تعدادي از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که قرائت گزارش حادثه ۲۲بهمن در صحن علنی موجب ایجاد التهاب در سطح جامعه خواهد شد و برخی دیگر از نمایندگان بر اساس آیین‌نامه مجلس و شناساندن مسببان این حادثه به مردم معتقدند این گزارش باید در صحن علنی مجلس قرائت شود.

گروه سیاسی مشرق- 22 بهمن سال 1391 همانند سال‌های گذشته مراسم راهپیمایی پیروزی انقلاب اسلامی، در شهرهای مختلف کشور با شور و هیجان بیشتری نسبت به قبل برگزار شد اما در این روز و در جریان سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر قم، تعداد قليلي از جاهلان و افراد نادان با اهانت به رئيس قوه مقننه سبب برهم زدن این مراسم شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از این اتفاق در روز 28 بهمن 91 در خصوص این موضوع فرمودند: اين كارهائى كه در قم اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. آن كارهائى كه در مرقد امام اتفاق افتاد، بنده با اينجور كارها مخالفم. بارها به مسئولين و كسانى كه ميتوانند جلوى اين چيزها را بگيرند، تذكر داده‌ام. آن كسانى كه اين كارها را ميكنند، اگر واقعاً حزب‌اللّهى و مؤمنند، خب نكنند. مى‌بينيد كه تشخيص ما اين است كه اين كارها به ضرر كشور است، اين كارها به نفع نيست.

پس از موضع‌گیری صریح رهبر انقلاب درباره آن، موضوع به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع و این کمیسیون نیز کمیته‌ای ویژه را تشکیل داد تا به بررسی مسئله پرداخته و گزارشی در این‌باره تهیه کند.



این کمیته که ریاست آن به‌عهده منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی بود، پس از چند ماه بررسی مسئله بی‌احترامی به رئیس مجلس، نهایتاً گزارشی تهیه و ماوقع را شرح داده و در آن اسامی برخی مسئولان استانی را در وقوع این حادثه نام برده و موضوع را متوجه اشتباهات آنها کرده است.


برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که این گزارش باید از طریق مقامات قضایی مورد پیگرد و ارزیابی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش پس از کش و قوس‌های فراوان در مجلس شورای اسلامی برای قرائت این گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته چکیده این گزارش در اختیار نمایندگان قرار گرفت و قرار شد این گزارش این هفته در صحن علنی مجلس قرائت شود. این تصمیصم موافقان و مخالفانی را به همراه داشته است.

با مخالفت‌های چند روز اخیر تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی چهره‌های سیاسی، احتمال این وجود دارد که قرائت این گزارش از دستور کار صحن علنی خارج مجلس شود.


دلایل برخی مخالفان قرائت گزارش




* احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات و نتیجه‌گیری گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم با یکدیگر تناقض دارد، گفت: مشکل مردم معیشت و اقتصاد است نه حادثه ۲۲ بهمن قم.

*محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم‌کرمان با اشاره به قرائت‌گزارش حادثه 22 بهمن قم در صحن علنی مجلس،‌‌ اظهار داشت: با توجه به در پیشِ‌رو بودن مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب و لزوم آرامش کشور برای تشکیل کابینه، شرایط فعلی مناسب قرائت گزارش حادثه قم نیست و بهتر است که این‌گزارش بعد از تشکیل دولت بررسی شود.


* حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی مجلس، گفت: طرح این‌گونه مسائل موجب شکاف بیشتر بین جریان اصولگرایی می‌شود.

وی ادامه داد: قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی به نفع جریان‌های سیاسی نخواهد بود و فقط موجب آسیب رساندن به وفاق و انسجام بین نیروها می‌شود.

* حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنم قرائت این‌گزارش به انشقاقی در درون مجلس منجر شود‌‌ و لذا زمان مناسبی برای مطرح شدن‌گزارش حادثه قم نیست.

*سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه قرائت گزارش ۲۲ بهمن قم را به مصلحت نمی‌دانم، افزود: شرایط موجود ایجاب نمی‌کند که جامعه دچار التهاب سیاسی شود.


دلایل برخی موافقان قرائت گزارش







* حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصل قرائت گزارش بر اساس آیین نامه داخلی مجلس ضروری است و جدای از بحث تاکید آیین نامه باید به این توهین به ریاست مجلس رسیدگی جدی شود تا از بروز این دست از رفتارها جلوگیری شود.


* عزت‌الله یوسفیان ملا در خصوص اصرار و تاکید برخی افراد و چهره ها برای عدم قرائت کامل گزارش حادثه 22 بهمن قم در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تحقیق و تفحص صراحت دارد که گزارش تحقیق و تفحص باید در صحن قرائت شود . 

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس در ادامه افزود: هیچ کجای قانون نامی از تحقیق و تفحص محرمانه برده نشده است و در هیچ کجای قانون نیز ذکر نشده است که بخشی از گزارش می تواند محرمانه باشد یا اسامی نباید قرائت شود.

* فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: قوانین در کشور ما به خصوص قوانین و آیین نامه مجلس صریح و شفاف است و به همین دلیل باید قرائت گزارش نیز شفاف ، روشن و صریح باشد.

*سید‌باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اسناد، مدارک و فیلم سخنرانی محر‌کان حادثه ۲۲ بهمن قم موجود است و گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس کاملا دقیق و قانونمند تدوین شده است به گونه‌ای که جای شک و شائبه‌ و سنگ‌اندازی عاملان و با‌نیان را باقی نمی‌گذارد.


* سید‌حمید‌رضا طباطبائی نائینی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه گزارش کمیته بررسی کننده حادثه 22 بهمن قم بر مبنای موازین قانونی تدوین شده است، تاکید کرد: این گزارش که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رای گذاشته شد و برای قرائت در صحن به تصویب رسید دارای سندیت برای همه نمایندگان مجلس است. 

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس، گفت: همچنین بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس گزارش نهایی شده کمیته حقیقت‌یاب باید در صحن علنی مجلس قرائت شده و به اطلاع نمایندگان مجلس به عنوان وکلا‌ی ملت ایران و برگزیده مردم برسد.

*مهدی پورفاطمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که اسامی افراد  و عاملان حادثه ۲۲ بهمن قم باید در صحن علنی مجلس قرائت شود، گفت: اسامی عاملان این حادثه باید برای نمایندگان و مردم مشخص شود و دستگاه قضا نیز باید با این گروه های خودسر برخورد کنند.

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه مسئولان بعد از قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم، باید ریشه افراط را در کشور بخشکانند، گفت: اعلام اسامی عاملان فتنه قم، ساحت دین را از افراطیون پاک می‌کند.

* روح الله بیگی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه معرفی عاملان فتنه قم، ام القرای جهان اسلام را از خوارج خالی می‌کند، گفت: قرائت گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم فرصت مناسبی است که ریشه افراط آن هم با ظاهر دینی‌اش از بین برود.


آنچه در اين بين بايد به آن توجه شود، يكي نكردن اصولگرايي و انقلابي‌گري با اقدامات افراطي و بي‌مبناي عده قليلي از بي‌خبران و جاهلان است و مسوولان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مي‌بايست به اين مسئله توجه داشته باشند كه مبادا بر اساس خواست رسانه‌هاي ضد انقلاب و بعضي از رسانه‌هاي بيمار داخلي، جريان اصولگرايي و انقلابي با عملكرد اين عده يكسان تلقي بشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • میترا ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    میخوان از این گزارش نمدی بدوزن واسه اونایی که...
  • نادر ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    مثل اینکه دلشون تنگ شده برای نا ارامی!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    آره به صلاح هستش.. مرد باش و چاپ کن!
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    باید صبر کرد علم سیاست خیلی پیچیده است..
  • م م م ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    مشرق من تصاویر رو دیدم عده قلیلی نبودند هرچند تعداد چه زیاد چه کم دلیل حق وباطل بودن چیزی نیست میگی عده ای نادان که میبنیم برخی روحانیون هم داخل ان هستند! سوال کار ریس جمهور و ریس مجلس از کار اینا بدتر بود ایا انها هم نادانند یا نه
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    تا کور شود هر که که نتواند دید.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    تا کور شود هر که که نتواند دید.
  • یار غریب ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    بالاخره باید بعضی چیز ها برای همه روشن شود.
  • لادن ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    اگر عاملان معرفی و مجازات شوند حوادث مصر در ایران تکرار نمی شود نهادهای اصلی نظام متهم نمی شوند. بالاخره طالبان صفتان منافق کشور را در مهلکه فتنه و آشوب می کشند
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    اینها فتنه کردند باید باهاشون برخورد بشه.... وقتی حضرت آقا و مراجع میگن ریشه اینها باید خشکیده بشه باید بشه حالا هی از رفیقاتون طرفداری نکنید
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    دنبال حق باشید دنبال رفتارهای قبیله ای نباشید. مگر رهبری از این اقدام ابراز انزجار نفرمودند؟ چرا باید این رفتارها در کشور موجود باشه؟ شخصی که منصوب نهادهای فقهی نظامه باید بهش توهین بشه؟ اونم در حرم حضرت معصومه (س)؟
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    حرف چرت نزن. حضرت آقا كي گفت ريشه اينها خشك بشه؟؟!!!! حضرت آقا فرمودند اين افراد اگر حزب اللهي هستند، اين كارها را نكنند. تلاششان را بگذارند براي آنجا كه لازم است. ضمناً اشاره به نوع رفتار بود، نه اينكه بي بصيرتي بعضي را بپوشانند. حضرت آقا در موردرفتار نادرست رئيس جمهور و رئيس مجلس هم صحبت كردند. واقعاً امان از دروغ.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    مشرق جون از چي ميترسي؟ نکه؟؟؟
  • حق طلب ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    وقتي كه در حضور رهبر انقلاب به يادگار امام توهين شد، چرا اون وقت مجلس پيگير نشد؟
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    به صلاح است
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    از قضیه گروه فرقان باید درس بگیریم .
  • احمد ا ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    عده ای از نماینگان در پی خاموش کردن خشم مقدس حزب الله هستند تا اگر حادثه ای از جنس دانشگاه ازاد رخ داد دیگر کسی به اینها اعتراض نکند، جالب است مگر ما اسم فتنه گرانی را که سال 88 در روز عاشورا زدند و رقصیدند اعلام کردیم؟ این نمایندگان بدانند حزب الله در بیعت مقام معظم رهبری است و هرجا احساس کند ارزش های انقلاب رو به افول است حضور پررنگ دارد و عده ای دنیا طلب نمیتوانند سد راهشان شوند، اینها در پی خوشحالی اسپانسر فتنه هستند و بی شک این حرکت موجی از خوشحالی را در رسانه های معاند که تنها سد راهش را حزب الله میداند به راه می اندازد مشرق توروخدا این رو چاپ کن
  • احمد ا ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    اسپانسر فتنه و رسانه های معاند تنها خوشحال شوندگان هستند، حرکتی که مطهری سردمدار ان باشد مشخص است چه هدفی دارد
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    ظرفیت نمایندگان مردم باید بیشتر باشد و بجای تلف کردن وقت وبیت المال به فکر وظایف وموکلین خود باشند.
  • میترا ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    یعنی میخوان اسامی اون هزاران ادمو بخونن !!!!!!
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    همیشه یک بهانه ای وجود دارد.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    حالا معلوم شد به از کجا خط میگیری مشرق
  • سام ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    نمایندگان مجلس کمی هم به ... های علی مطهری به مردم بها بدن خوبه اقای مطهری در اخرین اظهارات ... رای بیش از 4 میلیون ایرانی و کاندید محترمشون رو مورد توهین قرار دادن و اظهار میکنه که گفتمان افراط بیش از 4 میلیون رای نداشت ایشون این روزا خیلی سعی داره خودشو با عقاید ....ش مطرح کنه و مهم نشون بده . مشرق لطفا منتشر کن.
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    مبارزه با فتنه گران و تندروها یکی از بزرگترین مسئولیتهای نماینده گان است
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    حضرت آقا گفتن خشمتون رو جای دیگه ای استفاده کنید! الان شما خیلی حزب اللهی هستی مثلا؟
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    شرایط فرق میکرد اون موقع فتنه زده بود مملکت
  • حامد ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    اون توهین ها سرجای خود ولی اینکه تو حرم حضرت معصومه(س) اون اتفاق افتاد اصلا قابل تحمل نیست بنده که نمیتونه هضمش کنم! یعنی چی آخه تو حرم؟ بی بی معصومه(س) ؟ واقعا نمیتونم باور کنم خدایا ما رو ببخش از هتاکی
  • احسان ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    البته آقا بیشتر درباره رفتار رئیس جمهور صحبت کردن و گفتن خلاف شرع و تقوا و فعلا کوت میکنم و از این جملات سنگین استفاده کردن اما درباره رئیس مجلس فقط و فقط گفتن که درجواب دادن قدری زیاده روی شد و نیازی نبود انقدر گفته شود! در واقع اصل جواب دادن رئیس مجلس رو آقا تایید کردن منتها ایشان نظرشان این بود که باید ملایم تر و آرام تر برخورد میشد
  • م م م ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    می دونی چرا چون 4سال اینده منتقدین روحانی رو با برچسب رسمی افراط باید سکوت کنند واقعا اگر با این شو دهن حزب الله رو ببندند کی میخواد جلوی انحراف احتمالی دولت رو بگیره ...
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    چون عملکرداینان منافع ملی را(خدشه دروحدت ملی)به خطر انداخته باید مسببین معلوم و تنبیه شوند.چندین سال است مردم گرانی کمر شکن راتحمل می کنند
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    ارائه این گزارش آن هم در زمانی که به تحلیف نزدیک می شویم صرفا التهاب سیاسی ایجاد می کند و به صلاح نیست اگر واقعا فقط هدف شفاف سازی است می توانند چند روز صبر کنند تا تحلیف انجام شود ولی همه می دانیم که متاسفانه هدف چیز دیگری است.
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    به صلاح نبود!
  • سیدمصطفی ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    حالا شکر خدا تمام مشکلات گرانی و دارو و احتکار و بیکاری و قاچاق را حل کرده اند چسبیده اند به این کار که مردم نگویند اینها در مجلس بیکارند و حقوقشان حلال نیست !!!!!!!! عجبا که همیشه عده ای سرنا را از ته گشادش بادش میکنند !!!
  • حامد ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    هزاران؟؟!! چیزی که نمیدونی نگو. من خودم قمی هستم و اونجا بودم. راهپیمایی در قم به اینصورت هست که از میدان مطهری شروع و به حرم ختم میشه و اکثر مردم در انتها به خانه هایشان میروند و برای سخنرانی وارد حرم نمی شوند. عده قلیلی با برنامه قبلی که من مطمئنم اینها در راهپیمایی هم شرکت نکرده اند زودتر و قبل از همه وارد محل سخنرانی (رواق امام خمینی) میشوند و جا میگیرند، مردمی هم که بعد از راهپیمایی برای شنیدن سخنرانی ملحق میشوند با جوی روبرو میشوند که اصلا انتظار آن را ندارند و هاجو واج می مانند که چه برخوردی بکنند، این است که شما چندتا عکسو فیلم در اینباره میبینی و خیال میکنی که همه کسانی که در آنجا هستند با اون افراد قلیل هم عقیده هستند.
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    ۵۰ نفر بیشتر نبودن شلوغ کردن
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    حزب الله؟ حزب اللهی واقعی رهبر انقلاب هست نه منفعت طلبهایی مثل...
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    ناشناس قبلی معلوم میشه شما اصلا نمی دانی این قضیه کجا رخ داده و چند هزار نفر در آنجا شعار می داده اند
  • ehsan ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    به شما چه ربطی صلاح است یا نه
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    خيلي بيشتر ازوني كه فكر ميكردي ميگي نه فيلم رو دباره ببن بعد بگو 50 تا
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    اسناد و مدارک لطفا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس