کد خبر 228228
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: تمام کارها باید از آغاز قرآنی باشد، منبرها قرآنی باشد تا همه سخنان برخاسته از قرآن و حدیث باشد و باید دو سوم مطالب منبری‌ها قرآن باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در جمع روحانیون و طلاب قزوین بیان کرد: نامه‌ای برای علما در خصوص قرآن نوشتم که شکر خدا این نامه اثر گذاشت و موجب شد تا در میان روحانیون در رابطه با ظلمی که به قرآن شده صحبت کنم، چون حق قرآن ادا نشده است از این رو از مدرسین حوزه می‌خواهم خطوطی را که بر ما حاکم شد و نگذاشت قرآن حاکم شود را اصلاح کنند چراکه باید کارها و منبرها قرآنی باشد تا همه سخنان برخاسته از قرآن و حدیث باشد و باید دو سوم مطالب منبری‌ها قرآن باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه در برخی از منبرها کمترین استفاده از قرآن می‌شود از این رو باید در ماه مبارک رمضان نهضتی برای قرآن راه بیندازیم و همانطور که قرآن خودش می‌فرماید این کتاب آسمانی را جدی بگیریم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: قرآن مال همه است منتهی هرکس با سوادتر است استفاده بیشتری از قرآن می‌برد و همانطور که هرچیزی فصلی دارد فصل قرآن نیز رمضان است و اهمیت ماه مبارک رمضان به روزه نیست بلکه به قرآن است.

وی توضیح داد: اگر به سخنان علمای بزرگ و برجسته در سال‌های پایانی عمرشان نگاهی بیندازیم می‌بینیم که همه آنها اقرار می‌کنند آنطور که باید به قرآن نپرداخته‌ایم؛ ما نیز متأسفانه آنطور که باید به قرآن نپرداخته‌ایم و بیشتر خودمان را سرگرم صوت و لحن قرآن کردیم حال آنکه اگر فتنه‌ها زیاد شد باید به قرآن رجوع کنیم و در سختی‌ها از قرآن یاری بجوییم.

قرائتی تصریح کرد: توصیه من این است که هرچه می‌خواهید بگویید با قرآن باشد ولی پرداختن به مسائل دیگر همچون تاریخ قرآن، کتابت قرآن، قاریان قرآن و امثالهم فایده‌ای ندارد از این رو یک اصل را فراموش نکنید که آنچه می‌آموزید باید علمی واجب یا مستحب باشد و یا مشکلی را برای جامعه و یا فرد حل کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه امروز در حوزه و دانشگاه درس‌هایی می‌خوانیم که نه واجب است و نه مستحب و نه مشکل فرد یا جامعه‌ای را حل می‌کند حتی در رساله مراجع مطالبی هست که لزومی ندارد مانند شک بین دو و پنج که حتی هیچ جنی نیز چنین شکی نمی‌کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشوراعلام کرد: برخی قرآن نمی‌خوانند و برخی نیز به خیال عدم فهم قرآن از تدبر در قرآن می‌ترسند حال آنکه خداوند سبحان خود ما را به تدبر در قرآن فراخوانده است و اگرچه ما نمی‌توانیم به اندازه اهل بیت از قرآن بفهمیم ولی بدانیم که همانطور که غواص از دریا بیش از سایر افراد دستاورد کسب می‌کند هرکس در قرآن تدبر کند و عمیق تر بنگرد دستاورد بیشتری به دست خواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی می‌گویند کسی که فقه و اصول نخواند قرآن را نمی‌فهمد که این حرف درستی نیست مگر سلمان و ابوذر قرآن را نفهمیدند، اگر کسی می‌خواهد چنین سخنی بگوید باید اظهار کند که هرکس فقه و اصول را بخواند قرآن را بیشتر درک می‌کند.

قرائتی عنوان کرد: در آخرت قرآن است که شکایت می‌کند که چرا مرا رها کردند و ما باید آن روز پاسخ دهیم که چرا کاری کردیم که پیامبر اکرم(ص) ناراحت شده و نزد خدا شکایت می‌کند که قرآن مرا کنار زدند.

وی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌دانست که حق امیرالمومنین علی(ع) غصب می‌شود، در حق حضرت زهرا(س) چه می‌شود و با حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مردم چه می‌کنند، ولی از مظلومیت آنها سخنی نگفت و شکایت نکرد بلکه از مهجوریت قرآن شکایت کرده است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: برخی قرآن نمی‌خوانند، برخی قرآن خوانده ولی غلط دارند برخی هم که می‌خوانند نیز تدبر نمی‌کنند و این شرایط یعنی ما همچون بیماری هستیم که به جای مصرف دارو، داروها را به نمایش گذاشته‌ایم.

وی اظهار کرد: برخی از روحانیون زمان صحبت کردن داد می‌کشند که باید از آنها پرسید که مگر مردم چه گناهی کرده‌اند؛ توصیه من به روحانیون این است که کم حرف بزنید و بیش از 20 دقیقه حرف نزنید چراکه مردم در 20 دقیقه اول صحبت‌ها دل می‌دهند و در 20 دقیقه دوم خسته می‌شوند و در 20 دقیقه آخر گوش و دل نمی‌دهند.

قرائتی یادآور شد: روحانیون بین دو نماز سخنرانی نکنند این کار گروگانگیری است، وقتی خداوند سبحان به بنده‌اش اجازه داده که بین نماز تغییر نیت داده و نماز را تمام کند چرا ما آزادی را از بنده خدا می‌گیریم اگر می‌بینید که بعد از نماز مردم کمی می‌مانند اشکالی ندارد شما نیز کم صحبت کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی رسولی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    0 0
    با درود بر آقای قرائتی , دانشمند محترم.اینجانب نیز از تبلیغات و فعالیتهایی که به نام قرآن می شود, انتقاد دارم.متأسفانه قرآن خواندن ما هم تبلیغی و نمایشی شده است.با سر و صدا و جنجال می گویند محفل انس با قرآن و بعد می بینیم چند نفر دور هم می نشینند و با فشار آوردن بر حنجره خود چند آیه قرآن را با تلاوت مجلسی می خوانند و نوعا" شکل مسابقه به خود می گیرد و آنوقت نام آن را می گذارند: محفل انس با قرآن. اگر این چند نفر به جای تلاوت قرآن , آواز هم می خواندند ظاهر موضوع چندان تفاوتی نمی کرد!! بنده اساسا" به تلاوت مجلسی ایراد و انتقاد دارم.لزومی ندارد اینهمه فشار به حنجره آوردن و کش و قوس دادن کلمات و جملات آیات قرآن.خیلی از ما به هنگام شنیدن تلاوت مجلسی , شاید اصل جملات آیات را متوجه نمی شویم و فقط کش و قوس های صداها را می شنویم.آیا این ظلم به قرآن نیست؟ بهتر نیست با قرائت طبیعی و رعایت ترتیل هم آیات را متوجه شویم و هم در ژرفای مفهوم و معنی آن سیر کنیم؟آیا نباید مفاهیم قرآن را وارد زندگی عملی فردی و اجتماعی نماییم؟ چه نیازی به اینهمه مسابقه حفظ و تلاوت و جایزه برای قرآن است؟تا چه حد حاضریم به مفاهیم قرآن عمل کنیم ؟مثلا" قرآن ما از دوستی و روابط نزدیک با کافران نهی می کند , آنگاه ما باز هم به سفر و گردش در کشورهای اروپایی رفته و با آنها احساس دوستی کرده و وارد تجارت و ارتباطات علمی و فرهنگی می شویم و تصور می کنیم ارتباط با جوامع مسلمان و غیر مسلمان مستضعف و باصطلاح توسعه نیافته هیچ نفعی به حال ما ندارد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس