به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر، در اين جلسه بررسي و تدوين سياست هاي کلي براي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور که از جلسات قبل آغاز و مواردي نيز به تصويب رسيده بود، ادامه يافت و هفت بند ديگر از اين سياست ها به تصويب رسيد.
در اين جلسه که وزير آموزش و پرورش و معاونان مربوط و رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز حضور داشتند ، پس از ارائه و بررسي موارد پيشنهادي کميسيون علمي ، فرهنگي و اجتماعي مجمع تشخيص مصلحت نظام ، مواردي در بخش بهسازي و اعتلاي منابع انساني آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعليم و تربيت و بهبود منابع انساني با اکثريت آرا به تصويب رسيد.
ديگر مصوبات :
اعتلاي منزلت اجتماعي معلمان و افزايش انگيزه آنان براي خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگي و تبليغي و با ساماندهي مناسب خدمات و امکانات رفاهي و رفع مشکلات مادي و معيشتي فرهنگيان.
- توسعه مهارت هاي حرفه اي و توانمندي هاي علمي و تربيتي معلمان با ارتقاي کيفي آموزش هاي ضمن خدمت و برنامه ريزي براي روزآمد کردن اطلاعات تخصصي تحصيلات تکميلي معلمان متناسب با نياز آموزش و پرورش.
- استقرار نظام ارزيابي و سنجش صلاحيت هاي عمومي ، تخصصي و حرفه اي معلمان ، مبتني بر شاخص هاي آموزشي ، پژوهشي ، فرهنگي و تربيتي براي ارتقا.
- توسعه مشارکت معلمان در فرآيند تعليم و تربيت و بهسازي برنامه هاي آموزشي ، پژوهشي ، تربيتي و فرهنگي.
- استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص ، شايستگي ها و عملکرد رقابتي مبتني بر نظام رتبه بندي حرفه اي معلمان.
همچنين تصويب شد ايجاد تحول در نظام برنامه ريزي آموزشي و درسي با توجه به موارد ذير انجام شود:
- روز آمد ساختن محتوي تعليم و تربيت و تدوين برنامه درس ملي مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و انطباق محتوي با پيشرفت هاي علمي و فناوري و اهتمام به تقويت فرهنگ و هويت اسلامي - ايراني.
- اهتمام به توسعه فرهنگ تحقيق، خلاقيت ، نوآوري ، تفکر و انديشه محوري و روش هاي ياددهي و يادگيري متنوع و مطلوب.
بقيه اين بحث و ساير موارد در مورد سياست هاي کلي براي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور در جلسات آتي مجمع پيگيري خواهد شد.