کد خبر 225323
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸

رئیس جمهور مخلوع مصر اعلام کرد، « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در اوج انقلاب مردمی مصر در سال ۲۰۱۱ از وی خواست قدرت را به شخصیت های سیاسی از جمله « محمد البرادعی» تحویل دهد.

به گزارش مشرق، تسنیم به نقل از خبرگزاری  رویترز نوشت: روزنامه مصری « الوطن» به نقل از « حسنی مبارک» که درباره قیام 18 روزه مردم مصر سخن می گفت، نوشت: «در حالی که تظاهرات در میدان التحریر ادامه داشت، باراک اوباما ( رئیس جمهور آمریکا) دو یا سه بار با من تماس گرفت اما من پاسخ ندادم. در نهایت پاسخ دادم و او از من پرسید: اکنون موضعت چیست؟ و قبل از آن که پاسخ دهم، اوباما گفت: نظر من این است که کشور را به گروهی از سیاسیون از جمله محمد البرادعی تحویل دهید. من به او گفتم: آیا تو چنین حرفی می زنی؟ و او گفت: بله.»

محمد البرادعی که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد بود، پس از بازگشت به مصر به یکی از چهره های بارز مخالف دولت وقت تبدیل شد.

الوطن همچنین به نقل از مبارک که سه دهه بر مصر حکومت کرد، نوشت، واشنگتن تلاش می کرد به هر قیمتی پایگاهی نظامی در مصر داشته باشد اما او همواره با این درخواست آمریکا مخالفت می کرد.

مبارک در ادامه گفته است:« عبدالحلیم ابوغزاله ( وزیر دفاع پیشین مصر) یکبار به او گفت، آمریکا خواهان دستیابی به پایگاهی نظامی در مصر است و او با این مسئله موافقت کرده است. اما مبارک در پاسخ به ابوغزاله گفت: نه تو حق موافقت با این درخواست را داری نه من. مصر ملک تو یا من نیست.»

مبارک در سال 1989 ابوغزاله را که از سال 1981 وزیر دفاع بود از این سمت برکنار کرد. انقلاب مردمی مصر علیه رژیم حسنی مبارک در ژانویه 2011 منجر به سرنگونی وی شد و اکنون بیش از دو سال است که رئیس جمهور مخلوع مصر به خاطر برخی اتهامات از جمله فساد مالی و قتل تظاهر کنندگان در زندان بسر می برد.

مبارک در ادامه این مصاحبه افزود:« آمریکایی ها می خواستند به هر قیمتی در مصر پایگاه های نظامی داشته باشند و واشنگتن بارها از من واگذاری پایگاه هایی در غرب قاهره و برج العرب نزدیک اسکندریه را تقاضا کردند. یکبار در جریان سفر رسمی به ایالات متحده با وزیر دفاع وقت آمریکا دیدار کردم و او از موافقت ابوغزاله با واگذاری پایگاه نظامی به آمریکا در مصر خبر داد و من پاسخ دادم قانون اساسی مصر اجازه چنین کاری را نه به ابوغزاله، نه به من و نه هیچ کس دیگری نمی دهد. این امر نیاز به موافقت پارلمان مصر دارد و حتی در صورت موافقت پارلمان، باید همه پرسی در این باره انجام شود.»

مبارک در پاسخ به سوالی درباره نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در حوادث کنونی مصر و منطقه عربی گفت: « آنچه برای آمریکا مهم است اساسا تضمین امنیت اسرائیل است و آمریکایی ها در طول حیاتشان برای تحقق این هدف عرب ها را تحت فشار قرار داده اند.»

حسنی مبارک در ادامه گفت:« آمریکا در سال 2006 یا 2007 خواستار حق استفاده از امواج اف ام در قاهره شد اما وزیر اطلاع رسانی مصر با این درخواست مخالفت کرد.»

مبارک همچنین گفت:« آمریکا خواستار ایجاد شبکه الکترونیکی برای نیروهای مسلح شد ولی من از بیم جاسوسی اسرائیل و آمریکا، با آن مخالفت کردم.»

مبارک درباره کناره گیری از سمتش تصریح کرد، من خود تصمیم گرفته بودم کناره گیری کنم و هیچ کس مرا تحت فشار نگذاشت. من می توانستم به حکومت بر کشور ادامه دهم اما برای حفظ جان مردم و جلوگیری از کشتار تصمیم به کناره گیری گرفتم.

حسنی مبارک از صحبت کردن درباره حوادثی که در زمان قیام مردمی در مصر روی داد خودداری کرد و گفت: «ترجیح می دهم در اینباره سخنی نگویم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • لیلا ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    با این حرفا عزیز نمیشی ونمیتونی رو جنایاتت سرپوش بذاری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس