کد خبر 237956
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵

حرف اکثریت مردم تعیین‌کننده حق و باطل نخواهد بود، عقل و شرع دو عامل اساسی در شناخت رضایت خداوند هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از  رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه شنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، زندگی اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، انسان نمی‌تواند طوری زندگی کند که همه از او رضایت داشته باشند؛ در این بین تنها منافقان هستند که با هر کس همان‌گونه که دوست دارد رفتار می‌کنند تا نظر همگان را به خود جلب کنند.

نمی‌توان توقع داشت که از دست زبان دیگران در امان باشیم

وی افزود: همه پیامبران الهی از زخم زبان دیگران و تهمت نسبت به خودشان رنج می‌بردند و این امر را تحمل می‌کردند بنابراین نمی‌توان توقع داشت که از دست زبان دیگران در امان باشیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به تهمت‌هایی که مشرکان مکه به پیامبر اکرم(ص) وارد کرده بودند اشاره و خاطرنشان کرد: آنها پیامبر را فردی شاعر نامیدند که سخنانش بی پایه و اساس است و پس از آن ایشان را فردی مجنون دانستند و این امر نشان می‌دهد نمی‌توان در مقابل زخم زبان دیگران مصونیت داشت.

دقت نظرهای برخی علما در طول تاریخ همواره مورد تمسخر واقع می‌شد

وی سفارشات حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ایشان فرمودند اگر دانشمند باشی دیگران از تو خرده می‌گیرند و اشکال وارد می‌کنند و اگر به دنبال علم باشی و جزییات علمی را مورد توجه قرار دهی، مردم می‌گویند کار بیهوده‌ای انجام داده‌ای؛ دقت نظرهای برخی علما در طول تاریخ همواره مورد تمسخر واقع می‌شد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به داستانی در مورد کسانی که قصد تمسخر احکام الهی را در زمان آیت‌الله بروجردی داشتند گفت: امیرمؤمنان(ع) در ادامه سفارشات خود به امام حسن(ع) می‌فرمایند مردم کم سخن گفتن تو را نشانه لال بودن و سخن گفتن فراوان را پرگویی، هزینه کردن پول را ولخرج بودن و مدیریت اقتصادی را خساست می‌نامند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: آنچه مهم است رضایت الهی بوده و نباید به حرف‌ها و نظرات دیگران توجهی داشت.

وی تنها راه جلب رضایت عمومی را نفاق و چند رنگی دانست و عنوان داشت: رسیدن به این امر که همگان از کارهای آدمی راضی باشند تنها خیالی خوش است.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که آدمی نباید به دلیل جلب رضایت دیگران وظایف دینی خود را کنار بگذارد، ادامه داد: سرانجامی جز تباهی در صورت انجام این کار در انتظار انسان نخواهد بود و در این باره می‌خوانیم که قرآن هم گروهی از انسان‌ها را تابع هوای نفس خویش می‌داند.

وی ابراز کرد: هدف نخست در زندگی انسان جلب رضایت الهی است و اگر ممکن بود می‌توان به جلب رضایت مؤمنان و دیگر انسان‌ها هم توجه داشت اما این امر در سایه رضایت خداوند قرار دارد.

مهم‌ترین مسأله جلب رضایت خداوند است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: دیده می‌شود بعضی افراد در انتخابات تنها به خواسته‌های مردم توجه نشان می‌دهند اما باید گفت مهم‌ترین مسأله جلب رضایت خداوند باید باشد.

وی ادامه داد: این جزو فرهنگ سکولاریستی است که مذهب و دین را تنها مربوط به امور فردی بدانیم و آن را در نماز و روزه و سایر عبادات خلاصه کنیم اما به بیت‌المال و هزینه‌ کردن آن و این‌که چه کسانی به آن دست می‌یابند توجهی نداشته باشیم و جالب این‌که وقتی تذکری هم داده شود بگویند میزان رأی ملت است و مردم به من رأی داده‌اند در حالی که این کلام امام راحل با ملاحظات و شرایطی بیان شده است.

مدیران و مسؤولان به فکر مؤمنان باشند


آیت‌الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که آیا باید تابع خداوند باشیم یا بندگان او خاطرنشان کرد: لازم است مدیران و مسؤولان کشور به فکر مؤمنان باشند و مشکلات آنها را رفع کنند اما نباید هر آنچه اکثریت را می‌گویند بدون این‌که رضایت الهی را در نظر داشته باشند انجام دهند و به عنوان مثال بگویند فلان برنامه تلویزیونی را همگان می‌بینند و علاقه دارند پس هیچ اشکالی بر آن مترتب نیست.

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم گفت: اگر بنای حکومت بر این بود که تنها به خواسته‌های مردمی عمل شود علی(ع) نباید وارد جنگ جمل می‌شد یا این‌که انبیا نباید وظایف خود را انجام می‌دادند زیرا بیشتر مردم با آنها مخالف بودند و پیامبری مانند نوح(ع) 950 سال تبلیغ خدا را کرد و تنها تعداد اندکی به او پیوستند.

تربیت انسان‌های دور از هوای نفس در مکتب اهل‌بیت(ع)

وی بیان داشت: مکتب تربیتی اهل بیت(ع) این بوده که پیروان خود را انسان‌هایی به دور از پیروی هوای نفس بپرورانند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ویژگی‌های مسلمانانی که در سپاه حضرت علی(ع) حضور داشتند، افزود: آن حضرت در گلایه‌ای خطاب به آنها فرمودند اگر امکان آن وجود داشت با معاویه معامله‌ای می‌کردم و 20 تن از شما را می‌دادم و یکی از یاران او را می‌گرفتم زیرا آنها در باطل خود پابرجاتر هستند از پایبندی شما به حق خود.

وی فرهنگ لیبرالی و توجه صرف به خواسته‌های اکثریت را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: بسیاری از مکاتب مادی همین فرهنگ را تبلیغ می‌کنند و مشروعیت حکومت را به خواسته مردم می‌دانند؛ اگر با این رویکرد در جامعه اسلامی زندگی کنیم دیری نمی‌پاید که تنها چند گام با کفار و شیوه زندگی آنها فاصله خواهیم داشت.

ملاک تشخیص حق و باطل، رضایت الهی است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ملاک تشخیص حق و باطل را رضایت الهی دانست و تصریح کرد: حرف اکثریت مردم تعیین‌کننده حق و باطل نخواهد بود، عقل و شرع دو عامل اساسی در شناخت رضایت خداوند هستند و این دو در تربیت دینی مورد تاکید قرار گرفته‌اند؛ انسان باید توجه داشته باشد ارتباط او با دیگران در اجتماع باید بر مبنای هدایت آنها برقرار شود هرچند لزومی به دعوا و درگیری با مردم نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس