کد خبر 214076
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سالهای دور از خانه»یی که نشان می‌دادند، که همه را جذب کرد، حتّی امام را - حاج احمد آقا می‌گفت که امام مرتب این سریال را نگاه می‌کردند

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از پارسینه، سریال «سال‌های دور از خانه» که به فراز و نشیب یک زن ژاپنی به نام «اوشین» می‌پردازد، از جمله سریال‌های محبوبی است که از صداوسیمای ایران پخش شده است. اگرچه پخش این سریال با ممیزی‌های خاص خود همراه بوده است که محصول نهایی آن، شاید در انعکاس داستان اصلی چندان موفق نبوده است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان در تاریخ ۱۳۷۰/۰۷/۲۸ فرموده‌اند:

«ژاپنیها برمی‌دارند از زندگی معمولی و شخصی یک نفر، یک موضوع برای فیلم درست می‌کنند، که مطابق با واقع است. اصلاً علت جاذبه‌ی فیلمهای ژاپنی هم این است. البته هنرپیشه‌های خوبی دارند، اما علت جاذبه این است که درست مطابق با واقع است. این سریال «سالهای دور از خانه»یی که نشان می‌دادند، که همه را جذب کرد، حتّی امام را - حاج احمد آقا می‌گفت که امام مرتب این سریال را نگاه می‌کردند - علتش چیست؟ چون زندگی‌یی که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد می‌کند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. اصلاً هنرمند این است؛ باید واقعیت را عکسبرگردان کند و به آدم نشان بدهد؛ حتّی آن مقداری که آدم نمی‌بیند، برجسته کند، واقعیت را با همه‌ی ریزه‌کاریهایش جلا بدهد و جلوی چشم آدم بگذارد. آن سریالی که اشاره کردم، این‌طور نبود؛ آن سحرِ ماه رمضانش، آن افطارِ ماه رمضانش، آن مجلس روضه‌اش؛ آخر هم بی‌معنی و بی‌مزه و بی‌واقعیت! واقعاً جامعه‌ی ما این است؟! اصلاً هیچ چیز سرشان نمی‌شود!»

گفتنی است که سریال اوشین حاشیه‌ی دیگری هم در تاریخ پس از انقلاب ایجاد کرده است. در هشتم بهمن ماه ۱۳۶۷ رادیوی جمهوری اسلامی ایران در سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا طی برنامه‌ای زنده از مخاطبینش سوال می‌کند الگوی شما به عنوان زن ایرانی کیست؟ و علی رغم نام بردن اکثر پاسخ دهندگان از حضرت فاطمه به عنوان الگو، یکی از مخاطبین از اوشین به عنوان الگویش نام می‌برد.

امام خمینی روز پس از پخش این مصاحبه در نامه‌ای به محمد هاشمی سرپرست وقت صدا و سیما اظهار می‌دارند:

آقای محمد هاشمی
مدیرعامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی


«با کمال تاسف و تأثر روز گذشته (روز شنبه ۸ بهمن) از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردیده‌است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطلب را پخش کرده‌است تعزیر و اخراج می‌گردد و دست‌اندرکاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتی که ثابت شود قصد توهین درکار بوده‌است، بلاشک فرد توهین‌کننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید و جدی مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینه‌ها قوه قضاییه اقدام می‌نماید.»

بعدها 4 تن از دست‌اندرکاران آن برنامه از جمله مدير گروه معارف، سردبير برنامه‌هاي ويژه عقيدتي سياسي، مسئول نظارت بر برنامه به 4 سال حبس تعزيري و 40 ضربه شلاق محکوم شدند. پس از آن، محمد هاشمی با مراجعه به امام و توضیح شرایط، موفق به دریافت عفو برای خاطیان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • اکبر ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    9 3
    من که سریال ماشین ندیدم چون اون موقه به دنیا نیومده بودم ولی شنیده ام که کسی دیده میگن اون موقه سریال خوبی بوده بسیار تماشای بوده.ممنون...
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
      0 0
      سریال ماشین؟؟ یا اوشین
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    5 0
    ممنون موفق باشید
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 0
    راست میگن اوشین ...‌‌...بوده؟.آره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس