می توان گفت که با جو سازی ها و اظهار نظرهای مختلف مسئولین اجرایی کشور مردم بیش از 75 روز سرکار بودند و در این بین فقط رسانه ها توانستند با پرداختن به متن و حواشی این رفت و برگشت های قیمت خودرو برای خود خوراک تهیه کنند و تیترهای جذاب و جنجالی را برای خود برگزینند .

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،بعد از گذشت دو ماه و اندی از وعده شورای رقابت مبنی بر اعلام رسمی قیمت‌ها، بالاخره، قیمت‌های جدید تایید و رسما بر خروجی سایت فروش دو خودروساز بزرگ کشور قرار گرفت.

با مراجعه به پرتال فروش دو خودروساز بزرگ کشور مشاهده می کنیم که بعد از اعلام رسمی قیمت ها ،سایپا همچنان فروش فوری را متوقف و پراید و تیبا را برای تحویل مرداد و شهریورماه پیش فروش می کند .



ایران خودرو هم فقط فروش قطعی سمند و وانت پیکان! را در سایت فروش قرار داده و در مابقی محصولات اقدام به پیش فروش کرده است .

نکته ای را که باید در این نوع از پیش فروش ها به آن اشاره کرد ،اینکه مشتری باید مابقی مبلغ را بعد از ارسال دعوتنامه و با قیمت روز پرداخت نماید که باز هم در این نوع فروش قیمت قطعی محصولات مشخص نیست و بارها این نوع پیش فروش که قیمت قطعی آن مشخص نیست از سوی مراجع غیر شرعی اعلام شده است و ظاهرا گوش خودروسازان به این احکام شنوا نیست و همچنان بر کار غیر شرعی خود ادامه می دهند .



با نگاهی به قیمت‌های نهایی که برآمده از توافق شورای رقابت و خودروسازان است، شاهد عقب نشینی این شورا در برخی از مواضع خود می‌باشیم. هر چند جمشید پژویان رییس شورای رقابت در اظهار نظرهای مختلف عنوان می‌کرد که نسبت به مصوبه دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو عقب نشینی نخواهد کرد و قیمت‌ها باید بر اساس این دستورالعمل تعیین شود؛ اما با در نظر گرفتن تورم بخشی در خودروهای پرتیراژ و همچنین شاخص کیفیت پی به عدول خودروسازان از فرمول تعیین شده از سوی شورای رقابت می‌بریم.

خودروسازان پیش از این عنوان کرده بودند که شورای رقابت در تهیه دستورالعمل قیمت گذاری، هزینه‌های مالی خودروسازان از جمله سود بانکی را در نظر نگرفته و این دستورالعمل نیازمند تغییراتی در این مورد است. در هر صورت قیمت‌های نهایی شده هر چند با قیمت‌های بهمن‌ماه اختلاف فاحش دارد، اما طبق وعده اعضای شورای رقابت به مشتریان هم پیش نرفته است و به نوعی می توان گفت که با جو سازی ها و اظهار نظرهای مختلف مسئولین اجرایی کشور مردم بیش از 75 روز سرکار بودند و در این بین فقط رسانه ها توانستند با پرداختن به متن و حواشی این رفت و برگشت های قیمت خودرو برای خود خوراک تهیه کنند و تیترهای جذاب و جنجالی را برای خود برگزینند .

برخی از اعضای شورای رقابت از اسفندماه سال گذشته با تشویق مشتریان به تحریم خرید خودرو، کاهش 50 درصدی قیمت‌ها را نسبت به بهمن ماه 91 وعده می‌دادند حال آنکه از قیمت‌های نهایی شده تحقق چنین وعده‌هایی برنمی‌آید.

محمدرضا نجفي‌منش دبير انجمن قطعه‌سازان درخصوص مخاطرات پيش ‌روي صنعت خودرو در سال 1392 مي‌گويد: «پيش از اين گفته بودم، بار ديگر تاكيد مي‌كنم تعيين قيمت خودرو به شكل شبه دستوري باعث مي‌شود كه صنعت خودرو بيش از پيش در سال‌جاري تحت فشار قرار بگيرد. در هر صورت با ادامه روند كنوني، فشار به خودروسازان افزايش مي‌يابد و در نهايت با كاهش توليد ناشي از فشارها، باعث بالا رفتن تقاضا و گراني محصولات مي‌شود.» به اعتقاد اين كارشناس صنعت خودرو، كاش مديران دولتي به جاي منافع كوتاه مدت به منافع نهايي مردم توجه مي‌كردند و با كمك به صنعت خودرو از مشكلات آتي جلوگيري مي‌كردند.

علي محمد زارعي عضو كميسيون صنايع مجلس هم به نكات تازه‌اي درخصوص فشار بر خودروسازان براي تمكين در برابر تصميم‌هاي غيركارشناسي مي‌گويد: «ما بعد از كش و قوس‌هاي فراوان ميان شوراي رقابت، وزارت صنعت و خودروسازان ديديم كه قيمت‌ها تنها اندكي كاهش پيدا كرد. البته بايد روي ديگر سكه را هم ديد و گفت اگر قرار بود واقعا قيمت خودرو ارزان شود چرا بعد از آنكه رئيس‌جمهور، معاون اول و وزير صنعت خواستند تا قيمت‌ها كاهش يابد، كسي تمكين نكرد و در نهايت مي‌بينيم كه قيمت‌ها در رقمي باقي ماند كه همچنان خريد خودرو براي بسياري از اقشار ضعيف جامعه غيرممكن است.»

با اين همه سرنوشت صنعت خودرو در سال 92 با توجه به اتفاقات رخ داده چه خواهد بود؟ زارعي در پاسخ مي‌گويد: «به نظر مي‌رسد تصميمي كه اعلام شده و قيمت‌ها اندكي كاهش پيدا كرده است، تنها درماني موقتي است چرا كه هم مصرف‌كننده و هم توليدكننده با قيمت‌هاي تازه موافق نيستند. البته بنده فكر مي‌كنم پيش از آغاز نيمه دوم سال شاهد تحولي جدي در صنعت خودرو ناشي از كاهش تحريم‌هاي بين‌المللي عليه كشورمان باشيم. حتي اگر هم نخواهيم تحولات سياست خارجي كشورمان را مدنظر قرار دهيم باز هم ادامه اين وضعيت به صلاح نيست. چراكه هم فشار به صنعت خودرو كشور جدي است و هم آن كالاي با كيفيت و با دوام به دست مردم نمي‌رسد.»

حضور خودروهاي چيني به صلاح نيست

سيدمحمد بياتيان، ديگر نماينده مجلس هم با اشاره به كيفيت پايين محصولات خودروسازان در تصادف‌هاي جاده‌اي مي‌گويد: «در تعطيلات نوروز ديديم كه صدها نفر جان خود را از دست دادند و هزاران خانواده داغدار شدند در حالي كه خودروهاي بي‌كيفيت داخلي در صدر اين تصادف‌هاي منجر به مرگ قرار داشتند. نكته‌اي كه بايد مورد توجه خودورسازان قرار گيرد.» به اعتقاد او، ما به جاي آنكه به سمت مدل‌هاي امتحان پس نداده چيني برويم، بهتر است براي مردم خودروهايي توليد كنيم كه سلامتي و آسايش آنها را به خطر نيندازد.

اما سوال اينجاست، مي‌توان با كمك به واردات خودرو و ايجاد فضاي رقابت، خودروسازان را مجبور كرد براي بقا به افزايش كيفيت خود بينديشند؟ بياتيان در پاسخ مي‌گويد: «البته مي‌توان با كاهش تعرفه واردات خودرو، تحركي در صنعت خودرو ايجاد كرد كه خود را به استانداردهاي جهاني نزديك كنند. البته منظور من از واردات خودروهاي از رده خارج شده ديگر كشورها نيست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • albert ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    فقط نخرید حتی اگر به قیمت قبل برگشت...
  • آذرم ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    با سلام لطفآ بفرمایید تکلیف کسانی که در آذرماه ثبت نام کرده اند و تحویل آخر اردیبهشت امسال میباشند چیست و چه قیمتی باید بپردازند؟
  • حسین ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    این بازی بود که بین خودروسازها و دولت بود وبازنده اصلی ان مردم بدبخت بودن واقعا مردم ایران خیلی ساده هستند مطمئن باشید که هیچ خودروی بدون تعرفه چند برابری وارد نمی شود مملکتی که در ان در یک شب روغن خوراکی را 40درصد گران میکنند چه توقعی می توان از خودرو داشت که دست چند صنعت بزرگ در ان دخیل است اگر کسی می خواهد خودرو بخرد سریع بخرد چون احتمال دوباره گران می شود ...
  • ناشناس ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    شما میگی 75روز اما من میگم6سال...
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    همیشه سر کار بودیم و هستیم اما انشاء الله در آینده نخواهیم بود.
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    آقاي مشرق تو رو به علي اگه غيرت داري اين نظر رو منتشر كن: آقا فقط يك راه وجود داره اونم اينه كه قضيه رو يكجا بدن به بچه‌هاي نظامي كه هم همت و غيرت دارن و هم شرف و جوانمردي حاليشونه... خير سرمون 50 سال كه صنعت خودرو داريم حاصلش شده اين لجني كه هر روز مي‌پاشه به سر و صورت مردم مستضعف اما از اونطرف هنوز ده سال نيست كه تصميم گرفتيم كه صنعت هوا - فضا و يا جنگنده سازي داشته باشيم ببين به چه سرعتي به كجاها رسيديم مدير خودرويي كه در برنامه تلويزيوني خطاب به كل ملت با تحقير ميگه: ملت ما مثل گربه مي مونن!!! اونقدر..هست كه دلش نه به حال نظام بسوزه و نه به حال اين مردم
  • مهدی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    دولت با بی توجهی به گسترش و بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده تا خودرو سازها همیشه مشتری داشته باشند اگر رضایتمندی از ناوگان حمل و نقل عمومی بالا بره تمایل برای خرید خودروی شخصی کمتر میشه پس توسعه ی ناوگان حمل و نقل عمومی را از مسئولین به طور جدی مطالبه کنیم
  • امیر ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    برای مشرق: لطفا این سوژه رو از دست ندید؛ مدیر فروش سایپا به تورم 53 درصدی برای تندر رضایت نداده و گفته: "قطعات این خودروها به صورت سی‌کی‌دی به کشور وارد می‌شود. قرار شد نرخ تورم بخشی این خودروها مجددا محاسبه شود." در حالیکه این مطلب با چند سال ادعای اینها درباره داخلی سازی تندر در تناقض هست. مرداد سال 87 کارلوس گون مدیر کل ارتباطات شرکت رنو پارس گفت: "میزان داخلی سازی تندر 90 در ایران بسیار بالا است (به عنوان مثال بخش اعظم قطعات در ایران تولید می شوند) و این امر موجب بهبود و گسترش فعالیت بسیاری از تامین کنندگان داخلی شده است." مرداد سال 88 مدير عامل شركت رنوپارس گفت: "آنها بايد بدانند كه رنو تندر 90 نيز خودرويي ايراني است و 60 درصد قطعات آن داخلي سازي شده است." این دو تا مصاحبه رو سایت رنوپارس موجود هست. حالا به این مصاحبه توجه کنید؛ 28 مهر سال 89 روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: "به گفته مديرعامل رنو پارس در همین راستا باید درصد ساخت داخل قطعات تندر 90 از 60 درصد فعلی به 70 تا 80 درصد افزایش پیدا کند که در حال مذاکره و برنامه ریزی با شرکا و تامین‌کنندگان هستیم‌." مشرق جان نذار از نا آگاهی مردم سواستفاده کنند و به مردم ظلم کنند. ممنون
  • رهجو ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    یک مدت نخرید! یکمی تحمل صبر بدون ماشین بودن کسی رو نکشته ؛ اونوقت مجبور میشن زیر قیمت بدن! کالاهای دیگه هم اگه همینجوری برخورد بشه حساب کار دست محتکران نامرد میاد!
  • سردار منوجان ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    گر کسی می خواهد خودرو بخرد سریع بخرد چون احتمال دوباره گران می شود ...
  • چراغدان ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    آنهایی که میگویند نخرید و آنهایی که محصول بی کیفیت تولید میکنند هردوشان میخواهند تولید داخلی ایران خاموش بشه ....همیشه سر کار بودیم و هستیم ا
  • albert ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    ممنون مشرق...
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    روش درست هم همینه ماها اگه هر چیزی گرون شد نخریم دیگه کسی جرات نداره قیمتشو ببره بالا
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    مگه این دفعه اول هست که حرفهای متناقض میشنویم؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    اعضای شورای رفاقت با روفقای خودروسازخودازقبل به توافق رسیده بودند....
  • سیدحمزه ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    واقعاً این منفی‌ها برای چیه؟
  • مجید ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    0 0
    صنعت خودرو در ایران، به غرور ملی لطمه وارد کرده است.
  • hasan ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    0 0
    دوست عزیز تو برگه اولیه ثبت نام نگاه کنی احتمالا نوشته قیمت روز خودرو
  • ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    0 0
    حالا دولت بد شد؟
  • ناشناس ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    0 0
    سلام و درود می فرستم به جان بر کفان عزیز نظامی که هم در عرصه دفاع و هم در عرصه صنعت هوا فضا و جنگنده سازی ملت ایران را سر بلند کرده اند برادر عزیز ان مدیر خودرو سازی که بعد از گذشت 50 سال خودروی پراید قوطی کبریت را فقط مونتا ژ می کند و قطعات را وارد می کند خودش گربه صفت می باشد نه دیگران و در پایان ما نمی خریم تا این مدیران بی ادب و جیره خوار اسراییل ادم شوند
  • ناشناس ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    0 0
    ما از تولید داخل حمایت می کنیم اما از بدلکاران خمایت نمی کنیم اینها قطعات را وارد می کنند و سر هم می کنند و به ملت دروغ می گویند که در داخل تولید کرده ایم و این قدر پر رو شده اند که مدیرانشان در برنامه تلویز یونی مردم را به گربه تشبیه می کنند نمی خریم نمی خریم .......
  • مرتضی خاکپور ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    0 0
    اعتراض وارد نیست . خواستند خودرو را گران کنند که موفق شدند . پراید 132 هم 173000000 ریال است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس