لاریجانی اضافه کرد: این مساله نشان میدهد انتظار فرج در دین اسلام جنبه رکنیت دارد و از جهات مختلفی میتوان به آن نگاه کرد.در بحث مواجهه با این انتظار بزرگ دو مسالهی تاثیر آن در تربیت فردی اجتماعی و برنامههای امام مهدی (عج) در تربیت انسان مطرح میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به تبیین بحث اول دیدگاههای خود پرداخت و خاطر نشان کرد: بحث انتظار در سطح کلان تاثیرات فردی و اجتماعی خواهد داشت. از زمانی که زندگی با مذاهب مدرن بخصوص جدایی دین از اجتماع شکل گرفت، شرایط اجتماعی تغییر پیدا کرد و انسانها نسبت به تکنولوژی مقهور شدند، نظامهای اجتماعی علیرغم شعارهای اومانیستی جنبه ابزاری پیدا کرد یعنی انسان دچار پدیدهی استثمار تکنولوژی شد به طوری که برخی متفکران مثل هایدگر و فوکو که منتقد این جریان بودند از آن به عنوان بحران هویت نام بردند.
لاریجانی اضافه کرد: در عصر حاضر نسبت انسانها به متافیزیک و وجوه علمی کائنات جنبهی طغیان پیدا کرده و عصیانی پایهگذاری شده که منجر به محدودیت انسان از بسیاری از معارف شده است و عصبیت مدرن را شکل داده که ریشه در جهل دارد. این عصبیت مدرن از عصبیت جاهلیت مخربتر است. به طوری که امام صادق (ع) در حدیثی میفرمایند که زمان ظهور امام عصر ( عج) آنچه میبیند به مراتب شدیدتر از چیزی است که پیامبر (ص) در عصر جاهلی دید.
رئیس مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: تاثیرات ویژگیهای عصر حاضر زندگی زمانی ما را طوری سامان داده که انسانها احساس امید نمیکنند بلکه در یک بیسرانجامی غوطه میخوردند. یعنی انسانهای این عصر انسانهای معلقی هستند. اکثر اضطرابها، تنشها و مشکلات ریشه در همین ناامیدی و یاس دارد. به طوری که یکی از فیلسوفهای عصر حاضر معتقد است عصر ما عصر انسانهای بیهویت است.
لاریجانی سپس به تبعات اجتماعی این ناامیدی اشاره کرد و گفت: آدم مضطرب و ناآرام به عالم ناآرام گسترش داده شده البته ظاهر آن کاملا قانونی است و با کمک رسانههای مدرن سعی در توجیه کردن این بزرگترین فساد مدرن دارند. اگر زمانی چنگیزخان به کشورها لشگر کشی میکرد و کشتار راه میانداخت، حالا جنگهای بینالمللی و سلاحهای هستهای به وجود آمده که فقط ظاهر آن را بزک کردهاند.
او به سخنی از ولتر اشاره و عنوان کرد: ولتر میگوید آخرین درجه فساد به کار بردن قوانین برای جرم است و حالا این اتفاق افتاده است. حالا قدرتمندان جلسه میگذارند تا به عراق و افغانستان حمله کنند و دیروز هم که جلسه فضاحت آمیز برای کشتار بیشتر مردم سوریه داشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنها همه این جنایتها را تحت عنوان مبارزه با تروریسم قانونی جلوه میدهند و معتقدند که از حقوق بشر حمایت میکنند در صورتی که اتفاقاتی که رخ میدهد مصداق حرفی است که ولتر میزند؛ البته همهی این اقدامات سبوعانه ریشه در هبوط انسانیت به سرحد ابزار قدرت دارد. اما نظریه ظهور دنیای دیگری ترسیم میکند. انسان مدرسه مهدی انسانی کاملا امیدوار است.
وی در ادامه با اشاره به مفهوم مرجعیت امام عصر (عج) گفت: معنای این مرجعیت این است که همهی انسانها احساس میکنند در مسیر تکامل خود از یک انسان کامل پشتیبانی میشوند. لذا نه تنها دچار یاس نمیشوند بلکه در مقابله با مشکلات هم امیدوارهستند.
لاریجانی بار دیگر بر مسالهی یاس در انسان مدرن تاکید کرد و یاد آور شد: یاس منشاء همهی مشکلات است و انسان یاسزده به جامعهی یاسزده منجر میشود. همه حرفهای تبلیغاتی نیز برای کوتاه مدت میتواند موثر باشد. مثلا در اشغال عراق گزارشهای مکرر وجود داشت که سربازان آمریکا بحران روحی دارند و نتیجهی 5 سال لشگرکشی به عراق با شکست مواجه شد. در افغانستان هم وضعیت آنقدر مفتضحانه بود که با کسانی که پیش از این تروریسم میخواندند، بر سر میز فالودهخوردی نشستند. آنها نجنگیدند چون نیروهای آنها روحیه عملیات ندارند. اگر این وضع را با جنگ 33 روزه مقایسه کنیم میبینیم نیروهای حزبالله با روحیهای که داشتند پیروز شدند. در نتیجه این تئوری انتظار است که انسان ناامید را امیدوار، انسان بیهویت را به انسان با هویت تبدیل میکند.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به برنامههای امام مهدی (عج) در تکامل انسان پرداخت و گفت: در مقولهی انتظار آرمانهای مهمی برای عالم نهفته است که فلسفهی اسلام را شکل میدهد این آرمانها راهگشا و مجموعهی کاملی از فلسفهی اسلامی را نشان میدهد که یک نظام را سامان میبخشد.
وی با اشاره به غیبت امام مهدی (عج) آن را ناشی از آماده نبودن جامعه از نظر روحی دانست و اضافه کرد: غیبت ایشان از عدم معرفت و آمادگی ما حاصل میشود اما تلاش و مجاهدت در دین شرایط را برای درک عمیقتر حضرت فراهم میکند. به طوری که میتوان انتظار ظهور فردی را داشت. با این حال چگونگی قرابت با حضرت مهدی (عج) به این مساله بستگی دارد که ما چقدر به ایشان نزدیکتر باشیم.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه اصلاحات و تحولات باید از درون انسان آغاز شود، به ذکر مثالی پرداخت و گفت: زمینهی رشد باید از جامعه فراهم شود. یکی از دلایل شکست مارکسیسم هم همین بود که جامعهی آنها تربیت نشده بود. آنها با شعار حمایت از پرولتاریا به یک سلطنت حزبی بدل شد.
بخش دیگر سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی به ویژگیهای جامعه بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) اختصاص داشت.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد فضای سازگاری اجتماعی و گسترش صلح و از بین رفتن تشنجها و کینهتوزیها یکی از ویژگیهای زمان ظهور است. عدالت خواهی و برچیده شدن ظلم نیز ویژگی دیگر این عصر است. ایده حکومت واحد جهانی وقتی محقق میشود که برای برچیدن ظلم تلاش کنیم و هر چه عمق زمان افزاش پیدا کند این مبارزه بیشتر میشود و در زمان ظهور به حداکثر میرسد.
لاریجانی بر آمادگی برای مجاهدت نیز تاکید کرد و گفت: تحولات آیندهی جهان به گسترش این روحیه مربوط میشود. جهاد اسلامی بر محور عقلانیت و ایجاد فضای دوستی و انسانیت شکل گرفته نه بر توحش که جگر یک انسان را بیرون بکشند و بخورند. مجاهدت اسلامی با اینگونه تروریستهای جگرخوار که با سلاح آمریکایی این اعمال را انجام میدهند قرابتی ندارد.
او تولید و آبادانی را نیز از دیگر ویژگیهای ظهور امام عصر (عج) عنوان کرد و با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر یاد آور شد: رخت بر بستن رذایل انسانی جز با امر به معروف و نهی از منکر ممکن نیست. امر به معروف و نهی از منکر مقاومت نیست بلکه مراحمت و نشان دهندهی دوستی است اگر در جوامع دیگر توجهی به آن نمیشود به این خاطر است که برای ارتقای خود و دیگران ارزش قائل نیستند.