صادق زیباکلام گفت: مشکل مردم استبداد رژیم شاه، نبودن آزادی، وجود زندانیان سیاسی، آزاد نبودن مطبوعات و بیان و عدم انتخابات آزاد بود

به گزارش مشرق، شامگاه دوشنبه مناظره‌ میان دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا تحت عنوان تبیین گفتمان سوم تیر و دوم خرداد به دعوت جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور صادق زیباکلام و ستار هدایتخواه برگزار شد.

در این مناظره ابتدا صادق زیباکلام با اشاره به وضعیت انتخابات آینده ریاست‌جمهوری اظهار کرد: انتخابات در این دوره بسیار مبهم شده است.

زیباکلام: اصولگرایان هم وضعیتی بهتر از اصلاح‌طلبان ندارند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: این انتخابات از باب بلاتکلیف بودن در این دوره مبهم شده و اینکه آیا اصلاح‌طلبان می‌آیند، خاتمی می‌آید یا نمی‌آید، هاشمی چطور؟ آیا او هم مثل خاتمی می‌خواهد بیاید یا نه؟

وی در ادامه گفت: هنوز معلوم نیست دو سه نفری که به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلب خود را معرفی کرده‌اند نامزد اصلی هستند و آیا بقیه به نفع یک نفر کنار می‌روند یا نه؟

زیباکلام افزود: اصولگرایان هم وضعیتی بهتر از اصلاح‌طلبان ندارند چرا که همه آنها احساس تکلیف کرده‌اند و هر کدام می‌گویند به نفع دیگری کنار نمی‌رویم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: یک بخش دیگر دولت است که می‌خواهد با کاندیدای اختصاصی خود وارد عرصه شود که البته کاندیدای اصلی آنها اسفندیار رحیم‌مشایی است و هنوز معلوم نیست او می‌تواند تأیید صلاحیت شود و یا خیر؟

این استاد دانشگاه به وضعیت هاشمی در انتخابات گریزی زد و گفت: روز یک شنبه آقای هاشمی مطالبی را در خصوص آمدن یا نیامدن گفتند و آخرش هم به صراحت نگفتند که آیا خواهند آمد یا خیر که همه اینها بر ابهامات انتخابات آینده افزوده است.

وی از دغدغه‌های هاشمی سخن به میان آورد و گفت: هاشمی دغدغه مشکلات اقتصادی و سیاسی را دارد که این دولت بر جای گذاشته و برای مثال در زمان هاشمی ما با کشوری مانند عربستان ارتباط صمیمانه‌ای داشتیم و اکنون آن ارتباط وجود ندارد.

زیباکلام در ادامه همین مبحث افزود: در دوره هاشمی هر چند ارتباط چندان مناسبی با اتحادیه اروپا نداشتیم، اما با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ارتباط خوبی ایجاد کردیم و در دولت خاتمی ارتباط ما با برخی از کشورهای اروپایی تا حدود زیادی دوستانه شد.

وی به سایر دغدغه‌های هاشمی اشاره کرد و افزود: اکنون آقای هاشمی یک سری از نیروهای توانمند را می‌بیند که بی‌کار شده‌اند و از توان آنها استفاده نمی‌شود که برای آمدن و یا نیامدن مردد شده و از سوی دیگر عنوان می‌کند که کهولت سن اجازه نمی‌دهد وارد میدان شوم، لذا همه اینها ابهامات انتخابات را دو چندان کرده است.

در این مناظره ستار هدایتخواه نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نیز با درخواست از زیباکلام که باید به جای مطرح کردن اسم‌ها و شعاری صحبت کردن به دنبال تحلیل مبنایی باشیم، عنوان کرد: بسیار متأسفم که آقای زیباکلام شأن جمهوری اسلامی را در دیپلماسی خارجی آن‌قدر تنزل می‌دهد که معیار ارتباط ما را با دنیا با محک عربستان سعودی می‌سنجد.

در آستانه انتخابات برخی ناز می‌کنند

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: به موضوع این مناظره که آن را تبیین گفتمان سوم تیر و دوم خرداد نام نهاده‌اند هم انتقاد دارم چرا که ما باید گفتمان امام (ره) و انقلاب را تبیین کنیم و با این معیار اعمال خود را بسنجیم.

هدایتخواه تصریح کرد: اینکه در آستانه انتخابات برخی ناز می‌کنند و آمدن و نیامدن خود را با کرشمه و ادا بیان می‌کنند توهین به شعور مردم است.

وی با ذکر این مطلب که اگر ابهامی هست برای سیاسیون است و نه برای مردم، عنوان کرد: مردم تصمیم خود را خواهند گرفت و نیازی به راهنمایی و توصیه سیاسیون ندارند.

این استاد دانشگاه از وجود سه جریان فکری در کشور خبر داد و گفت: اولین جریان سکولارهای مسلمان هستند که قائل به دین حداقلی بوده و معتقدند که دین برای جامعه برنامه ندارد.

هدایتخواه دومین دسته را طرفداران مدرنیته اسلامی دانست و گفت: اینها قائل به دین سیاسی بوده و دین حداکثری را قبول ندارند و می‌گویند باید از الگوهای دیگران بگیریم و با الگوی خود بیامیزیم و به ایجاد ژاپن اسلامی اعتقاد دارند.

وی سومین دسته را طرفداران تمدن اسلامی دانست و عنوان کرد: اینها قائل به دین حداکثری بوده و می‌گویند که دین برای همه زندگی انسان برنامه و دستورالعمل دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا دو دیدگاه اول را در قالب دولت کارگزاران و دولت اصلاحات معرفی کرد و افزود: در دولت اصلاحات گفته می‌شود تمدن غربی را سر تا پا قبول داریم در حالی که گفتمان امام (ره) و انقلاب می‌گوید جهت‌گیری تمدن غرب ضد بشری و طاغوتی است.

هدایتخواه با رد سخنان زیباکلام که معتقد بود دولت اصلاحات و کارگزاران تخاصم‌زدایی کرده و ارتباط خارجی خوبی برقرار کردند، ادامه داد: در دوره اصلاحات ایران را محور شرارت نامیدند و در دوره آقای هاشمی دادگاه میکونوس پیش آمد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره اصولگرایان رژیم صهیونیستی در سه جنگ مقابل اسلام شکست خورد در حالی که در دوره اصلاحات آمریکا دو کشور اسلامی عراق و افغانستان را اشغال کرد و در دوره اصولگرایان دو دولت اسلامی در این دو کشور روی کار آمد.

زیبا‌کلام: هولوکاستی که این دولت از آن سخن گفت اشتباه بود

در ادامه این مناظره زیباکلام با بیان اینکه بنا نداشتم به جز انتخابات در مورد موضوع دیگری صحبت کنم، عنوان کرد: چرا این قدر شعار تکراری و بی‌جا می‌دهید در حالی که کشور به چیزهای دیگری نیاز دارد.

وی با برشمردن پاره‌ای از مشکلات اقتصادی و اشتغال و کار جوانان تصریح کرد: ببینید امروز سرمایه‌گذاران به کجا رفته‌اند و نگاه کنید که چرا اکنون بیکاری در کشور موج می‌زند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: این چیزی که شما آن را بیداری اسلامی می‌دانید قبول ندارم و نام آن را دموکراسی‌خواهی می‌گذارم.

وی با طرح سئوالی که چرا اکنون سفارت‌های برخی کشورهای عربی و اسلامی در کشور بسته است، افزود: نگاه کنید در این کشورها چند بار مرگ بر آمریکا گفته‌اند و چند بار پرچم آمریکا را آتش زده‌اند.

زیباکلام با ابراز این سخن که من به دلایل مختلف آمریکاستیزی را جوهره انقلاب نمی‌دانم، عنوان کرد: آمریکاستیزی دمار ما را درآورده است.

این استاد دانشگاه با اشتباه خواندن دیپلماسی خارجی این دولت اذعان داشت: هولوکاستی که این دولت از آن سخن گفت اشتباه بود و برای کشور مخاطره ایجاد کرد.

در پایان این بحث هدایتخواه با خواندن فرازهایی از وصیتنامه امام (ره) به بخشی از گفته‌های زیباکلام در زمینه نوع و نحوه برخورد با آمریکا پاسخ داد و متذکر شد: اگر گفتمان امام و انقلاب را معیار ارتباط با آمریکا قرار دهیم ارتباط با این رژیم استکباری چیزی جز گام گذاشتن در مسیر براندازی نیست.

در این مناظره که بیش از سه ساعت به طول انجامید، در بخش دوم مناظره دو طرف به بیان ویژگی‌های لازم برای رئیس جمهور آینده ایران پرداختند.

زیباکلام پاسخگویی را اصل اول در ویژگی‌های رئیس جمهوری دانست که در مقطع کنونی می‌تواند از سوی مردم انتخاب شود.

در مقابل ستار هدایت‌خواه نظر دیگری را داشت و گفت: همطراز بودن با گفتمان انقلاب اسلامی مهم‌ترین ویژگی‌ رئیس جمهور آینده است.

هدایت‌خواه ادامه داد: در دوره کنونی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب به دنبال تمدن اسلامی هستیم و در یک پیچ مهم تاریخی قرار گرفتیم، باید رئیس جمهوری بر سر کار آید که به جد قائل به گفتمان حضرت امام (ره) و حکومت اسلام بر جامعه باشد.

وی الگوی ایرانی ـ اسلامی را برای اداره کشور ضروری خواند و گفت: نباید رئیس جمهوری بیاید که به دنبال الگوهای سرمایه‌داری است.

زیباکلام البته این ویژگی‌ها را رد نمی‌کند ولی تأکید می‌کند که اینها ویژگی‌های اصلی رئیس جمهور نیست و شخصی که چهار سال و یا هشت سال قدرت را در دست دارد باید در پایان دوره خود به مردم پاسخ دهد و بگوید که کشور در چه وضعیتی است.

این فعال سیاسی ادامه داد: انتخابات فرایندی است که مردم در صورت رضایت از حزب و گروه حاکم بار دیگر به او رأی می‌دهند و در صورت عدم رضایت از عملکرد آنان به گروهی دیگر رأی می‌دهند.

زیباکلام با انتقاد از عملکرد هشت ساله اصولگرایان با وجود در اختیار داشتن همه قوا تصریح کرد:‌ بعد از هشت سال ضعف در سیاست‌های اقتصادی و سیاست خارجی اکنون به جز یکدیگر را متهم کردن، پاسخی برای مردم ندارند.

 استکبارستیزی دومین ویژگی لازم برای رئیس جمهور آینده است

در پاسخ به این اظهارنظرها، هدایت‌خواه متذکر شد: اگر دولت‌های قبلی به مردم پاسخگو بودند این دولت نیز پاسخگو خواهد بود.

هدایت‌خواه استکبارستیزی را دومین ویژگی لازم برای رئیس جمهور آینده برشمرد و اذعان داشت: ‌بصیر بودن برای فرار از دام فتنه‌ها و ارائه برنامه بر مبنای آموزه‌های اسلام از دیگر ویژگی‌های فرد شایسته برای سپردن مسئولیت قوه مجریه به اوست که در این بین چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا باید چنین فردی را انتخاب کنیم.

زیباکلام: مشکل مردم استبداد رژیم شاه بود / هدایتخواه: مردم به دنبال استقلال، آزادی و حکومت اسلامی بودند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، مناظره دو فعال سیاسی منتسب به دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در بخش سوم خود به بحث پیرامون خواسته‌های مردم در دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی اختصاص داشت.

صادق زیباکلام در این بخش از مناظره اظهار کرد: این یک سؤال اساسی است که از خود بپرسیم ما برای چه چیزی انقلاب کرده‌ایم و چرا علیه رژیم شاه به خیابان‌ها ریختیم و آن را سرنگون کردیم.

وی گفت:‌ مشکل مردم استبداد رژیم شاه، نبودن آزادی، وجود زندانیان سیاسی، آزاد نبودن مطبوعات و بیان و عدم انتخابات آزاد بود.

ستار هدایت‌خواه در این بخش از مناظره و در پاسخ به زیباکلام گفت: مردم ما در جریان انقلاب به دنبال استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بودند و امام نیز از همان ابتدا دغدغه اسلام و صدور آن به جهان را داشت به طوری که در سال 43 در یک سخنرانی فرمودند که اسلام در خطر است؛ پس اینکه بگوییم چنین دغدغه‌ای نبوده کاملا اشتباه است.

وی بیان کرد: امام راحل به دنبال نگاه آخرالزمانی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) بودند.

هدایت‌خواه در مقابل این اظهارنظر زیباکلام که گفته بود در نخستین پیش‌نویس قانون اساسی چیزی به اسم ولایت فقیه نبوده است و امام (ره) نیز در طول شکل‌گیری انقلاب به این موضوع اشاره‌ای نکرد، تصریح کرد:‌ اصل ولایت فقیه در قانون اساسی را خود امام راحل تأیید کردند و امروز نیز تأثیرات این گفتمان ولایی را در انقلاب‌های منطقه می‌بینیم.

وی تأکید کرد:‌ باید از خود بپرسیم که چرا همه انقلاب‌های منطقه از مساجد و با شعارهای الله‌اکبر و مرگ بر دیکتاتور شروع می‌شوند که یافتن پاسخ این سؤال نظریه برخی‌ها که معتقدند اسلام قدرت حکومت کردن و اداره جامعه را ندارد را رد می‌کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اختیارات ولی‌فقیه در قانون اساسی حداقلی است و حضرت امام خمینی (ره) در این‌باره فرمودند که چون نمی‌خواهیم شاهد اعتراض و جوسازی روشنفکران باشیم به همین حداقل‌ها در قانون بسنده می‌کنیم.

زیباکلام در بخش دیگری از این مناظره تصریح کرد: بعد از هشت سال مدیریت اصولگرایان باید ببینیم که وضعیت معیشت مردم، وضعیت اعتیاد، بیکاری، فرار مغزها و مسائلی از این دست در چه وضعیتی هستند نه اینکه همه‌اش شعار بدهیم.

هدایت‌خواه در پاسخ به این اظهارنظر گفت: در سال 84 نیز همین حرف‌ها و انتقادات به اصولگرایان می‌شد ولی دیدیم که مردم با حضور 45 میلیونی با 25 میلیون رأی آقای احمدی‌نژاد را انتخاب کردند و همین فرد امروز نیز در بدنه مردم از مدعیان اصلاحات و کارگزاران محبوب‌تر است.

وی ابراز داشت:‌ برخی‌ها می‌خواهند با انتقاد به دولت، رأی جمع کنند هر چند خود من نیز مخالف برخی سیاست‌های دولت و معرفی کاندیدا از سوی دولت هستم ولی برخی‌ها اکنون انتقاد می‌کنند که رأی مردم را جذب کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس