استفاده از دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در یک هواپیمای بدون سرنشین باعث می شود هر فروند پهپاد سریر بتواند به کمک موشک میثاق محدوده ای با قطر دستکم 10 کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد که آغاز ارزشمندی در تعریف قواعد جدید بازی و تحمیل آن به دشمن در نبردهای هوا به هوا خواهد بود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، رژه 29 فروردین ماه سال جاری با نمایش یک نمونه جدید از پهپادهای ایرانی با نام «سریر» یا «H-110» همراه بود که اولین پهپاد کشورمان با قابلیت اجرای درگیری هوا به هوا محسوب می شود و از این لحاظ از نمونه های تقریباً بی نظیر در دنیا به شمار می رود.

هر چند پهپادها برای یک نیروی دفاع هوایی کاربردهای متنوعی مثلاً در زمینه گردآوری سیگنال دارند اما در این گزارش به اهمیت مأموریت هوا به هوا برای آنها مد نظر است.

پیش از این کشورمان در برهه های مختلف، شوک های پهپادی زیادی در رسانه های دنیا ایجاد کرده بود که تصویربرداری طولانی مدت از شناورهای رزمی کشورهای مختلف در خلیج فارس از جمله ناوهای هواپیمابر آمریکایی(و حتی عبور از روی آنها) و سالم برگشتن به مبدأ، پرواز طولانی مدت پهپاد ایرانی در اختیار حزب الله در کنار صهیونیست ها و سپس نفوذ به عمق خاک سرزمین های اشغالی و از همه مهمتر به غنیمت گرفتن پهپاد اسرارآمیز آر-کیو-170 و چندین پهپاد دیگر آمریکایی و تولید نمونه های مشابه برخی از آنها از جمله آنهاست.

در عرصه تولیدات داخلی همانطور که در سلسله گزارش هایی در سال 1390 و همچنین سال گذشته به معرفی انواع پهپادهای ایرانی پرداخته بودیم طیف گسترده ای از پهپادها با پیکربندی و قابلیت های پروازی و عملیاتی مختلف ساخته و به صورت انبوه به نیروهای مسلح کشورمان تحویل داده شده که به عنوان دو نمونه شاخص آنها پهپاد رزمی کرار با موتور جت با برد هزار کیلومتر و سرعت بیش از 900 کیلومتر بر ساعت و قابلیت حمل تسلیحات هوا پرتاب نظیر بمب های نقطه زن و موشک کروز کوتاه برد ضد کشتی و نیز پهپاد شاهد-129 با مداومت پروازی 24 ساعت، برد نهایی 2هزار کیلومتر و قابلیت شلیک موشک هدایت شونده سدید را می توان نام برد.


 
پهپاد سریر مجهز به موشک برای نبرد هوا به هوا

اما پهپاد سریر که در اختیار قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد از دو جهت قابل بررسی است. یکی شباهت آن به نمونه ای از پهپادهای خارجی و دیگری نوع مأموریت آن که علاوه بر کار شناسایی و نظارت هوایی شامل درگیری هوا به هوا با اهداف دشمن است.

همانطور که در گزارش "کرار؛مهاجم خستگی ناپذیر در برد1000 کیلومتری" اشاره داشتیم پهپادها با توجه به پرواز در ارتفاعات و سخت بودن شناسایی آنها توسط دشمن، بستر خوبی برای حمل موشک های هوا به هوا و ایفای نقش سکوی پدافند هوایی هواپایه هستند. دو مزیت اصلی این چنین سامانه ای را می توان کاهش احتمال غافلگیری توسط دشمن با توجه به پرواز دائمی پهپادها و کاهش نقاط کور سامانه های زمین پایه با برقراری پوشش رزمی روی این مناطق بیان کرد.

در واقع پهپاد به عنوان یک سکوی هواپایه شناسایی و رزمی همان نقش "گشت هوایی رزمی" را که هواپیماهای شکاری رهگیر سرنشین دار نظیر «اف-4 فانتوم» و «اف-14 تامکت» در دوران دفاع مقدس در کشورمان داشته و هم اکنون نیز در کنار «میگ-29 فالکروم» دارند به عهده خواهد داشت که محدودیت های یک پهپاد از لحاظ حجم و وزن حسگرها و جنگ افزارهای قابل حمل منجر به برآورده شدن درصدی از نیازمندی های یک عملیات گشت هوایی رزمی خواهد شد.

البته این کمتر بودن کارایی به نوبه خود با توجه به مزایایی همچون در دسترس بودن تعداد زیاد پهپادها، توان رسیدن به مداومت پروازی بالاتر نسبت به جنگنده های سرنشین دار(حتی در صورت اجرای یک تا دو مرحله سوختگیری هوایی توسط جنگنده)، کمتر بودن احتمال شناسایی پهپاد توسط دشمن، ناچیز بودن هزینه هر ساعت پرواز پهپاد در مقایسه با جنگنده های در تحریم و خسارت بسیار کمتر در صورت بروز سانحه یا ساقط شدن پهپاد توسط دشمن(به جای جنگنده) جبران شده و حتی مزیت های حاشیه ای یا محسوس(بسته به توان پهپاد مورد استفاده) ایجاد می کند.

بنابراین راهی که با پهپاد سریر در زمینه نبرد هوا به هوا آغاز شده در آینده و با افزایش کیفیت و کمیت سامانه های شناسایی هدف و تسلیحات در دسترس پرنده های بدون سرنشین و نیز بهبود قابلیت های خود پهپاد مورد استفاده به نقطه قوتی در زمینه دفاع هوایی پیشگیرانه در کشور منجر خواهد شد.

گفتنی است هر چند برخی کشورهای غربی دستکم یک دهه پیش آزمایشاتی در زمینه مأموریت های هوا به هوا توسط پهپادها انجام داده اند اما کشورمان ایران عملاً جزء معدود کاربران عملی این فناوری و شاید تنها کاربر فعلی این توانمندی پهپادی است.

 
پهپاد سریر

نکته دیگر در مورد پهپاد سریر یا H-110 که حرف H در ابتدای مشخصه آن، بیشتر پهپاد پدافندی دیگر ایران یعنی «حازم» را به یاد می آورد، شباهت آن با پهپاد «RQ-5 هانتر» ساخت رژیم صهونیستی و توسعه یافته توسط شرکت «نورثروپ-گرومن» آمریکا است.

 
پهپاد هانتر

به گزارش مشرق، سریر مانند هانتر از یک موتور ملخی پیستونی کشنده در جلو بدنه و یک موتور فشار دهنده در انتهای آن، بال ذوزنقه ای بدون زاویه پسگرایی در لبه حمله و اندکی زاویه پیشگرایی در لبه فرار، محل نصب بال در بالای بدنه، سطوح کنترلی جداگانه روی بال، دم H شکل یا همان دم دوگانه جدا از هم(twin boom)، سطح دم عمودی دارای زاویه به داخل، سطوح کنترلی مشابه روی دم عمودی و افقی و یک جایگاه حمل جنگ افزار زیر هر بال(مشابه نمونه MQ-5 از هانتر) برخوردار است.

بنابراین می توان یقین داشت طراحان ایرانی سریر نگاه دقیقی به پهپاد خارجی هانتر داشته اند ضمن اینکه تفاوت هایی در بدنه و خصوصاً مقطع بال نشان از طی کردن مسیر طراحی به صورت مستقل است.

شاید شباهت های اشاره شده به دلیل نزدیک بودن قابلیت های نمونه رزمی هانتر به موارد مدنظر طراحان و یا در اختیار داشتن یک یا چند فروند از آن بوده است که در صورت رزمی بودن نمونه غنیمتی از پهپاد هانتر، نسبت به سایر پهپادهای غنیمتی ویژگی خاصی محسوب می شود.
 
نمونه رزمی پهپاد هانتر

ناگفته نماند بخش های زیادی از طراحی پهپاد هانتر در پهپاد جدید و پیشرفته «هرون» ساخت رژیم صهیونیستی هم به کار رفته است که گویای ارزشمند بودن آن است.

اشاره به این نکته هم لازم است که دو موتوره بودن پهپاد سریر منجر به افزایش بقاپذیری و قابلیت اطمینان آن خصوصاً برای پروازهای طولانی و یا در مسیرهای پرخطر و نیز کاهش نیروی مقاوم هوا و وزن پهپاد در مقایسه با حالت نصب دو موتور در اطراف بال و بدنه می شود هر چند که به طور معمول میزان مصرف کلی سوخت با استفاده از دو موتور در مقایسه با یک موتور با سطح مشابه فناوری بیشتر است بنابراین شاید در نمونه های بعدی سریر شاهد استفاده از یک موتور با اطمینان پذیری بسیار بالا و پرقدرت به جای دو موتور فعلی باشیم.

 
با توجه به پیشرفت های مهم کشورمان در زمینه مواد و پوشش های جاذب امواج راداری به احتمال زیاد در ساخت سریر نیز از چنین موادی استفاده شده است که در اینصورت به میزان قابل توجهی از بازتاب راداری آن خواهد کاست.

هر چند جایگاه حمل جنگ افزار زیر بال سریر که کامل عمودی و بزرگ بوده و در کنار بدنه سریر که دارای مقطع مستطیلی است از اصول پنهانکاری راداری فاصله دارد اما زاویه دار بودن سطح پایدارساز دم(سکان عمودی) آن کمی به کاهش سطح مقطع راداری از پهلو کمک می کند.

ناگفته نماند طرح دم H شکل از پراستفاده ترین انواع پیکربندی دم در پهپادها است که مزیت های سازه ای و آیرودینامیکی مناسبی برای پهپادهایی از رده کوچک تا متوسط رو به بالا به همراه دارد.

هر یک از دو بخش دم در سریر به بخشی از بال در نزدیکی ریشه آن وصل شده اند و در انتها هم به واسطه دم افقی به هم متصل هستند. ارابه فرود جلویی سریر شباهت زیادی به نمونه مورد استفاده در هانتر دارد اما ارابه فرود اصلی آن بر خلاف طرح مورد استفاده در هانتر و نمونه های بومی یعنی شاهد-129 و حتی ابابیل-3 شکلی ساده و مستقیم دارد.

به گزارش مشرق، به نظر می رسد سلاحی که در رژه فروردین ماه زیر بال پهپاد سریر مشاهده شد از نوع موشک دوش پرتاب «میثاق-1» باشد. این موشک که طول آن 1.65 متر است در حالت شلیک از روی زمین می تواند به برد 5هزار متر، سقف پرواز 4هزار متر و سرعت دو برابر سرعت صوت(در حدود 600 متر بر ثانیه در ارتفاع متوسط) دست یابد که قطعاً در صورت شلیک از یک پهپاد این قابلیت های عملکردی افزایش خواهند یافت.


موشک میثاق-1

این موشک و نمونه های جدیدتر آن سلاح کاملاً کارامدی در برابر بالگردها و بیشتر پهپادهای دشمن، سلاح مناسبی در برابر موشک های کروز و پهپادهای سریع و هواپیماهای جنگنده(در برخی از حالات پروازی آن) خواهد بود.

البته استفاده از موشک های سطح به هوای دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در بالگردها دارای سابقه ای طولانی است و اینبار در یک هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته و هر فروند پهپاد سریر می تواند به کمک موشک میثاق محدوده ای با قطر دستکم 10 کیلومتر را تحت پوشش قرار دهد.

با توجه به ابعاد این موشک و شباهت سریر به پهپاد هانتر می توان طول آن را در حدود 6 تا 7 متر، دهانه بال 8 تا 9 متر و ارتفاع کمتر از دو متر تخمین زد. در صورت مبنا بودن قابلیت های هانتر در طراحی سریر می توان امکان رسیدن به مداومت پروازی 8 تا 12 ساعت، سقف پرواز 3500 تا 5500 متر و میزان حمل بار 80 تا 100 کیلوگرم را برای آن گمانه زنی کرد که در این صورت پهپاد سریر امکان حمل تعداد بیشتری موشک میثاق را خواهد داشت.

هر چند احتمال دارد نمونه به نمایش در آمده از سریر، نمونه رزمی نهایی باشد با این وجود آغاز ارزشمندی در تعریف قواعد جدید بازی و تحمیل آن به دشمن در نبردهای هوا به هوا خواهد بود که در آینده با بهبود این پهپاد و سامانه های رزمی آن و افزوده شدن قابلیت نبرد هوا به هوا به پهپادهایی نظیر شاهد-129 که با مداوت پروازی بالا سکوی پدافندی هواپایه شایسته ای خواهد بود و نمونه هایی از کرار با سرعت بالا که برای درگیری های سریع با جنگنده های دشمن مناسب است این توانمندی کشورمان گسترده تر شده و حلقه دیگری به زنجیره قدرتمند دفاع هوایی کشورمان برای تمام ساعات شبانه روز اضافه خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 127
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • صدرا ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    آهان این شد خبر همش انتخابات انتخابات این کاندیدا اون کاندیدا
  • SAEID ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    با نامو نامی الله امده ایم برای جنگ
  • امین سیف ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    سلام،در مورد پهپاد حماسه هم بنویسین...ممنون
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    به دلیل مانور و سرعت کم نداشتن رادار و موشک هوا به هوای ضعیف به هیچ عنوان مناسب نبرد هوا نمی باشد.
  • seyed akbar kooler saz ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    در اینجا از این خبرا نیست که نیست
  • میلاد ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    الله اکبر دلم برای این خبرا تنگ شده بود
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    چقدم این دوتا شبیهن!
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    قابلیت های پهپاد حماسه رو توضیح بدید
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 1
    خسته نشدین از این همه بکش بکش
  • ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    سپاس از این گزارش قشنگ ای کاش به پهباد حماسه که هم شکل وقیافش وهم کارکردش بنظر ابهامات زیادی داره هم اشاره میکردید بخصوص اینکه پیکر بندیش با وجود پهباد های خوبی که قبلا تولید شده یک جوری نچسب و ابتدایی میاد
  • ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    زنده باد جلیلی
  • albert ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    یک طرح مسخره دیگه!!!مثل پراید 131
  • صابر ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    نه عزیزم آمده ایم برای دفاع از اسلام ، ایران و انقلاب ما جنگ طلب نیستیم
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    گزارش خوب و جامعی بود اما چرا این پهباد و پهباد حماسه دوربین ندارند ؟؟؟
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    قشنگ بود خدایش فرق اساسی سایت شما با سایتهای خبری دیگه همین گزارشهای ویژتون هست بیشترش کنید
  • میلاد ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    اگه یادتون باشه ایران چند پهپاد آمریکایی و اسرائیلی را به دام انداخته بود که رسانه ای نشدند به احتمال زیاد یکی از این پهپادها هانتر بود و سریر مهندسی معکوس آن.
  • سوسان ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    دست مریزاد افرین انشاء الله موتورهای مینی جت هم روش بزارند دانش جت در ایران وضعش خوب نیست باید سریع کار کنیم
  • امیر ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    تصویر اول دو بار تکرار شده
  • محمد رضا ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    موشک حرارت یاب میثاق تقریبا برای مقابله با اهدافی مانند هورنت و اف 16 زیاد جائی برای مطرح شدن ندارد - هم برد کمی دارد و هم سیستمهای پیشرفته این جنگنده ها هرگونه هدفیابی حرارتی را بسیار سخت میکنند- ضمن اینکه بدلیل برد کم موشک - این خود پهپاد است که به راحتی حتی دربرد 30 کیلومتری هم میتواند توسط موشکهای پایتون5 که قابلیت قفل تصویری دارند طعمه شود-- اولین و سطحی ترین اقدام میتواند نصب موشک آرچر و اقدام پیشرفته تر نصب موشکهای آلامو ضد تشعشع حرارت یاب با برد بلند باشد- متاسفانه اطلاعاتی از وجود موشک ویمپل aa-12 آدر و نمونه چینی آن دردست نیست- این موشک بهترین گزینه است چون با وزن کم حدود 100 کیلوگرمی به برد موثر 70 کیلومتری رسیده و با رادار فعال خود میتواند تهدید جدی برای انواع هواپیماهای پیشرفته باشد که قطعا دراین برد سطح مقطع کم خود پهپاد میتواند حاشیه ایمن برای آن ایجاد کند دراین صورت میتوان گفت ما یک پهپاد جنگنده داریم ولی با این موشکهای میثاق راه به جائی نمیبریم و بیشتر بدرد مقابله با ارتشهای جهان سوم میخورد تا ناتو
  • محمد رضا ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    موشک حرارت یاب میثاق تقریبا برای مقابله با اهدافی مانند هورنت و اف 16 زیاد جائی برای مطرح شدن ندارد - هم برد کمی دارد و هم سیستمهای پیشرفته این جنگنده ها هرگونه هدفیابی حرارتی را بسیار سخت میکنند- ضمن اینکه بدلیل برد کم موشک - این خود پهپاد است که به راحتی حتی دربرد 30 کیلومتری هم میتواند توسط موشکهای پایتون5 که قابلیت قفل تصویری دارند طعمه شود-- اولین و سطحی ترین اقدام میتواند نصب موشک آرچر و اقدام پیشرفته تر نصب موشکهای آلامو ضد تشعشع حرارت یاب با برد بلند باشد- متاسفانه اطلاعاتی از وجود موشک ویمپل aa-12 آدر و نمونه چینی آن دردست نیست- این موشک بهترین گزینه است چون با وزن کم حدود 100 کیلوگرمی به برد موثر 70 کیلومتری رسیده و با رادار فعال خود میتواند تهدید جدی برای انواع هواپیماهای پیشرفته باشد که قطعا دراین برد سطح مقطع کم خود پهپاد میتواند حاشیه ایمن برای آن ایجاد کند دراین صورت میتوان گفت ما یک پهپاد جنگنده داریم ولی با این موشکهای میثاق راه به جائی نمیبریم و بیشتر بدرد مقابله با ارتشهای جهان سوم میخورد تا ناتو
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    راستي آن هواپيما كه ساختند چي شد ؟ بالاخره پرواز كرد؟
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    الان زنگ می زنم اوباما می گم چندتا موشک ویمپل برامون بفرسته ! مرد حسابی الن تو سخت ترین تحریم ها هستیم. همین هم دست مریزاد داره
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    خوب بود كلى خنديدم ! دوشپرتاب براى مقابله با جت مافوق صوت ! بالگردها هم جمر حرارتى دارن! سرعت كمتر از 300 كيلومتر ! سيبل هوايى خوبى ميشه
  • ALI ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    آقای البرت فکر نمیکنید به مهندسین سازنده توهین کردین البته فکر نکنم این موارد برای شما مهم باشد چون مرغ همسایه برای شما غازه
  • علی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    البته اگر بشه زدش!
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    به احتمال زیاد پهپاد حماسه با توجه به برامدگی جلویی آن دارای یک رادار روزنه دید ترکیبی است.
  • علی ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    وقت گیر اوردی بابا درسته مثل این آدم کمه ولی اینجا جاش نیست جواب البرت رو بده
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    بپا یک وقت از زیادی خندیدن انگشت شصت پات نر توی چشمت !!! وقتی چیزی نمی دونی اظهار نظر مفت نکنی نمیگن لالی !
  • علی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    دمت گرم
  • فروشی نیستم ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    متاسفانه بیشتر کسایی که نظر میدن چیزی از جنگ نمیدونن فکر میکنن جنگ فقط عدد و رقمه و عقلشون به چشمشونه. سیاست دفاعی غرب روی رعب و وحشت قرار داره یعنی قربانی خودشو اونقدر با تکنولوژی مثلا پیشرفته میترسونه که دفاع نکنه (چون آدم ترسو همیشه ضعیف تره). این پهباد قرار نیست با اف 16 یا اینجور چیزا مقابله کنه (گرچه میتونه شانس خودش رو امتحان کنه). احتمالا این برای مقابله با هلیبورن، بالگرد های تهاجمی (به خصوص در خلیج فارس) و پهپاد های دشمن و یا پوشش هوایی برای پهپاد های دیگه ساخته شده. در ضمن اونی که میگه دوشپرتاب برای مقابله با جت مافوق صوت! جمر و ... باید بگم همین دوشپرتاب پدر شوروی رو تو افقانستان، رژیم غاصب رو توی همین جنگ 8 روزه و .... در آورد (تازه از روی زمین). سیبل هوایی خوب؟ آره خوب اف 16 بعد از یکبار تلاش نا موفق اونم با موشگ فوق فوق اَبر پیشرفته ی پیتون تونست پهباد ایوب رو از فاصله خیلی کم بزنه. هدف اصلی رونمایی این پهباد یعنی قابلیت مسلح کردن اکثر پهباد هایی که تا الان ساخته و یا رونمایی شدن به موشک های دوشپرتاب که خیلی مهم هست. اما به نظرم این پهباد هایی که دارن رونمایی میشن ساخت خیلی قبل تر هستن، چون سیاست دفاعی ما بر پایه ی اینه که دشمن ندونه چی داریم تا غافل گیر بشه(مثل جنگ 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه). پس خودتون رو خسته نکنید ایران تاپ گان های خودش رو رونمایی نمیکنه. من با ایده ی ساخت پهباد برتری هوایی با هزینه ی کم (قیمت توسعه، تمام شده و هزینه پرواز و نگهداری کم) و بر پایه ی کرار (دو موتور جت و کمی قویتر) و با قابلیت پنهانکاری بیشتر و البته ساخت و توسعه موشک های هوا به هوای سبک و دوربرد موافقم.
  • پارسی ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    دوست عزیز مثل اینکه چند تا مجله خوندی! اخه یه پهپاد که فاقد سیستم رادار سیستم کنترل وهدایت اتش است وحداکثر سرعت ان به 250 کیلومتر هم نمیرسه و توان حمل محموله اون 70 کیلوگرم اونم با حداقل قدرت مانور چطور میخواد موشکهای ارچر یا الامو یا هرچیز دیگه ای رو حمل هدف راشناسایی و مهماتش روروانه کنه.الان برام معلوم نیست که همین پهپاد برای استفاده از این موشکهای دوش پرتاب چه طوری میخواد هدفیابی قفل واتش کنه.فکر میکنم این بیشتر یه نمونه ازماشی ونمایشی باشه . زیاد جوگیر نشین.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    بزن دست قشنگه رو.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    خوشحالیم که موافقی.
  • ناشناس ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    درود بر کسانی که برای پیشرفت و اعتلای نظام تلاش می کنند و کور باد چشم کسانی که ادعا می کنند ایرانی هستند و مدام دم از ایران می زنند ولی چشم دیدن پیشرفت ایران را ندارند و مثل بنی اسرائیل دنبال بهانه هستند تا به مملکت ضربه بزنند.
  • سیمرغ ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    هزار تا +
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    راستی از پهباد تورم تورم چه خبر؟ شنیدم برد یک حلب روغن نباتی چهار کیلویی به بیش از سی هزار تومن میرسه! بابا دیگه خوردن گوشتو تو خوابم نمیبینم. قبلا یکی از غذاهای فقرا نون و پیاز بود. راستی فقرای قدیم خیلی ثروتمند بودن! نه؟ خانه از پایبست ویران است خواجه در فکر نقش ایوان است مشرق میدونم فیلتر میکنی! ولی لااقل اظهار فضل یه عده رو هم که از روی شکم سیری در مورد برد موشک و پهباد با هم کل کل میکنن رو هم نیار تو حالمون!
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    انتقال پهباد به ارتفاع مناسب با حمل کننده های مناسب و رها سازی آن در فضای نبرد بسیار تاکتیک راهبردی خوبی است که بر بسیاری از این محدودیت ها فائق می آید - صنعت انتقال پهباد بوسیله شبه شاتل به منطقه نبرد و رهاسازی برای نبرد هوائی حتی زمینی فرصت سازی خاصی دارد و رسیدن به مرحله پیشرفته آن به صورت مستقل و با قدرت بالا راه درازی ندارد
  • albert ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    نظرات ما کجا رفت مشرق?? رسانه ازاد?!
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    اگر تونستند روی یک پهپاد 4 متری با بدنه کامپوزیت قفل راداری انجام بدند ! .... اون موقع بهش بگید سیبل ! ======== حتی اگر به فرض شما سیبل هم باشه کاربرد داره .... چون هواگرد دشمن با یک خطر بلقوه روبرو میشه یا باید به ماموریت اصلیش برسه یا این پهپاد را ساقط بکنه .....
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    مجبور نیستین خودتون را مضحکه کنید اقای البرت ! یا هر چیز دیگه ای ........ حرف منطقی برای گفتن دارید بزنید و اگر ندارید سکوت ! کنید
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    خوبه بلاخره شما هم تریبونی گیر اوردی تا درباره روغن نظر بدی ..... نمیدونم اگر همه این طور فکر میکردند الان چیزی از ایران مانده بود یا مثل بعضی کشورها تکه تکه شده بودیم الحمدلله که همه در ما شکم نیست !
  • علیرضا ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    فقرای قدیم اینترنت داشتن؟معلومه جز فقرایی هستی که نون و پیاز میخورن اما ازاینترنت هم استفاده میکنن.خوبه ادم همه چیز رو قاطی نکنه البته تقصیر نداری ناشناس اینم خودش یه نوع فقره. یکم تلاش کنی میفهمی ثروت چیه و ثروتمند کیه..
  • سرباز ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    به هیچ وجه نمیتونی همه مردم را راضی کنی .فقط اخلاص عمل .همین هم خوبه چرا کشورهای همسایه نمیتونند همچی کارای بکنند
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    ممکنه فلسفه نصب موشک ها دفاع از خود پهپاد بر علیه تهدیدات هوایی بوده تا این پهپهاد بتونه کار اصلی خودش مثلا شناسایی یا اختلال الکترونیکی را انجام بده
  • albert ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    اول اینکه نظرات ما رو مشرق نمیذاره و گرنه من جوابتون رو دادم..دوم اینکه اگه شما منطقی توی این طرح میبینید بگید تا ما هم بدونیم...
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    از كجا فهميدي رادار نداره
  • مجید ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    بایاری خدا باهمین تجهیزات دخل امریکا واسرائیل رومیاریم.
  • Mehdi.Sh ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    عزیزم قرار نیست رپتور بزنه که. برای شکار پهپاد و هلیکوپتر طراحی شده. شاید جنگندها و موشکهای کروزی که نزدیک شونده هستن بتونه بزنه. هرچی هست دمشون گرم.
  • بی نام ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    یکی از بدترین قسمت نظرات همینه که ایران همه چی داره و رو نمی کنه! منظور از همه چی چیه؟ این همه چی شامل جنگنده و ناوشکن نمیشه که ما بدجوری ضعیفیم؟ شامل سلاح های انفرادی به روز وجلیقه و لباس های ضدگلوله نفر،یا تانک نمیشه؟ ما باید از این بحث های ابتدایی و کلیشه ای و بی خاصیت بیرون بیایم و اگر واقعا ایران تو این زمینه هایی که گفتم حرفی واسه گفتن در تولید انبوه و استفاده داره گرا بدید ما هم متوجه بشیم. کل دستاورد پیشرفته ایران در طول این 3سال اخیر بوده که بیشتر این نمونه ها تولید انبوه نشده و درحد یه کانسپت مونده! اگر در زمینه موشکی پیشرفت داشتیم هنوز در زمینه دفاع هوایی دوربرد و نزدیک مشکل داریم! انشالله باور373ساخته بشه و به تولید انبوه هم برسه. مشرق یه گزارش هم از سفره ماهی و قاهر بذار.
  • ایرانی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    اگه با دقت به کشورهای همسایه دقت کنی میفهمی ارزش امنیت چقر زیاده . معلومه که پهباد از روغن مهمتره
  • بهرام ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    مثل روز روشنه قرار بود یه پهباد پیشرفته رونمائی بشه در آخرین دقایق تصمیم گرفته شده یه پهباد دیگه جایگزین بشه
  • یوسف ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    پس لطف کن بگو ، برای دفاع اگر به ما حمله بشه.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    این موشک ها باید به کرار و مافوق صوت ها بسته بشه...نه ملخی ها.....
  • صالح ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    با سلام...پهپاد خوبیه ولی به نظر من برای جنگنده ها به کارنمیاد.چون سرعت پایینی داره...برای شکار هلیکوپتر ها عالیه.از اونجایی که تنها تهدید قایق های تندرو ایران هلیکوپترها هستن این پهپاد میتونه پشتیبان خوبی برای قایق ها باشه.
  • دانيال ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    روي پهپادي كه در رژه رونمايي شد عبارت Experimental (آزمايشي) نوشته شده بود. اين يعني اين كه فعلا عملياتي نشده و نمونه رونمايي شده صرفا ماكتي براي نمايش هست. ممكنه به جاي ميثاق در آينده از موشك هاي ديگري نيز استفاده شود. به نظر من بهترين موشك در دسترس موشك سايدوايندر يا به عبارت بهتر موشك هاي فاطر هست. كافي است يك دوربين مادون قرمز بر روي اين پهپاد نصب شود و همچنين توان ديتا لينك با رادار هاي پدافندي را داشته باشد تا به كابوس هواگردهاي دشمن به خصوص بالگردها تبديل شود. در عرصه دريا يكي از اصلي ترين ابزار هاي جنگي ما قايق هاي تندرو هست. اين قايق ها شديداً از بالگردها آسيب پذيرند. با وجود چنين پرنده اي بالگردها جرئت نزديك شدن به قايق ها را نخواهند داشت!
  • ali ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    اقا ناشناس عیب نداره تو جنگ نکن اگه تو خونتم حمله کردن بازم جنگ نکن ما تا اخرین قطره خون میجنگیم
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    رویا پردازی.
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    کلا خسته نباشیم
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    حالا فرض کن همونجور که شما پز جنگ نامتقارن می دی امریکاییها هم به اینکار روی بیارند و کل گله پهپادهای ایران (که تو فضای ایران بصورت شبکه هستن) را هک کنن .....
  • مرد ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    بی نهایت+
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    دوست عزیز.....سخنان شما صحیح است....اما باید به این هم توجه کرد که این دسته از پیشرفت ها هم نیاز کنمان ناپذیر کشور است. بر اساس حرف شما اگر از این تجهیزات تولید نشود مشکل تورم حل میشود!!اما اینگونه نیست....همین تولیدات قدمی است در راه مبارزه با تورم.....البته غیر مستقیم! منظورم ارز آوری صادرات سلاح است.
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    مشرق جون دمت گرم بازم از این خبرا بزار مردیم بابا از بس حرفای هیچ و پوچ آقازاده هارو خوندیم.
  • کارشناس ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    اول دفاع دوم دفاع سوم صاف کردن دهن دشمن
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    تبارک الله....
  • روح الله ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۲
    0 0
    پس چون مافوق صوته یعنی دائما مافوق صوت پرواز می کنه؟ بد نیست بدونی سرعت کروز 95 درصد جنگنده های جهان در حال حاضر زیر 0.9 ماخ هست. خودت فهمیدی چی گفتی؟ جمر حرارتی؟ منظورت فلیر هست دیگه! نه؟
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    داداش آدرس بده برات پیاز بفرستم آخه تا کی میخواید فقط به فکر شکماتون باشید؟!!!!
  • محسن ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    کاشکی انقدر که روی صنایع دفاعی وقت و دقت صرف میشه روی صنعت ماشین سازی هم وقت میزاشتیم !!!
  • لیلا ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    زنده باد ایران اسلامی وجوانان غیورو اندیشمند وولایت مدار ایران اسلام سربلند باشید چون همیشه
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    هر وقت تونستيم پهبادي در حد گلوبال هاوک آمريکا بسازيم با سرعت و قدرت بالا عين يک جنگنده تمام عيار اون موقع ميشه اميد داشت که مسير داريم درست ميريم
  • بیدار ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    چ خبره
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    يه چيزي به صدرا بگم؛ هزينه و بودجه دفاعي اين طرحهاي بزرگ حاصل بودجه ريزي دولت احمدي نژاد بوده اما كسي اين چيزا رو نميگه!
  • افشین ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    امیدوارم این ها که به نمایش در می آد واقعا کار خودمون باشه مثل اون خودروهای ملی نشه که خودرو سازها هر سال یکی رو به نمایش می گذاشتن و می گفتن این خودرو ملیه آخرش قیمتها و ارز بالا رفت گفتن کل قطعات این خودروها از خارج وارد میشه و ما دیگه نمی تونم مثل سابق تولید داشته باشم و خلاصه همه چیز رو خودتون می دونید.... امید است این ها دستاوردهای خودمان باشد که مایع غرور و سربلند هر کشور است. البته ناگفته نماند ما ایرانیها تواناییهامان بیشتر از اینهاست در صورت حمایت می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    زنده باد فتوشاپ
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    با مهندسی معکوس از هواپیمای بدون سرنشین، سرنشین بدون هواپیما تولید شد
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    به نظر می رسه شما اصلا نمیدونی گلوبال هاوک چه شکلیه و مأموریتش چیه اون جنگنده نیست که پهپاد جنگنده ایکس-45 هست ضمنا اونی که شما توصیف کردی یکی از اهداف هست نه سنگ نشانه سنگ نشانه(مایل استون) همین نمونه ها هستن که نشون میده داریم مسیر رو میریم و مقدمات رو آماده می کنیم
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    اون دیگه بخش زیادیش خصوصی شده مثلا قطعه سازها؛ توسعه دهنده گان زیرسامانه ها اون ها باید برای بهبود فروششون به فکر باشن ولی فروش انحصاری خودرو سازهای بزرگ تنبلشون کرده
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    به هر حال دست بالای دست بسیاره و پدافند غیر عامل یکی از کاربردهاش همین جاهاست
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    گاماس گاماس برادر دانیال!
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    از هر دوشون گزارش گذاشتن قبلا یکی از نقاط ضعف دفاع و امنیت مشرق همینه که دسترسی به آرشیو گزارش هاش خوب نیست اصلا به نظرم بهتره یه آرشیو موضوعی در نوارابزارهای اطراف صفحه تون ایجاد کنید
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    حداقل بستر آزمایش فناوری های نبرد هوایی در پهپادهاست تا زمان وارد خدمت شدن پهپادهای جنگنده آمریکا و اروپا و ... ما عقب نباشیم
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    اگه قاهر رو میگی حالا کار داره بالامجان
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    با بخشی از نظرات شما موافقم اما بدون برادرجان این تاکتیک صحیح در زمان صحیحه که نتیجه رو رقم میزنه به یاد بیار کتلت شدن برخی از جنگنده های پیشرفته ناتو توسط میگهای زپرتی یوگوسلاوی رو در جریان بحران کوزوو. پس چی شد؟ تاکتیک صحیح!
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    بد نیست؛ خساست می کنن در رو کردن الان موتور جت پهپاد و موشک تو ایران تولید میشه اینطور که اعلام کردن
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    امکان نصب دارن در صورت نیاز لابد
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    این همه یارو نوشته توضیح داده در یه جاهایی به درد میخوره، پس نفرما به هیچ عنوان
  • افشین ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    دید راداری دارند اگر به هواپیما های جدید دنیا دقت کنید ندارن دیگه
  • آرمين ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    ديپلماسي بهترين راه حنگ براي وحشي هاست
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    کرار پس فکر میکنید موتور محرکه اش چی هست ؟ همون مینی جتی که فرمودین به علاوه چندین و چند نوع موشک کروزی که در کشور ساخته میشه و مینی جتی های ان کاملا بومی هست البته قبلا خط تولید مینی جت طلوع 4 رسانه ای شده بود
  • yasin ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    با سلام-ایده خوبی است برای جنگهای نامتقارن آینده.ولی از لحاظ علمی و حرفه ای کار درستی نیست پهپادها را با هواپیماهای شکاری رهگیری مثل تامکت و ....قیاس کنیم.قابلیت درگیری هوابه هوا ضریب بقائ پذیری و ظرفیت مهمات قابل حمل و حداقل برد قابل درگیری و انهدام هدف با درصد بالاو.....پس هر گروه از تسلیحات برای خود دارای جایگاه سازمانی و ماهیتی جداگانه است.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    شما مگر نظر منطقی هم میدی ! البته مشرق لطف میکنه و نصف نظرات ما را هم بله
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    با کدوم قسمتش مشکل داری با پهپاد یا با موشک حرارتی ...این را توجه بکن که این ها دو تا چیز هستند و ان پهپاد میتونه بستر هر طرحی باشه ....از پهپاد شناسایی تا رزمی ضد زرهی تا ...خودت محاسبه کن
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    سایدویندور و امثالهم برای این تیپ پهپاد ها خیلی سنگین هست و خارج از توانایی حمل انهاست این پهپاد قابلیت تبدیل شدن به یک پرنده ضد زرهی خیلی خوب با مداومت پروازی بالا را داره ..
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    هک کنه ....چند تا کتاب راجع به هک خوندین ؟
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    ماشین سازی را هم اگر بدن به نیروهای مسلح مشکل از اساس حل میشه ......حداقل یک مدیریت درست میاد روی کار
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    گلوبال هاوک پرنده شناسایی هست نه جنگنده !
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    شرکت adobe تولید کننده نرم افزار فوتوشاپ در پی استفاده نامتعارف از نام این محصول توسط بعضی از هموطنان عزیز ! طی بیانیه ای عنوان کرد ......بنده غلط کردم فوتوشاپ را ابداع کردم ترا جوون هر کی دوست دارید دست از سر کچل ما بردارید !!!!!
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    این پهپاد حماسه ما رو حسابی نامید کرد!! انتظار داشتیم بعد از جت کرار یک جت مافوق صوت رادارگریز لقب آخرین و پیشرفته ترین پهپاد ایران رو به خودش بگیره نه یک پهپاد ملخی بسیار ساده!!..
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    برادر جان ایران تحریمه و فروش تسلیحات به ایران ممنوع و جرم بسیار سنگینی داره حتی قطعات دوگانه هم نمی دن... خودروسازهای مونتاژ کار سودشان در همان مونتاژه..
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    آخه ترسوها شما که نه پدرانتان جنگ رفته نه شما می رید هر وقت جنگ میشه قایم میشید لطفا در باره دفاع و جنگ حرف نزنید اون ارباب دموکراسی جهان امریکای شما با 700 میلیارد دلار بزرگترین میلیتاریست جهان و بزرگترین ارتش جهانه قرار نیست ایران شروع کننده جنگی باشه همانگونه که نبوده ولی باید آن قدر قوی باشد که این همه دشمن منطقه ای و فرامنطقه ای که نصف آنها خاک و جزایر ایران را می خواهند نصفی دیگر به شدت اسلام ستیز هستن به ایران حمله نکنن
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    دلغک تا حالا سپر گاری ساختی؟؟
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    در پاسخ به آقا آرمين که فکر مي‌کنه همه چي با گفتگو حل مي‌شه خدا يعني آفريدگار جنابعالي در دفاع از اسلام از واژه‌اي به نام جهاد استفاده کرده است که انسان بايد جهت حفظ اسلام بجنگد آيا اين هم وحشيگري است؟
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    ما نفهمیدیم تا دیروز به احمدی نژاد فحش میدادن این روز ها چی شد که عزیز مصر شد خبریه به ما هم بگین...
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    100% هر کدوم جایگاه خودشون رو داره اما به معنی عدم امکان مقایسه نیست به قول دکککتر نیما افشار، «اساسا» پهپادها رقیب جدی هواپیماهای سرنشین دار هستن و ساخته شدن تا جای اونها رو بگیرن تا حد امکان
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    به زودی به این ارزوتون میرسید ..تا خرداد راه زیادی نمونده
  • محمد ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    دوستانیکه تحت تاثیرجنگ روانیه غرب واقع شدن خوبه بدانند اگرامریکاخیلی قدرتمنده خب! چراباکمک ناتونتونسته ازچندتاطالبان شیپیشوباکلاشینکوف وآرپی جی بربیاد؟! چرانتونست ازپس چندویتنامی گشنه باجیره یک مشت برنج درشبانه روزبربیاد؟ چراازپس جنگ چریکی درعراق برنیامدفرارکرد خوداستراتژیستهاشون اعتراف کردن ماباجان سربازانمان وباپول امریکاعراق رافتح کردیم تقدیم ایران کردیم!!! پس اینطوری نیست که مرعوبه جنگ افزارشون باشیم وگرنه مستکبرین عالم همان اوایل خلقت دخل مستضعفین رااورده بودن ولی تاریخ چیزدیگه ای میگه! حتی اگربشنوم ایران صدهزارهواپیمای مدل که باچندصدهزارتومان میشه ساختش که ازساخت گلوله آرپی جی هم ارزانتره وکمی هم مواداتشزادرون ان قراردادن بدست نوجوانان این مملکت بدن تابرای گذران اوقات فراغتشون اینهاراهواکنن ویه سدهوایی درمسیرجنگنده هاایجادکنن میشه مین هوایی مگرتاحالانشنیدیدیه کفترموتوریه هواپیمای پهن پیکرمسافربری رابه اتش کشیده ومنجربسقوطش شده چرااین هواپیماهانتونن!؟
  • علیرضا ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    یطوری نوشته انگار باباش این پهپادو طراحی کرده! از کجا به سرعتو قدرت مانورو رادارش پی بردی!
  • علیرضا ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    داداش دقت کن! فقط محل قرارگیری موتورها تفاوت دارن کور که نیستی
  • علیرضا ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    درسته تو هواپیماهای شکاری وجود دوربین نیاز نیست با رادار شناسایی و هدف گیری و شلیکو انجام میدن. در پهپاد های شناسایی ا دوربین استفاده میشه
  • علیرضا ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    اقایون نقطه قوت پهپاد اندازه ی کوچیکشه که در حال پرواز با سرعت کم دیده نمیشه وقتی که یک بطور مثال اف16 با سرعت بالا از بالا سرش رد میشه پهپاد اونقدر اهسته هست که دیده نمیشه اما موشکشو در بهترین زمان شلیک میکنن که کاملا به هدف نزدیک باشه درضمن اینو برای مقابله با پهپادهایمسلح متجاوز ساختن.
  • محمد ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    دوستانیکه تحت تاثیرجنگ روانیه غرب واقع شدن خوبه بدانند اگرامریکاخیلی قدرتمنده خب! چراباکمک ناتونتونسته ازچندتاطالبان شیپیشوباکلاشینکوف وآرپی جی بربیاد؟! چرانتونست ازپس چندویتنامی گشنه باجیره یک مشت برنج درشبانه روزبربیاد؟ چراازپس جنگ چریکی درعراق برنیامدفرارکرد خوداستراتژیستهاشون اعتراف کردن ماباجان سربازانمان وباپول امریکاعراق رافتح کردیم تقدیم ایران کردیم!!! پس اینطوری نیست که مرعوبه جنگ افزارشون باشیم وگرنه مستکبرین عالم همان اوایل خلقت دخل مستضعفین رااورده بودن ولی تاریخ چیزدیگه ای میگه! حتی اگربشنوم ایران صدهزارهواپیمای مدل که باچندصدهزارتومان میشه ساختش که ازساخت گلوله آرپی جی هم ارزانتره وکمی هم مواداتشزادرون ان قراردادن بدست نوجوانان این مملکت بدن تابرای گذران اوقات فراغتشون اینهاراهواکنن ویه سدهوایی درمسیرجنگنده هاایجادکنن میشه مین هوایی مگرتاحالانشنیدیدیه کفترموتوریه هواپیمای پهن پیکرمسافربری رابه اتش کشیده ومنجربسقوطش شده چرااین هواپیماهانتونن!؟
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    همچنان ادامه بد ه بخند اسکول جان مزاحم نمیشم
  • آرش ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    آفرین به غیرت همه مهندسین ایرانی این تجهیزات نظامی لازمه ی امنیت کشورمون ایرانه دستتون درد نکنه که ما هر چه داریم از شماست وامنیتمون رو مدیون دلاوریها وپشتکار شماییم جزاکم الله
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    مرسی از اطلاع رسانیتون بی زحمت آدرس فروشگاهش رو هم بنویسید اخه بچم خیلی خوشش اومده می خوام براش بخرم میگن واسه هوشش خوبه !
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    0 0
    انشاالله
  • دانيال ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    رونمايي حماسه صرفا جهت دست گرمي بود! سه خرداد برادر! سوم خرداد!
  • ناظر ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    خود کفائی بنزین - ساخت نیرو گاهای برق - ساخت جاده ها و راهاهن - خود کفائی در تولید سوخت اتمی - و تعمین بودجه دفائی - رو نمائی از خودروی ملی و.............
  • HP ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    رو نمایی از خودروی ملی ؟!! ..... تو صنعت خودرو ایران
  • عامو ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    اصولا ایرانیا هوچی بازی رو خوب بلدن.انگار حالا چیکار کردن!!!!!!!
  • سرباز ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    درود بر دلسوزان واقعی
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 0
    خیلی خوبه این پهپاد اما بهتره ی کم واقع بینانه تر تحلیل میشد. پهپاد کجا اف 4 کجا؟؟؟؟ درگیری هوایی با پهپادی چرخش هنوز جمع نمیشه؟ مگه این پهپاد خودش چقدیه که بخواد یه راداری روش بندازن که به درد گشت هوایی بخوره؟ مومن یه تحلیل منطقی بکن. من هم به این هم وطنام که پهپاد میسازن مفتخرم اما اگه خودشون این مطلبو بخونن خندشون می گیره گشت هوایی با پهپاد کلا جنگ هوایی نمیدونی چیه
  • سيدال ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    متاسفانه عيب همه مااينه كه ميخوايم در هر زمينه اي اظها نظر كنيم اونهم بصورت حرفه اي......!!! اين نظراتي كه من خوندم همه از مجراي دلتنگي دوستانه كه ميخوان يه چيزي گفته باشن!متن خبر بصورت كارشناسانه تهيه شده(با مشخصات و آناليز) اما نظرها....! حالا ديدن محاسنات يك مسول (بخوانيدرييس جمهور) در كنار معايب اوهم همينطور...! كاش كمي به هر دو وضعيت ليوان( پر و خالي ) بنگريم
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    آخه چرا سرسري ميخونين دنبال اين هستين آتو بگيرين گفتم عين يعني مثل جنگنده ميمونه چرا به دليل بزرگي و قدرت موتور و تکنولوژيش اين پهباد درسته ميگن براي شناسايي در ارتفاع بالا ازش استفاده ميشه ولي ميتونه به عنوان بمب افکن و يا جنگنده مورد استفاده قرار بگيره
  • ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    بودجه نظامی هیچ دخلی به بودجه کشاورزی و صنایع و معادن و رفاه اجتماعی نداره ! همیشه غلط نشانه گیری می کنید اعتراضی دارید به جاهای مراجعه بکنید تفکر جهان سومی در شما موج میزنه
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    متوهم
  • ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    بجای جنگ توهمی در اندیشه برقراری عدالت باش
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    0 0
    مردم ما هنوز تو جوون (jav) اخه یعنی یعنی چی جنگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس