کد خبر 204424
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰

زندگینامه حسن روحانی

حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر کاندیداهای این دوره از انتخابات است که صلاحیت او برای حضور در این عرصه از سوی شورای نگهبان احراز شد.

شیخ حسن فریدون روحانی در سال ۱۳۲۷ در شهر سرخه در شهرستان سمنان زاده شد. در سال ۱۳۴۰ در سن ۱۳ سالگی به قم رفت و تحصیلات حوزوی‌ خود را آغاز کرد، ایشان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران‌، نماینده‌ی‌ مردم‌ در دوره‌های‌ اول‌ تا پنجم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بود. از سال‌ 1364 تا 1366، ریاست‌ قرارگاه‌ مرکزی‌ خاتم‌الانبیاء(ص‌) را بر عهده‌ گرفت‌ و از همان‌ سال‌ (1364) تا پایان‌ جنگ‌، مسئولیت‌ فرماندهی‌ ستاد کل‌ پدافند هوایی‌ کشور را نیز عهده‌دار بود.

دکتر روحانی‌ از سال‌ 1368 که‌ "شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌" کشور تشکیل‌ شد، به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ رهبر انقلاب‌ وارد شورا شد و هم‌ اکنون‌ نیز يكي از نماینده‌هاي‌ ولی‌فقیه‌ در شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ و نیز رئیس‌ مرکز تحقیقات‌ استراتژیک‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ است، وی‌ از سال‌ 1370 تاکنون‌ عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ و رئیس‌ کمیسیون‌ سیاسی‌ ـ امنیتی‌ ـ دفاعی‌ آن‌ مجمع‌ است.

 همچنین‌ در دوره‌ی‌ سوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌، نماینده‌ی‌ مردم‌ استان‌ سمنان‌ و در دوره‌ی‌ جدید، نماینده‌ی‌ مردم‌ استان‌ تهران‌ در این‌ مجلس‌ است.

فعالیت در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

حسن روحانی به مدت ۱۶ سال مسئولیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت؛ سمتی که در دولت هاشمی به او رسید و در دولت خاتمی نیز ادامه یافت؛ اما دوران تصدی وی در پرونده هسته‌ای تنها ۶۷۸ روز (از ۱۳۸۲/۷/۱۴ تا ۱۳۸۴/۵/۲۴) بود.

با تشدید تنش‌ها و باتوجه به اختلافات موجود میان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی، با پیشنهاد کمال خرازی وزیر امور خارجه و موافقت رئیس جمهور و همچنین سایر اعضای جلسه سران نظام، تصمیم گرفته می‌شود تا با تشکیل یک هسته قوی کارآمد سیاسی-فنی-حقوقی، مسئولیت مذاکرات برعهده حسن روحانی گذاشته شود تا با اختیارات ویژه، برنامه جامعی برای ادامه کار تهیه کند و هماهنگی لازم بین ارگان‌های ذی‌ربط را برقرار نماید. بدین ترتیب با حکم سید محمد خاتمی حسن روحانی در تاریخ ۱۳۸۲/۷/۱۴ مسئول پرونده هسته‌ای می‌شود و از آن تاریخ، این پرونده بطور کامل به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی محول می‌گردد. متعاقباً مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی از تهران (سعدآباد) شروع و در ماه‌های بعد در بروکسل، ژنو و پاریس ادامه می‌یابد.

بعد از روی کار آمدن دولت نهم، روحانی در تاریخ ۱۳۸۴/۵/۲۴ از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی بعد از ۱۶ سال کناره‌گیری کرد.

 آغاز فعالیت های انتخاباتی

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک از جمله افرادی بود که از چند ماه پیش گمانه زنی های زیادی پیرامون کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری 92 وجود داشت که با حواشی زیادی همراه بود.

او پیش از این نیز در مصاحبه های خود به این نکته اشاره کرده بود که "برای کاندیداتوری‌اش به شدت تحت فشار" است.

تخریب حسن روحانی توسط اصلاح طلبان ساختارشکن

از آغاز زمزمه های کاندیداتوری حسن روحانی این رسانه هاي بیگانه و آلوده به فتنه سال 88 بودند که بر طبل تخریب افرادی چون حسن روحانی و عارف کوبیدند و علناً از آنها به عنوان اصلاح طلباني «بدلي»، «تحريك شده» و «ساخت و پاخت كرده با حاكميت»! و... ياد كردند.

منشا این تخریب ها به شکاف اردوگاه اصلاح طلبان بعد از انتخابات سال 88  بر می گردد، شکافی که آنها را به دو جریان (معتدل _ تندرو) و یا (درون نظام - اپوزیسیون) تقسیم کرد.

عبور از مرزهای قانونی، عبور از قانون اساسی، عدم التزام به ولایت فقیه، عدم التزام به حاکمیت جمهوری اسلامی به همراه تلاش از طریق راه های سیاسی و امنیتی برای تغییر نظام در ایران از ویژگی های بارز جریان تندرو و ساختارشکن است که بعد از فتنه سال 88 از سوی مردم طرد شد و در انتخابات 92 عزم جزم کرده است تا اصلاح طلبان میانه رو را به هر طریقی از ورود به عرصه انتخابات نهی کند، تا زمینه برای ورود مهره های اصلی این جریان فراهم شود.

حسن روحانی از جمله اصلاح طلبانی است که در سال 88 صف خود را از ساختارشکنان جدا کرد و اکنون به عنوان کاندیدای معتدل در عرصه رقابت های 92 از آن نام برده می شود.



اعلام کاندیداتوری حسن روحانی

حسن روحانی در یک همایش انتخاباتی در تالار اندیشه رسماً اعلام کاندیداتوری کرد، وی "دولت تدبیر و امید" را به عنوان شعار انتخاباتی خود اعلام کرد.

در این همایش یاسر و فاطمه هاشمی از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، علی یونسی، حسن غفوری‌فرد، تیمور علی‌عسگری، حجت‌الاسلام علوی، محمدباقر نوبخت سخنگوی ستاد روحانی، محمدرضا نعمت‌زاده رئیس‌ ستاد روحانی و فریدون جیرانی از کارگردانان سینما و تلویزیون حضور پیدا کردند.

حسن روحانی در این همایش اعلام کرد: به نفع هیچ کس در انتخابات کنار نخواهیم کشید. هاشمی رفسنجانی و خاتمی قطعا در انتخابات کاندیدا نمی‌شوند.

ثبت نام هاشمی در انتخابات و عدم کناره گیری حسن روحانی

کاندیداتوری دقیقه نودی هاشمی رفسنجانی تمام معادلات سیاسی را بر هم زد؛ رویدادی که اگرچه در تحلیل های انتخاباتی به عنوان یک احتمال از ماهها پیش مطرح بود اما آنقدر متفاوت و دیر رخ داد که دیگر کسی روی آن حساب نمیکرد. حالا اما این نامزدی بر تحولات انتخاباتی تاثیر قابل توجهی گذاشته و در جاگیری نیروهای سیاسی نیز تغییراتی پدید آورده است.

ضعف جسمانی و احتمال عدم احراز صلاحیت هاشمی

هاشمی در وضعیت نامناسب جسمی و روحی به سر می برد، و با توجه به شرایط فعلی او در سن 80 سالگی باید به این امر توجه کرد که یکی از مهمترین شروط شورای نگهان مدیر و مدبر بودن است که از اصلی ترین شاخصه ها برای تایید صلاحیت داوطلبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است ، این به معنای بهره مندی کاندیدای ریاست جمهوری از سلامت کامل جسمی و روحی می اشد تا بتواند اداره بزرگترین و مهمترین قوه کشور را در دست بگیرد.

بر این اساس احتمال می رفت که هاشمی رفسنجانی با در نظر گرفتن شرایط مختلف خود برای ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی قبل از اعلام نظر شورای نگهبان انصراف خود را اعلام کند و این عرصه را برای سایر کاندیداهای تازه نفس اصلاح طلب خالی کند که این اتفاق نیافتاد.

ذخیره هاشمی به میدان رقابت های انتخاباتی آمد

اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به صورت رسمی توسط وزارت کشور اعلام شد. شورای نگهبان صلاحیت هشت نفر را برای حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری احراز کرد که نام حسن روحانی در این بین دیده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سجاد ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    0 0
    به روزش کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس