کد خبر 2304
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵

معاون بهداشت وزير بهداشت گفت: هم اکنون 500 بيمارستان در کشور دوستدار کودک بوده و در اين زمينه فعال هستند.

به گزارش مشرق به نقل از برنا، عليرضا مصداقي نيا، معاون بهداشت وزارت بهداشت در همايش روز جهاني شير مادر گفت: آمارهايي که در کشور براي تغذيه بخصوص به طور انحصاري با شير مادر وجود دارد راضي کننده نيست و آمارها نشان دهنده ي آن است که تنها 22درصد مادران شيرده در 6 ماه اول به نوزادان خود تغذيه با شير مادر را فراهم مي کنند. در کشورهاي غربي ميزان تغذيه با شير مادر 27 درصد است و حتي در منطقه امروزکودکاني که با شير مادر تغذيه مي کنند بيشتر ازکشور ما است.

وي ادامه داد: 500بيمارستان در ايران دوستدار کودکان هستند که آموزش همگاني بهترين راه کمک به اين مراکز درماني است.

مصداقي نيا افزود: در اين راستا بايد نيروهاي خاصي تربيت شود تا مسئله شير مادر و نقش مهم آن در آينده که به بررسي قرار گيرد و اين نياز مند دوره هاي خاص براي مسوولان مربوطه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصريح کرد: شير مادر مواد غذايي حياتي و مقوي دارد که مقاوم کننده سيستم ايمني است.

وي خاطرنشان کرد: شير خشک نمي تواند چنين ايمني را براي کودک فراهم کند و کودکاني که باشير مادر تغذيه مي کنند حتي در 4 هفته اول زندگي هوشيارتر از ساير نوزادان هستند.

در ادامه اين همايش رزاقي رييس دانشگاه علوم پزشکي بيان کرد: يکي از حقوق اساسي کودک تغذيه مناسب است چرا که اکثر بيماري هايي که کودکان از آن رنج مي برند در اثر سو تغذيه و يا عدم تغذيه باشير مادر است همچنين 45درصد مرگ و مير کودکان زير 5 سال و اطلاع به بيماري عفوني به دليل تغذيه نامناسب و سوء تغذيه است.

وي ادامه داد: سال 88 تعداد بيمارستان هاي داراي لوح دوستدار کودک 43بيمارستان در سطح دانشگاه بوده است.


عليرضا مرندي رئيس کميته کشوري تغذيه با شير مادر در ادامه اين همايش افزود: تمامي مادران مي توانند به کودکان تا6 ماه اوليه شير دهند،توصيه هاي بهداشتي بر اين است که مادران حداقل تا 6 ماه اول به نوزدان خود شير داده اين در حالي است که توصيه هاي مذهبي بر اين است که تغذيه باشير مادر حداقل تا 2 سال بايد باشد.

وي ادامه داد:97 درصد از کشورهاي صنعتي و 99درصد کشورهاي در حال توسعه مادران دوست دارند به نوزدان خود شير دهند.

رئيس کميته تعذيه با شير مادر در خصوص فوايد شير مادر سخنان زيادي گفت و در ادامه بيان کرد: شيرخشک به دليل پروتئين هاي سنگين براي هضم کودکان مشکل بوده اين در حالي است که شير مادر بسيار قابل هضم و سبک بوده است.

مرندي ادامه داد: ميل مکيدن به انگشت براي کودکان طبيعي بوده و خانواده ها نبايد تصور کنند که شير آنها نا کافي است و براي کودکانشان شير خشک تجويز کنند.

وي خاطر نشان کرد: ميزان شير زنان باردار نسبت به مادران ديگر کمتر بوده و يا مصرف قرص هاي ضد بارداري سبب کاهش شير مادر مي شود.همچنين مهمترين کار براي افزايش شير مادر دوشيدن و تخليه زود به زود شير است.

مرندي گفت: تمام گريه هاي کودک دليل گرسنگي نيست بلکه عوامل مختلف همچون فضاي مناسب، فشار اطرافيان و همچنين لباس تنگ مي توان باشد.

عدم آزادي مادر در مورد نحوه ي صحيح شير دادن موانع شيردهي باعث شيردهي ناطلوب مي شود و بايد زمينه اي فراهم شود که آگاهي سطح مادران بالاتر رود تا نوزادان به شير خشک سوق پيدا نکنند.

وي در خاتمه از سخنانش در خصوص مشکلات شير خشک بيان کرد: با توجه به وجود انواع آلرژي ها کودکاني که شيرخشک مصرف مي کنند در معرض آسم و آلرژي قرار دارند.

حسن آقاجاني مشاور وزير در خاتمه اين همايش درخصوص ضريب هوشي کودکاني که تغذيه با شير مادر نسبت به کودکاني که تغذيه با شير خشک مي کنند، بيان کرد: کودکاني که شيرمادر تغذيه مي کنند 8 تا 12 واحد آي کي يو آنها اضافه مي شود و همچنين تغذيه باشير مادر سبب عدم اطلاع به آسم، آلرژي هاي ناشي از مصرف شير خشک و بيماري هاي عفوني ،گوارشي و تنگي نفس مي شود.

وي همچنين در خصوص بيمارستان هايي که داراي دوستدار کودک است بيان کرد: از 800بيمارستان 500بيمارستان در حال فعاليت و ترويج تغذيه با شير مادر است و مهمتر از همه تغذيه با شير مادر در ساعتهاي اوليه است که وزارت بهداشت برنامه هاي جدي در اين راستا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس