روحانی می نویسد: «قبل از توافق سعدآباد در ملاقات حضوری با مقام معظّم رهبری جزئیات را مطرح کردیم. معظّم له در این ملاقات با تعلیق در حدّ "گازدهی نطنز" موافقت کردند.». امّا قطار "دیپلماسی اصلاحات" به این حدّ راضی نشد و از خط قرمزهای نظام دور شد.

گروه سیاسی مشرق- «حسن روحانی» در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» وقتی بحث به بررسی رونده دیپلماسی هسته ای طیّ دوره مدیریتی وی در «شورای عالی امنیّت ملّی» رسید، ضمن دفاع تمام قد از دیپلماسی اصلاحات مواضع بسیار رادیکالی را به مجری صدا و سیما و منتقدین وارد کرد.

وی ضمن اینکه به لحاظ حقوقی- سیاسی از گفتگوها با «تروئیکای سه کشور اروپایی» (انگلیس- فرانسه- آلمان) دفاع کرد، تمامی اقدامات صورت گرفته را به سران نظام بخصوص رهبری معظّم انقلاب اسلامی نسبت داد و بر این مبنا با بی سواد خواندن منتقدین؛ یک فضای احساسی را در بدنه حامیان خود بوجود آورد.

اینکه «روحانی» و «عارف» سعی دارند ضمن تعریف خود به عنوان عناصر داخل نظام و حامی رهبری، تا حدودی دل حامیان تُندروی اصلاحات و جنبش سبز را بدست آورند مقوله دیگری است که در اینجا بدان نمی پردازیم.

لیکن چون «حسن روحانی» سعی دارد با منتسب کردن "دیپلماسی هسته ای اصلاحات" به کلّیت نظام و بخصوص رهبری انقلاب اسلامی، منتقدین را ساکت کند و یک هژمونی از کارآمدی برای اصلاح طلبان بوجود آورد؛ در اینجا سعی می شود به بازخوانی "دیپلماسی هسته ای اصلاحات" پرداخته شود.

وی در «گفتگوی ویژه خبری» (تبلیغات انتخاباتی صدا و سیما) می گوید: «ما فناوری هسته ای را کامل کردیم ... ما فرصت ساختیم؛ ما که می گوییم منظور، نظام و رهبری است، نه حسن روحانی. رهبری 12 روز بعد از مذاکرات تهران در 11/8/82 فرمودند: در این مذاکرات توطئه آمریکا شکسته شد و کار درست و بدون تسلیم و پذیرش حرف زور انجام گرفت.» (6/3/1392).

لذا در اینجا این مسئله بررسی می شود که آیا تمامی ابعاد و اقدامات دیپلماسی تیم هسته ای «حسن روحانی» در هماهنگی کامل با نظام «جمهوری اسلامی» بوده است یا خیر؟

در واقع «حسن روحانی» با اشاره به تأیید رهبری نسبت به روند مذاکرات هسته ای در دیدار با کارگزاران نظام مورّخ 11/8/1382 قسمتی از تاریخ را بیان کرده که بی تردید نمی توان آن را انکار نمود.

برای پی بردن به این مسئله کافیست سری به تاریخ زد و مشروح سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام را مورد توجّه قرار داد. مسئله اساسی این است که راوی، گزارش ناقصی از یک واقعیّت را به سمع و نظر مخاطبین عام و کم اطّلاع تر گذاشته است، «روحانی» سعی می کند با روایت قسمتی از ماجرا و لاپوشانی در رابطه با ادامه ماجرا؛ نتیجه مورد نظر خود را برداشت نماید.

واقعیّت این است که رهبری معظّم انقلاب اسلامی در دیدار مذکور قویّاً از مذاکرات زیر نظر دولت با سه کشور اروپایی در مقابل نیروهای قیّور مخالف گفتگوها، دفاع به عمل آوردند.

ایشان در این دیدار می فرمایند: «به نظر بنده هر دو نوع نظريّه اى كه درباره مذاكراتِ انجام گرفته وجود دارد، غير منطبقِ با واقع است. يك طرز فكر اين است كه افراد مؤمن و غيّور ما تصوّر مى كنند، دولت تسليم شد؛ كه بايد گفت اين‌طور نيست و هيچ تسليمى تا اينجا وجود نداشته است ... طرز فكر ديگر كه در نقطه مقابلِ طرز فكر اوّلى است، اين است كه عدّه اى خيال مى كنند ديگر نبايد معطّل كرد و هرچه آنها مى خواستند بايد داد تا مبادا بهانه گيرى كنند! ... از طرف ديگر، اين تفكّر هم كه عدّه اى از دشمنان جمهورى اسلامى خيال مى كنند كه ديگر قلّاب در دهان جمهورى اسلامى گير كرده و چاره اى ندارد، درست نيست؛ نخير، اين طرز فكر هم خوش خيالى و خيال خام است.».

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه می فرمایند: «آنچه بدست آمده، ارزشمند است و اين دانش ارزشمند را نه دولت، نه مسؤولان، نه «سازمان انرژى اتمى» و نه هيچ فردى از افراد اين كشور حق ندارد كه از دست بدهد و روى آن معامله كند؛ قطعاً معامله اى هم صورت نگرفته و نخواهد گرفت. البتّه اگر آنهايى كه واردِ اين گفتگو با مسؤولان جمهورى اسلامى شدند، بخواهند با جمهورى اسلامى سرِ اين قضيه به چالش بيفتند و زياده طلبى كنند، همه چيز به هم خواهد ريخت و قطعاً از جمهورى اسلامى تو دهنى خواهند خورد و بلاشك ما در اين زمينه مطلقاً حاضر به دادن هيچ امتيازى نخواهيم بود ... كارى كه مسئولان كردند، كار درستى بود. با تدبير و بدون پذيرش تسليم و قبول حرف زور انجام شد تا توطئه اى كه از طرف آمريكايي ها و صهيونيست ها عليه جمهورى اسلامى طرّاحى شده بود، شكسته شود.».

ولی آنچه «روحانی» بدان نمی پردازد و آن را باید تاحدودی مغرضانه فرض نمود این است که او هیچگاه مطرح نمی کند که این حمایت، حمایتی مشروط بوده است. آنچه از اینجا به بعد توسّط «روحانی» و مشاورین انتخاباتی اش فراموش می شود، قسمت دوم و اساسی تر فرمایشات رهبری انقلاب است. ایشان با قید زدن به این پیروزی و مشروط کردن آن می فرمایند: «البتّه اين آغازِ قضيه است و كار تمام نشده است. اگر ادامه اين كار به همين روالى كه تاكنون طرّاحى شده، ادامه پيدا كند، هيچ ايرادى ندارد؛ اما اگر قرار باشد دشمنان يا مراكز قدرت، فزون خواهى كنند و سنگر به سنگر جلو بيايند و ما هم عقب نشينى كنيم؛ اين مى‌شود تسليم، كه به هيچ‌وجه درست نيست و اجازه چنين كارى هم داده نخواهد شد ... ما هر جا حركتى كرده باشيم كه به نقطه اى برسد كه به منافع جمهورى اسلامى خدشه و ترديد وارد شود، همانجا آن حركت را بدون هيچ ترديدى قطع مى كنيم ... طرف هاى جهانى ما، چه اروپايي ها باشند و چه غيراروپايي ها ... بايد بدانند كه جمهورى اسلامى در مبادله ها، قراردادها و رفت و آمدهاى خود؛ زور، تحميل و دخالت را قبول نمى كند. به اين هم غرّه نشوند كه عدّه اى از داخل كه تأثيرشان در فضاى عمومى و سياسى كشور نزديك به صفر است - اگر نگوييم صفر- گاهى خبرهاى خوشى به آنها بدهند. آن كسانی كه با نظام جمهورى اسلامى سر و كار دارند، بايد باور كنند كه مردم در متن نظام جمهورى اسلامى هستند و آنها مُريد و سرباز نظامند؛ اسلام و استقلالشان را دوست دارند و از آن پاسدارى مى‌كنند.».


این درست همان چیزی است که تیم مذاکره کننده در گفتگوهای بعدی از آن تخطّی کرد و مع الوصف برخی عناصر اصلاحات نیز سعی کردند با فشار آوردن به نظام؛ دست مقامات عالی کشور در ادامه پیگیری حقوق ملّت را ببندند. تیم تحت اشراف «روحانی» بعد از «سعدآباد» در دو توافق مهمّ دیگر در «بروکسل» و «پاریس» یک به یک از تمامی سنگرهای "مقاومت هسته ای" عقب نشست تا جاییکه مسئولین اروپایی به طرف ایرانی اجازه وجود حتّی یک «سانتریفیوژ» در داخل را ندادند.

خود «حسن روحانی» در جایی از کتاب خویش می نویسد: «قبل از «توافق سعدآباد» در ملاقات حضوری با مقام معظّم رهبری جزئیات را مطرح کردیم. معظّم له در این ملاقات با تعلیق در حدّ "گازدهی نطنز" موافقت کردند.» («امنیّت ملّی و دیپلماسی هسته ای»- «حسن روحانی»). و نگرانی ها دقیقاً این بود که قطار "دیپلماسی هسته ای اصلاحات" به این حدّ از تعلیق راضی نشد و قدم به قدم از خط قرمزهای نظام دور شد.

بنابر این چیزی کمتر از یکسال بعد، رهبر انقلاب اسلامی هشدارهای سربسته ای به دیپلمات های دو طرف دادند، بر این اساس ایشان در دیدار با جمعی از کارگزاران نظام فرمودند:

«گفتند مى خواهيم شفّاف باشيد؛ گفتيم خيلى خوب، مقرّرات جهانى است؛ نمايندگان «آژانس بين المللى انرژى هسته اى» بيايند بازديد كنند تا اگر نگرانند، نگرانى شان برطرف شود. جمهورى اسلامى منطق را شاخص كار خودش قرار داد ... زورگويىِ طرف هاى مقابل، نشان دهنده‌ بى منطقىِ آنهاست؛ منطق ندارند. «شما بايد غنى‌سازى را تعليق بلندمدّت كنيد»؛ چرا و به چه دليل؟ چه ربطى بين شفّاف سازى و تعليق يا توقّف غنى سازى است؟ با هم هيچ ارتباطى ندارد ... طرف هاى مذاكره بدانند ملّت ايران زنده است. موجود زنده، هم اهل منطق است، هم اهل حركت است، هم اهل تعامل است، هم اهل دفاع است، هم اهل مشت زدن است؛ آن جايیكه لازم باشد ... اگر به هر شكل تهديدى در مذاكرات پيش آمد، نشان دهنده عدم برخوردارى از منطق است ... و بى منطقى، ما را از اصل گفتگو و ادامه همكارى با طرف هاى مربوط به آژانس و غيره باز خواهد داشت.» (6/8/1383).

نهایتاً روند عقبگرد و ذلّت بار تیم هسته ای اصلاح طلبان با ورود عملی رهبر معظّم انقلاب اسلامی متوقّف شد.



رهبری نظام امّا چندی بعد گوشه هایی از این واقعیّت را آشکاراتر و صریح تر بیان کردند، اظهاراتی که تردیدها نسبت به اینکه مسئولین هسته ای اصلاحات ادامه مذاکرات را طبق تدابیر نظام و منافع ملّی پیش نبرده اند؛ را افزایش داد. هر چند شواهدی در این رابطه وجود دارد و اسناد و مدارک آن محفوظ و غیرقابل نشر است امّا باید این سخنان رهبری را سندی زنده از این مسئله دانست.

رهبری انقلاب دراین رابطه می فرمایند: «ما آن دو سال، دو سال و نیم، آن مشی ای که داشتیم، اگر آن مشى را نمی کردیم، امروز ممکن بود خودمان را ملامت کنیم، بگوییم چرا آن راه را تجربه نکردیم؟ حالا نه، با دلِ قرص و با دید روشن، می دانیم داریم چه کار می کنیم. آن راه را هم تجربه کردیم و دیدیم؛ هیچ کس احتجاجى بر علیه دستگاه و نظام، نسبت به این ممشایى که آقاى «رییس‏ جمهور» (محمود احمدی نژاد) در باب مسئله هسته اى تشریح کردند، ندارد. راه همین است. ما آن راه دیگر را هم تجربه کردیم؛ روشن شد. البته روشن بود، حالا سندهاى اینها هم یک روزى ان شاء اللَّه منتشر خواهد شد. کلمه‏ کلمه حوادث این روزهاى گوناگون ثبت و یادداشت و ضبط شده است؛ یک روزى در اختیار افکار این ملّت قرار خواهد گرفت و ان شاء اللَّه روشن خواهد شد که در این مدّت چه گذشته است. آن روز هم معلوم بود، منتها خوب، لازم بود.» (دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام- 18/7/1385).

 کسی چه می داند شاید این لازم بودن قسمتی اش به توجیه عناصر سازش کار سیاسی بخصوص در جبهه تکنوکرات ها و اصلاح طلبان، مربوط بوده باشد.




ایشان همچنین در دیدار با دانشجویان یزد فرمودند: «در مسئله هسته اى، آمريكایى ها تا همين چند ماه پيش اصرار، اصرار كه بايد ايران به كلّى همه فعّاليت هاى هسته ای را كنار بگذارد؛ يعنى مثل آن كارى كه با ليبى كردند؛ ته اش را جارو كند، تقديم كند به آنها؛ به كلّى اعلام انصراف كند. اخيراً وضع به جایى رسيده كه گفتند ايران در همين حدّى كه هست، توقّف كند. ببينيد فاصله اينها خيلى زياد است. يك روزى ‏حاضر نبودند پنج «سانتريفيوژ» را تحمّل كنند. مسئولين مذاكره با اروپا حاضر شده بودند 20 تا «سانتريفيوژ» را نگه دارند، آنها گفته بودند نمى شود؛ گفته بودند لااقل 5 تا، گفته بودند نمى شود. اگر مى گفتند يكى، بازهم مى گفتند نمى شود! امروز 3000 تا «سانتريفيوژ» دارد كار مى كند، مبالغ زيادى هم آماده كار گذاشتن است. مى گويند در همين حدّ متوقّف شويد. اين هم يكى از ناكامى هاى آمريكاست. این فرایند عقب نشینی البتّه برای ما یک فایده ای هم داشت: اینکه خودمان هم وعده ها و حرف های رقبای غربی و اروپایی را تجربه کردیم و هم افکار عمومی دنیا تجربه کرد. لکن عقب نشینی بود دیگر ... من همان وقت در جلسه مسئولین گفتم اگر چنان چه بخواهند به این روند مطالبه پی در پی ادامه بدهند، من خودم وارد میدان می شوم. همین کار را هم کردم. بنده گفتم که این روند عقب نشینی باید متوقّف و تبدیل شود به روند پیشروی و اوّلین قدمش هم باید در آن دولتی انجام بگیرد که این عقب نشینی در آن دولت انجام گرفت و همین کار هم شد.» (13/10/1386).


این بازخوانی مستدلّ اثبات می کند «حسن روحانی» برای کسب و جلب آراء مردمی و ساخت یک کارنامه کارآمد از خود و همفکرانش سعی کرده واقعیّت های مهمّی در رابطه با نظام را وارونه جلوه دهد. ما درست نمی دانیم منظور از این کار ایجاد هزینه برای رهبری عالی نظام و ایجاد بدبینی نسبت به این جایگاه راهبُردی و ایدئولوژیک- دینی است یا اینکه فقط در راستای توجیه های انتخاباتی است؟ امّا می دانیم هزینه کردن از جایگاه «ولی فقیه» برای توجیه عملکرد ضعیف مسئولین، به صلاح خودشان و مردم نیست.


در شماره های آینده به تناقضات حسن روحانی درباره دیپلماسی هسته ای بیشتر خواهیم پرداخت.


تناقضات عجیب در مورد اظهارات روحانی
دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • احمد ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    حرف حق تلخ است و به مزاج نمی آید مردم پسندیدند اظهارات بسیار خرمندانه روحانی را تو دیگه خودت را خراب نکن .
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    آقایان مشرق چرا خودتون رو به اون راه میزنید.این را همه میدانند که کارهای انجام شده در امورات هسته ای تحت فرمان رهبری نظام بوده.
  • داود ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    واقعا برايند اين مقاله صحت سخنان روحاني رو ميرساند
  • سعید خاکپور ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    اقای حسن روحانی کلا حرفاشون تناقض داره فردا میاد یه شهره دیگه یه چیز دیگه عرض میکنن.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    زنده باد حسن روحانی
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    توپخانه کیهان مجددا بر روی فردی دارد کار میکند که میتواند خاکریزهای سایر کاندیدا ها را فتح کند اما زهی خیال باطل
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    بعدازچندسال ودرشرايط تثبيت شرايط،افكارعمومي جامعه وبزرگان براين عقيده هستندكه آقاي روحاني درمديريت كارهسته اي مسامحه كرده اند-حال ايشان چرااسراردارندخطاراردويامتوجه ديگران كننداين خارج ازمسئوليت پذيري است.
  • یارغریب ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    بهتره یک نگاه به آمارا بندازی بعد اظهار نظر کنی
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    لیاقتتون همون جلیلی هست...
  • سبحان ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    ببخشید ..من بود که به آقای استراو قول تعلیق 10 ساله رو داده یا اون کی ب.ود میگفت گه میوه مذاکرات رئ در تهران چیدیم یه سوال خجالت نکشیدن در ازای تعلیق وقول 10 ساله بودن اون به گرفتن چندتا ایرباس اکتفا کردن آخه چقدر حقارت ؟یادم میاد بعد هرجا هم که میشستن میگفتن حالا توپ تو زمین دشمنه (شما بخونید دوست)آقای ر
  • ناظر ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    ای نادان کمی تاریخ بخوان
  • محسن ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    در زمان خاتمی خودسرانه هم عمل می کردن.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    بله بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــله
  • کبریت ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    حسن خطر ناکه
  • شناس ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    هر کسی پیشینه ای دارد و نمی تواند از ان گریزان باشد.
  • شناس ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    فرار از کار کرده
  • صادق ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    دیگه مثل روز معلومه چه مشرق بزنه یا ننویسه خاجه حافظ شیراز هم می داند که روحانی چه عمل کردی داشته حالا امده د.....میگه تا رای بیاورد.
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    مردم میدونن دولت اصلاحان به اندازه 20 سال ما رو از پیشرفت هسته ای عقب انداختند
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    جرات انتشار نظر بنده را نداشتید. نوشته بودم واردات داروی چینی و یا هزاران مشکل دیگر ناشی از تحریمها که دستاورد جلیلی و تیمش بود را چرا فراموش کردید؟
  • esool ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام مشرق من بیشتر اخبارم را از سایت شما می گیرم. مطلبی دا شتم در مورد جهت گیری شما نسبت به کاندیداها و انتخابات. باید هم بگم که من طرفدار هیچ یک از این کاندیداها نیستم. اول) اینکه در مطالبی که برای انتخابات منتشر می کنید یک جهت گیری منفی در مورد محسن رضایی می بینم. دوم) حمایت ضمنی سایت شما از جلیلی کاملا آشکار است. اگر می خواهید از کسی دفاع کنید حرفی در آن نیست ولی اینکه جهت گیری منفی از رضایی به خود می گیرید اخلاقی نیست و دوست ندارم. در مورد این مقاله حاضر هم باید بگم که خوب است و پسندیدم در مورد عارف هم اگر بیشتر مطلب بزنید و کارنامه عملکرد ایشان را روشن کنید ممنون می شم یا علی
  • عباس ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    اگر احمدي ن‍ژاد بود معلوم نبود بر سر اين نظام چي ميمود.تنها منجي ايران ظاهرا ايشون هستن.خداوند حفظش كند براي خانوده مكرمه ش
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    اگر اينگونه تناقضهاي آقاي روحاني را فاش مي کنيد، پس لطفا بقيه تناقضها را را بشماريد! واقعا معلوم نيست مشرقي ها همين اندازه مي فهمند يا فکر مي کنند ديگران فهمشان پايين است؟!
  • علی اصغر ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    خب مستدل حرف زدن آقای روحانی همه شما رو عصبانی کرده دیگه شروع کردید به ....... همه میدانند خود حضرت آقا فرمودند که هسته ای زیر نظر نظام است و دولتی نیست و خود ایشون فرمودند که اون عقب نشینی یک تاکتیک بود سخنان ایشون هم که هست رجوع کنید خب شما بگید تو این هشت سال چه کردید به غیر از راه اندازی یک نیروگاه و اینهمه تحریم و اجازه جولان دادن دشمن در عرصه دیپلماسی
  • امير ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    بله آقا داود مي دانيد چرا اينطور قضاوت مي كنيد؟ چون تعصب بيجا داريد نسبت به يك جناح!
  • hamid ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    ما مطيع رهبري هستيم در آن زمان نظر ايشان در مورد هسته اي چنين بوده خواهش مي كنم كاسه داغتر از آش نباش به روحاني هم ربطي نداشته. همينطور كه الان به جليلي ربط نداره.
  • م ص ر ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    واقعا صحت سخنان روحانی رو میرسونه؟؟؟؟؟ منظورت شامپو صدر صحت که نیست، هست؟
  • م ص ر ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    معععععععععععععععععععععععععع
  • م ص ر ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    اشتباه در عملکرد روحانی با دیدن عملکرد جلیلی مشخص میشه، میفهمیم که میشه باج نداد و از حقوق نگذشت و معاهدات ننگین امضاء نکرد...
  • محمد ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    واقعا برای افرادی که از حسن روحانی دفاع می کنند متاسفم باید امروز مثل لیبی هواپیمای ناتو بالا سر ما بود تا می فهمیدید عقبگرد مقابل غرب یعنی چه سال 1382 سه وزیر وارد تهران شدند و به قول چرچیل بدون شلیک یک گلوله جنگ رو بردند تاسیسات ما تعطیل پلمب و شاید از انها بدتر اجرای پروتکل الحاقی بدون تصویب مجلس بود که هاشمی در نماز جمعه ان سالها به ان اشاره کرد . الحمد لله که این روند متوقف و ما هسته ای شدیم .
  • شهروتد ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    ببخشيد ميشه از دست آوردهاي پيشرفت هسته اي بگيد: تحريم ، گراني ،تورم و.......
  • محمد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    سلام به همگی اگه قرآن رو قبول دارید.سوره مائده آیات 50 به بعد رو حتما بخونید و تامل کنید.این جریان افرادی هستند که قران دربارشون میگه (مضمون):برای توجیه کارشون میگن میترسیم به ما آسیب بزنن و این کار منافقها ست نه فقط این آقا هرکسی که این حرف رو بنزنه
  • آنتی مشرق ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    آقایون مشرق زمین چرا از رهبری تبعیت نمی کنید؟ چرا جو انتخابات را متشنج می کنید؟ اسم خودتان را می گذارید خبرگذاری؟ چرا علیه کاندیدا ها قبل از انتخابات تبلیغ می کنید؟ واقعا برایتان متاسفم.
  • فدک ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    سیاست اصلی خارجی آقای خاتمی ،تنش زدایی،اعتماد سازی وگفتگوی تمدن ها بود تا آنجاکه آبراهام لینکن راشهید!خطاب کرد حتی با گفتگوبا CNN بسیارتلاش کرد تنش ها راکاهش دهد ومهمتر ازهمه همه فعالیت های هسته ای را تعلیق کردند واما امریکا در عوض این اقدامات بطور مرتب تحریم ها را تمدید می کرد وبوش جنگ طلب مارا در کنار کره شمالی وصدام دیکتاتور محور شرارت خطاب کرد دوستان عزیز بخدا بسیار ساده لوحانه است اگه فکر کنیم با آمدن رئیس جمهور سازش کار تحریم برداشته می شود چرا 1_بدلیل تجربه ای که داریم که اشاره مختصری کردم 2_تحریم ها قانون سنا یا کنگره هست که به این راحتی لغو نمیشن بعداز سالها که صدام ازبین بردن هنوز بعضی از تحریم ها پابرجاست 3_بنظرشما لابی عربی وصهیونیستی به همین راحتی میزارن تحریم ها لغوبشه پس دوستان عزیز نتیجه میگیریم که آنها باموجودیت مامشکل دارن وما هم برای رسیدن به اهداف خود چاره جزءمقاومت هوشمندانه وخردمندانه نداریم ،قران به پیامبر(ص)وماها دستور داده فستقم کما امرت.حالا دیگه خود دانید فراموش نکنید بهترین جوانان ما رفتند که عزت بماند. یاعلی
  • اخوان ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    اقاي ولايتي بعنوان مشاور عالي رهبري در 19 فروردين 92 در نشست خبري فرمودند :(( توقف غني سازي در دولت اصلاحات ، تدبير رهبري بود . )) حالا شما ضقاوت كنيد بين سخنان آقاي روحاني و نقد نويسنده مقاله و نظرات برخي افراد .
  • مسلمان ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    خود «حسن روحانی» در جایی از کتاب خویش می نویسد: «قبل از «توافق سعدآباد» در ملاقات حضوری با مقام معظّم رهبری جزئیات را مطرح کردیم. معظّم له در این ملاقات با تعلیق در حدّ "گازدهی نطنز" موافقت کردند.» («امنیّت ملّی و دیپلماسی هسته ای»- «حسن روحانی»).
  • مدافع ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    خود «حسن روحانی» در جایی از کتاب خویش می نویسد: «قبل از «توافق سعدآباد» در ملاقات حضوری با مقام معظّم رهبری جزئیات را مطرح کردیم. معظّم له در این ملاقات با تعلیق در حدّ "گازدهی نطنز" موافقت کردند.» («امنیّت ملّی و دیپلماسی هسته ای»- «حسن روحانی»). و نگرانی ها دقیقاً این بود که قطار "دیپلماسی هسته ای اصلاحات" به این حدّ از تعلیق راضی نشد و قدم به قدم از خط قرمزهای نظام دور شد. من موافقم که روحانی اشتباه کرده تو این مناظره کتاب خودش هم اینون میگه من که بهش رای نمی دهم
  • کیان ع ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    من بین غرضی و روحانی کدوم رو انتخاب کنم
  • نظر مهم ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    حزب اصلاحات 8 ساله که مرده و مردم دفنش کردن اگه میبینید تکونی میخوره نه اینکه نیمه جونه بلکه اینقدر سبک و توخالی شده که با نسیمی هم به حرکت درمیاد
  • مجد ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    :) حرف حق رو چرا منتشر نمیکنید مشرق اجازه داره هر احدی رو نقد کنه ؟ اما ناراحت میشه وقتی خودش نقد میشه؟ اون دنیا رو چه میکنید؟
  • سهیل ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    عزیزانی که میگویند در دولت اصلاحات "عقب نشینی هسته ای" داشتیم، به فرض که درست بگویند، والله در دولت بعدی هم همچین گلی نکاشتیم. جز اینکه بودجۀ مملکت بر باد رفت و یک مشت دلال، از این جو زدگی های دولت سودهای کلان بردند و اغنیا ثروتمندتر شدند و فقرا به بیچارگی و اعتیاد و فحشا و فحشا و فحشا دچار شدند، چیز دیگری ندیدیم!!!
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    توکه مشکلی نداری، حقوقت سرماه از موساد واریز میشه
  • ناشناس ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    لياقت شما هم روحاني است.اميدوارم روز قيامت باهاش محشور بشي و هم جايگاهش باشي
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    کسی نمی گه مصالحه کنیم عزیزه برادر :) با توجه به منافع مذاکره کنیم
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    زود قضاوت نکنید .
  • عبدالله ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    تمام اتفاقات هسته ای مستقیما زیر نظر رهبری میباشد . اگر عملکرد روحانی مشکل داشت چرا هم اکنون ایشان نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی می باشد؟ اون موقع به خاطر التهاب منطقه و اشغال عراق و افغانستان اینطور اقتضا میکرد. مگر امام حسن (ع) که صلح کردند و امام حسین (ع) که به جنگ امویان رفتند فرقی باهم دارند؟ لطفا حرف حق رو منتشر کن
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    لیاقت تو هم همون هاشمیو روحانی
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    احمدی نژاد ادم شجاعی بود و در مقابل غرب ایستادگی میکرد اما ایشون
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اقا خودشون فرمودند که به این عقب نشینی هسته ای راضی نبودند
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    دستاوردهای هسته ای مال ایندست نه الان باهوش.اینا موانعی هستن که باید ازشون گذشت اگه صبر داشته باشیم این مسائلم حل میشه .این تیر اخر امریکا بود.
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اگه بین این دو تا میخوای یکیو انتخاب کنی پس خالی بندازی بیشتر ثواب داره.
  • دات آی آر ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    اولا اینکه خبرگذاری نه و خبرگزاری ثانیا با کی کار داری؟ ثالثا چاردیواری اختیاری! رابعا مگه از تو حقوق میگیریم که طبق نظر شخص شخیص جنابعالی کارها را انجام دهیم!
  • مشرق نیوز دات آی آر ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    جواب اون دنیا با من شما فکر اون دنیای خودت باش
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    IQ، آی کیو سعید جلیلی نماینده رهبری تو شورا امنیته و روحانی مشاوره خدا شفات بده.
  • مهدی داودآبادی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    رهبری صبر میکنه تا هر مسئولی کارش را انجام دهد وقتی که دید یا احساس کرد که داره خراب کاری میکته آنوقت خودشون وارد عمل میشوند مثل همین قضیه هسته ای وقتی دیدن کار دارد به تعلیق میکشد وارد عمل شدند.
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    بدترین ضربه همین عقب نشینی بود که حالا باید جورشو بکشیم اگه میذاشتن این برنامه راهشو بره الان به فن اوریهای بالاتری رسیده بودیم و به قول رهبری کم کم می تونستیم سر چاههای نفت رو ببندیم و وابسته به نفت نباشیم که هر روز دشمن با اون ما رو تهدید کنه
  • ميرفا ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    خوش به حالت حالا برو با اين پيشرفت هسته اي يك كيلو مرغ بخر
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    بین این دو صفید بنداز
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    ما لیاقت جلیلی رو نداریم جلیلی بزرگتر از این حرفاست رای ما جلیلی
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    وقتی یک نامزد ریاست جمهوری از همان ابتدا پرخاشگری خود را آغاز می کند و آنرا نمی پذیرد، خود نشان دهنده میزان تحمل وی در قبال کاری است که دیگر کارشناسان ساعت ها برای آن فکر و برنامه ریزی کرده اند، می باشد
  • شایان ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    موافقم صحت حرفای روحانی رو میرسونه چون در پایان دولت اصلاحات 3000 سانتریفیوز کار میکرد. آخه مردم مزه کباب یادمون رفته کار نیست شغل نیست هلیکوپتر رییس جمهور انقدر فرسودست کم موند سقوط کنه مقابله با آمریکا فعلا به صلاح نیست.
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    شوما به آقوی همساده رای بده:)))))))
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    قیلم رو ببین عزیزجان
  • سمیرا ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    خدایی رو چه حساب طرفدار روحانی هستی؟ درود بر کاندیدی که ستاد و سخنگو نداره و تلاش نمی کنه با خودنمایی رای جمع کنه
  • سمیرا ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    متاسفم برای تحلیلت
  • سمیرا ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    0 0
    غرضی با صداقته! کسی رو تخریب نمی کنه و با تبلیغات الکی کسی رو فریب نمیده سوابق وزارتش هم که مشخصه و قابل بررسی
  • مجد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    در جواب این دوستی که گفتن ضربه خوردیم عزیز من، اون زمان با کدوم پشتوانه و امکانات باید "برنامه" راهش رو میرفت؟ باید یه سری لوازم و امکانات وارد کشور میشد و دانشمندای هسته ای روی اونا کار میکردن یا نه؟ اگه همون اول میگفتیم "ما 20 هزارتا سانتریفیوژ میخوایم" به نظرت میذاشتن ایران همون 2 سال هم تکنولوژی هسته ای وارد کنه؟ یه حرفی بزنید که منطقی باشه یه جوری صحبت میکنید انگار که روحانی یا اصلاح طلبهای اون زمان گفتن: ما اصلاً انرژی هسته ای نمیخوایم. درصورتیکه اصلاً چنین چیزی نیست، اکثریت مردم ایران که اصلاح طلبها هم جزء اونها هستند استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای رو حق مردم ایران میدونن
  • مجد ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 0
    البته بستگی داره به کیا بگیم کارشناس
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    آخه مگه همه چيز شكمه مثل عربها حاضري همه چيزتا فداي شكم و زير شكمت كني راستي شايدم عربي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس