این گزارش به ارزیابی فرصت های ناشی از انتخابات 24 خرداد برای آمریکا پرداخته و در پایان نسخه‌ای به منظور تعامل آمریکا با ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی تجویز کرده است.

مشرق؛ خانم دکتر سووزان مالونی (Dr. Suzanne Maloney) تحلیلگر ارشد "موسسه بروکینگز" در مسایل خاور میانه و مستشار "شورای روابط خارجی" (Council on Foreign Relations (CFR و عضو  پیشین"ستاد طرح ریزی سیاسی" وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، طی گزارشی تحت عنوان "چرا روحانی برد" ضمن بررسی انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد و تحلیل پیروزی دکتر حسن روحانی در این انتخابات و نتایج این پیروزی، به ارزیابی فرصت های ناشی از این پیروزی برای آمریکا پرداخته و در پایان نسخه‌ای به منظور تعامل آمریکا با ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی تجویز است.
      

موسسه بروکینگز (Brookings Institution)


مالونی در شروع گزارش به تشریح عبارتی که برای عنوان دوم گزارشش انتخاب کرده می پردازد و انتخاب حسن روحانی را  به عنوان یک روحانی میانه رو و پراگماتیست که از انقلاب 1979 میلادی به راس قدرت در ایران نزدیک بوده، یک پایان خجسته نامحتمل بر دوران احمدی نژاد می داند.


وی سپس به بررسی دلایل انتخاب روحانی پرداخته و با اطلاق واژه ی رفرمیست (اصلاح طلبان) بر ایشان، به ویژگی معقول بودن او در قدرت و تسکین ترس های طبقه دینی جمهوری اسلامی به عنوان یک روحانی اشاره می نماید.

مالونی بر این عقیده است که روحانی به عنوان رییس جمهور آینده ی ایران، در دوران ریاست خود خیلی از مفاهیم سیستم و در درجه نخست از اولویت رهبر منحرف نخواهد شد.


دکتر مالونی سپس به بررسی عوامل اقتصادی و تاثیر آن در انتخاب روحانی پرداخته و با اعلام قطعی این مطلب که مشکلات اقتصادی دوران احمدی نژاد ناشی از بی تدبیری های اقتصادی او در کشور بوده، تمرکز روحانی بر این بی تدبیری ها را دلیل دیگر انتخاب وی دانسته و گستره وسیعتری از پشتیبانی نسبت به روسای جمهور قبلی را برای وی قائل می شود و این پشتیبانی را دارایی با‌ ارزشی برای گذر از بحران اقتصادی و انزاوی ایران می داند.

وی در تحلیل فضای انتخابات و تقابل بین نامزد ها، سعید جلیلی را کاندیدای مورد نظر محافظه کارن دانسته و ضمن توصیف وی به عنوان یک متدین خشک، دلایل گرایش محافظه کاران به جلیلی را مورد بررسی قرار می دهد؛ مالونی در بیان این دلایل به ویژگی:

* شهید زنده ( اشاره به جانبازی وی)
* نماز وظیفه شناسانه وی (اشاره به رنگ پریدگی پیشانی وی)
* تبعیت کامل وی از آیت الله خامنه‌ای
  اشاره می نماید.



خانم مالونی در نهایت جلیلی را به عنوان یک تندرو از نسل جوان و نسخه بهبود یافته احمدی نژاد دانسته و می افزاید:
روحانی با اعمالی نظیر قول آزادی زندانی های سیاسی و گفتن این جمله که همه آن‌هایی که در حصر خانگی به سر می برند را آزاد می کند، به خط قرمز های نظام فشار آورده و تلاش محافظه کاران برای تخریبش را با انتشار فیلمی از تجربیات خود ( اشاره به عضویت در شورای عالی دفاع، شورای عالی پشتیبانی جنگ و فرمانده پدافند هوایی) در زمان جنگ ایران و عراق و مذاکرات هسته ای دور زد.


      
مالونی اتحاد بی سابقه جناح راست معتدل به نمایندگی روحانی و هاشمی و رفرمیست ها را مسیری برای خروج اصلاح طلبان از کویر سیاسی که در پایان دولت خاتمی آن‌ها را ضعیف کرده بود دانسته و ائتلافی که روحانی با خروج محمدرضا عارف بدست آورد و در مقابل شکسته شدن جناح محافظه کاران و عدم توانایی آن‌ها برای یکپارچگی حول یک کاندیدای واحد که  اگر اتفاق می‌افتاد می توانست حداقل انتخابات را به دور دوم بکشد را از دیگر دلایل پیروزی روحانی در انتخابات معرفی می نماید.



 
مالونی با اشاره به حمله علی اکبر ولایتی به سعید جلیلی بر سر عدم توانایی در معامله بر سر مساله هسته ای اشاره نموده و این حمله را شروعی بر یک طغیان بر سر مسأله هسته ای توصیف نموده و ضمن "تحیر بر انگیز" دانستن این بحث در مناظرات، طرح  آنرا در رسانه عمومی بدون در نظر گرفتن منافع ارزیابی می نماید.


      
وی در این رابطه می نویسد:
این جدال اعترافی به این موضوع بود که رنج‌های عموم مردم که ناشی از تحریم ها است دیگر از طریق نمایش‌های هسته ای و حتی ملی گرایی دینی قابل تسکین نیست.

مالونی احتمال می دهد انتخاب روحانی، برای اختیار دادن به یک آشتی دهنده است تا روابط تخریب شده ایران با جهان را مرمت کرده و راهی برای مساله هسته ای پیدا کند تا ایران بتواند صادرات نفت را  احیا و تجارت عادی را از سر بگیرد.
البته مالونی در این گزارش، انتخاب روحانی را یک تغییر تاریخی در نزدیکی ایران، به دنیا و یک کناره گیری هسته ای را در شرف وقوع می داند.


 
مالونی در نهایت به عنوان طرح پیشنهاد خود به ایالات متحده امریکا می نویسد:
این انتخابات برای واشنگتن به معنای تائید کامل این موضوع بود که استراتژی آمریکا حداقل از یک نظر کار می کند و پیامد آن تایید می کند که اشتیاق سیاسی برای معامله هسته ای در جمهوری اسلامی وجود دارد.


 
وی در طرح خود هشدار می دهد که حتی با یک رئیس جمهور متعادل تر مساله هسته ای بلافاصله حل نمی شود و حوزه سیاسی تقسیم شده ایران به سختی همیشه است و برای فایق آمدن بر "بدبینی" در ایران، آمریکا باید صبور بوده و این نکته را بفهمد که روحانی باید به ایرانیان نشان دهد که می تواند نتایج ملموس برای پیشنهاد های دیپلماتیک ایجاد نماید و این بدان معناست که آمریکا باید آماده ارائه پیشنهاداتی در مقابل هر پذیرش و عقب نشینی در پرونده هسته ای باشد؛ پیشنهاداتی که باعث تسکین تحریم ها شود.


 
خانم دکتر در طرح خود به رییس جمهور آمریکا هشدار داده و ضمن فراخواندن اوباما به احتیاط کامل، درباره چرایی این احتیاط می نویسد:
بیش از حد مشتاق به نظر رسیدن ایالات متحده موجب تنزل جایگاه داخلی روحانی می شود.


      
خانم دکتر مالونی گزارش راهبردی خود را با یک ارزیابی کلی به پایان می برد؛ او شیخ دیپلمات (روحانی) را فردی دُرست، در زمان دُرست برای خروج ایران از بحران و انزوا از طریق ارتباط با جهان (مشخصاً ایالات متحده) ارزیابی می کند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    از این موسسه ها زیاده برو روی موسسات اسرائیلی مطالعه کن عزیزم
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    بروکینگز اتاق فکر معتبری هست
  • تاب ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    دکتر مالونی :آمریکا باید آماده ارائه پیشنهاداتی در مقابل هر پذیرش و عقب نشینی در پرونده هسته ای ایران باشد؛ پیشنهاداتی که باعث تسکین تحریم ها شود. این هم استارت سازش و عقب نشینی دیگه به چه زبونی گفته بشه باور میکنین؟؟؟؟؟؟؟؟ اما ما در مقابل فشارهای امریکا سر سوزنی عقب نشینی نمی کنیم
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    عزیزم موسسه بروکینز یکی از مراکز ارائه تحلیل های سیاسی و استراتژیک برای امریکا هستش
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    نمیدانم چرا ولی از وقتی که به جلیلی رای دادم وجدانم آرام تر شده و اعصابم هم راحت تره. به هرکس دیگه رای میدادم اینجوری نمیشدم
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    همه اسراییلی هستند، مگر اینکه خلافش ثابت شود.
  • مراد ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    که چی ننه باجی دیشب راجب سیاست حرف زده بود مشرق جان تو نوشته هایت ندیدم.
  • امین س ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    0 0
    اگر فکر می کنه از حقوق هسته ای کوتاه میایم سخت در حماقت به سر می بره این عفریته!! روحانی همانطور که گفت دیگر دوره تعلیق گذشته و ما اهل تعاملیم...،روحانی دمت گرم
  • رسول ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    دوست عزیر کمی بیشتر مطالعه کنید !!! اندیشکده بروکینز طبق امار بهترین اندیشکده ی سال معرفی شد اگر یه سرچ تو اینترنت بزنی متوجه میشین . این اندیشکده طرح کودتای مخملی (کودتای رنگی) را در سال 88 تئوریزه کرده بود و ان را با نام " کدام راه به سوی پارس " منتشر کرده بود و این در واقع منبع اصلی برای خائنین داخلی و دشمنان خارجی جهت پیشبرد اهداف خصمانه امریکا و صهیونیسم بود . مقاله مربوط به سال 88 با این عنوان است : ?which path to persia این اندیشکده وابسته به حزب دموکرات امریکاست حزبی که اکنون در قدرت است لذا نظرات کارشناسان و استراتژیست های این اندیشکده بسیار حائز اهمیت است . خصوصا در مورد ایران . این اندیشکده یک مرکز دارد به اسم سابان که سرمایه گذار ان هیم سابان سرمایه دار صهیونست است که روی مساله ایران کار می کنند و ....
  • حسین ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    کاخ سفید مشاوران زیادی داره که ایرانی‌ هستند و ایرانیهای هستند که اکثرا زخم خورده از مردم و جمهوری اسلامی هستند و متاسفانه به خاطر نزدیکی‌ به لابیهای صهیونیستی نفوذ قابل توجه دارند،به همین دلیل هست که میبینیم اکثر دولتهای امریکا تصمیماتی گرفتند که در وهله اول علیه ملت ایران بوده و در خیلی موارد میبینیم که حتی خلاف منافع خود آمریکاییها بوده،این دقیقا نشون میده چه تیپ افرادی مشاوره دهنده هستند به مقامات آمریکایی‌. نمونه خیلی‌ روشنی هم که اتفاق افتاد که در کشور دیگه‌ای بود دیدیم،دولت کانادا روابط نسبتا مناسبی با ایران داشت،دقیقا به مرور زمان با نزدیکتر شدن یک گروه خاص ایرانی‌ و نفوذ و نزدیکی‌ در دولت کانادا روابط را تحت تاثیر قرارداد و بعد از ازدواج یکی‌ از این ایرانیها با وزیر خارجه کانادا دیدیم که روابط کلا قطع شد ،و با کمال تعجب صحبتها و مواضع دولت کانادا از دشمنان سنتی‌ ایران هم تندتر و خصمانه تر شد. این مورد نشان میده که یک عده‌ ایرانیهایی که دستشون از کشور کوتاه شده در دشمنی با ملت و کشور جری تر از خود غربی‌ها هستند ،چون غربی‌ها دشمنیشون بخاطر منافعشون هست ولی‌ این ایرانیها دشمنی و کینه عمیق دارند. حالا دیگه هنر دستگاه دیپلماسی هست که چطور اینا رو یه جوری متوجه کنه که مشاوره با اینها را کنار بزارن غربی‌ها چون حتی به منافع خودشون هم ضربه میزنن.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    من مايلم براي مشرق مقاله بفرستم
  • حسن ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    البته اگر آمریکا در سیاست خارجی مستقلی می بود این جمله می توانست صحیح باشد: "....خانم دکتر مالونی گزارش راهبردی خود را با یک ارزیابی کلی به پایان می برد؛ او شیخ دیپلمات (روحانی) را فردی دُرست، در زمان دُرست برای خروج ایران از بحران و انزوا از طریق ارتباط با جهان (مشخصاً ایالات متحده) ارزیابی می کند....."
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    نمی دونم اینا با این همه موسسه و پژوهشگر و ... چرادرک درستی از مردم ایران ندارن جانم فدای سید علی
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    بنظرم معقول نوشته
  • حامد ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    این موسسه هم متعلق به حیم سابان هست که خودش یه صهیونیست ساکن آمریکاست و از موسساتی است که به وزارت خارجه آمریکا مشاوره میده
  • کاظم ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    هرچی گفتیم تحریما فشار نیاورده و..... مفت فروختیم انقلابمونو....
  • فریاد بی صدا ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    جملات پایانی خانوم قابل تأمله!!!!!!!! دوباره اونو بخونید.
  • مهدی ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    جالبه تو این دوره هر کس میخواد روحانی رو به سمت خودش متمایل نشون بده.. آخرشم فک کنم روحانی همه رو دور بزنه!
  • ده بالا ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    زن کبلعی هم در مورد سیاست گفته لطفا پخش کنید.
  • مرگ بر سازشکار ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    ماجرای بازداشت این شخص چگونه بوده
  • حمام روشن ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    مشرق من مقاله دادم چرا ننوشتی. دلاک حمام
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    واعجبا
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    عجیب
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    عجب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس