حجتالاسلام قائم مقامی در هجدهمین قسمت برنامه "راز" با موضوع «ولایت، خبربزرگ» در ابتدای بحث خود گفت: در ذیل آیه "نبأ "درباره خبر بزرگی صحبت میشود و خداوند میفرماید که مردم بعدها این خبر بزرگ را خواهند شنید. مصداق این خبر ولایت حضرت علی(ع) و همان خبری است که مردم درباره آن صحبت و همیشه از آن اعراض میکردند. علی(ع) میفرماید برای خدا خبری بزرگتر از من نیست.
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: 3 سوال همواره در ذهن آدمها در جوامع مختلف بوده است و آدمها میپرسیدند مگر چنین چیزی میشود و ولایت به آنها پاسخ مثبت میدهد. اولین سوال این است که آیا دین که در اولین مرحله نزول خود دارای خلوص است و همگان آن را قبول دارند، برای تداوم خود میتواند زلال بماند و یا اینکه باید آمیخته و آلوده شود؟
مراد از خبر بزرگ و «نبأ» قرآنی خبر بزرگ است
قائم مقامی عنوان کرد: سومین سوال این است که آیا همان گونه که انسان متوجه میشود امکان نزول الفاظ آسمانی وجود دارد؟ پاسخ جریان ظاهربین جهان منفی است اما پاسخ جریان ولایی مثبت و معتقد است همان گونه که لفظ منزل است، فهم نیز حقیقتی است که خدا آن را نازل میکند. این از جمله سوالاتی است که الان هم به شدت مطرح است. از این جهت به "ولایت، خبر بزرگ" می گویند.
طالبزاده خطاب به قائم مقامی اظهارکرد: جریان ولایت در انقلاب ایران دگرگون میشود و باعث اتفاقی میشود که همچنان جریانهای دنیا در عکس العمل و پاسخگویی به این جریان هستند. چه اتفاقی افتاده که همه چیز به هم ریخته است و اسنودن و امثال آن روبروی کشور خودشان میایستند و برای یک حرکت دینی عکس العمل نشان می دهند؟ ولایت و مباحث مربوط به آن همان راز و بمب اتمی است که از آن میترسند.
ولایت الهی همان سرّالله است
حجتالاسلام قائم مقامی پاسخ داد: ولایت الهی همان سرالله و یکی از معانی ولایت است و حافظ این سر اولیاء خدا هستند. این خبر بزرگ عالم است و من تنها به 3 مورد آن اشاره کردم.
عصر ما این اقتضا را دارد این خبر و یا جلوهای از این خبر بزرگ که یکی از نمونههای آن انقلاب ما است را در خود مطرح کند. وجود امام خمینی(ره) به سوالهای مطرح شده پاسخ مثبت میدهد و ترس از ایران از همین جا آغاز شده و تا پایان ادامه دارد.
این عالم حوزه دین افزود: شما سیمای فردی را میبینید که مثبت و روشن بین است و همین ایجاد ولوله و زلزله میکند. در صورتی این افق میتواند روشن باشد و انسان به طرف خیر حرکت کند که بیدار باشد و بتواند به این پرسشها پاسخ مثبت دهد. انقلاب اسلامی در درون خود این پیامها را حمل میکند و میآورد.
حجتالاسلام قائم مقامی تشریح کرد: پیام انقلاب اسلامی طی 35 سال این بوده است که میشود در بلند مدت معنویت را بر مادیت حاکم کرد و به تبع آن ارتباط دین و سیاست دیده میشود. دین زلالی که با نفسانیات مخلوط نشود، سیطرهای برای قدرت است.
انقلاب اسلامی پدیده مابعد تجدد و مدرنیته است
وی افزود: متأسفانه نمونههای بد این جریان را در سلفیها و تکفیریها میبینیم که ادای دین را در میآورند. انقلاب پدیده ما بعد مدرنیته است اما اقدام سلفی ها در اثر دیدن انقلاب ایران برای حاکمیت دین اشتباه و بازگشت به گذشته و قبل از تجدد بوده است.
قائم مقامی خاطرنشان کرد: انقلاب ایران و ولایت الهی و اهل بیت پدیده مابعد تجدد و مدرنیته است؛ یعنی پدیدهای است که مدرنیته و تجدد را دیده و تمام نقاط مثبت آن را حفظ و جنبههای منفی دنیا را نقادی کرده است و راه حل ارائه میدهد.
ولایت در حال فراگیر شدن است
این عالم دینی افزود: این دین میتواند برای همیشه حاکمیت مادیت را بر معنویت مستقر کند. این دین طوری نیست که الفاظ را از خدا بگیرید و فهم را به کمک نفس خودتان انجام دهید. یکی از عرفای اهل سنت میگوید:«بعد از پیامبر بین امت تنها فردی که فهمش از آسمان است، علی(ع) است.» تمایز علی(ع) در همین است. ولایت در حال فراگیر شدن است.
طالب زاده درباره تأثیر انقلاب ایران توضیح داد: دکتر مایکل جونز متخصص مذهب کاتولیک مدتی قبل به ایران آمده بود و با علمای قم دیدار داشت و در مقالهای را پس از بازگشت به نگارش درآورد که همه چیز از سال 1979 تغییر میکند. بعضی از اقدامات غربیها در جهان اسلام از قاب بیرون زده و مشخص شده است که چه کسی عقل، حکومت، دیپلماسی و لشکر دارد و بیخود تهدید نمیکند.
وی با طرح پرسشی خطاب به حجتالاسلام قائم مقامی گفت: این ولوله ابعاد مختلفی دارد و به تدریج غرب در حال بیدار شدن است که به چه کسانی اتهام تروریست بودن زدهاند و در واقع بهانهای جز این برای جنگ در منطقه نداشتهاند. آنها منطقه را به آشوب کشیدند و نقشهای برای ماندگاری 100 ساله کشیدهاند. چه چیزی باعث این تجمیع فکری و نگرانی شده است؟
حجتالاسلام قائم مقامی پاسخ داد: اگر انقلاب مورد پذیرش قرار نمیگرفت و در جای خودش ساکن میماند، این اتفاقات نمیافتاد. تمام این مسائل مربوط به زمانی است که اتفاقی بیفتد و خریداری پیدا کند و صدایی است که ظاهر شده و در حال شنیده شدن است.
مصریها در انقلابشان دچار تناقض شدند
این عالم دینی درخصوص مصر یادآور شد: نخست وزیر مصر در خصوص علت مخالفت با اخوان المسلمین گفته است که مصر قرار نیست حکومت دینی و نظامی داشته باشد بلکه می خواهیم حکومت مدنی داشته باشیم. نمیشود که مصر و یا هر حکومت دیگری دم از دین بزند اما نخواهد از آن تبعیت کند.وقتی انقلاب اسلامی براساس سیاستهای کلی جهان اسلام و بشریت به وسیله امام خمینی مطرح شده، تخطی از این سیاستها برای هیچ فردی امکان پذیر نیست.
دین در جامعه اسلامی ضامن مدنیت است
وی افزود: مصریها تصور میکنند بین دینی بودن و مدنی بودن تفاوتی وجود دارد و آنها به انقلاب اسلامی توجه نکردند. دینی که به واسطه انقلاب اسلامی در صحنه جهانی آمد، عین مدنیت بود. شما نمیتوانید بین دینی بودن و یا مدنی بودن ما در زمان حاضر تفاوتی قائل شوید. جامعه مدنی در متن جامعه دینی است و دین میتواند ضامن مدنیت باشد.
حجتالاسلام قائم مقامی ادامه داد: البته این دین باید خالص و ناب باشد و از خطوط کلی تجاوز نکند. خطوط کلی شامل: قطع کلی رابطه با اسرائیل، قطع رابطه با اسلام قلابی، جعلی و یا آمریکایی و نیز ارتباط با ام القرای جهان اسلام یعنی جمهوری اسلامی میشود. اگر مصریها در اوایل قدرتشان به این اصول عمل میکردند، تا پایان میتوانستند باقی بمانند. ائمه اطهار میفرمایند: اگر میخواهید به نظام برسید باید ما را قبول کنید زیرا خداوند امت ما را به عنوان نظام قرار داده است.
این پژوهشگر و محقق علوم دینی درباره تناقض موجود در مصریها تصریح کرد: مصریها از یک طرف میخواهند از نظام سلطنتی جدا شوند و از طرف دیگر نمیخواهند به سمت ولایت بیایند و این نوعی تناقض و نشان دهنده این است که میخواهند نظام خود را با سلفیها جایگزین کنند که البته این هم محقق نخواهد شد چون وضعیت سلفیها و تکفیریها مربوط به قبل از مدنیت حتی از نوع غربی آن است. آنها باید به وضعیتی بالاتر از وضعیت جدید برسند و راز آن در ولایت و امامت است.
ولایت گمشده "بشر" است
حجتالاسلام قائم مقامی در پایان خاطرنشان کرد: ولایت گمشده "بشر" است و تنها چیزی که در طول تاریخ به طول کامل تجربه نشده همین بوده است. یکی از معانی و دعوتهای ولایت این است که انسان در برخورد با انبیاء آن طور که هستند قبول کند و نه آن طور که میخواهد.