استاد فلسفه دانشگاه با اشاره به مجموعه چهارجلدی «چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی» که توسط هانری کربن اسلام‌شناس مشهور فرانسوی نوشته شده است، گفت: کربن «علامه طباطبایی» را نمونه بارز معنویت و عرفان می‌دانست.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از فارس، نخستین نشست از «شب‌های ایرانشهر» عصر جمعه (10 خرداد) با عنوان «شبی با علامه سید محمدحسین طباطبایی» با حضور مجید سرسنگی رییس خانه هنرمندان ایران، حسن بلخاری و ان‌شاءالله رحمتی از اساتید دانشگاه و فرزند علامه طباطبایی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

سرسنگی در سخنانی کوتاه درباره اهداف خانه هنرمندان از برپایی «شب‌های ایرانشهر» گفت: یکی از تفاوت‌های بارز کشورهای توسعه‌یافته با ممالک در حال توسعه، آن است که کشورهای پیشرفته، همواره توجهی عمیق و مضاعف به اندیشمندان خود دارند، در حالی که این امر در بسیاری از ممالک در حال توسعه دیده نمی‌شود.

وی افزود: تمدن اسلامی ایرانی نخبگان بسیاری دارد که اندیشه آن‌ها در جهان ناشناخته است؛ تا جایی که گاهی استادان خودمان هم تصور می‌کنند باید از جای دیگری درس گرفت و کمبود در حوزه اندیشه را از طریق دیگران جبران کرد.

انشاءالله رحمتی استاد فلسفه دانشگاه دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اینکه برای شناخت جایگاه علامه طباطبایی بین عارفان و فیلسوفان نخست باید به هانری کربن اشاره کرد، گفت: البته تاثیر علامه تنها به هانری کربن محدود نمی‌شود با وجود اینکه وی را می‌توان به عنوان بزرگترین شخصیت غربی دانست که  با علامه در ارتباط بوده است.

مؤلف و مترجم کتاب‌های فلسفی با اشاره به مجموعه چهار جلدی «چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی» که توسط هانری کربن اسلام‌شناس مشهور فرانسوی نوشته شده است، خاطرنشان کرد: جلد نخست این کتاب به شیعه دوازده امامی اختصاص دارد و کتاب بی‌نظیری است. تلقی کربن از علامه نیکی بوده و او همیشه دانش علامه را می‌ستود و به لحاظ شخصیت نیز ایشان را نمونه بارز معنویت شیعه می‌داند.

وی در ادامه افزود: کربن علت نگارش این مجموعه کتاب خود را این مطلب بیان کرد که دریغ داشته بیش از این صفحه درخشان فلسفی دوره علامه در تاریخ غایب بماند، بنابراین خلق این اثر را از برکات علامه می‌داند.

رحمتی افزود: در یکی از خاطرات کربن از علامه طباطبایی نقل شده که روزی در محضر ایشان بوده و از علامه سؤال می‌کند که چگونه و چرا بدون وجود امام، توحید حقیقی محقق نمی‌شود، وی پاسخ می‌دهد که هر اسمی که به خدا نسبت می‌دهیم تنها از طریق صورت و شخصیت امام جلوه‌گر می‌شود اما خدا و ذات او همچنان دست نیافتنی است، امام حقیقت زنده و حلقه اتصال وجود مادی به معنوی است و علامه تاکید می‌کند که آن وجهی که از خداوند باقی می‌ماند وجه امام است و این معنویت خدا را در چهره امام می‌بینیم بنابراین اگر امام نبود برای سالک چیزی نمی‌ماند مگر غرفه شدن در مستی عرفانی که در بانگ انا‌الحق مستتر است.

در این نشست کلیپی از مصاحبه با آیت‌الله حائری شیرازی از شاگردان علامه طباطبایی پخش شد که در بخشی از این کلیپ آیت‌الله حائری به هنر و نقش آن در اندیشه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: علامه نهاد سه‌گانه هنری را خوب حفظ کرده؛ هنر دانی، هنر داری و هنر آرایی را در کنار جهان داری، جهان دانی و جهان آرایی نگهداشته است، بخشی از هنر به معرفت شناسی حسی اختصاص دارد که صعود و نزول آن در همان حس و خیال است، اما برخی معرفت‌شناسی تجریدی دارند که از عقل نظری و عملی دم می‌زنند و دارای انگیزه طیب و اندیشه ناب هستند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی همانند برخی حکمای بزرگ گذشته این مرحله را گذرانده و معرفتی شناسی حسی و تجریدی را به مشاهدات برگردانده و به راه رسیدن به حقیقت دست یافته است.

بر اساس اعلام قبلی روابط عمومی خانه هنرمندان،‌ قرار بود دراین نشست «غلامحسین ابراهیمی دینانی» از شاگردان علامه طباطبایی حضور داشته باشد که به دلیل کسالت وی این امر میسر نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس