در حالی که رای نهایی پرونده جنجالی تبانی در لیگ دسته اول این هفته صادر می شود، جامعه فوتبال در انتظار حکمی قاطع از سوی کمیته انضباطی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، "فراز کمالوند سرمربی شهرداری تبریز، کادر مربیگری و کادر سرپرستی که چند روزی است به لیگ برتر صعود کرده اند تا اطلاع ثانوی از فعالیت محروم شدند." این خبری بود که طی چند روز اخیر در تمام رسانه ها منتشر شد. علت این محرومیت هم چیزی نیست جز اتهام تبانی برای صعود به لیگ برتر.

با این خبر داستان مربیان منشوری پس از مدتی مسکوت ماندن، دوباره داغ شده و فدراسیون این بار واضح تر از همیشه جرم این عده از مربیان را رسانه ای کرد. البته حکم قطعی درباره این مربی هنوز صادر نشده ولی آنطور که به نظر می رسد محرومیت سنگینی در انتظار وی و تیمش خواهد بود.

منشور اخلاقی فوتبال چیست؟

منشور اخلاقی و رفتاری یک آئین‌نامه انضباطی مصوب هیئت رئیسه فدراسیون در سال 1387 است که دستوراتی را برای انطباق مسائل فوتبال ایران با فرهنگ اسلامی ایران ارائه داد و طی آن رعایت مقررات این منشور برای تمامی افرادی که در این رشته نقش دارند شامل هیئت‌های استانی، باشگاه‌ها، مقامات رسمی تیم‌ها، مقامات رسمی مسابقه، بازیکنان، داوران، هر فرد و سازمانی که از سوی فدراسیون و سازمان لیگ، کمیته اجرایی مسابقات، هیئت‌های استانی و محلی برای برگزاری مسابقات جهت انجام مسئولیتی منصوب شده باشند، تماشاگران و هواداران، رسانه‌ها و خبرنگاران مرتبط با محیط‌های فوتبال الزامی شد.

منشور اخلاقی ابتدا در فصل ۸۸-۸۹ اجرا شد. اجرای این آئین‌نامه مخالفت‌های فراوانی بین بازیکنان، مربیان، مدیران باشگاه‌ها، رسانه‌ها و حتی برخی مسئولان فدراسیون برانگیخت؛ اما اجرای آن با موافقت هیئت رئیسه فدراسیون و پشتیبانی عزیز محمدی رئیس وقت سازمان لیگ و حجت‌الاسلام علیپور دبیر ستاد منشور اخلاقی ادامه یافت.

آغاز منشور اخلاقی و محرومیت " ف ک" ها

با اجرای منشور اخلاقی در ابتدای فصل ۸۸-۸۹ اجازه حضور در مسابقات به تعدادی از مربیان و بازیکنان داده نشد. از کسانی که در همان ابتدا به خاطر منشور اخلاقی محروم شدند می توان علیرضا نیکبخت واحدی و حنیف عمران‌زاده اشاره کرد. اتهام نیکبخت در آن زمان خالکوبی های زیاد و اتهام عمران زاده نیز داشتن چند پرونده اخلاقی در دادگستری همدان بود. از مربیان هم فیروز کریمی، فرهاد کاظمی و چند نفر دیگر از مربیگری در لیگ برتر محروم شدند . با توجه به اینکه ستاد منشور اخلاقی هیچ گاه اسامی محرومان و دلایل منشوری شدن آنها را به طور رسمی اعلام نمی کرد، داستان "ف.ک" ها به وجود آمد. پس از فرهاد کاظمی و فیروز کریمی، فراز کمالوند هم پس از حضور در تراکتور سازی منشوری شد و به جرگه " ف.ک"ها پیوست.


به گفته مسئولان وقت فدراسیون، منشور اخلاقی قرار بود در تمامی لیگ ها اجرا شود ولی به مرور، تمرکز مسئولان این ستاد به لیگ برتر معطوف شد و لیگ های پایین تر جولانگاه حضور بازیکنان و مربیان منشوری شد.

جدایی عزیز محمدی و کمرنگ شدن منشور اخلاقی

پس از برگزاری مجمع در سال 1390 و ابقای علی کفاشیان در ریاست فدراسیون، با توجه به اختلافات شدید با عزیز محمدی، بهروان رییس سازمان لیگ شد. با رفتن محمدی، منشور اخلاقی عملا قدرت اجرایی خود را از دست داد و در فصل جاری لیگ برتر بارها شاهد حضور بازیکنان با مدل موهای خارج از عرف، خالکوبی و برخی اتفاقات دیگر بودیم ولی هیچ کدام از مسئولان به خود زحمت ندادند یک تذکر خشک و خالی به متخلفین بدهند. البته، از اواخر سال گذشته بود که بار دیگر این کمیته فعال شد و مقابله ای را با دلال ها و ناپاکان فوتبال شروع کرد.

لیگ یک؛ شهر بی قانون و کلانتر

وضعیت برگزاری لیگ یک سالهای سال است که مورد انتقاد بسیاری مربیان و بازیکنان و پیشکسوتان است. آنها از تبانی، دلالی، دوپینگ و بسیازی معضلات دیگر در لیگ یک سخن گفته و می گویند ولی همیشه مسئولان این مسائل را تکذیب و اعلام می کردند باید مدعیان، برای صحبت های خود مدرک بیاورند.

کم نیستند مربیانی که می گویند تیمهای صعود کننده به لیگ برتر با زد و بند و پول مشخص می شوند ولی این صحبت ها هیچ گاه از سوی مسئولان فدراسیون مورد قبول واقع نشد تا اینکه امسال بر خلاف تصور اهالی فوتبال، فدراسیون و سازمان لیگ با انتشار بیانیه ای کادر فنی و سرپرستی شهرداری تبریز که چند روزی است لیگ برتری شده اند را تا اطلاع ثانوی از فعالیت منع کرد تا به این امیدوار شوند که فدراسیون بالاخره بعد از سالها می خواهد با کثیفی ها برخورد قاطع کند.


تنبیهات تبانی در لیگ های خارجی

با بررسی لیگ های خارجی متوجه می شویم مسئولان آنها در صورتی که بروز تبانی برای آنها محرز شده، جریمه های سنگینی برای خاطیان در نظر گرفته اند. مسئولان لیگ ایتالیا وقتی متوجه تبانی یوونتوس شدند، این تیم را به لیگ پایین تر تبعید کردند و محرومیت های سنگینی برای مربیان و بازیکنان این تیم در نظر گرفتند.

در روسیه نیز وقتی تبانی اتفاق می افتد، کسانی که اتهامات آنها در این خصوص ثابت می شود به زندان می روند.

در سال 2010 نیز وقتی مسئولان فدراسیون ترکیه تبانی تیم فنرباغچه را محرز دیدند، اجازه حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپا را ندادند.

داستان تعلیق کمالوند و شرکا

کمالوند که پیش از این شیرین فراز کرمانشاه و تراکتورسازی را به لیگ برتر رسانده بود، دو فصل با تراکتور در لیگ برتر کار کرد ولی از فصل پیش منشوری شد و مجوز ادامه فعالیت در لیگ برتر را به دست نیاورد. نکته جالب اینکه ستاد منشور اخلاقی، مربیان و بازیکنانی را که از حضور در لیگ برتر محروم می کرد، به لیگ یک می فرستاد و آنها آزادانه به کارهای قبلی خود ادامه می دادند.

کمالوند در فصل جاری لیگ دسته اول، سرمربی شهرداری تبریزی شد که فصل پیش با علی اصغر مدیرروستا به لیگ یک سقوط کرده بود. او در نیم فصل اول نتایج متوسطی در لیگ یک گرفت ولی کم کم موفق شد صدرنشین گروهش شود و در پایان فصل با 47 امتیاز و به عنوان صدرنشین به لیگ برتر صعود کند.

پس از این صعود، مدیرعامل باشگاه شهرداری بندرعباس و چند مربی دیگر از تماس دستیار کمالوند با بازیکنان تیمشان پرده برداشتند و مدعی شدند این مربی می خواسته قبل از بازی این دو تیم، بازیکنان حریف را ملاقات کند.

24 ساعت بعد هیات رسیدگی به تخلفات فوتبال ایران فعالیت کادر فنی و سرپرستی تیم شهرداری تبریز را به حالت تعلیق درآورد و در اطلاعیه ای عنوان کرد: "کادر فنی و سرپرستی تیم فوتبال شهرداری تبریز تا اطلاع بعدی از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال معلق و حق فعالیت فوتبالی در هیچ رده ای را نخواهند داشت."

پس از این حکم نیز اعلام شد که اتهامات مربیان این تیم مرتبط با خریدن بازیکنان تیمهای حریف در بازیهای رودر رو و موارد مشابه است و منحصرا مربوط به یک مسابقه و یک بازیکن خاص نبوده است.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون، تحقیقات در خصوص پرونده شهرداری تبریز ادامه دارد و امکان دارد این تیم نه تنها از صعود به لیگ برتر بازماند بلکه به لیگ دسته سه سقوط کند.

اگر این اتفاق بیفتد تیم استقلال خوزستان به عنوان صدرنشین راهی لیگ برتر می شود و پاس همدان تیم سوم جدول به پلی آف لیگ یک صعود می کند. این اتفاق محتمل به نظر می رسد زیرا بازیهای پلی آف لیگ یک به تعویق افتاده و عنوان شده به زودی رای نهایی پرونده تخلفات کادر فنی و تیم شهرداری تبریز اعلام می شود.

اگر حکم فدراسیون متناسب با تخلفات شهرداری تبریز صادر شود، انقلابی در برخورد با کثیفی ها رخ خواهد داد و شاید این مسئله به عنوان معدود کارهای مثبت فدراسیون علی کفاشیان ثبت شود. باید منتظر ماند و دید تکلیف نهایی این پرونده چه می شود . امید است این پرونده نیز مانند بسیاری پرونده های مشابه و مسائلی از قبیل دوپینگ و مسائل اخلاقی برخی بازیکنان ، "ماست مالی" نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 0
    امان از ف ک ها
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
    0 0
    متاسفم تو کشوری زندگی می کنم که به تهمت زدن افتخار می کنند. شما بر اساس کدوم مدرکی تبانی براتون محرزه که خواهان برخورد قاطع هستید؟!! چرا روی دیگه قضیه که تهمت و پاپوش رقباست رو نمی بینید. یعنی اون زشت نیست؟؟؟
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    0 1
    احتمالا اهل تبریزی که جانبداری می کنی
  • منصور ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    0 0
    آخه مشرق نیوز تو هنوز نمی دونی که چه خبره از کجا اینقدر عادل شدی. لامذهب اول ببین که این ... خودش تبانی نکرده و ببین که آیا واقعا این اتفاق افتاده بعدا قضاوت کن...
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    1 0
    نه به داره نه به بار ایشان حکم را صادر کردن
  • داود ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    0 1
    کاملا واضح و مبرهنه که نویسنده مقاله آدم عقده ای . مغرض و میضیه . چقدرم تو تحمیل نظرش تی. و بزه بنده آخره مقالشو دوباره بخونین
  • mohammadreza ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    0 1
    تيم شهرداري پاكترين بازيها رو به نمايش گذاشت اين از پنالتي كه بيرون زد مشخص بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس