به گزارش مشرق به نقل از فارس، با افزایش هزینه شرکتهای تعاونی مسافری بینشهری و مالکان کامیونها و اتوبوسها دولت تصمیم گرفت نرخ بلیت اتوبوس را به طور متوسط 20 درصد و نرخ کرایه حمل کالا توسط کامیونها را حداکثر 25 درصد افزایش دهد.
این افزایش نرخها به دنبال نوسانات اخیر ارزی، افزایش قیمت لاستیک و روغن و با احتساب تورم سالیانه بوده است.
در بخش حمل و نقل مسافری عمومی بینشهری، نرخها بر حسب نفرکیلومتر و بر اساس نوع مسیر، کوهستانی یا دشت بودن آن، نقاط کور جاده، میزان بارش نزولات جوی و از این قبیل محاسبه شده است.
در بخش کامیونی نیز محاسبه میزان افزایش کرایه حمل کالا بر اساس تنکیلومتر بوده است.
این دومین بار بود که نرخ بلیت اتوبوس پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها افزایش مییافت؛ در مرحله قبل تنها 12 درصد نرخ بلیت اتوبوسها افزایش یافت که با احتساب تورم موجود و قیمت کنونی دلار بسیار کم بود.
البته افزایش متوسط 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس در مسیرهای مختلف متفاوت است، در برخی از مسیرها افزایش نرخ بلیت بسیار کمتر از این رقم و در برخی از این مسیرها کمی بیشتر از این رقم است.
ظاهراً این افزایش نرخها از اواسط اردیبهشتماه امسال تصویب و برای اجرا به شرکتهای حمل و نقلی ابلاغ شده است
این افزایش نرخها به دنبال نوسانات اخیر ارزی، افزایش قیمت لاستیک و روغن و با احتساب تورم سالیانه بوده است.
در بخش حمل و نقل مسافری عمومی بینشهری، نرخها بر حسب نفرکیلومتر و بر اساس نوع مسیر، کوهستانی یا دشت بودن آن، نقاط کور جاده، میزان بارش نزولات جوی و از این قبیل محاسبه شده است.
در بخش کامیونی نیز محاسبه میزان افزایش کرایه حمل کالا بر اساس تنکیلومتر بوده است.
این دومین بار بود که نرخ بلیت اتوبوس پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها افزایش مییافت؛ در مرحله قبل تنها 12 درصد نرخ بلیت اتوبوسها افزایش یافت که با احتساب تورم موجود و قیمت کنونی دلار بسیار کم بود.
البته افزایش متوسط 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس در مسیرهای مختلف متفاوت است، در برخی از مسیرها افزایش نرخ بلیت بسیار کمتر از این رقم و در برخی از این مسیرها کمی بیشتر از این رقم است.
ظاهراً این افزایش نرخها از اواسط اردیبهشتماه امسال تصویب و برای اجرا به شرکتهای حمل و نقلی ابلاغ شده است