به گزارش مشرق، بازار خودرو همچنان در ركود به سر ميبرد. هر چند به شكل سنتي در آستانه تعطيلات نوروز و فصل تابستان اوج خريد و فروش خودرو در كشور است، اما امسال به دلايل مختلف بازار خودرو با ركود مواجه است. هر چند برخي فعالان بازار خودرو معتقدند با پايان ماه مبارك رمضان و افزايش سفرهاي تابستاني، ممكن است بازار از وضعيت فعلي خارج شود، اما خريد و فروش خودرو نسبت به زمان مشابه در سالهاي گذشته به شدت افت كرده است. در همين حال بحث بر سر ماندن يا خروج شركت خودروسازي رنو از ايران ادامه دارد.
هفته گذشته مدير بخش اجرايي رنو از اجبار آمريكا براي ترك شركت رنو از ايران خبر داد و عنوان كرد در غير اين صورت از هر گونه فعاليت در آمريكا منع خواهيم شد.
البته اظهارات رنو در حالي در رسانههاي خبري منتشر شد كه خودروسازان ايراني نهتنها رفتن رنو از ايران را تاييد نميكنند، بلكه صحبتهايي از توليد محصولات جديد اين شركت نيز در ايران به ميان ميآورند. ساسان قرباني، دبير انجمن قطعهسازان ايران اخبار منتشر شده در رابطه با توقف فعاليتها و توليد محصولات تحت برند شركت رنو در ايران را تكذيب كرد.
در همين حال و با قطع همكاري رنو با ايران، توليد محصولات شركتهاي خودروسازي كه نياز مبرمي به قطعات وارداتي اين شركت دارند را با ابهاماتي همراه كرده است كه از اين ميان بايد به توليد تندر90 اشاره كرد كه طي روزهاي اخير با انتشار اين اخبار كه هنوز مورد تاييد نهايي قرار نگرفته است با مشكلاتي در چرخه توليد روبه رو شده است.
هر چند محمدرضا نجفيمنش، عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان در اين خصوص به تسنيم گفت: «نبايد مشكل رنو را زياد بزرگ كنيد چراكه اين امر باعث خشنودي كشورهاي غربي شده و آنها را در رسيدن به اهداف خود كه همان ضربه زدن به اقتصاد ايران است اميدوار ميكند.» او از ارائه توضيحات درباره چگونگي تامين قطعات وارداتي مورد نياز توليد تندر90 خودداري كرد و گفت: «با رفتن رنو خودروسازان قطعات خودروهاي خود را از بازارهاي ديگري تامين خواهند نمود.»
ركود در بازار
از سوي ديگر بازار خودرو در وضعيت ركود به سر ميبرد و همزمان با روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان همچنان مردم تمايل چنداني به خريدو فروش ندارند.
در اين مسير فعالان بازار خودرو اين ركود را همچنان در اين بازار مستمر دانسته و معتقدند فقط جابهجايي خودرو از سوي مشتريان انجام ميشود و كمتر كسي علاقهمند به خريد خودرو صفر در بازار است.
البته با نزديك شدن به دور جديد مسافرتهاي تابستاني افزايش قيمتها دور از ذهن به نظر نميرسد. به اعتقاد فروشندگان اتومبيل در حال حاضر قيمت انواع محصولات داخلي در هفتهاي كه گذشت همانند هفتههاي اخير با تغيير چنداني روبه رو نشده است اما با توجه به اينكه همچنان خودروسازان از افزايش حجم توليدات خودداري ميكنند به نظر ميرسد با آغاز سفرهاي تابستاني تمايل مردم به خريد خودرو بيشتر شده و تا حدودي قيمتها افزايش پيدا كند.
با توجه به اينكه همچنان خودروسازان از افزايش حجم توليدات خودداري ميكنند به نظر ميرسد با آغاز سفرهاي تابستاني تمايل مردم به خريد خودرو بيشتر شده و تا حدودي قيمتها افزايش پيدا كند
البته تمام اين موارد احتمالاتي است كه فعالان اين بازار هم راستاي آشفتگي بازار خودرو عنوان ميكنند و اميدوارند تب خريد و فروش اتومبيل به بازار بازگشته و بتوانند معاملات خود را همانند گذشته انجام دهند.
رويهمرفته در هفتهاي كه گذشت، قيمت انواع خودروهاي وارداتي نيز متاثر از بازار خودروهاي داخلي با كاهش قيمت مواجه شده و فروش قسطي و تسهيلات ويژه هم نتوانست توجه خريداران را به خود جلب كند و حتي برخي از نمايندگيها برخي از محصولات خود را زير قيمت به فروش ميرسانند.
درخصوص بازار خودرو فارس گزارش دادهاست، خريد و فروش در بازار خودرو اين روزها آنقدر راكد است كه حتي انتشار اخباري در مورد احتمال توقف همكاري شركتهاي خودروساز خارجي با خودروسازان ايراني نيز تاثيري بر بازار نداشته و تغييري در قيمت اين نوع خودروها ايجاد نكرده است. نمونه اين مسئله را ميتوان در مورد محصولات شركت رنو مانند تندر و مگان مشاهده كرد.
در عين حال، قيمت برخي خودروها به دليل ركود بازار با افت كمي همراه بوده است كه ميتوان به كاهش يك ميليون توماني قيمت پژو 206 و عرضه اين خودرو به قيمت 35 ميليون تومان در بازار اشاره كرد. همچنين قيمت تندر 90 مدل E2 ايران خودرو با كاهش يك ميليون توماني طي روزهاي اخير به 34.5 ميليون تومان رسيده است.
ثبات قيمت اكثر خودروها
از سويي، قيمت اكثر خودروها در بازار ثابت بوده و تغييري را طي روزهاي اخير تجربه نكرده است. در حال حاضر هر دستگاه تندر 90 مدل E1 ايران خودرو در بازار به قيمت 32 ميليون تومان و تندر 90 مدل E2 پارس خودرو به قيمت 37 ميليون تومان خريد و فروش ميشوند كه تغيير قيمتي را طي روزهاي اخير نشان نميدهد.
در عين حال، قيمت رانا نيز 32 ميليون تومان، سمند LX حدود 27 ميليون تومان، پژو 405 بنزيني 27 ميليون و 200 هزار تومان و پژو پارس سال 37.5 ميليون تومان به مشتريان بازار خودرو عرضه ميشوند كه تغيير قيمتي را طي روزهاي اخير نشان نميدهد.
در مورد محصولات گروه سايپا مانند تيانا هم بايد گفت اين خودرو به قيمت 149 ميليون تومان به خريداران عرضه ميشود كه تغيير قيمتي را در بازار نشان نميدهد. مگان نيز بدون در نظر گرفتن آپشنهاي اين خودرو به قيمت 84 ميليون تومان و نوع با آپشن آن 88 ميليون تومان به خريداران عرضه ميشود كه تغييري را در روزهاي اخير نشان نميدهد.
همچنين هر دستگاه سايپا 111 مدل SX بدون تغيير قيمت طي هفتههاي اخير با قيمت 16.5 ميليون تومان به خريداران عرضه ميشود و در عين حال، قيمت سايپا 131 و سايپا 132 مدل SX نيز در بازار حدود 16 ميليون تومان است. قيمت تيبا نيز در بازار، بدون تغيير طي روزهاي اخير 20 ميليون و 500 هزار تومان است.
در مورد قيمت خودروهاي خارجي نيز ميتوان به افزايش 3 ميليون توماني قيمت كرولا و عرضه اين خودرو به قيمت 128 ميليون تومان اشاره كرد. قيمت ياريس هاچبك نيز با افزايش 2 ميليون توماني به 93 ميليون تومان رسيده است.
اين روزها قيمت هر دستگاه سراتو هم با رشد يك ميليون توماني به 111 ميليون تومان رسيده و هر دستگاه مزدا 3 نيز با افزايش قيمت 2 ميليون توماني به قيمت 126 ميليون تومان به خريداران عرضه ميشود. در مقابل، قيمت كمري با افت 3 ميليون توماني به 160 ميليون تومان رسيده است.
قيمت سوناتا نيز طي روزهاي اخير كاهش 2 ميليون توماني را تجربه كرده و در حال حاضر اين خودرو به قيمت 148 ميليون تومان در بازار خريد و فروش ميشود. فعالان بازار خودرو منتظرند تا با روشن شدن سياستهاي اقتصادي دولت جديد، خريد و فروش در اين بازار رونق گيرد و ركود موجود، جاي خود را به معاملات داغ بازار خودرو بدهد.
ابهام درخصوص ماندن يا رفتن رنو
تحريم صنعت خودروسازي ايران كه حدود يك ماه پيش رخ داد، باعث شد تا تنها خودروساز غربي كه در ايران فعاليت داشت نيز مجبور به ترك كشور شود. هر چند خودروسازان از جمله ساسان قرباني مدعي است، توليد رنو در ايران ادامه مييابد. دبير انجمن قطعهسازان ايران در گفتوگو با ايسنا، گفت: «توليد محصولات تحت برند رنو در ايران در تيراژي مشابه تيراژ توليد ساير محصولات داخلي، ادامه دارد.»
او با بيان اينكه بهدنبال مشكلات داخلي و خارجي بهويژه تحريم صنعت خودرو، تيراژ توليد خودروها نسبت به سال 90 به حدود يكسوم كاهش يافته است، اضافه كرد: «طبيعي است كه در اين وضعيت توليد محصولات تحت برند رنو نيز كاهش يابد.
رنو دقيقا وضعيتي مشابه قطعهسازان و خودروسازان داخلي دارد. به عنوان مثال قطعات وارداتي از اروپا شامل تحريم شده و ورود آنها براي قطعهسازان، خودروسازان و شركت رنو با محدوديتهاي زيادي همراه است.» به گفته قرباني، همانگونه كه مديران ارشد رنو در ايران تاكيد كردهاند، اين شركت تا زماني كه امكان ادامه فعاليت در صنعت خودرو را داشته باشد در ايران خواهند ماند زيرا برنامهريزي رنو براي فعاليت در ايران بلندمدت است.
اما داوود ميرخاني رشتي مشاور انجمن خودرو سازان، با تاييد ضمني خروج رنو از ايران ميگويد: «هماكنون با رفتن شركت رنو خط توليد تندر 90 دچار ركود ميشود و اين امكان وجود دارد كه خودروسازان بتوانند قطعات اين خودرو را از طريق شركتهاي خارجي تامين كنند.
برخي از قطعات اصلي از جمله موتور خودروها داخليسازي نشده ودر پي قطع ارتباط از جانب شركت ليسانس دهنده، حق توليد نخواهيم داشت و در صورت توليد نيز بايد جريمه آن را پرداخت كنيم.»
منبع: تهران امروز
کد خبر 237465
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
- ۰ نظر
- چاپ
بازار خودرو در وضعيت ركود به سر ميبرد و همزمان با روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان همچنان مردم تمايل چنداني به خريدو فروش ندارند. در اين مسير فعالان بازار خودرو اين ركود را همچنان در اين بازار مستمر دانسته و معتقدند فقط جابهجايي خودرو از سوي مشتريان انجام ميشود و كمتر كسي علاقهمند به خريد خودرو صفر در بازار است