به گزارش مشرق، کاظم اولیایی در گفتوگو با تسنیم درباره ویژگیهای وزیر ورزش دولت آینده اظهار داشت: وزیری که انتخاب میشود باید با ذائقه رای دهندگان که اعتدال، میانهروی، تدبیر و امید را انتخاب کردهاند همخوانی داشته و از نظر زیربنایی با این تفکر همسو باشد و سابقه عملیاش هم نشان دهنده این مسئله باشد که اهل تدبیر و امید است.
وی در مورد اینکه آیا معتقد است وزیر ورزش باید خودش هم ورزشی باشد یا خیر، گفت: مدیریت باید در شاخههای مختلفی تعریف شود. مدیریتی که در صنعت و یا فرهنگ اعمال میشود حاصل دو بینش مدیریتی متفاوت است. در ورزش هم فردی را میخواهیم که مدیریت ورزشی بلد باشد. نمیتوانیم فردی را که در مجموعه دیگری بوده به یکباره وارد ورزش کنیم. کسی که در چنین پستی قرار میگیرد باید از سطوح پایینتر کارش را آغاز کرده باشد.
مدیرعامل پیشین باشگاه پاس اضافه کرد: مصلحت این است که از مدیرانی استفاده کنیم که در گذشته سابقه مدیریت ورزشی داشتهاند. خیلیها هستند که سابقه مدیریت در بخش خصوصی را دارند و میتوانیم از آنها استفاده کنیم. اداره کردن دولتی ورزش باعث تقویت دخالتهای سیاسی میشود. در حال حاضر دولت تیمداری کرده و با افتخار این مسئله را اعلام میکند که البته کار اشتباهی است. کسی میتواند این شرایط را اصلاح کند که خودش هم به معایب ورزش دولتی آگاه باشد.
اولیایی با اشاره به مزایا و معایب تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه ورزش و جوانان گفت: تشکیل وزارت ورزش از 40 سال پیش مطرح بود اما همیشه برای این کار معایبی شمرده میشد و این بار در مجلس با این فرض که از محسنات این طرح استفاده کنند، معایبش را پذیرفتند. مزیت وزارت شدن این بود که وزیر باید پاسخگوی مجلس میشد.
وی ادامه داد: شرایط به گونهای پیش رفت که مجلس وظیفه ذاتی خود را انجام نداد و به رای مردم احترام نگذاشت. در واقع مسئول وزارت ورزش به نمایندگان مجلس در وزارتخانه پستهایی داد که همین مسئله خاصیت پاسخگویی وزیر به مجلس را از بین برد. در این شرایط وزارت ورزش به عنوان یک رانت برای نمایندگان مجلسی که در آن حضور دارند، شد تا به سفرهای خارجی بروند و باشگاهها نیز ابزاری برای تبلیغات آقایان شدند.
اولیایی عنوان کرد: در این اواخر هم رئیس فراکسیون ورزش طرحی را به افتخاراتش افزود و گفت که بخشی از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به پیشکسوتان خواهد داد. تصمیمی که درباره خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس گرفته شد ضعیفترین تصمیم در مورد ارائه سهام آنها بود. با این کار سهام این دو باشگاه فروخته میشود تا بدهکاریهایی که ناشی از سوء مدیریت در ورزات ورزش است جبران شود.
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در مورد بخش جوانان وزارتخانه و تاثیر آن روی بخش ورزش تصریح کرد: به خاطر اینکه برای بخش جوانان برنامه خاصی نداشتیم این قسمت نمیتواند امتیازات زیادی داشته باشد. بخش جوانان وزارتخانه در گذشته سازمانی بود برای رفع نیازهای مقطعی جوانان و حالا هم کار خاصی انجام نمیدهد. شاید وجود این بخش در کنار ورزش باعث شود به اهدافش برسد و بتواند از رانتهای ورزشی بهرهبرداری کند اما نمیتواند به ورزش آسیبی برساند.
اولیایی در مورد خصوصیسازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به تسنیم گفت: ورزش در بیراههای قرار دارد و مجلس هم آن را تسریع کرد. در تمام کشورها برای خصوصیسازی ورزش برنامه زیربنایی ریختند و با رویکردی مدون پیش رفتند اما ما استقلال و پرسپولیس را به عنوان دو شرکت ثبت کردیم که این کار هم غیرقانونی است و بدهی انباشته این دو باشگاه طبق گفته مسئولانشان حدود 25 میلیارد است در حالی که یک مدیر اجرایی نباید بدهی انباشته تولید کند و این بدهی هم از جیب مردم پرداخت شود.
او ادامه داد: سرمایهگذار عقل دارد و برای هر یک ریالش هم برنامهریزی میکند. یک سرمایهگذار اول تلاش میکند که ضمانت سرمایهاش را به دست بیاورد و پس از آن به دنبال سودآوری است ولی با این تدبیری که اندیشیده شده رانتهای بزرگی از سوی این دو باشگاه به دیگران میرسد و شرکتهایی مانند صدرا از این شرایط بهره بردند.
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال افزود: مگر میشود در سازمان سوخت خودروهای فرسوده را به نو تبدیل کنیم و در این میان این شرکت هم از مردم پول بگیرد و در حالی که کارش تعویض خودروهاست از جیب مردم هزینه 2 باشگاه پرسپولیس و داماش را بدهد؟
اولیایی با ارائه راهکاری برای خصوصیسازی در ورزش گفت: با برنامهریزی 4 تا 8 ساله ابتدا باید مدیریت دولتی را بیرون برد و پس از آن به سمت تجاریسازی پیش رفت. اگر این کار را انجام دهیم خصوصیسازی خود به خود وارد مرحله اجرا میشود. حتی کشورهای اروپایی که تحت فشارهای اقتصادی هستند کمترین عوارض را در زمینه فوتبالشان دارند. در سفری که برای بازدید از باشگاههای پرتغال به این کشور داشتیم دیدیم که در شرایط اقتصادی نامناسب باشگاههایشان با کمترین عوارض منفی مواجه شدهاند.
وی تاکید کرد: با برنامه، تدبیر و کارشناسی، فوتبال حرفهای میتواند در زمان 4 تا 8 ساله به طرف مسیر اصلی خود پیش برود. نمیشود صبح بیدار شویم و خصوصیسازی انجام دهیم.
اولیایی در ادامه گفتوگو با تسنیم در مورد نقش وزارت ورزش در به دست آوردن کرسیهای بینالمللی ورزشی گفت: وقتی انتخابات کمیته المپیک به خاطر جنگ قدرت بعضیها سر موعد برگزار نمیشود میخواهید که اینها کرسی بینالمللی هم به دست بیاورند؟ 2 نفری که به دولت وابسته شدند و از آنجا به وزارت رسیدند اجازه برگزاری به موقع انتخابات کمیته المپیک را نمیدهند.
وی خاطرنشان کرد: حضور تفکر سیاسی و قدرتطلبی افراد باعث میشود که نتوانیم کرسیهای بینالمللی را به دست بیاوریم. به عنوان مثال کفاشیان میتوانست برای کسب یک کرسی درجه 2 اقدام کند اما وقتی رئیس سازمان تربیت بدنی کاندیدا شد رایهایی که باید به کفاشیان داده میشد کنار رفت و ما این کرسی را از دست دادیم زیرا خود رئیس سازمان تربیت بدنی میخواست آن را داشته باشد. این ضعف سعیدلو و سازمان تربیت بدنی بود.
چندی پیش صحبتهایی مطرح شد که احمدینژاد قصد کاندیدا شدن برای ریاست فدراسیون فوتبال را داشته که البته از سوی دفتر نهاد ریاست جمهوری تکذیب شد. کاظم اولیایی به نکاتی اشاره کرد که باعث روشن شدن این موضوع و همچنین مشخص شدن نقش علیآبادی در این زمینه شد. او در این باره به تسنیم گفت: بحثی میان دولت و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال به وجود آمد مبنی بر اینکه رئیس جمهور قصد کاندیدا شدن برای ریاست فدراسیون فوتبال را داشته است.
وی اضافه کرد: در همین زمینه به همراه یکی دیگر از مدیرانی که عضو مجمع تشخیص مصلحت است نزد علی آبادی رفتیم تا او را منصرف کنیم. حرفهایی که در آن روز رد و بدل شد میتواند مشخص کننده نقطه کور داستان باشد و نشان دهد که صفایی فراهانی (رئیس کمیته انتقالی فدراسیون) دروغ میگوید یا اطلاعیه نهاد ریاست جمهوری واقعیت ندارد.
اولیایی گفت: اگر علیآبادی در این رابطه اظهار نظر کند مشخص خواهد شد که چرا میخواست کاندیدای ریاست فدراسیون شود. هر چند خودش هم قبول کرده بود حضورش به مصلحت نیست. از او بپرسید چه مطلبی باعث تاکید بر حضورش شد. احمدینژاد قصد حضور در انتخابات ریاست فدراسیون را داشت که علیآبادی به او گفت اگر من نامزد این پست شوم بهتر از آن است که شما بیایید.
وی در مورد اینکه آیا معتقد است وزیر ورزش باید خودش هم ورزشی باشد یا خیر، گفت: مدیریت باید در شاخههای مختلفی تعریف شود. مدیریتی که در صنعت و یا فرهنگ اعمال میشود حاصل دو بینش مدیریتی متفاوت است. در ورزش هم فردی را میخواهیم که مدیریت ورزشی بلد باشد. نمیتوانیم فردی را که در مجموعه دیگری بوده به یکباره وارد ورزش کنیم. کسی که در چنین پستی قرار میگیرد باید از سطوح پایینتر کارش را آغاز کرده باشد.
مدیرعامل پیشین باشگاه پاس اضافه کرد: مصلحت این است که از مدیرانی استفاده کنیم که در گذشته سابقه مدیریت ورزشی داشتهاند. خیلیها هستند که سابقه مدیریت در بخش خصوصی را دارند و میتوانیم از آنها استفاده کنیم. اداره کردن دولتی ورزش باعث تقویت دخالتهای سیاسی میشود. در حال حاضر دولت تیمداری کرده و با افتخار این مسئله را اعلام میکند که البته کار اشتباهی است. کسی میتواند این شرایط را اصلاح کند که خودش هم به معایب ورزش دولتی آگاه باشد.
اولیایی با اشاره به مزایا و معایب تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه ورزش و جوانان گفت: تشکیل وزارت ورزش از 40 سال پیش مطرح بود اما همیشه برای این کار معایبی شمرده میشد و این بار در مجلس با این فرض که از محسنات این طرح استفاده کنند، معایبش را پذیرفتند. مزیت وزارت شدن این بود که وزیر باید پاسخگوی مجلس میشد.
وی ادامه داد: شرایط به گونهای پیش رفت که مجلس وظیفه ذاتی خود را انجام نداد و به رای مردم احترام نگذاشت. در واقع مسئول وزارت ورزش به نمایندگان مجلس در وزارتخانه پستهایی داد که همین مسئله خاصیت پاسخگویی وزیر به مجلس را از بین برد. در این شرایط وزارت ورزش به عنوان یک رانت برای نمایندگان مجلسی که در آن حضور دارند، شد تا به سفرهای خارجی بروند و باشگاهها نیز ابزاری برای تبلیغات آقایان شدند.
اولیایی عنوان کرد: در این اواخر هم رئیس فراکسیون ورزش طرحی را به افتخاراتش افزود و گفت که بخشی از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به پیشکسوتان خواهد داد. تصمیمی که درباره خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس گرفته شد ضعیفترین تصمیم در مورد ارائه سهام آنها بود. با این کار سهام این دو باشگاه فروخته میشود تا بدهکاریهایی که ناشی از سوء مدیریت در ورزات ورزش است جبران شود.
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در مورد بخش جوانان وزارتخانه و تاثیر آن روی بخش ورزش تصریح کرد: به خاطر اینکه برای بخش جوانان برنامه خاصی نداشتیم این قسمت نمیتواند امتیازات زیادی داشته باشد. بخش جوانان وزارتخانه در گذشته سازمانی بود برای رفع نیازهای مقطعی جوانان و حالا هم کار خاصی انجام نمیدهد. شاید وجود این بخش در کنار ورزش باعث شود به اهدافش برسد و بتواند از رانتهای ورزشی بهرهبرداری کند اما نمیتواند به ورزش آسیبی برساند.
اولیایی در مورد خصوصیسازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به تسنیم گفت: ورزش در بیراههای قرار دارد و مجلس هم آن را تسریع کرد. در تمام کشورها برای خصوصیسازی ورزش برنامه زیربنایی ریختند و با رویکردی مدون پیش رفتند اما ما استقلال و پرسپولیس را به عنوان دو شرکت ثبت کردیم که این کار هم غیرقانونی است و بدهی انباشته این دو باشگاه طبق گفته مسئولانشان حدود 25 میلیارد است در حالی که یک مدیر اجرایی نباید بدهی انباشته تولید کند و این بدهی هم از جیب مردم پرداخت شود.
او ادامه داد: سرمایهگذار عقل دارد و برای هر یک ریالش هم برنامهریزی میکند. یک سرمایهگذار اول تلاش میکند که ضمانت سرمایهاش را به دست بیاورد و پس از آن به دنبال سودآوری است ولی با این تدبیری که اندیشیده شده رانتهای بزرگی از سوی این دو باشگاه به دیگران میرسد و شرکتهایی مانند صدرا از این شرایط بهره بردند.
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال افزود: مگر میشود در سازمان سوخت خودروهای فرسوده را به نو تبدیل کنیم و در این میان این شرکت هم از مردم پول بگیرد و در حالی که کارش تعویض خودروهاست از جیب مردم هزینه 2 باشگاه پرسپولیس و داماش را بدهد؟
اولیایی با ارائه راهکاری برای خصوصیسازی در ورزش گفت: با برنامهریزی 4 تا 8 ساله ابتدا باید مدیریت دولتی را بیرون برد و پس از آن به سمت تجاریسازی پیش رفت. اگر این کار را انجام دهیم خصوصیسازی خود به خود وارد مرحله اجرا میشود. حتی کشورهای اروپایی که تحت فشارهای اقتصادی هستند کمترین عوارض را در زمینه فوتبالشان دارند. در سفری که برای بازدید از باشگاههای پرتغال به این کشور داشتیم دیدیم که در شرایط اقتصادی نامناسب باشگاههایشان با کمترین عوارض منفی مواجه شدهاند.
وی تاکید کرد: با برنامه، تدبیر و کارشناسی، فوتبال حرفهای میتواند در زمان 4 تا 8 ساله به طرف مسیر اصلی خود پیش برود. نمیشود صبح بیدار شویم و خصوصیسازی انجام دهیم.
اولیایی در ادامه گفتوگو با تسنیم در مورد نقش وزارت ورزش در به دست آوردن کرسیهای بینالمللی ورزشی گفت: وقتی انتخابات کمیته المپیک به خاطر جنگ قدرت بعضیها سر موعد برگزار نمیشود میخواهید که اینها کرسی بینالمللی هم به دست بیاورند؟ 2 نفری که به دولت وابسته شدند و از آنجا به وزارت رسیدند اجازه برگزاری به موقع انتخابات کمیته المپیک را نمیدهند.
وی خاطرنشان کرد: حضور تفکر سیاسی و قدرتطلبی افراد باعث میشود که نتوانیم کرسیهای بینالمللی را به دست بیاوریم. به عنوان مثال کفاشیان میتوانست برای کسب یک کرسی درجه 2 اقدام کند اما وقتی رئیس سازمان تربیت بدنی کاندیدا شد رایهایی که باید به کفاشیان داده میشد کنار رفت و ما این کرسی را از دست دادیم زیرا خود رئیس سازمان تربیت بدنی میخواست آن را داشته باشد. این ضعف سعیدلو و سازمان تربیت بدنی بود.
چندی پیش صحبتهایی مطرح شد که احمدینژاد قصد کاندیدا شدن برای ریاست فدراسیون فوتبال را داشته که البته از سوی دفتر نهاد ریاست جمهوری تکذیب شد. کاظم اولیایی به نکاتی اشاره کرد که باعث روشن شدن این موضوع و همچنین مشخص شدن نقش علیآبادی در این زمینه شد. او در این باره به تسنیم گفت: بحثی میان دولت و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال به وجود آمد مبنی بر اینکه رئیس جمهور قصد کاندیدا شدن برای ریاست فدراسیون فوتبال را داشته است.
وی اضافه کرد: در همین زمینه به همراه یکی دیگر از مدیرانی که عضو مجمع تشخیص مصلحت است نزد علی آبادی رفتیم تا او را منصرف کنیم. حرفهایی که در آن روز رد و بدل شد میتواند مشخص کننده نقطه کور داستان باشد و نشان دهد که صفایی فراهانی (رئیس کمیته انتقالی فدراسیون) دروغ میگوید یا اطلاعیه نهاد ریاست جمهوری واقعیت ندارد.
اولیایی گفت: اگر علیآبادی در این رابطه اظهار نظر کند مشخص خواهد شد که چرا میخواست کاندیدای ریاست فدراسیون شود. هر چند خودش هم قبول کرده بود حضورش به مصلحت نیست. از او بپرسید چه مطلبی باعث تاکید بر حضورش شد. احمدینژاد قصد حضور در انتخابات ریاست فدراسیون را داشت که علیآبادی به او گفت اگر من نامزد این پست شوم بهتر از آن است که شما بیایید.