نایب رئیس‌مجلس با بیان اینکه گمان نمی‌کنم حسن روحانی بتواند هاشمی جدید در حوزه سیاسی شود، گفت: نامزدمطلوب دولت تأیید صلاحیت نشد، واکنش رئیس‌جمهور در چارچوب قانون باشد.

گروه سیاسی مشرق _ حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و یکی از افرادی که خود را در معرض کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داده است، حول موضوعات مختلفی همچون دلیل اصلی کاندیداتوری‌اش در انتخابات و نظر جامعتین در این رابطه، برنامه‌های اقتصادی‌اش و همچنین ماموریتش در مورد پیگیری حوادث کوی دانشگاه در دوره هشتم مجلس پرداخت.

نایب رئیس‌مجلس با بیان اینکه گمان نمی‌کنم حسن روحانی بتواند هاشمی جدید در حوزه سیاسی شود، گفت: نامزدمطلوب دولت تأیید صلاحیت نشد، واکنش رئیس‌جمهور در چارچوب قانون باشد.


ابوترابی در مصاحبه با خانه ملت به بیان علت حضور خود در عرصه انتخابات و دیدگاهش در خصوص آرایش فضای سیاسی کشور در روزهای آتی پرداخت؛ که متن آن به شرح زیر است:

- استناد به رویا برای نامزد شدنم از بداخلاقی های انتخاباتی است

چه شد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدید؟ گفته می شود مرحوم آیت الله بهجت به خواب شما آمده اند و این مساله باعث تصمیم شما برای حضور در انتخابات شد.

استناد به این رویا بداخلاقی های انتخاباتی است و نباید وارد این حوزهها شد، اما بحث ورودم در عرصه انتخابات به چند نکته مربوط می شود، بر این اساس معتقد هستم که باید در دهه ی چهارم انقلاب اسلامی از تمام ظرفیت های مدیریتی کشور برای تبدیل شعارهای قرآن کریم به پرچمهای برافراشته شده فراروی دولت یازدهم استفاده کرد بنابراین شعارهای کلیدی و محوری را عبارت میدانم از ضرورت برجسته کردن جایگاه دانش و علم در مدیریت کلان و خرد کشور و توجه جدی به مدیریت مبتنی بر دانش و اقتصاد دانایی محور. 
از سوی دیگر بر این باور هستم که برای دستیابی به قله ها و مرزهای علم و دانش باید خرد جمعی را مورد احترام قرار داد و به نحوی شایسته با کمک اندیشه و فکر صاحبان خرد، دانشمندان و مدیران باتجربه و کارآزموده، اقشار و طبقات هوشمند جامعه به یک نقشه راه مبتنی بر علم دست یافته و از دستاوردهای ارزشمند این سلوک و سبک مدیریت مبتنی بر آموزههای دینی به اجماع حداکثری رسید.
بر این باور هستم که با شناخت سرمایه‌های بی‌بدیل نظام در عرصه‌های متنوع اقتصادی، تربیت نیروی انسانی، سیاسی، امنیتی، دفاعی و ثبات و اقتدار سیاسی برآمده از اقتدار رهبری نظام و حضور و مشارکت مردم می‌توانم در این راه به حول و قوه الهی و با اعتماد مردم بزرگوار، قدمی بردارم. همچنین معتقدم که باید با ارادهای جدی در راه نهادینه کردن تقوای سیاسی در عرصه مدیریت کشور تلاش کرد و گفتمان نظام که گفتمان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است را به گفتمان واقعی دولتمردان به ویژه دستگاه اجرایی تبدیل کرد.

رئیس ستاد شما چه کسی خواهد بود؟

 اعضای ستاد و کارگروهها فعالیت خود را آغاز کردند و برخی از چهرههای دانشگاهی در قالب کارگروه‌های متنوع و متناسب با نیازهای کشور، تدوین برنامه کاری دولت را با توجه به اسناد بالادستی نظام، چشمانداز ۲۰ ساله، سیاستهای کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه پنجم توسعه در دستور کار دارند. برای تعیین رئیس ستاد رایزنی و گفتوگوهایی داشتم و امیدوارم در آینده نزدیک رئیس ستاد را رسماً معرفی کنم.

شنیده می‌شود که رئیس ستاد شما آقای نژادحسینیان است، آیا صحت دارد؟

وی به عنوان مدیری باتجربه و توانمندی علاوه بر تجربه مدیریتی در چند وزارتخانه،از اعضای هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران و مورد احترام جامعه علمی و دانشگاه و مدیریت کشور بوده و در کنار جمع زیادی از اساتید و مدیران نظام، همکاری تنگاتنگ و جدی در مدیریت کارگروههای ۱۴ گانه ستاد من دارد. اما ریاست ستاد را هنوز تعیین نکردم.

آقای پناهیان در ستاد شما چه نقشی ایفا می‌کند؟

آقای پناهیان یکی از چهره های فعال در عرصه فرهنگ و سیاست است که با نگاه مثبت به حضور من در این عرصه به وظایفی که خود تشخیص می‌دهد عمل می‌کند.

 رئیس ستاد از بین آقای نژادحسینیان و پناهیان انتخاب خواهد شد یا افراد دیگری را نیز مدنظر دارید؟

این افراد به‌عنوان رئیس ستاد مطرح نیستند.

بنابراین تنها با ستاد همکاری دارند؟

من اصلا نگفتم که آقای پناهیان با ستاد همکاری دارد گفتم پناهیان نگاه مثبت به حضور من در عرصه انتخابات دارد اما نحوه عمل در این عرصه بستگی به تشخیص و ملاکهای وی دارد.

آقای حدادیان هم در ستاد شما فعال است یا خیر؟

بله، وی از دوستان و همکاران دیرین من در دانشگاه تهران است که به حضور من در این عرصه نگاه مثبت دارد.

چرا به ائتلاف اکثریت پیوستید؟ ائتلاف 3 گانه اصولگرایان به شما درخواستی برای حضور داده بود یا خیر؟

بعد از اینکه اعضای ائتلاف اکثریت اصولگرایان رایزنی و همکاری خود را تحت عنوان ۱+۳ با حضور آقای پورمحمدی ابراز کردند، در همان نشست از من درخواست حضور در این ائتلاف کردند. به نظرم رسید که با توجه به عضویت من و پورمحمدی در جامعه روحانیت مبارز و وجود این ارتباط تشکیلاتی با نهاد جامعه روحانیت مبارز ، شرایط اقتضا می‌کند که در صورت تمایل به حضور در جمعی، در کنار این افراد فعالیت خود را در عرصه انتخابات آغاز کنم.

به نظر شما کثرت نامزدهای اصولگرا در انتخابات به این گفتمان ضربه نمی‌زند و آن اتفاقی که در سال ۸۴ برای اصلاح‌طلبان رخ داد برای جریان اصولگرایی تکرار نخواهد شد؟

به گمان من با توجه به نگرش اصولگرایان به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان یک مرجع علمی و سیاسی و نگاه آنان به جامعه روحانیت مبارز به عنوان یک مرجع سیاسی به ویژه به شخص آیتالله مهدوی کنی و آیت‌الله یزدی به‌عنوان دو شخصیت برجسته و فرهیخته جامعه روحانیت و با توجه به ضرورت رسیدن به یک وفاق حداکثری، اصولگرایان به یک نقطه نظر نزدیک و مناسب برای ورود شایسته در عرصه انتخابات خواهند رسید.

آن تجربه اصلاح‌طلبان برای اصولگرایان تکرار نمی‌شود؟

انشاالله که اینطور حرکت نمی کنند.

جدیترین رقیب اصولگرایان چه کاندیدا و چه جریانی می‌تواند باشد؟

به نظرم باید در آینده در مورد آن صحبت کرد.

از نظر شما آیت الله هاشمی رفسنجانی به صحنه انتخابات می‌آید؟

براساس آخرین اخبار رسانهای و سخنان دکتر روحانی در آخرین نشست انتخاباتی و سیاسی وی، آقای هاشمی تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارد.

پس برداشت شما این است که آقای هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری نمی شود؟

آخرین خبری که در سطح رسانهای دریافت کردم این است که آقای هاشمی حضور نمی‌یابد.

فکر می‌کنید محمد خاتمی میتواند وارد عرصه انتخابات شود؟ نگاه نظام چیست و در صورت تایید صلاحیت رای زیادی خواهد آورد یا خیر؟

تا آنجایی که من اطلاع دارم وی تصمیم به حضور ندارد.

آیا آقای حسن روحانی می‌تواند نقش هاشمی جدید را در حوزه سیاسی کشور ایفا کند؟

گمان نمی‌کنم.

برخی میگویند شما نامزد جامعتین هستید یعنی نگاه جامعه روحانیت بر شما مثبت است و با جامعه مدرسین نیز در حال رایزنی هستید.

به گمان من جامعتین در آینده با بررسی شرایط، نظرشان را اعلام خواهند کرد.

جامعه روحانیت مبارز نیز به جمع بندی نرسیده است؟

جامعه نیز در آینده با رصد دقیق شرایط نظر خود را اعلام می‌کند.

قبل از ثبت نام نامزدها یا بعد از آن؟

در حال حاضر نظر آنها را نمی‌دانم.

اعضای ائتلاف ۲+۳ به یکدیگر وعده اعطای مسئولیت اجرایی نداده‌اند

اگر نامزد پیروز انتخابات شدید به دیگر اعضای ائتلاف اکثریت اصولگرایان مسئولیت اجرایی خواهید داد؟ اصلا چنین وعده‌ای را به یکدیگر داده‌اید؟

ابداً، در مذاکرات ما چنین تصمیمی اتخاذ نشده است. من شخصاً اراده جدی به شایسته‌سالاری و استفاده از ظرفیت کامل مجلس، کمیسیونهای تخصصی مجلس برای انتخاب و معرفی وزرایی که از بالاترین صلاحیت لازم برای احراز مسئولیت برخوردار باشند، دارم.

یعنی اگر انتخاب شدید معیار شما شایسته سالاری است؛ حتی اگر دوستان ائتلاف اکثریت در جمع کردن آرا برای شما نقش مهمی ایفا کرده باشند؟

قطعاً اینطور است. من نگاه سیاسی در انتخاب و انتصاب مدیران نخواهم داشت.

این افراد را در کنار دیگر شخصیت ها قرار می‌دهید ؟ سهمی به آنها تعلق نمی‌گیرد؟

شایسته‌سالاری اقتضا می‌کند پس از بررسی های لازم، صالحترین فرد انتخاب شود.

بنا بر نظر محمد رضا باهنر، کاندیدای دولت هیچ شانسی در انتخابات ندارد. نظر شما چیست؟

رای مردم روشن می کند.

 دولت میتواند یک نامزد با رای حداکثری به میدان آورد؟

باید منتظر آینده بود.

شما احمدی نژاد را خوب می‌شناسید، وی بر حضور همه سلایق در انتخابات تاکید دارد. به نظر شما اگر نامزد مطلوب دولت تایید صلاحیت نشود، واکنش وی چه خواهد بود؟

من انتظار دارم واکنش وی در چارچوب قانون باشد و باید قانونمداری را در کشور به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم.

پس آقای احمدی نژاد را به قانونمداری توصیه میکنید؟

 خودم و همه را توصیه به قانونمداری می‌کنم و نه فقط شخص رئیس جمهور را.

مرزبندی جبهه پایداری با آقای مشایی را چقدر جدی می‌بینید؟

به گمان من باید جدی باشد.

برخی معتقدند  طیف قم پایداری با اسفندیار رحیم مشایی مرزبندی جدی دارد اما در مقابل طیف تهران پایداری با حلقه‌هایی نیم نگاهی به انتخاب دولت دارد.

کلیت جریان پایداری دارای مرزبندی روشن با مشایی است.

رویکرد دولت احمدی نژاد را در حوزه سیاست خارجی چطور ارزیابی می‌کنید. شاهد بودیم که رویکرد دولت نهم از پرداختن به هولوکاست آغاز و به دوستی با مردم اسرائیل تغییر کرد، از طرفی رئیس جمهور قطعنامه شورای امنیت را کاغذ پاره خواند، اما در مجلس و محافل دیگر بر تاثیرگذاری تحریم‌ها تأکید کرد. این رویکرد دولت نهم و دهم در حوزه سیاست خارجی را ماجراجویانه و متناقض نمی‌دانید؟

اصولا طرح سوال به این شکل را باید تغییر داد. رویکرد ما به حوزه سیاست خارجی باید به طور جدی در حوزههایی تغییر و در حوزه‌هایی ارتقا یابد. اولا باید با تلاش برای ارتقای وحدت ملی به‌عنوان راهبرد تعریف شده نظام، ظرفیت کشور را با یک همافزایی جدی افزایش داده و ارتقا بخشیم.  ثانیاً، با راهبرد انسجام اسلامی بهعنوان راهبرد نظام، ظرفیت امت اسلام را در یک نگاه کلی و فراگیر افزایش داده و با ارتقای سطح وحدت ملی و انسجام اسلامی در برابر زیادهخواهی نظام سلطه به ویژه آمریکا با اقتدار و از موضع قدرت در راستای منافع ملی و منافع امت اسلام حرکت کنیم. به نظر من این موضع و گامهای اصولی که امروز بستر تحقق آن فراهم است راه را برای به چالش کشیدن آمریکا و غرب و قرار گرفتن در موضع قدرت فراتر از جایگاه امروز هموار خواهد کرد. در کنار این گام اصولی و منطقی باید مقوله اقتصاد را به عنوان یکی از مهمترین مسائل امروز جامعه در دستور کار قرار داد و به یک اقتصاد بزرگ کارآمد و مولد ثروت فکر و از ظرفیت کشور برای دستیبابی به این اقتصاد بهترین استفاده را کرد. در اختیار داشتن ذخایر ارزی مطلوب و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یک کشور تولیدکننده کالا و خدمات با کیفیت برتر و قیمت تمام‌شده کمتر، تهدیدهای غرب را برای به چالش کشیدن اقتصاد ایران به یک فرصت تبدیل می کند. اگر در این حوزهها قدمهای اصولی برداریم گفتمان انقلاب اسلامی همانطور که امروز نیز جایگاه فاخری دارد،در عرصه بین المللی و سیاست خارجی گفتمان غالب خواهد بود، اما می‌تواند با اقتدار بالاتری در راستای تحقق آرمانهای امام و انقلاب و رهبری نقش موثری ایفا کند.

نظرتان را در مورد سیاست خارجی دولت نهم و دهم اعلام نکردید.

مطالب مطرح شده نقد گذشته نیز به حساب میآید.

نمی‌توان تعداد نامزدهای نهایی حاضر در انتخابات را برآورد کرد

تعداد نامزد نهایی را فکر می‌کنید چند نفر باشند؟

در حال حاضر نمی توان برآورد کرد.

بر اساس گفته های رئیس جمهور حضور نامزد همه سلایق به افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌انجامد.  فکر می‌کنید حضور اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات بر مشارکت مردم تاثیر داشته باشد.

نباید روی افراد بحث کرد. حضور تمام سلایق سیاسی معتقد به نظام، اسلام، امام، قانون اساسی و رهبری در جریان انتخابات، نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در روز نخست سال ۱۳۹۲ شفاف تبیین کردند و در همه ادوار همین نگاه را مطرح و بر آن تاکید داشتند. امیدواریم همه نیروهای انقلاب وفادار به انقلاب در عرصه انتخابات حضور فعال داشته باشند.

در حوزه سیاست خارجی چه نگاهی به آمریکا خواهید داشت؟ با این کشور باید مذاکره کرد یا خیر؟

در ارتباط با مذاکره با آمریکا، رهبر معظم انقلاب با رعایت خطوط قرمز تعریف شده. موضع نظام را به صورت شفاف تبیین کردند اما معتقد هستم که تلاش ملت و مسئولین میتواند مسیر اقتدار و عزت ایران را  برای ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی و تقویت جبهه اسلامی رویارویی با زیادهخواهی نظام سلطه خلق کند. این حرکت منطقی مبتنی بر اصول، اگر بر اساس مبانی انقلاب و گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق، ساماندهی و خرد جمعی به معنای واقعی کلمه به یاری دعوت شود جمهوری اسلامی میتواند از موضع اقتدار در راستای حفظ منافع خویش و تقویت جایگاه اسلام گام بردارد و امروز و آینده ما در گرو این گام بلند و اساسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    سلام سید عزیر پیروز باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس