به گزارش مشرق به نقل از برنا، برنامه شب گذشته "دور ميز شب" به تحليل ادبيات دفاع مقدس و بررسي علل تحريف آن، اختصاص داشت.
اين ميزگرد تخصصي با حضور حبيب احمدزاده نويسنده دفاع مقدس، گلعلي بابايي نويسنده و پژوهشگر و محمدرضا شرفالدين رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس در برنامه تلويزيوني "دور ميز شب" (شبکه چهار سيما) برگزار شد. مرتضي سرهنگي مدير دفتر مطالعات هنر و ادب پايداري حوزه هنري و پژوهشگر جنگ نيز در اين ميزگرد با ارتباط تلفني شرکت داشت.
سرهنگي در اين برنامه با بيان اين که شرح واقعه جنگ به عهده متفکران کارآزموده است تا به سمت بيان حقيقت برويم، اظهار کرد: جنگ دو دستور زبان دارد؛ دستور زبان تبليغي که مختص زمان جنگ است و در همه جاي نيز به همين شکل است. پوسترهاي جنگ جهاني دوم، همه شعار هستند. در زمان جنگ، بايد زبان حماسي باشد تا حکومتها بتوانند مردم را به دفاع و مقاومت اميدوار و راغب کنند.
وي افزود: اما زماني که جنگ به پايان ميرسد، دستور زبان تعلقي بر جامعه حاکم ميشود. امروز ديگر ما نميتوانيم يک دستور زبان تبليغي داشته باشيم کما اين که نظام رسانهاي ما به اين شکل عمل ميکند.
مرتضي سرهنگي در بخش ديگري از صحبتهاي خود در برنامه "دور ميز شب" گفت: در زمان جنگ نظاميان و سياستمداران براي بيان جنگ جلو هستند و پس از جنگ، اين هنرمندان و متفکران هستند که بايد قدم جلو بگذارند. اين اتفاق هنوز در ايران نيافتاده است و سياستگذاري دولتي نيز بر اين مبنا شکل نگرفته. اگر کساني هم در اين زمينه فعاليتي ميکنند به دليل احساس مسئوليت شخصي خودشان است.
وي افزود: اگر ما دستور زبانمان را به سمت تعقل بچرخانيم، بسياري از شبهات و تحريفات پاسخ داده ميشود. نظام رسانهاي ما بايد يک شواريي از متفکران را تشکيل دهد و آن وقت جاي تبليغ و تعقل عوض ميشود و حقايق جنگ ديگر سانسور نخواهد شد.
همچنين گلعلي بابايي نويسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در اين برنامه گفت: اقبالي که امروز مردم از برخي آثار در حوزه دفاع مقدس ميکنند، نشان از اين است که دنبال حقيقت هستند. حقيقت اصلي و بدون حاشيهها و پيازداغهايي که پيش از مطرح شده است. ميخواهند بدانند در جنگ چه گذشت و چه شد.
وي افزود: در طول اين سالها، بسياري از هنرمندان ذائقه مردم را امتحان کردند. هر کس به هر شکلي که ميخواست تحريفاتي را به فرهنگ دفاع مقدس وارد کرد. اگر ما بتوانيم همان چيزي را که اتفاق افتاد بگوييم، جلوي اين تحريفات را ميگيرم. رزمندگان ما "سوپرمن" نبودند. همه آدمهاي عادي بودند که به زندگي عشق ميورزيدند.
محمدرضا شرفالدين ديگر مهمان اين برنامه نيز در صحبتهاي خود اظهار کرد: فضاي انساني حاکم ميان رزمندگان فضايي فراتر از نگاه عادي است. بسياري تنها همين يک جمله را گرفتهاند و تصور کردهاند براي تصوير يک انسان کامل بايد يک فرد غيرعادي بسازند. در واقع تعريف از کمال براي هنرمندان ما مشکل ايجاد کرده است.
وي با تاکيد بر صحبتهاي سرهنگي مبني بر دستور زبان تعلقي در عصر پس از جنگ، تصريح کرد: متاسفانه وقتي جنگ به پايان رسيد، ما هيچ توجهي به بخش فرهنگي نکردهايم و وقتي اين خلا پيش بيايد، نتيجه آن ميشود که عدهاي قلم به دست ميگيرند و برا اساس تخيل و تحت تاثير فضاي فرهنگي پس از جنگ جهاني دوم، دست به آثاري ضد جنگ و تحريفشده ميزنند. ما هم ضد جنگ هستيم اما اين تحريفات دفاع را نيز نفي کرده است.
همچنين حبيب احمدزاده در اين برنامه گفت: نگاه ما به هشت سال دفاع مقدس در ادبيات، تحت تاثير ادبيات ضد جنگِ سياه غرب، تحريفات بسياري را به دنبال داشته است که از جمله آنها سرخوردگي رزمندگان پس از جنگ است و اين يک دروغ بزرگ تاريخي است.
وي افزود: ما يک جنگ متفاوت را تجربه کرديم. به ما حمله کردند، پدران و مادران به فرزندان خود اجازه دادند بروند و از ميهن خود دفاع کنند تا مملکت به دست دشمن نيافتد. اما ما تحت تاثير ادبياتي هستيم که برگرفته از جنگ تجاوزکارانه است. ادبياتي که بعد از مثلا حضور تجاوزکارانه ارتش آمريکا در ويتنام توليد ميشود و افراد سرخورده را نشان ميدهد. سرخوردگي رزمندگان ما يک دروغ بزرگ تاريخي است که در نتيجه تاثير از همين ادبيات شکل گرفته است.
قرار است تحليل ادبيات دفاع مقدس در برنامه تلويزيوني "دور ميز شب" در آينده ادامه يابد.