در مجموع هدف از بیان این مطلب خرده گرفتن به گسترش استفاده از نسل سوم تلفن همراه نیست چرا که قدم اول در یک جامعه فرهنگ سازی و آموزش استفاده از یک فناوری بوده و باید سعی داشت بستر را برای افزایش تقوای دیجیتالی گسترش داد.

مشرق؛ ورود تلفن همراه بر روی ادبیات و شکل مکتوب زبان مردم کشورهای مختلف اثر گذاشته است چرا که افراد برای صرفه جویی در زمان و هزینه و در نتیجه کوتاه تر کردن پیام از لغات شکسته و یا جایگزینی که هیچ ریشه ای ندارد، استفاده می کنند که بعضا برخی از آن ها به محاورات روزمره نیز راه پیدا می کند. همچنین تلفن همراه امکان دروغ گفتن را افزایش می دهد، جملاتی مانند "تماس گرفتم ولی در دسترس نبودی" بسیار کاربرد دارند، به علاوه فرد حرف هایی که هنگام روابط چهره به چهره نمی تواند بزند را از طریق این وسیله بیان می کند که گاه مشاهده می شود حریم ها را شکسته شده اند چرا که افراد در پیامک رودربایستی ها را کنار می گذارند.


      
تلفن همراه یک ابزار الکترونیک شخصی است و خود فرد به شخصی تر شدن آن کمک می کند، به وسیله آن با اشخاصی که دوست دارد ارتباط برقرار می کند، موسیقی مورد علاقه اش را گوش می دهد، بازی می کند و ... تمام این موارد دست به دست هم می دهند تا حصاری را که فرد به دور خود کشیده را محکم تر کنند. این امر حس انزوا و افسردگی را در فرد می پروراند فرد یک زندگی مصنوعی و مجازی را برای خود فراهم کرده و به این فکر می کند که به آرامش دست یافته و همه چیز باب میل و سلیقه خودش است، غافل از اینکه این آرامش خود بی آرامشی است. هرچه تلفن های همراه پیشرفته تر شدند و بر اساس آن قابلیت و امکانات جانبی بیشتری در اختیار فرد قرار گرفت مانند دسترسی به اینترنت، ارائه اپلیکیشن های مختلف، امکان دسترسی به شبکه های اجتماعی، به فردگرایی دامن انسان زده شد.

فرد با عضویت در شبکه های اجتماعی ساعتها از عمر خود را صرف کسب اطلاعات غیرضروری می کند، دوستانی مجازی برای خود پیدا می کند، اخبار و مجلاتی را مطالعه می کند که دوست دارد و این به معنای شخصی سازی مطلق است. این فرایند باعث می شود که فرد روابط اجتماعی و خانوادگی اش را کاهش و از سوی دیگر حلقه روابط مجازی را گسترش دهد، حتی اگر در جمع اعضای خانواده قرار دارد مشغول استفاده از تلفن همراه خودش است بی آن که متوجه شود در فضای واقعی اطرافش چه می گذرد. در واقع این موضوع بیان کننده غفلت انسان از خود و خانواده است.


 
فرد قادر است با استفاده از تلفن همراه بسیاری از تابوهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که در محیط اجتماعی ملزم به رعایت آنها بوده را بشکند چرا که در این محیط الزامی به رعایت آنها نیست و افراد با قومیت ها و فرهنگ و نژاد مختلف در ارتباط هستند کسی معترض به این قاعده شکنی ها نمی باشد و هیچ کنترلی بر روی آن وجود ندارد. ویرلیو معتقد است که پیشرفت تکنولوژی ارتباطی به جایی رسیده است که ما با این ابزار ارتباطی می بینیم، می شنویم و حتی فکر می کنیم. امروز این گفته کاملا در حال اجرا شدن است. از آنجا که فرد به هنگام برقراری ارتباط با استفاده از تلفن همراه در فضای مجازی بیشتر از نوشتار خود استفاده می کند تا کلام، قدرت روابط اجتماعی ش در اجتماع واقعی کاهش پیدا می کند. همچنین تلفن همراه عادات خوابیدن و خوردن فرد را تغییر می دهد و به دلیل اینکه ساعت ها مشغول وبگردی، بازی و ... است حتی متوجه گرسنگی هم نمی شود در نتیجه عوارضی چون آرتروز، تضعیف بینایی، سوء تغذیه، افت تحصیلی و کاهش بازدهی و مانند اینها دامن گیر او می شود. و از آنجا که فرد درگیر روابط خشک و عاری از هر نوع احساسات واقعی و عاطفی است، بسیار پرخاشگر شده و بیشتر احساس تنهایی می کند.


 
در گذشته بیشتر بازی ها به صورت فیزیکی بود و بسیاری از آنها در فضای آزاد صورت می گرفت، این بازی ها در سلامت جسم و روح بسیار اثر گذار هستند. اما از طریق تلفن ها همراه بازی ها به صورت مجازی و آنلاین در آمده که اکثر آنها خشونت را پرورش و استرس را افزایش می دهند. افراد در فضای مجازی برای خودشان آواتار می-سازند که براساس آن زندگی تشکیل می دهند که اساس آن کذب است و به اشاعه نقاق دامن می زند. امروزه تلفن های همراه با قابلیت اینترنت پرسرعت، امکان ارسال تصاویر و فیلم های مستهجن را فراهم می کند که چیزی فراتر از لذت گرایی مقطعی و پوچ نیست. این موضوع باعث از بین رفتن بسیاری از تابوها و همچنین زیر سوال رفتن تقدس ها می شود و بدین شکل دایره مشروع ها گسترش می یابد و دایره ممنوع ها کمتر می شود. آسیب های جبران ناپذیری که این وسیله ارتباطی به بار آورده با ارائه نسل سوم از تلفن های همراه در حال گسترش است. این قبیل وسائل ارتباطی دلها را اغواء، جذب و از راه به در می کند. انگیزه معنوی را انسان سست می کند و شهوات را در انسان بیدار می کند.


 
نسل سوم تلفن های همراه از آنجایی که قابل اتصال به شبکه جهانی اینترنت است، امکان سرقت اطلاعات شخصی افراد را مهیا می سازد. امکان برقرای ویدئو کنفرانس ها می تواند زمینه به خطر افتادن امنیت افراد شرکت کننده در آن را فراهم سازد، چه بسا تصاویر و صحبت های آنها ضبط و پخش می شود و این امر قدرت جاسوسی را افزایش می دهد. فناوری G3 با قابلیت ارائه مکالمه تصویری زنده، بساط از بین رفتن حریم ها را آماده ساخته است، چرا که دل های بیمار را به خودش جلب می کند. قابلیت دسترسی به اینترنت پرسرعت امکان دستیابی به پایگاه های اینترنتی شبکه های ماهواره ای فحشاء و سایت های مستهجن به صورت پرتابل فراهم می کند. قابلیت انتقال صوت و تصویر از سوی بسیاری از مراجع مورد انتقاد قرار گرفت و اکثر این مراجع به امر مفسده انگیز بودن این فناوری اشاره کرده اند چرا که این قابلیت باعث گسستن حریم ها و حرم ها می شود و تمام مرزهای میان زن و مرد قابل از بین رفتن است. امکان به گناه افتادن را افزایش می دهد و ترویج دهنده اباحی گری و لاابالی گری می باشد.

 
از آنجایی که نسل سوم تلفن همراه امکان ضبط تصاویر را فراهم می آورد، پیامدهای شومی را برای جامعه به دنبال دارد چرا که این قابلیت بدون کنترل، بستری برای از بین رفتن حائل های میان زن و مرد بوجود می آورد، دین اسلام هیچ ممنوعیت را برای ارتباط میان زن و مرد قرار نداده است، اما ارتباطاتی که در خط اعتدال و دوری از هرگونه اختلاط قرار گیرد. در آیات سوره قصص خداوند با اشاره به دختران شعیب می فرمایند که آنها در خارج از منزل با حفظ حیا و دوری از هرگونه اختلاطی مشغول به کار می شدند(سوره مبارکه قصص 23-26) و صراحتاً امت اسلام را امت میان رو خطاب کرده است.( کذلک جعلناکم امة وسطاً....(سوره مبارکه بقره 13)). گرم شدن بازار برای افراد سودجو، گسترش اخاذی، افزایش خودکشی، تسلسل بنیان خانواده، افزایش سوء ظن ها، افزایش طلاق و کاهش اعتماد از جمله تبعات منفی نسل سوم تلفن همراه است و بخاطر اثراث روانی که بر روی افراد به دام افتاده دارد امکان قرار گرفتن در مسیر اعتیاد را نیز فراهم می کند.


 
آنچه بیان شد نشان می دهد که با وجود فراهم شدن اسباب آسایش و آرامش و راحت تر شدن انجام یکسری از امور، میزان استرس و دردسرها در حال افزایش است، این موضوع هیچ علت و ریشه ای جز غفلت از خدا ندارد. خداوند در آیه 124 سوره طه می فرماید: "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکًا / و هر آن کس از یاد من دوری کند، زندگی سختی در انتظارش خواهد بود". این آیه روشن کننده حقیقت است، هرچقدر دل مشغولی ها بیشتر شود، غفلت از یاد خدا بیشتر می شود بر همین اساس آسایش هم کمتر می شود. فطرت انسان میل به کمال دارد و فراهم شدن امکانات دنیوی او را از این نیاز سیراب نمی کند، فرد هر چقدر هم با فراهم شدن امکانات مختلف نیازهایش رفع شود، باز هم به آرامش نمی رسد چرا که نیاز دیگری در او شکل می گیرد. میزان آرامش یک نفر بسته به میزان توکلش به خدا دارد. وقتی انسان به خداوند توکل کرده است با ایمان به یاری از سوی او گام بر می دارد و بر همین اساس احساس امنیت و آرامش دارد، خداوند در آیه 9 سوره منافقون خطاب به اهل ایمان می فرماید: "مال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کند".

آیات و احادیث نیز بر این قضیه صحه می گذارند که گسترش اسباب رفاهی، حرص و طمع را در انسان پرورش می دهد، و هرچه فرد به دنبال طمع ورزی و دستیابی به آسایش دنیوی باشد، از یاد خداوند غافل می شود، غفلت او به قدری است که خداوند در آیه19 سوره حشر می فرماید: "وَ لا تَكُونُوا كالَّذِينَ نَسوا اللَّهَ فَأَنساتُ‏مْ أَنفُسهُمْ أُولَئك هُمُ الْفَسِقُونَ / و همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار كرد، آنها فاسقانند". یکى از بزرگترین بدبختی ها و مصائب انسان خود فراموشى است، چرا که ارزشها و استعدادها و لیاقت هاى ذاتى خود را که خدا در درون او نهفته و از بقیه مخلوقات ممتازش ساخته، به دست فراموشى می سپرد، و این مساوى با فراموش کردن انسانیت خویش است، و چنین انسانى تا سرحد یک حیوان درنده سقوط مى‏ کند، و همتش چیزى جز خواب و خور و شهوت نخواهد بود! و اینها همه عامل اصلى فسق و فجور بلکه این خود فراموشى بدترین مصداق فسق و خروج از طاعت خدا است.

در مجموع هدف از بیان آنچه گذشت خرده گرفتن به گسترش استفاده از نسل سوم تلفن همراه نیست چرا که قدم اول در یک جامعه فرهنگ سازی و آموزش استفاده از یک فناوری بوده و باید سعی داشت بستر را برای افزایش تقوای دیجیتالی گسترش داد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس