کد خبر 238045
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱

براساس فهرستی که از کابینه روحانی منتشر شده است، او 6 نفر از وزیران دولت هاشمی و 3 نفر از اعضای کابینه خاتمی را در ترکیب کابینه خود جای داده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، تا قبل از دولت احمدی نژاد رسم بر این بوده که دولت های جدید از وزیران دولت های سابق کمابیش در ترکیب هیات وزیران استفاده می کردند، محمود احمدی نژاد این سنت را شکست اما حسن روحانی رسم سابق را دوباره احیا کرد است. با این تفاوت که او از وزیران دولت احمدی نژاد استفاده نکرده اما نام وزیران هاشمی و خاتمی در ترکیب اعلام شده و نهایی نشده فهرست روحانی دیده می شود.

7 وزیر از دولت هاشمی در دولت خاتمی
سید محمد خاتمی وقتی در سال 76 دولت را آیت الله هاشمی رفسنجانی تحویل گرفت، تا می توانست از اعضای کابینه هاشمی در دولت خود استفاده کرد. از محمد سعیدی کیا وزیر راه وترابری هاشمی گرفته که در دولت خاتمی وزیر جهاد سازندگی شد تا غلامرضا شافعی وزیر تعاون هاشمی که در دولت خاتمی وزیر صنایع بود. محمد اسماعیل شوشتری وزیر دادگستری دولت هاشمی، یژن نامدار زنگنه وزیر نیروی دولت هاشمی، عبدالله نوری وزیر کشور دولت هاشمی، عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت هاشمی، و حسین کمالی وزیر کار دولت هاشمی، نام هایی هستند که خاتمی در  ترکیب وزیران خود از آن ها استفاده کرده بود.
2 نفر از دولت های قبلی در دولت احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد سال 84 بایک فهرست تقریبا گمنام به مجلس رفت. فهرستی که به غیر از یک مورد که او هم سه سال بعد برکنار شد. محمد سعیدی کیا وزیر مسکن دولت هاشمی و خاتمی و محمد رحمتی گزینه راه و ترابری دولت اول احمدی نژاد تنها کسانی بودند که از دولت های قبلی به فهرست وزیران احمدی نژاد راه یافته بود
یک معاون از دولت احمدی نژاد در کابینه روحانی
حسن روحانی اما از کابینه احمدی نژاد تقریبا در فهرست وزیران خود استفاده ای نکرده است. تنها نامی که در این فهرست دیده می شود و در دولت اول احمدی نژاد جایی داشت حسین دهقان است. دهقان به عنوان وزیر دفاع روحانی معرفی شده و در دولت اول احمدی نژاد و دولت دوم خاتمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بود.
6 نفر از کابینه هاشمی در دولت روحانی
بیژن نامدار زنگنه که به عنوان وزیر نفت حسن روحانی معرفی شده است در سال 1363 وزیر جهاد سازندگی بود، او بعدها در کابینه هاشمی وزیر نیرو شد و در کابینه سید محمد خاتمی هم به عنوان وزیر نفت حضور داشته است. بیژن نامدار زنگنه گفته که اگر به وزارت نیرو برسد از رستم قاسمی وزیر نفت فعلی در این وزارتخانه استفاده خواهد کرد.
محمدرضا نعمت زاده را البته می توان فصل مشترک همه کابینه‌های بعد از انقلاب به غیر از کابینه احمدی نژاد دانست. او در سال 58 وزیر کار بود و در دولت های شهید رجایی و هاشمی رفسنجانی هم وزیر صنایع بود. وی در دولت خاتمی معاون وزیر نفت بود و در دولت احمدی نژاد در حالی که معاون پخش و پالایش وزارت نفت بود به خاطر انتقاداتش به دولت برکنار شد.
عباس آخوندی دیگر وزیری است که نامش در لیست وزیران روحانی قرار دارد و در کابینه هاشمی هم حضور داشت. او در دولت دوم هاشمی وزیر مسکن بود و در دولت روحانی هم به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.
محمد علی نجفی گزینه وزارت آموزش و پرورش روحانی هم در کابینه اول و دوم هاشمی وزیر آموزش و پرورش بود. البته فهرست چهره هایی که در کابینه هاشمی حضور داشتند و امروز هم براساس فهرستی که از کابینه روحانی منتشر شده در این دولت یازدهم هم جایی برای خود دارند فقط منحصر به هیات وزیران نیست. اکبرترکان که از او به عنوان رئیس گروه مشاوران در دولت روحانی یاد می شود وزیر دفاع دولت هاشمی بود. همچنین محمد فروزنده هم که در دولت دوم هاشمی وزیر دفاع بود در حلقه معاونان  و مشاوران روحانی قرار گرفته است
3 نفر از کابینه خاتمی در دولت روحانی
از کابینه خاتمی هم به غیر از بیژن نامدار زنگنه اسامی در فهرست وزیران روحانی دیده می شود.محمود حجتی که به عنوان گزینه وزارت کشاورزی معرفی شده است در کابینه خاتمی وزیر راه بود . حسین دهقان گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت رفاه هم در دولت دوم خاتمی رئیس بنیاد شهید و معاون رئیس جمهور بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    آقای پورمحمدی هم در کابینه احمدی نژاد بود.
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 0
    حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر کشور در دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بود.
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 1
    قياس مع الفارق است. احمدي نژاد نخواست و نبايد از وزيران دولت هاشمي و خاتمي استفاده مي‌كرد، چون نتايج آن وزيران را ديده بود. فرار به خارج از كشور، ايجاد كودتاي تير 78، اقتصاد سرمايه‌داري با تورم 50% و ...، جاي شكي نداشت. اما اكثر اعضاي دولت فعلي سابقه سياهي ندارند و در صورت مستقل بودن، متخصص حيطه خود هستند. مجدداً ميگم قياستون مع الفارقه. هر گردي گردو نيست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس