به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، محسن صالحینیا امروز دوشنبه در نشستی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای تولیدی با وضعیت خوب از سال 1389 تا سال پیش با کاهش مواجه شده است، گفت: از 26 هزار واحد صنعتی که وضعیت آنها پایش میشود در سال 1389 حدود 56 درصد آنها وضعیت خوبی داشتند که این رقم در سال قبل به 46 درصد کاهش یافت.
وی افزود: تا پایان سال گذشته بالغ بر پنج درصد از واحدهای تولیدی کشور نیز در شرایط ضعیف و بحرانی قرار داشتند. همچنین تعداد واحدهای تولیدی خوب نیز با کاهش مواجه شده است.
تولید خودرو در ایران روند کاهشی دارد
وی با اشاره به اینکه روند تولید خودرو در کشور همچنان کاهشی است، گفت: در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور به جز بخش آپشن در مورد تامین سایر مواد اولیه و قطعات با مشکل مواجه نیستند و تنها مشکل این دو واحد کمبود نقدینگی است.
او با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل وضعیت سهامداری دولت در آنها نمیتوانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند، اضافه کرد: خودروسازان وعده دادهاند که تا مرداد و شهریور ماه امسال تولید روزانه خود را از 2500 دستگاه فعلی به ترتیب به 3000 و 3500 دستگاه برسانند.
صالحینیا خاطرنشان کرد: براساس تصمیم گرفته شده از سوی دولت اجرای مصوبه تولید خودرو بر اساس استاندارد یورو4 تا پایان سال به تاخیر افتاد. دلیل این تاخیر نیز نبود امکان توزیع سراسری سوخت با استاندارد یورو4 و آماده نبودن شرایط برای تولید همه خودروها براساس استاندارد یورو4 بوده است.
گفتنی است، تولید برخی خودروهای سواری در خردادماه افزایش یافته است.
امکان واردات بیضابطه خودرو وجود ندارد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره دلیل واردات خودروهای بالای 2500 سیسی با وجود گذشت بیش از 9 ماه از توقف ثبت سفارش این خودروها گفت: امکان واردات بدون ضابطه این خودروها وجود ندارد. البته باید در این باره از گمرک سوال کنید. فرایند واردات خودرو فقط مربوط به مدت زمان اعتبار ثبت سفارش آن نیست، بلکه بعد از آن مدت زمانی نیز برای گشایش اعتبار برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است. بنابراین یک خودرو ممکن است 9 ماه بعد از تاریخ ثبت سفارش آن وارد کشور شود.
آمار گمرک ایران حاکی از آن است که سه ماه نخست امسال تعدادی خودرو با حجم موتور بالای 2500 سیسی وارد کشور شده است. این در حالی است که ثبت سفارش واردات این خودروها از نیمه دوم سال قبل یعنی بیش از 9 ماه پیش تاکنون متوقف شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی درباره بیانضباطی مالی خودروسازان گفت: این اظهارنظر غیرمستند بوده و من به آن پاسخ نمیدهم!
صالحینیا در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر بیانضباطیهای مالی و ریخت و پاشهای بیحساب و کتاب خودروسازان وجود دارد؟ توضیح داد: من به حرف غیرمستند پاسخ نمیدهم. از خود خودروسازان در این باره سوال کنید. چرا کسی سوال کننده را در این مملکت مورد مواخذه قرار نمیدهد؟!
مصوبه دولت در مورد ایربگها لازمالاجراست
او در واکنش به انتقادات رئیس سازمان ملی استاندارد درباره به تاخیر افتادن مصوبه مربوط به نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل نیز گفت: قصد تعرض به اظهارات رئیس سازمان استاندارد را ندارم اما به هر حال مصوبه جدید درباره تاخیر در نصب ایربگ روی خودروهای تولید داخل مصوبه دولت بوده و لازمالاجرا است.
وی درباره اعلام آمادگی ایربگسازان داخلی برای تامین ایربگ موردنیاز خودروسازان نیز گفت: مصوبه دولت با در نظر گرفتن جمیع جهات تصویب شده و برای ما وضعیت ایربگ سازان نیز مهم بوده است. اما به هر حال به دلیل محدودیتهای به وجود آمده دولت مصوب کرد که نصب ایربگ روی خودروهای داخلی تا پایان سال به تاخیر بیفتد.
این در حالی است که رئیس سازمان استاندارد چندی پیش از تاخیر دوباره در اجرای مصوبه مربوط به نصب ایربگ روی تمام خودروهای داخلی انتقاد کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره انباشت گسترده مواد اولیه دارویی در گمرکهای داخلی توضیح داد: تاکنون گزارشی در این باره به دست ما نرسیده است.