رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه مصلحت اسلام در صبر کردن امیرالمومنین بود گفت: انسان باید به هر قیمتی به تکلیف خود عمل کند و در این مسیر به اتفاقاتی که رخ می‌دهد، بی توجه باشد.

به گزارش ویژه نامه ضیافت مشرق- آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم سخن می‌گفت، با اشاره به لزوم توجه به انجام تکلیف اظهار کرد: انسان باید به هر قیمتی و  بدون توجه به اموری که در مسیر رخ می‌دهد، به تکلیف خود عمل کند که آنگاه شهادت، هم در این راه جایز خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه صبر عام را انجام وظایف توسط انسان دانست و افزود: فتنه در دین یعنی آن چیزی که باعث نگرانی اولیاء دین می‌شود و در روایات از عبارت فتنه اشد من قتل استفاده شده است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به دلایل آغاز یک فتنه اظهار کرد: انسان باید در ابتدا دلایل آغاز شدن یک فتنه را بشناسد که یکی از دلایل مهم آغاز فتنه‌ها به دنبال هوا و هوس رفتن از سوی انسان‌ها است.

وی افزود: عامل دیگر آغاز فتنه‌ها این است که برخی می‌خواهند که فراتر از بدعت در اجتهاد و فهم، به دنبال ایجاد نوآوری و بدعت در دین باشند.

ایجاد بدعت به سبب پیروی از هوای نفس است

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)ایجاد بدعت در دین را به سبب پیروی از هوای نفس دانست و افزود: انسان زمانی در دین بدعت می‌گذارد که به دنبال پیروی از هوای نفس خود باشد، چون به دنبال انجام احکام براساس تمایلات نفسانی خودش است.

وی اضافه کرد: در سال‌هایی حتی در شهر قم این استدلال را برای رای دادن به فلان شخص مطرح می‌کردند که با رای دادن به این شخص می‌توانیم دیگر چادر را بر روی سر نگذاریم  و امروز برخی عنوان می‌کند که سخت گیری در احکام ضرورتی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به فتنه‌های زمان امام علی گفت: یکی از فتنه‌هایی که به شهادت امیرالمومنین منجر شد و ایشان در زمان حیات شان نسبت به این فتنه نگران بود، کلاه شرعی ساختن برای ربا گرفتن و در نهایت توجه نکردن به حلال و حرام بود که منجر به فاصله گرفتن از دین می‌شد و سرانجام انسان در این راه، رسیدن به بهشت نبود.

درک مظلومیت امیرالمونین فراتر از توان انسان عادی است

آیت الله مصباح یزدی امیرالمومنین را یکی از امامان مظلوم دانست و افزود: صبر ایشان را در زندگی تنها شخص معصوم می‌تواند درک کند و انسان عادی توان درک بزرگی مظلومیت امیرالمومنین را ندارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به نقاط عطف زندگی امیرالمومنین اظهار کرد: در زندگی امام علی نقاط عطفی بوده است که جنگ جمل یکی از آنها بوده است که یاران نزدیک امیرالمومنین با بهانه‌های غیر واقعی بر حکومت امیرالمومنین تحمیل کردند و ایشان با لحن ناراحت کننده ای از این جنگ یاد می‌کردند.

وی گفت: امیرالمومنین در خطبه‌های خود، دو راه را برای خود در این موقعیت متصور شده بود که یکی از این راه کافرشدن به دین رسول خدا بود و دیگری پیکار کردن با بیعت شکنان بوده است.

مصلحت اسلام در صبر کردن امیرالمومنین بود

آیت الله مصباح یزدی امیرالمومنین را دارای صبر بالایی دانست و افزود: امام علی(ع) در مشکلات صبر می‌کرد، چون مصلحت اسلام در صبر کردن ایشان بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نحوه برخورد امام علی با خلیفه دوم گفت: امیرالمومنین در روایتی فرمودند که خلیفه نسبت به جایگاه من در خلافت آگاه بود، اما به دنبال استفاده از من در حکومت بود و به همین دلیل من پرده ای را بین خودم و خلافت برافراشتم.

وی اضافه کرد: امام علی می‌گوید که من در این شرایط دو راه پیش روی خودم داشت که یکی از آن‌ها جنگیدن بود، اما یارانی را نداشتم و راه دیگر تحمل کردن و صبر کردن بود که آن را هم راه عاقلانه ای دیدم، چون سودی را در اقدام علیه حکومت نمی دیدم.

آیت الله مصباح یزدی ابتدا و انتهای زندگی سیاسی امیرالمومنین را همراه با صبر دانست و افزود: اگر خودمان پیرو امام علی(ع) می‌دانیم باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم و در فتنه‌ها مصلحت اسلام را پیدا کنیم.

وی گفت: در این راه باید  وظیفه خودمان را دریابیم تا در این مسیر رضایت الهی را بتوانیم کسب کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس