هرکسی در نظام انقلابی به "شخص" رأی بدهد باخته است. گفتمان "عدالت" و "مقاومت" و "معنویت" از حنجره کارنامه و برنامه هر کسی در بیاید به همان رأی می‌دهیم. قطار گفتمان انقلاب اسلامی دارد ایستگاه به ایستگاه می‌رود ...آنهایی که پیاده شدند.. پیاده شدند. ما می‌رویم.

مشرق - «به چه کسي رأی بدیم؟»؛ «شعارها  را ولش کن کدومشون می‌تونن گرونی رو کم کنند؟» و...

اين روزها، وقتی در فضاهای مختلف، از این دست جملات می‌شنوید به‌سرعت مورد خطاب واقع می‌شوید که به جای این "شعارها" باید بدانیم دقیقاً به "چه کسی" باید رأی بدهیم. به عبارتی بلافاصله از شما "تعیین مصداق" می‌خواهند.

به نظر من، این اتفاق می‌تواند به عنوان یک پدیده در گفتمان انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد. این روزها در مواجهه با حرف‌هاي انقلابی، سه دسته واکنش می‌بینیم:

اول، واکنش مثبت و پذیرا؛ که این شکل تفکر را بسیار جذاب می‌داند.

دسته دوم، افرادي که کاملاً مخالف این دیدگاهند. آنها اصولاً آدم‌های خسته‌ای هستند و اصلاً نمی‌توانند برای خودشان هضم کنند که این روزها کسی گرسنه باشد و حرف از آرمان بزند. شاید بهتر باشد بگوییم اینها سرخوردگان انقلاب اسلامی‌اند.

دسته سوم هم نظری ندارند که این‌ها همان گروه خاکستری هستند.

این مقدمه را گفتم تا به اینجا برسیم که نگرانی من، آمدن و نیامدن این آقا و آن آقا نیست. نگرانی من، این سرخوردگی است که در بخشي از جامعه امروز، نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی پیش آمده است.

در سبک زندگی انقلابی، یک‌سری کلیدواژه هست که این کلیدها بسیار کارشا و البته دقیق و عمیقند. مثل آرمان، مکتب، اسلام، عدالت، جهاد و... حالا تصور کنید در نظامی که بر اساس تفکر انقلاب اسلامی  برپا شده است این دست واژه‌ها کنار گذاشته شود؛ به نظر می‌رسد فاجعه‌ای رخ خواهد داد.

در این روزهای ایران، تنها کسی که یک‌تنه حنجره‌اش لبریز از کلیدواژه‌های انقلاب است حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. او بی‌محابا بر گفتمان انقلاب اسلامی پافشاری می‌کند والبته اهالی سیاست کمتر به سمت شکافتن و پرداختن به آنها می روند چون زیّ انقلابی با شرایط زیستی فعلی بسیاری از سیاسیون همخوانی ندارد.

فکر می کنم با انقلابی زندگی‌کردن فاصله دارد که بگوییم: آنهایی که در دو دوره اخیر به احمدی‌نژاد رای داده‌اند باید الآن استغفار کنند. ناگفته پیداست که هرکسی در نظام انقلابی به "شخص" رأی بدهد باخته است. ما همان موقع به "گفتمان احمدی‌نژاد" رأی دادیم یعنی "عدالت" و "مقاومت" و "معنویت" و... امروز هم گفتمان "عدالت" و "مقاومت" و "معنویت" از حنجره کارنامه و برنامه هر کسی در بیاید به همان رأی می‌دهیم. قطار گفتمان انقلاب اسلامی دارد ایستگاه به ایستگاه می‌رود ...آنهایی که پیاده شدند.. پیاده شدند. ما می‌رویم.

برای این رفتن و نماندن، باید دست از تبنلی برداریم و به جای گشتن به دنبال مصداق، ملاک‌ها را پیدا کنیم. ملاک که باشد، مصداق، خودش را به‌راحتی نشان می‌دهد. ملاک که باشد، دیگر آه و افسوس نمی‌ماند. حتی اگر انتخاب ناروایی شکل بگیرد مأجور خواهیم بود. امام (رضوان‌الله تعالی علیه) به مایاد دادند زندگی آرمانی را. ممکن است زندگی آرمانی با تراز امروز زندگی‌ها همخوانی نداشته باشد، یا به عبارتی سخت باشد اما شدنی است. آرمان انقلاب، مشخص است. اگر صاحب‌تشخیص باشیم تکلیف هم معلوم می‌شود. پس می‌توانیم کاملاً عملی به یک نفر برسیم. باز هم می‌گویم  ما تکلیف را عمل می‌کنیم، حسن و قبحش با ما نیست.

در اینکه تکلیف موجب پیشرفت مادی و معنوی می‌شود اصلاً شک نکنیم. سرخوردگی وقتی پیش می‌آید که "شخص‌محوري" در ميان باشد. من "فلانی" را انتخاب کردم، حالا که بد عمل می‌کند سرخورده می‌شوم. "منیّت"، پاشنه آشیل است اما "انجام تکلیف" یعنی رنگ خدایی زدن به کارها. یعنی تحلیل انقلابی از وضعیت و رسیدن به اینکه چگونه تکلیف‌مان را انجام دهیم. مصداق ما در این انتخابات، باید برآمده از "تکلیف" و "تحلیل" باشد. در این صورت، ما سرخورده نیستیم حتی اگر تمام عالم بگویند انتخاب ما بد است. مهم، تکلیف است، نتیجه، هرچه باشد اگر تکلیف را درست انجام داده باشیم خوب است. "خوبِ مطلوب"، انجام تکلیف است. حسن نگاه تکلیف‌مدارانه همین است که ما با تمام توان، به تکلیف می‌رسیم نتیجه، به ما ارتباط ندارد. وَ مَا رَمَیْتَ إذْ رَمَیْتَ وَلکنَّ‌اللهَ رَمَی.

حالا کسی ممکن است بگوید ما نمی‌توانیم  مصداق پیدا کنیم. مگر می‌شود مکلف، مصداق نداشته باشد؟ مکلف باید برای ثانیه‌های کارهایش ملاک و مصداق داشته باشد. تربیت تکلیفی، اصلاً اجازه نمی‌دهد ما مصداق نداشته باشیم. من نمي‌گویم چشم‌بسته یک‌کاری بکنیم  یا برویم گوشه مسجد سبوحٌ قدوس بگوییم بعد هم بیایيم یک رأی بدهیم و برویم و اصلاً برای‌مان هیچ چیزی مهم نباشد. لازمه انجام تکلیف، همین ملاک‌مداری ماست.

مَخلَص کلام، تحلیل انقلابی و تکلیف‌مداری راه نجات از تردیدهاست. اگر به این دو توجه کنیم، مصداق، خود را به ما نشان می‌دهد. ما انتخاب می‌کنیم آن هم انتخابی مبتنی بر ملاک‌های انقلابی والبته این‌گونه است که سرمان را بالا می‌گیریم و می‌دانیم که در مقابل مکتب و گفتمان انقلاب اسلامی سربلندیم.

حامد حجتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایمان ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    دسته ی دوم خیلی زیاد شدن!
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    ما به جلیلی رای میدیم کاری به شخص یا گفتمان نداریم یا مرگ یا جلیلی
  • علی م ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    باید به گفتمان رای داد ولی نه گفتمانی از نوع احمدی نژاد !!! یعنی جلیلی !!! گفتمان شخصی مانند ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب !
  • مجتبی ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    دکتر جلیلی... به شرط آنکه شبیه به خودش باشد... شبیه به احمدی نژاد نباشد... با ملت دوست و صادق باشد...
  • ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    دکتر عارف
  • مهدی ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    مشرق مث صراط زدی تو خط جلیلی ...
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    گفتمان اصلا" مهم نیست! مهم سیره است! هرکسی می تواند این بگوید ولی ان بکند!! دکان گفتمان انقلابی آباد است اما دریغ از یک جو عمل!
  • سید هاشمی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    جلیلی
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    بزرگوار اولامجاهده قوه وقدرت می خواهد دوما صدور انقلاب به ویترین کارآمدی نیاز دارد وسوما معیشت مردم وچشیدن طعم پیشرفت در زندگی روزمره شان اجتناب ناپذیر است ورابعا ...
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    قالیباف به نظر میرسد درعمل آن چیزی است که از دکترجلیلی انتظار داریم دراین هشت سال شهرداری تهران نه ازتحریم غر زد ونه ازکمبود وکارنامه اش رشد خدمات درتهران بود که قشرمستضعف بیشتر بهره بردند نمونه اش همین نهضت نوسازی بافت فرسوده تهران است که درطول تاریخ تهران بی نظیر است
  • يكي از مردم ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    بجاي اين مقالات يه نظر سنجي بذاريد كه معلوم شه مردم به كي راي ميدن بعدا كه يكي ديگه در كمال تعجب همه راي آورد ...
  • ابراهیمی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    عالی بود
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    با سلام و خسته نباشید بسیار متن خوب و جالب و قابل استفاده ای بود . قطعا اگر کسی با این دید به قضایای پیرامونش نگاه کند هم مشمول رضایت الهی و هم مشمول رضایت ولی خدا و هم مشمول رضایت نائب الامام قرار می گیرد انشاالله.
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    اگه بصیرت باشه مصداق مطابق با گفتمان را خواهی یافت
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    من که به جلیلی رای میدهم متخصص - با تقوا
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    شما جلیلی را چقدر می شناسید؟!
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    من هم موافقم بهتره نظر سنجی بگذارید ببینید مردم به کی رای می دن یا اصلا رای شان نه است
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    سوزان مالونی" يكي از نويسندگان مطرح انديشكده بروكينگز در گزارشي [1] درباره انتخابات رياست جمهوري ايران می‌نویسد: دلیل شانس بالای " جلیلی" در انتخابات این است که او شاخصه¬‌های ریاست جمهوری را که آیت الله خامنه‌¬ای مد نظر دارد، به طور کاملی داراست. ملوني مي‌نويسد: او (جلیلی) سابقه کار مستقیم زیر نظر "آیت الله خامنه‌ای" را هم دارد. وی مدیرکل دفتر پر نفوذ رهبری بوده است. او تا شش سال پیش نامی ناآشنا در سپهر سیاسی ایران بود اما از وقتی برای طرح‌ریزی راهبرد امنیت ملی کشور و رهبری مذاکرات ایران با کشورهای غربی انتخاب شد، همگان او را شناختند¬.
  • اکبر ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    همه کاندیدا خوب و اصلح هستند امادکتر سعید جلیلی اصلح تر است
  • جانباز ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    یادتان باشد از یک سوراخ دو بار گزیده نشید!!؟؟
  • هامون ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام به عزیزان سایت مشرق متن زیبایی است ولی با نتیجه گیری آن موافق نیستم. برای اینکه به قول برخی از آقایان اگر تقلب گفتمانی شد چی؟ متاسفانه حزب که نداریم که افراد مجبور باشند در چارچوب آن وارد شوند بنابراین کسی با آدرس غلط ولایت مداری و .... وارد میشود و بعد فتنه و انحراف از آن خارج میشود. ا
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    راي ما آقا امام زمان(عج)
  • دکترین زندگی ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    می دونید آقای جلیلی در چه زمینه ای تخصص دارن؟!
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    منم جلیلی منم منم
  • ناشناس ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    هم ولایتی عزیز است و هم جلیلی
  • رضا ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    به تکنوکرات ها رای ندهیم ...
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    صحبت از گفتمان ناب انقلاب اسلامی است دقت نمایید که این پرچم را به چه کسی میسپارید!!!!!
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    رای ما جلیلی
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    عده‌ای نگاهشان نگاه سازش و عده‌ای نگاهشان مبتنی بر مقاومت؛ برخی می‌خواهند همانند انورسادات عمل کند، مصر ثروتمند که رویه سازش را در پیش گرفته بود و سیاست، فروش سیاست و خرید اقتصاد را دنبال می‌کرد، امروز وضعیت بسیار بدی دارد از میان 25 میلیون مصری که در قاهره زندگی می‌کنند، 5میلیون نفر ساکن قبرستان‌ها هستند و این نتیجه سیاست سازش است
  • سمیه ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    ببخشید من اشتباهی مثبت دادم .درود بر قالیباف .من به عملکرد اشخاص نگاه می کنم و در بین این افراد دکتر قالیباف مدیرتر و مدبرتر و باهوش تر از همه است
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    شان امام زمان را پایین نیار نفهم!
  • ناشناس ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    رای ما جوانان دکتر روحانی به رای یه عده مذهبی تکیه نکنید
  • امیر ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    دکتر جلیلی رای خواهد اورد
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    رای من اون کسیه که کار اجرایی کرده باشه
  • ایرانی ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    به حداد عادل رای دهید
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    آقای دکتر جلیلی : بعد از رای آوردن می فهمیم چه افکاری داری! !
  • یه بنده ی خدا ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    من موندم اگه ماهواره ممنوعه شماها چطوری همه برنامه هاشون رو میبینید و نقد میکنید.نه.. واقعا واسه شما ممنوع نیست یا شاید شما از بچه های بالا مجوز دیدن آن تصاویر قبیحه رو دارید و ما نداریم. عجب ظلمی.......
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    شان امام زمان با اين چيزا پايين نمياد . تو بفهم اي نفهم!
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    امام زمان عليه السلام انتخابي نيست. منصوب خدا و پيامبر خدا و ولي خداست.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    از تو بیشتر میشناسم........
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    درودبرقالیباف.......... رای ماجلیلی...........
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    ما هم به دکتر جلیلی رای میدهیم.
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    رای حزب اللهی و ولایتی هادکتر سعید جلیلی
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    دکترای سیاست دارند یعنی متخصص در امور سیاسی هستند جناب دکترین !
  • ایرانی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    احسنت در جواب دوستمان آقای دکترین عرض میکنم ایشون دکترای سیاست دارند و چند سالیست در این حوزه استخوان ترکاندند
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    جلیلی
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    ما هم جوان هستیم هم مدهبی به خدا رای ما جلیلیه ضمنا هر کسی باول به خدا بعد به عقل خودش تکیه میکند
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس