کد خبر 209231
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵

سال گذشته افزایش 65 تا 75 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی با دستورالعمل متولی صنعت هوایی کشور ابلاغ و اجرا شد و بسیاری را در سفر از نوع هوایی محتاط کرد و حالا با احتمال اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت، تکرار دوباره افزایش آن دور از انتظار نیست.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، 15 آبان سال گذشته مردمی که برای خرید بلیت هواپیما به آژانس‌های مسافرتی مراجعه کردند از افزایش قیمت اعمال شده در بلیت‌ها شوکه شدند؛ افزایش 65 تا 75 درصدی نرخ بلیت هواپیما با علم کاهش مسافر، اتفاقی بود که باید اجرا می‌شد و شد!

ثبت رکورد افزایش قیمت به صورت یکباره بیش از 70 درصد، امری بی‌نظیر بود که اتفاق افتاد البته ایرلاین‌ها هنوز راضی نبوده و معتقدند که " افزایش کمتر از 100 درصد، با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات را حل نمی‌کند."

با نزدیک شدن به فصل خرید بلیت هواپیما برای تعطیلات نوروز کم‌کم آثار منفی این افزایش قیمت با کاهش اقبال عمومی از خرید بلیت از آژانس‌های هوایی خودنمایی کرد؛ رویدادی که در آمار اعلام شده از سوی مسئولان اثبات شد.

در این باره محمود رسولی‌نژاد – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور – به ایسنا گفت: " تعداد پروازهای نوروزی 10 درصد کاهش داشت که نتیجه کاهش 10 درصدی مسافران است".

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در نوروز امسال تعداد سفرها در بخش‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای ریلی و دریایی افزایش داشته است لذا می‌توان نتیجه گرفت مسافران پشت کرده به بخش هوایی، راه زمین و دریا را برای سفر در پیش گرفته‌اند.

اما این تمام ماجرا نیست ...

حال باید دید آیا افزایش نرخ بلیت هواپیما به همین جا ختم می‌شود و همچون دیگر وسایل نقلیه عمومی سالی یکبار شاهد افزایش قیمت خواهد بود یا باز باید منتظر اعلام افزایش قیمت در این بخش باشیم؟

قانون برنامه پنجم توسعه می‌گوید، از سال دوم این برنامه یعنی ابتدای فروردین ماه امسال باید آزادسازی در نرخ بلیت هواپیما اجرا شود و برای هرچه بهتر اجرا شدن این قانون، شناورسازی قیمت در سال 91 پیش‌بینی شده بود.

شناورسازی انجام نشد و هنوز خبری از آزادسازی نیست اما قانون باید اجرا شود البته "با دستور دولت".

این آخرین خبر از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی است که کاپیتان حمیدرضا پهلوانی به ایسنا اعلام کرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید دارد: " آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق سیاست‌های کلان و با دستور دولت انجام خواهد شد."

به گفته وی " برای اجرای آزادسازی در زمان ابلاغ دستور، مواردی که نیاز صنعت و بخش دولتی است در برنامه‌های سازمان هواپیمایی دیده شده است. براین اساس طوری برنامه‌ریزی شده که در صورت آزاد‌سازی نرخ بلیت، منافع صنعت هوایی کشور و مردم در نظر گرفته شود".

با توجه به درخواست افزایش 100 درصدی نرخ بلیت هواپیما از سوی ایرلاین‌های ایرانی و مخالفت با آن و با توجه به نیاز شرکت‌های هواپیمایی به درآمد بیشتر برای نوسازی ناوگان، افزایش نرخ بلیت هواپیما پس از آزادسازی نرخ بلیت دور از انتظار نیست.

البته این امید وجود دارد که رقابتی شدن فضا پس از اجرای این بخش از قانون برنامه پنجم، افزایش کیفیت خدمات برای جذب مسافر بیشتر را در پی داشته باشد یا ایرلاین‌ها برای بقا در گردونه رقابت مجبور به کاهش داوطلبانه نرخ بلیت شوند.

در صورت منتج شدن تمام این اتفاقات به افزایش دیگر بار نرخ بلیت هواپیما، باید منتظر ریزش بخشی دیگر از مسافران هوایی بود.

در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما بر اساس آخرین نرخ مصوب بلیت پروازهای داخلی درجه اکونوم براساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری محاسبه می‌شود که جدول آن بدین شرح است:

مبدا مقصد نرخ بلیت ریال
آبادان اردبیل 1510000
آبادان سبزوار 1751000
آبادان سیری 1384000
آبادان قشم 1447000
آبادان کیش 1331000
آبادان یزد 1205000
اراک بندرعباس 1678000
اراک عسلویه 1499000
اردبیل دزفول 1195000
ارومیه قشم 2329000
اصفهان آبادان 943000
اصفهان ارومیه 1342000
اصفهان اهواز 964000
اصفهان بم 1247000
اصفهان بندرعباس 1363000
اصفهان چابهار 1720000
اصفهان زاهدان 1447000
اصفهان سیری 1310000
اصفهان عسلویه 1121000
اصفهان قشم 1436000
اصفهان کرمانشاه 1048000
اصفهان کیش 1268000
اصفهان ماهشهر 943000
اهواز بندرعباس 1405000
اهواز رشت 1279000
اهواز زاهدان 2276000
اهواز ساری 1331000
اهواز عسلویه 1289000
اهواز قشم 1468000
اهواز کرمانشاه 1226000
اهواز کیش 1352000
ایلام مشهد 1835000
بندرعباس آبادان 1384000
بندرعباس بیرجند 1226000
بندرعباس چابهار 922000
بندرعباس رشت 1867000
بندرعباس ساری 2056000
بندرعباس کرمانشاه 1972000
بندرعباس کیش 943000
بندرعباس گرگان 1993000
بندرعباس یزد 1027000
تبریز اصفهان 1279000
تبریز اهواز 1447000
تبریز بندرعباس 2192000
تبریز عسلویه 2014000
تبریز قشم 2287000
تبریز کیش 2161000
تبریز ماهشهر 1594000
تهران آبادان 1184000
تهران اردبیل 964000
تهران ارومیه 1100000
تهران اصفهان 943000
تهران اهواز 1048000
تهران ایرانشهر 2035000
تهران ایلام 1006000
تهران بجنورد 1153000
تهران بحرگان 1289000
تهران بم 1573000
تهران بندرعباس 1772000
تهران بندرلنگه 1667000
تهران بوشهر 1363000
تهران بیرجند 1384000
تهران پارس‌آباد 1058000
تهران تبریز 1027000
تهران توحید 1436000
تهران جهرم 1363000
تهران جیرفت 1541000
تهران چابهار 2024000
تهران خارک 1436000
تهران خوی 1163000
تهران داراب 1457000
تهران دزفول 964000
تهران رامسر 964000
تهران رشت 964000
تهران رفسنجان 1268000
تهران زابل 173000
تهران زاهدان 1709000
تهران ساری 964000
تهران سبزوار 1090000
تهران سنندج 964000
تهران سهند 932000
تهران سیرجان 1352000
تهران سیری 1783000
تهران شاهرود 922000
تهران شهرکرد 974000
تهران شیراز 1268000
تهران طبس 1142000
تهران عسلویه 1625000
تهران فسا 1352000
تهران قشم 1846000
تهران کرمان 1373000
تهران کرمانشاه 964000
تهران کیش 1709000
تهران گچساران 1237000
تهران گرگان 964000
تهران لار 1594000
تهران لامرد 1531000
تهران لاوان 1552000
تهران ماهشهر 1153000
تهران مشهد 1310000
تهران همدان 943000
تهران یاسوج 1100000
تهران یزد 1006000
چابهار ارومیه 2686000
خرم‌آباد تهران 964000
خرم‌آباد کیش 1594000
رشت اردبیل 922000
رشت بوشهر 1520000
رشت زاهدان 1930000
رشت عسلویه 1825000
رشت قشم 1993000
رشت کیش 1867000
زاهدان کرمانشاه 2119000
زاهدان کیش 1300000
زاهدان گرگان 1867000
ساری زابل 1825000
ساری شیراز 1562000
سیری خارک 1174000
شیراز رشت 1489000
شیراز ارومیه 1741000
شیراز اصفهان 964000
شیراز بندرعباس 964000
شیراز تبریز 1709000
شیراز چابهار 1436000
شیراز رامسر 1373000
شیراز رشت 1447000
شیراز زاهدان 1331000
شیراز عسلویه 964000
شیراز قشم 985000
شیراز کرمان 943000
شیراز کرمانشاه 1499000
شیراز کیش 964000
شیراز لار 943000
شیراز لامرد 943000
شیراز مشهد 1594000
شیراز یزد 92000
عسلویه ماهشهر 1121000
کرمان ایرانشهر 1909000
کرمان بم 1006000
کرمان بوشهر 922000
کرمانشاه ارومیه 1069000
کرمانشاه بوشهر 1205000
کرمانشاه عسلویه 1552000
کرمانشاه قشم 1751000
کرمانشاه کرمان 2056000
کرمانشاه لار 1678000
کرمانشاه لامرد 1835000
کرمانشاه یزد 1751000
کیش اراک 1604000
کیش ارومیه 1331000
کیش بم 1657000
کیش چابهار 2245000
کرمانشاه کیش 1058000
کیش زنجان 1184000
کیش ساری 1982000
گرگان کیش 2203000
مشهد آبادان 1919000
مشهد اراک 1552000
مشهد اردبیل 1625000
مشهد ارومیه 1940000
مشهد اصفهان 1426000
مشهد اهواز 1814000
مشهد ایرانشهر 1583000
مشهد بندرامام 1835000
مشهد بندرعباس 1688000
مشهد بندرلنگه 1846000
مشهد بوشهر 1783000
مشهد بیرجند 943000
مشهد تبریز 1846000
مشهد چابهار 1814000
مشهد خارک 1793000
مشهد خرم‌آباد 1709000
مشهد دزفول 1846000
مشهد رشت 1478000
مشهد رفسنجان 1405000
مشهد زاهدان 1300000
مشهد زنجان 1583000
مشهد ساری 1079000
مشهد سنندج 1730000
مشهد سیرجان 1436000
مشهد شاهرود 943000
مشهد شهرکرد 1552000
مشهد عسلویه 1909000
مشهد قشم 1814000
مشهد کرمان 1310000
مشهد کرمانشاه 1814000
مشهد کیش 2045000
مشهد گرگان 1027000
مشهد لار 1930000
مشهد لامرد 1846000
مشهد ماهشهر 1919000
مشهد نوشهر 1258000
مشهد همدان 1646000
مشهد یزد 1226000
یزد ارومیه 1625000
یزد زاهدان 1205000

یادآور می‌شود نرخ‌های عنوان شده مربوط به یکسر پرواز در هر مسیر است و هزینه رفت و برگشت در هر مسیر دو برابر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
    0 0
    من ديروز از اهواز رفتم تهران هزينه 60 هزارتومن بيشتر از اينيه كه نوشتيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس