشون را می سازند. بسازید .بسازید که فرج نزدیک است .فکر کردن امام زمان هم میاد بهشون دست میده مذاکره کنن.زهی خیال باطل بسازید که مهدی مون در راه است.
  • شادی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    1 0
    نقدتون علمی نبود، نه از نظر مباحث تخصصی معماری و نه از نظر سبک شناسی جریان هایی مثل فراماسونری!
  • بنده خدا ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    1 0
    چرا نسبت ناروا می دید و از عوامل شیطان هم دیگه رو می دونید. تفاوت نظر در یک موضوع ساده که در اصل دین دخالت نداره که این همه بحث و حرف عجیب غریب نداره
  • بنده خدا ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    1 0
    چرا فقط طرف بد قضیه رو نگاه می کنید و سرعت و بزرگ تر شدن و اینجور چیزا رو نگاه نمی کنید. نقد که فقط بیان اشکالات نیست
  • منصور ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    به نظر بده: خوب گوش کنین خوب بخونین بعد نظر بدین خواهشا... قدرتی که خدا به حضرت سلیمان داده بود و حضرت از اون قدرت استفاده بهینه می کرد.. اون قدرت چی بود؟؟ از جن و شیاطین واسه ساخت و ساز استفاده می کرد... درسته یا نه؟؟!! حالا من میگم خدا که صاحب قدرته و جن و انس ساخته دست خودشه نمی تونه از این قدرت واسه خودش و ساخت خونه خودش در هر دوره و زمانی به یه شکل استفاده کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مطمئن باشین اگه از نظر خدا مشکل داشته باشه ابابیل رو هر زمان میفرسته واسه نابودی دشمنانش...!
  • عاطفه خشوعی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    0 1
    سلام عزیزم موضوع طراحی مسجدالحرام مطمئنم شما و استادان بزرگ دانشگاه تهران و ایران وجهان طرح رو ببینند اعتراف به بی حدو مرز بودن خلاقیت در خلق یک اثر هنری و معماری خواهند کرد.طرح رو خدا طراحش بوده .توکلم به اوست مابقی کارها به دست اوست.فوقشم طرح رو شما ببینید باید از آخر دفتر پادشاهی عربستان پسندند.طرف من آنها هستند.برای دفتر پادشاهی از طریق سفارت نامه فرستادم.منتظرم. اما اگر شما نظر و راه حل دیگری دارید برای به نتیجه رسیدن طرح یاری ام کنید و راه حل ارائه بدهید ممنون میشم. یا نشستی با زاها حدید داشتن تا او هم طرح رو ببینه ...یادمان باشد طرح های جدید اندیشه های جدید معادلات جدیدی رو در منطقه رقم خواهد زد به نفع منطقه و جهان.عربستان نیازمند قطع وابستگی به صادرات نفت هست.می شود با طرح های بدیع و زیبا صنعت گردشگری و توریستی که حرف اول رو از نظر ارز آوری در جهان می زنه در آن کشور گسترش داد.تا دولتی مستقل شود و دست از نوکری غرب بردارد و مستقل شود.عربستان نیازمند چنین صنعتی است.
  • عرفان ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    7 1
    سلام، خداوند ابابیل را زمانی فرستاد که مدافعی در مکه در برابر سپاه ابرهه نبود. الان این همه مسلمان در جهان زندگی می کنند. اینکه منتظر ابابیل باشیم و خدا خودش برامون کاری بکنه اشتباهه. ما باید خودمون آستین بالا بزنیم.
  • سیاوش ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    7 1
    خداوند ال سعود رو نابود کنه و با زلزله ای شدید زمین دهن باز کند و اون برج الشیطانو ببره تو زمینو یا اتیش بگیره ....اینطوریکه پیش میره این ال سعود یا بهتر بگم ال یهود فردا پس فردا کعبه رو تخریب میکنه میگه بزار بزرگترش کنیم. والا... خداوندا ای الله خودت خانه و حریم خانه ات را ازاین شیاطین پاکیزه کن و جز خانه ی خودت هیچ خانه ای نباشد آمین بگویید امین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس