به گزارش مشرق مرتضي تمدن در گفتوگو با ايرنا، با بيان اينکه اين حماسه محصول حمايت خداوند از خون شهدا بود، افزود: اگر چه از بعدازظهر عاشورا اعتراض مردمي به هتک حرمت عاشورا آغاز شد اما رودخانه ها به هم پيوست و اقيانوسي به نام 9 دي پديد آمد.
وي ادامه داد: از همان روز، غربي ها فهميدند که به بن بست رسيده اند و سران فتنه که فرداي آن روز جلسه داشتند، با قوت گفتند که ما در انتخاب روز عاشورا براي اين حرکات، اشتباه کرديم.
استاندار تهران حماسه 9 دي را با دو روز ورود و تشييع پيکر حضرت امام خميني(ره) قابل مقايسه دانست و گفت: در اين روز هم مثل هميشه مردم از مسئولين جلو افتادند. من وقتي به مسير خيابان انقلاب رسيدم، اعلام کردم که بالگرد صداوسيما راخبر کنند، چون معلوم بود که اين حرکت و حماسه جز با پرواز بر فراز آسمان قابل رصد و نشان دادن به دنيا نيست.
وي اضافه کرد: با اين حال، تصويربرداران هم از ثبت اين حماسه بزرگ عقب افتادند و موج جمعيت همه را تحت تاثير قرار داد، چراکه شرايط بهنحوي بود که کسي نمي توانست موقعيت خود را نسبت به کل جمعيت معلوم کند و اين شعر محتشم کاشاني به ذهنم آمد که 'باز اين چه شورش است که در خلق عالم است...'
تمدن در مورد آغاز اين هتک حرمت ها در روز تاسوعاي 88 گفت: در روز تاسوعا هم عده اي در مسير ميدان فردوسي تا ميدان انقلاب براي هيئتهاي مذهبي مزاحمت ايجاد کردند و صفوف آنها را برهم ريختند که تا حدودي جلوي آنها گرفته شد و ما احتمال نمي داديم که فتنهگران آنقدر وقيح باشند که در روز عاشورا دست به چنين هتک حرمتي بزنند.
رييس شوراي تامين استان تهران، انتقاد به نيروهاي امنيتي و انتظامي در ضعف برخورد با هتاکان عاشورا وارد دانست و گفت: حقيقت اين بود که ما باور نمي کرديم که وقاحت اين جريان تا اينجا ادامه پيدا کند که روز عاشورا را براي اهداف خود انتخاب کند و به آن کارها دست بزنند.
وي با تشريح وقايع روز عاشورا، گفت: ساعت نه صبح آن روز بود که اولين اطلاعات و اخبار از ميدان ولي عصر تا چهارراه وليعصر به من رسيد. در اين محدوده چند سطل زباله و چند ساختمان را آتش زده بودند و در دسته هاي عزاداري اخلال کرده بودند. وقتي به آن محدوده رسيدم، ديدم که موتور سيکلت هاي عزاداران را هم به آتش کشيدهاند. راه ها را هم بسته بودند و نمي گذاشتند که هيچ ماشيني تردد کند. عدهاي از دختران و پسران سازماندهي شده هم سوت و کف مي زدند و اين جريان تا ساعت 12 و نيم ادامه داشت. در اين ميان، موسوي و کروبي هم جريان را از پشت صحنه هدايت مي کردند.
استاندار تهران در مورد ترکيب بازداشت شدگان روز عاشورا گفت: در ميان آنها از طيف هاي مختلف مثل بهايي ها، منافقين، ضد انقلاب، کومولهها و دموکراتها وجود داشتند و نشان مي داد که چه هماهنگي پر قوتي در پشت پرده آنها وجود داشته است.
وي، حمايت موسوي و کروبي از ساختارشکنان در روز عاشورا را از اصل حرمتشکنيها بدتر دانست و گفت: تصورمان اين بود آنها به خاطر حفظ آبرو هم که شده، اين حرکات را محکوم ميکنند، اما با تمام وقاحت، حرمتشکنان را مردم خداجو ناميدند.
وي تاکيد کرد: خواست خدا بود که نقاب از چهره اين جريان بيفتد و برخي مردم بي اطلاع، نسبت به مسائل آگاهي پيدا کنند. 9 دي هم در امتداد همين عنايات الهي بود. به نظر من اگر غدير در صدر اسلام يک بار اتفاق افتاد، در انقلاب ما چندين بار تکرار شد. 9 دي هم يکي از اين غديرها بود. چريان فتنه هم بايد بداند که قطعا روزهاي سياه و کدرتري را پيش رو خواهد داشت و هنوز انتقام توهين به ساحت امام حسين(ع) از آنها گرفته نشده و بايد منتظر روزهاي بدتري باشند.
استاندار تهران همچنين از پيشنهاد خود به رييس جمهوري براي ثبت روز 9 دي در تقويم هاي رسمي خبر داد و گفت: بعد از گذشت چند روز از اين حماسه، در نامه اي به آقاي رييس جمهور، پيشنهاد کردم تا اين روز را ثبت کنند که ايشان هم با ارجاع اين پيشنهاد به شوراي فرهنگ عمومي، مقدمات اين کار را فراهم کردند و از امسال، نهم دي ماه به عنوان روز 'پيوند عاشورايي امام و امت' معرفي شد.