کد خبر 22850
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲

خودروي دست ساز فرمانده فقيد نيروي هوايي ارتش از گنجينه هاي معرفي نشده اين شهيد بزرگوار است.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق، امير سرلشکر شهيد منصور ستاري فرمانده اسبق نيروي هوايي ارتش بدون شک يکي از نوابغ نظامي در نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به حساب مي‌آيد.
هوش سرشار و تخصص اين فرمانده شهيد در کنار قدرت ايمان و تعهد وي بود باعث شد تا در طول مدت فرماندهي خود بر نيروي هوايي سرمنشا بسياري از اقداماتي باشد که امروز نيروي هوايي و نيز پدافند هوايي کشور را به اين سطح از آمادگي و توان رزمي رسانده است.
اين فرمانده شهيد نيروي هوايي خلبان نبود، ولي با تخصص بالايي که در امر پدافند هوايي داشت دست به اقدامات زير ساختي و زيربنايي زيادي زد به طوري که امروز کمتر کسي است که پيشرفت‌هاي کشور در عرصه پدافند هوايي را مرهون او نداند.
اما اين هوش و تخصص ستاري تنها معطوف به صنايع دفاعي کشور نبود و شايد کمتر کسي از طراحي خودرو توسط اين شهيد بزرگوار خبر داشته باشد.
فرمانده اسبق نيروي هوايي ارتش مدتي قبل از شهادت خود اقدام به طراحي يک دستگاه خودرو کرد که شايد در آن برهه از زمان که هنوز اتومبيل هاي امروزي وارد بازار نشده بود، يک اقدام ابتکاري و منحصر به فرد محسوب مي شد.

وي که همواره تأکيد بر استفاده از توان نيروهاي خلاق داخلي داشت، يکي از اهداف طراحي و ساخت اين خودرو را اثبات عملي ممکن بودن اين کار به خودروسازان کشور در آن زمان بيان مي داشت.
خودروي طراحي شده توسط شهيد ستاري که متاسفانه پس از شهادتش به توليد انبوه نرسيد، بعد از شهادت وي به نام "شمس" نامگذاري شد که مخففي از حروف ابتدايي "شهيد منصور ستاري" است.
خودروي بنزين سوز "شمس" با طول 330 سانتي متر، عرض 142 سانتي‌متر، و ارتفاع 150 سانتي‌متر، داراي يک موتور 4 سيلندر با حجم  1200 سي سي بوده و 160 کيلومتر بر ساعت سرعت دارد.
فاصله 220 سانتي‌متري دو محور، گنجايش 47 ليتري باک، قطر 8 متري دايره دورزدن و حدفاصل 16 سانتي متري کف تا زمين از ديگر مشخصات اين خودروي 4 نفره بود که توسط فرمانده شهيد نيروي هوايي ارتش طراحي شد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس